دیدبان
سرمقاله جام جم/مهدی فضائلی

تنها راه پیروزی

تنها راه پیروزی
دیدبان: سخنان چهارشنبه گذشته رهبر انقلاب اسلامی را می توان از جمله سخنرانی های راهبردی ایشان در حوزه فناوری هسته ای برشمرد. این سخنان بخصوص با توجه به زمان ایراد (همزمان با گفت و گوهای مقدماتی برای تدوین پیش نویس متن گام نهایی توافق ژنو)، مناسبت (روز فناوری هسته ای) و مخاطبان (رئیس، متخصصان و کارشناسان فناوری هسته ای کشورمان) بسیار حائز اهمیت است.
نکات مهم و بعضا راهبردی این سخنان را که هر یک ظرفیت گفتن و نوشتن فراوانی دارد می توان این گونه برشمرد.
1) مهم ترین دستاورد فناوری هسته ای در کنار تولید انرژی و استفاده های متنوع در صنعت، بهداشت، کشاورزی، امنیت غذایی و تجارت، تقویت اعتماد به نفس ملی و زمینه سازی برای پیشرفت های دیگر علمی بوده است.
2) مهم ترین اهداف و برنامه های دشمن در موضوع هسته ای، تأثیرگذاری بر سیاست های کلان کشور، مقهور کردن اراده مدیریت سیاسی کشور و ایجاد فضای بین المللی بر ضد جمهوری اسلامی ایران به بهانه های عامه پسند بوده است.
3) اهداف و برنامه های دشمن برای تاثیرگذاری بر سیاست های کلان نظام و مقهور کردن اراده مدیریت سیاسی کشور، تا کنون شکست خورده است.
4) مذاکرات در حال انجام، با طراحی جدید دولت آغاز شده است.
5) هدف از این مذاکرات، شکستن فضای خصمانه جبهه استکبار علیه کشورمان و گرفتن ابتکار عمل از طرف مقابل و روشن شدن حقیقت برای افکار عمومی دنیاست.
6) این مذاکرات باید ادامه یابد.
7) با وجود ادامه مذاکرات، فعالیت های جمهوری اسلامی ایران در زمینه تحقیق و توسعه هسته ای، به هیچ وجه متوقف نخواهد شد.
8) هیچ یک از دستاوردهای هسته ای تعطیل بردار نیست.
9) هیچ کس حق معامله بر روی دستاوردهای هسته ای را ندارد.
10) حرکت علمی هسته ای، مطلقا امکان توقف یا کند شدن ندارد.
11) روابط آژانس بین المللی انرژی اتمی با ایران باید روابط متعارف و غیر فوق العاده باشد.
12) برخی تحلیل ها در خصوص هزینه ـ فایده فناوری هسته ای، ساده لوحانه است و تحریم ها ارتباطی با موضوع هسته ای ندارد. لذا اگر این موضوع هم نبود، به بهانه های دیگر از جمله حقوق بشر، این تحریم ها اعمال می شد.
13) مذاکره کنندگان کشورمان نباید هیچ حرف زوری را از طرف مقابل قبول کنند.
14) تنها راه پیروزی، ادامه قدرتمند مسیر پیشرفت و زیر بار زور نرفتن است.
مخاطب این سخنان که «همه»، اعم از غربی ها و همپیمانان منطقه ای آنها، مسئولان کشور، عموم مردم، متخصصان و کارشناسان فناوری هسته ای و تیم مذاکره کننده بودند، یک بار دیگر و بوضوح با سیاست ها و خط قرمزهای کلان نظام در موضوع فناوری هسته ای آشنا شدند و جا برای هرگونه ابهام و تردید تنگ شد.
سخنان رهبر فرزانه انقلاب اسلامی یک بار دیگر تلاش دشمن برای القای یأس و خط بطلان کشیدن روی راهبرد مقاومت را با بن بست مواجه ساخت و دوباره روح عزت و اقتدار ملی را در دل آحاد مردم بویژه دانشمندان و متخصصان حوزه های مختلف از جمله فناوری هسته ای زنده و تقویت کرد.

مرتبط‌ها

بیشترین سقوط ارزش سهام وال استریت در یک روز

دولت آمریکا به کشتن شهروندان ایرانی افتخار می‌کند

مقابله با کرونا از منظر حکمرانی (1)

آمریکا برای آزادی مزدور اسرائیلی، دست به تهدید و ارعاب زد

افشای نام‌های جدید از شاهزادگان بازداشت‌شده

استیصال رسانه‌ای ائتلاف در یمن