دیدبان

دولت برای پرداخت یارانه‌ها اساس کار را بر صدق گزارش مردم بگذارد

دولت برای پرداخت یارانه‌ها اساس کار را بر صدق گزارش مردم بگذارد

به گزارش دیدبان به نقل از تسنیم، علی لاریجانی رئیس مجلس شورای اسلامی پس از سخنان و گزارش‌های محمدباقر نوبخت معاون برنامه‌ریزی و نظارت راهبری رئیس‌جمهور، حجت‌الاسلام غلامرضا مصباحی‌مقدم رئیس کمیسیون برنامه و بودجه و قاسمی نماینده مرکز پژوهش‌های مجلس، در رابطه با بودجه و اقتصاد مقاومتی، گفت: امروز ابتدای کار بود که گزارش آقای نوبخت را به‌عنوان نتیجه فعالیت‌های خودشان در سازمان برنامه‌ریزی در زمینه بودجه و اقتصاد مقاومتی ارائه کردند. آقای مصباحی‌مقدم نیز از کمیسیون بودجه نظرات خوبی را مطرح کرد و آقای قاسمی نیز از مرکز پژوهش‌ها گزارش داد.

وی ادامه داد: فکر می‌کنم در زمینه اقتصاد مقاومتی دولت سازماندهی اولیه را توضیح داد که همه وزارتخانه‌ها را بسیج کردند تا در زمان‌بندی مشخصی گزارش دهند و باقی دستگاه‌ها نیز ان‌شا‌ءالله گزارش خود را به آقای نوبخت خواهند داد.

رئیس مجلس خاطرنشان کرد: لازم است هم دولت و هم مرکز پژوهش‌های مجلس که در این زمینه مأموریت پیدا کرده‌اند همکاری داشته باشند و کمیسیون‌های تخصصی و از طرفی نیز آقای باهنر از طرف هیئت‌رئیسه مسئول شده تا همه بخش‌های مختلف مجلس را هماهنگ کند تا با همکاری مجلس و دولت در امر مهم اقتصاد مقاومتی نتایج ملموسی برای کشور داشته باشد و ان‌شاءالله این همکاری را دوستان دولت با مرکز پژوهش‌ها و کمیسیون‌های تخصصی داشته باشند.

لاریجانی با اشاره به هدفمندکردن یارانه‌ها، گفت: دولت باید اساس کار خود را بر اعتماد به گزارش مردم قرار دهد. گاهی بنده مطالبی را از رسانه‌ها می‌شنوم که نباید مبنای کار این‌گونه باشد. مردم هر زمان که خودشان احساس کردند در شرایط فعلی نیازی به یارانه‌ها دارند باید همان را بنویسند و مورد توجه دولت قرار گیرد و اینکه نکاتی گاهی گفته می‌شود که حساب‌ها را بررسی می‌کنیم. اینها کار درستی نیست و مجلس هم نگفته‌ که دولت حساب‌های مردم را رسیدگی کند که یک ناامنی روانی را در پی دارد. بنابراین آنچه مردم می‌نویسند به‌صورت صادقانه می‌نویسند و دولت نیز باید بر همین اساس برنامه‌ریزی کند.

وی تصریح کرد: درباره قیمت حامل‌های انرژی نیز مجلس این اختیار را به دولت داده که دولت با بررسی‌های کارشناسی قیمت حامل‌های انرژی را در حد طاقت مردم تعیین کند، یعنی متناسب با طاقت مردم حامل‌های انرژی باید مشخص شود چرا که در حال حاضر تورم زیادی در کشور داریم، پس باید هم طاقت مردم و هم خدماتی که دولت می‌تواند ارائه کند که بار فشار بر مردم کاهش پیدا کند مشخص شود.

رئیس مجلس ادامه داد: نکته‌ای که آقای مصباحی‌مقدم گفت بنده نظرات ایشان را از قبل می‌دانم و امروز جزئی از آن را گفت که این نظر در یک پکیج است که اگر قیمت حامل‌ها تغییر ناگهانی را می‌خواهد داشته باشد در برابر آن خدماتی باید به مردم انجام شود. لذا به دولت توصیه می‌کنیم اولاً مبنای کار را براساس صدق گزارش مردم بگذارد و برخی مطالبی که در رسانه‌ها گفته می‌شود به این نحو نباشد و نکته دیگر تغییراتی که دولت قصد دارد در قیمت‌های حامل‌های انرژی بدهد به‌صورت کارشناسی در حد طاقت مردم و با توجه به تورم موجود باشد، ضمناً به‌ازای آن خدماتی ارائه شود که فشار به مردم را کاهش دهد.

لاریجانی با اشاره به تبلیغاتی که در زمینه دریافت یارانه‌ها انجام شده است، گفت: یک‌جور در مسئله یارانه‌ها در رسانه‌ها صحبت می‌شود که انگار هرکسی یارانه می‌گیرد فقیر است که این مورد اصلاً درست نیست، یعنی افراد مختلفی هستند که فقر به آن معنا ندارند، اما با توجه به اینکه قصد دارند در حد متعادل زندگی کنند یک نیاز طبیعی دارند که از یارانه استفاده کنند و هرکس که قصد دارد از یارانه‌ها استفاده کند در سطح شأن خودش زندگی کند این مسئله مساوی بودن با فقر نیست و این از نظر روش تبلیغاتی باید توجه کرد.

وی در پایان خاطرنشان کرد: ما به‌عنوان کار مقدماتی در ابتدای سال خواستیم گزارشی از دوستان بشنویم که ان‌شاءالله در جلسات بعد نیز از وزارتخانه‌های دیگر دعوت می‌کنیم تا در این زمینه نظرات خود را مطرح کنند. طبعاً کمیسیون‌های تخصصی نیز نظرات خود را مطرح خواهند کرد و این تعامل دولت و مجلس می‌تواند درباره یارانه‌ها و اقتصاد مقاومتی پایه خوبی باشد که این مسائل در سطح ملی به‌درستی انجام شود.

مرتبط‌ها

بیشترین سقوط ارزش سهام وال استریت در یک روز

دولت آمریکا به کشتن شهروندان ایرانی افتخار می‌کند

مقابله با کرونا از منظر حکمرانی (1)

آمریکا برای آزادی مزدور اسرائیلی، دست به تهدید و ارعاب زد

افشای نام‌های جدید از شاهزادگان بازداشت‌شده

استیصال رسانه‌ای ائتلاف در یمن