دیدبان

تکلیف دولت و ملت برای مبارزه در میدان جنگ اقتصادی و تهاجم فرهنگی

تکلیف دولت و ملت برای مبارزه در میدان جنگ اقتصادی و تهاجم فرهنگی
دیدبان: سال 93 نیز مانند شش سال قبل، با یک «عنوان اقتصادی» نامگذاری شد. پس از شش سال پیاپی نامگذاری سال ها با عناوین اقتصادی، در سال 87 «نوآوری و شکوفایی اقتصادی»، 88 «اصلاح الگوی مصرف»، 89 «همت مضاعف و کار مضاعف»،90 «جهاد اقتصادی»، 91 «تولید ملی؛ حمایت از کار و سرمایه ایرانی» و 92 «حماسه سیاسی و حماسه اقتصادی» و همچنین ابلاغیه 24 ماده‌ای اقتصاد مقاومتی در واپسین روزهای سال 92 توسط مقام معظم رهبری، سال 93 نیز با عنوان و تاکید بر اقتصاد به «اقتصاد و فرهنگ با عزم ملی و مدیریت جهادی» نامگذاری شد.
 
به گزارش سراج24 این نامگذاری ها و تاکید بر مقوله اقتصادی در سال های پیاپی یقینا دارای پیام مهمی است و قطعا اتفاقی نیست. اما آنچه در نامگذاری سال 93 به کانون توجهات تبدیل شده، کنار هم قرار دادن «فرهنگ» و «اقتصاد» است که شاید در نگاه نخست آنچنان سنخیتی با هم نداشته باشند اما با نگاهی عمیق در خواهیم یافت که این دو مساله دارای ارتباط با هم است. خصوصا در شرایط فعلی که برخی نگرش های داخلی و خارجی، ضرورت و اهمیت کنار هم قرار گرفتن این دو مقوله را مضاعف کرده است.
 
تاکید رهبر معظم انقلاب در سال 92 بر اقتصاد مقاومتی و اهمیت عرصه فرهنگ که سختی کار در آن چند برابر زمینه های اقتصادی است، حاکی از آن است که امروز کشور از این دو ناحیه در خطر و تهدید قرار گرفته است. این تهدیدات در حالی است که متاسفانه برخی مسئولان، روزنه های تهدید را از زوایای دیگری می بینند، از این رو نه تنها نسبت به اقتصاد و فرهنگ بی اهمیت شده که گاها با ذره بین لیبرال دموکراسی بر این دو مقوله می نگرند و تصور می کنند اگر اقتصاد و فرهنگ کشور را به آرزوهای دنیای غرب گره بزنند، تمام مشکلات کشور حل خواهد شد. غافل از اینکه امروز، غرب در دورن خود از ناحیه اقتصاد و فرهنگ بیشترین مشکلات را متحمل شده و بسیاری از کشورهای غربی نه تنها بدهی فراوانی را در عرصه داخلی و خارجی دارند که از لحاظ فرهنگی نیز مردم خود را به پوچی رسانده اند و آمار خودکشی و قتل و جنایت در کشورهای غربی، شاهدی بر این مدعاست.
 
برخی از مسئولان، در اوضاع فعلی تصور می کنند که کنار آمدن با غرب و حتی در شرایطی تسلیم شدن در برابر انتظارات غرب، می تواند راه حلی برای پایان دادن به مشکلات داخلی و خارجی باشد. بنابراین به سادگی از کنار مسائل اقتصادی و فرهنگی عبور می کنند و برداشته شدن چند تحریم فرعی و توزیع سبد کالا و رفع فیلتر از فیس بوک را بزرگترین و مهمترین فعالیت لازم در عرصه اقتصاد و فرهنگ کشور می دانند! این عده از مسئولان با دلخوشی و خوشبینی به مسیر مذاکرات، تلاش دارند تا مشکلات کشور را از این طریق حل کنند؛ حال آنکه تا این مرحله از کار مذاکرات نه تنها به حل مشکلات منجر نشده که بر لایه های مشکلات افزوده و یا مسیر آنها را تغییر داده است. آنچنانکه قطعنامه راهبردهای مداخله‌جویانه اتحادیه اروپا در قبال جمهوری اسلامی ایران، روز پنج شنبه در صحن پارلمان اروپا به بحث گذاشته و تصویب شد و پارلمان اروپا قطعنامه‌ای را تصویب کرد که در آن آمده: «اتحادیه اروپا باید از فرصت مذاکرات هسته‌ای و توسعه داخلی در ایران بهره‌برداری کند.» این قطعنامه به دنبال آنچه که ایجاد اصلاحات داخلی و روابط بهتر ایران و اتحادیه اروپا می‌خواند، دخالتی آشکار در ایران را در پیش گرفته و با ادعای دروغین دفاع از حقوق بشر به دنبال آزادی سران فتنه و همجنس بازی در ایران است.
 
اهمیت نامگذاری سال 93 به «اقتصاد و فرهنگ با عزم ملی و مدیریت جهادی» آنجایی روشن تر می شود که با نگاهی دقیق به چگونگی رسوب مشکلات طی 35 سال گذشته در ایران به این واقعیت می رسیم که عمده تحرکات دشمنان برای تشدید مشکلات در ایران از ناحیه اقتصاد و فرهنگ بوده است؛ آنگونه که در یک جنگ اقتصادی و تهاجم فرهنگی، بسیاری از معضلات را در کشورمان به وجود آورده اند و در این شبیخون بسیاری را طعمه خود قرار داده اند.
 
رهبر معظم انقلاب با نگاه عمیق به گذشته و آینده نگری دقیق در پی آن هستند که راه نفوذ دشمنان را مسدود کنند و به مسئولان داخلی این واقعیت را نشان دهند که حل مشکلات داخلی و خارجی کشور در گرو تقویت بنیه فرهنگی و اقتصادی کشور است نه لبخندهای پی در پی سیاسی در برابر دورویی غرب و امید به خارج برای حل مسائل داخل. آنچه امروز می تواند حلال مشکلات کشور باشد عزم ملی و مدیریت جهادی در زمینه های اقتصادی و فرهنگی است که بخش نخست آن تکلیف ملت و بخش دوم آن تکلیف دولت است.
 
امروز بسیاری از دشمنان بهتر از برخی دوستان داخلی این حقیقت را درک کرده اند که اگر ایران به توانمندی اقتصادی و فرهنگی دست یابد و حفره های نفوذ دشمنان را پر کند، غرب آن قدرت سابق سیاسی برای فشار و تحریم را از دست خواهد داد. بنابراین تکلیفی که امروز بر عهده ملت و دولت است، نگاه به سرمایه ها و منابع داخلی برای عبور از معضلاتی است که غرب از دو زاویه اقتصاد و فرهنگ در جمهوری اسلامی ایران به وجود آورده و با تجربیات گذشته به این علم و یقین رسیده که اگر همین مسیر را ادامه دهد و بتواند مسئولان اجرایی کشور هدف را در حاشیه و مسیرهای فرعی فرهنگ و اقتصاد نگه دارد، به پیروزی دلخواه خود در مسیرهای اصلی خواهد رسید.    
 
*منبع: سراج 24

مرتبط‌ها

بیشترین سقوط ارزش سهام وال استریت در یک روز

دولت آمریکا به کشتن شهروندان ایرانی افتخار می‌کند

مقابله با کرونا از منظر حکمرانی (1)

آمریکا برای آزادی مزدور اسرائیلی، دست به تهدید و ارعاب زد

افشای نام‌های جدید از شاهزادگان بازداشت‌شده

استیصال رسانه‌ای ائتلاف در یمن