دیدبان

چرا طرح موضوع حقوق بشر در مذاکرات هسته ای به نفع امریکا نیست؟

چرا طرح موضوع حقوق بشر در مذاکرات هسته ای به نفع امریکا نیست؟
به گزارش دیدبان به نقل از جهان، آرین طباطبایی در این مقاله که روز ۶ فروردین ۱۳۹۳ (۲۶ مارس ۲۰۱۴) منتشر شده، با اشاره به اینکه «گام های ملموس دولت روحانی در اجرای توافق ژنو نشان می دهد راه تغییر در سیاست داخلی ایران بسته نیست» به دلایل زیر استدلال کرده است که طرح موضوع حقوق بشر در مذاکرات می تواند این روند را تخریب کند.
 
استدلال های وی در این باره چنین است:
۱- طباطبایی می نویسد که با اضافه شدن موضوع حقوق بشر به مذاکرات، «مقامات آمریکایی شروع به سیاه نمایی ایران و دور جدیدی از لفاظی های غیرسازنده خواهند کرد» و این امر می تواند فضای مثبت موجود را بر هم بزند. وی می گوید ایران نیز می تواند متقابلا وضعیت حقوق بشر در امریکا یا کشورهای عربی متحد آن را مطرح کند.
۲- طباطبایی استدلال می کند اگر هدف امریکا از طرح موضوع حقوق بشر ایجاد آزادی عمل برای جریان غربگرا در ایران است، باید بداند که کشاندن بحث های حقوق قشری به مذاکرات هسته ای می تواند نتیجه معکوس بدهد. وی می گوید این کار دیدگاه های اصولگرایانه در ایران را که عقیده دارند هدف واقعی مذاکرات تغییر رژیم است تقویت خواهد کرد و هم زمان جریان غربگرا را تضعیف می کند.
۳- طباطبایی می گوید تداوم تهدیدها غرب در موضوع هسته ای یکی از مهم ترین عواملی است که باعث بسته تر شدن فضای سیاسی در ایران شده و اگر امریکا می خواهد این فضا بازتر شود بهترین کار این است که هر چه زودتر موضوع هسته ای را حل و فصل کند.
 
*منبع : ایران هسته ای

مرتبط‌ها

بیشترین سقوط ارزش سهام وال استریت در یک روز

دولت آمریکا به کشتن شهروندان ایرانی افتخار می‌کند

مقابله با کرونا از منظر حکمرانی (1)

آمریکا برای آزادی مزدور اسرائیلی، دست به تهدید و ارعاب زد

افشای نام‌های جدید از شاهزادگان بازداشت‌شده

استیصال رسانه‌ای ائتلاف در یمن