دیدبان
تحلیل ایرج ندیمی از دلایل نابه سامانی در تولید :

چرا ایرانی ها دلالی را ازکار تولیدی بیشتر دوست دارند؟

چرا ایرانی ها دلالی را ازکار تولیدی بیشتر دوست دارند؟
دیدبان:‌ فضای کسب و کار در ایران وضعیت مناسبی ندارد ، به گفته آمارهای رسمی رتبه ی فضای کسب و کار ایران در میان ۱۸۰ کشور جهان حدود ۱۴۰ می باشد که نشان دهنده وضعیت نامناسب این شاخص است . منظور از فضای کسب و کار ، عوامل موثر بر واحدهای اقتصادی مانند کیفیت دستگاههای حاکمیت ، ثبات قوانین و مقررات  و..... است .
گفتنی است بهبود فضای کسب‌و‌کار نقش تعیین‌کننده‌ای در رشد و توسعه‌ی اقتصادی و فراهم کردن بستر مناسب برای ورود مؤثر بخش خصوصی در اقتصاد کشور ایفا میکند ، اما متأسفانه رتبه‌ی ایران در سال‌های اخیر، برابر گزارش‌های فوق، دائماً تنزل داشته و فضای کسب‌و‌کار در ایران سخت‌تر شده است.
در بیشتر کشورها برای راه اندازی یک فعالیت تولیدی ابتدا باید برای تامین سرمایه اولیه آن اقدامات مقتضی صورت گیرد .  قدم دوم این است که برای ادامه فعالیت باید حتما جزئیات فعالیت در دفتررسمی ثبت گردد، پس از آن نیروی کار باید استخدام شود. هنگامی که مقدمات فراهم شد شرکت تولید خود را آغاز می کند وبرای اخذ استانداردها و کسب مجوز عرضه محصول به بازار تلاش می کند کیفیت محصولات خود را بالا ببرد .
از الزامات آغاز رسمی و قانونی یک فعالیت، طی نمودن پروسه ثبت قانونی، انتخاب نام، پرداخت عوارض و مالیاتهای موضوعه و سایر مراحلی است که به موجب قانون می بایست برای آغاز به کار رسمی یک فعالیت طی نمود .در ایران ٨ مرحله برای شروع یک کسب و کار جدید ،شامل اخذ تمامی مجوزها و پروانه ها،تکمیل فرمها واخذ تاییدیه از دستگاههای ذیربط به منظور آغاز فعالیت به صورت قانونی و رسمی طی می شود، طی مراحل مزبور حدودٌا ٤٧ روز به طول می انجامد. این در حالی است که مراحل موردنظر در استرالیا مجموعٌا ٢ مرحله می باشد که به ٢ روز صرف زمان نیازمند است. شاخص های مزبور درعربستان سعودی به ترتیب ٧ مرحله و ١٦ روز می باشند.
 
به این ترتیب هر کسب و کار از زمان شکل گیری تا انحلال کامل چرخه ای را طی می کند و در هر مرحله  بر اساس قوانین و مقررات موجود برای شروع و تداوم فعالیت خود متحمل هزینه های گوناگون و صرف زمان میشود . بدیهی است هر چه این مراحل مشکلتر و پیچیده تر و پرهزینه تر باشند، انگیزه افراد و اشخاص حقیقی وحقوقی برای انجام و گسترش فعالیتها کمتر می گردد.
اما آنچه توصیف شد چرخه شکل گیری تا به تکامل رسیدن یک محصول است اما به این شرط که این محصول در یک کشوری تولید شده باشد که رتبه ی کسب و کار آن زیر ۳۰-۲۰ باشد نه کشوری مانند ایران که رتبه ی فضای کسب و کار آن حدود ۱۴۰ است . شواهد نشان میدهد آغاز به کار یک فعالیت تولیدی درایران مدت ها طول میکشد تا آن فعالیت به طور رسمی  آغاز شود . این عوامل و سختی های احتمالی در کشوری که رتبه ی فضای کسب و کار آن حدود ۱۴۰ می باشد باعث خواهد شد تا تولید و کسب و کار تولیدی –صنعتی  در جامعه مذکور رونق مناسبی نداشته باشد و مردم بیشتر به جای سرمایه گذاری در فعالیتهای تولیدی به سمت خدمات دلالی – واسطه گری بروند .
تسهیل در امور فضای کسب و کار کشور یکی از ارکان مهم در اجرای اقتصاد مقاومتی است . توصیه میشود هم مجلس و هم دولت محترم تدابیری بیندیشند که به زودی فضای رتبه ی فضای کسب و کار تنزل داشته و بهبود یابد تا بواسطه آن رونق و تولید نیز روند بهبود حاصل کند .
 
ایرج ندیمی / معاون سابق وزیر صنعت و نماینده مجلس
*منبع:‌اقتصاد پرس
 

 

مرتبط‌ها

حضور 3 میلیون افغان در ایران

همسر دلخواه خود را دانلود کنید

دوئل مرگبار دو اراذل محله فلاح برای قدرت نمایی

تصاویر/ شاسی‌ بلند جدید آمریکایی

تصاویر/کاپیتان پرسپولیس باید اخراج می شد

آغاز برخورد با بدپوششی و کشف حجاب در تهران