دیدبان

شرط تحقق وحدت اصولگرایی

شرط تحقق وحدت اصولگرایی

دیدبان: حجت السلام احمد سالک نماینده مجلس شورای اسلامی و رئیس کمیسیون فرهنگی در گفت وگو با «سراج24» با اشاره به اینکه در انتخابات نهم مجلس شورای اسلامی و یازدهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری، اصولگرایان در بحث وحدت ضعیف عمل کردند و همین باعث آفت های بسیاری شد،بیان کرد: باتوجه به تحرکات پرحجم جریان اصلاحات برای انتخابات آینده ،جامعه دلسوزان و همه ی وفاداران به انقلاب منتظر انسجام اصولگرایان در انتخابات پیش رو هستند .
وی افزود: وحدت اصولگرایان اگر قراراست تحقق پیدا کند باید تمام فعالیت افراد و گروههای اصولگرا در مسیر عمل به 8 محوری حرکت کنند که رهبری چندسال گذشته در جلسه ی برای تعریف واژه ی اصولگرایی بیان نمودند .با حرکت در مسیر همین 8 محور می توان بسیاری از اختلافات را کنار گذاشت،به اهداف جهتی واحد بخشید و در نهایت به موفقیت رسید.این 8 اصل باید بعنوان تابلوی حرکتی اصولگرایان قرار بگیرد و هیچ فرد یا دسته ی پا را از آن فراتر نگذارد.
نماینده مردم اصفهان در ادامه بر ضرورت توجه اصولگرایان به تحرکات موجود در سطح جامعه اشاره کرد و گفت: نکته بعد که اصولگراها باید به آن توجه داشته باشند این است که یک مطالعه ی دقیق و روزانه ایی از فعالیت های پیرامون خود داشته باشند به این معنا که تحرکات دو جرگه مشخص را دائما رصد کرده و مطابق باآن تاکیتک اتخاذ کنند.
سالک دو دسته ی که باید مورد رصد دقیق قرار بگیرند را اینگونه تشریح کرد: اولین جرگه ایی که اصولگراها باید فعالیت های آن را مورد توجه دقیق قرار دهند مربوط به گروه های رقیب اصولگرا در درون کشور است که شامل نهضت آزادی ،مشارکت،مجاهدین،مجمع روحانیون ،مجمع محققین و مدرسین ،کارگزاران و دیگر جریان های درون کشور است که برنامه های ویژه ایی برای اصولگراها در دستور کار قرار داده اند.
وی در تشریح رصد گروه دوم نیز گفت:دومین جرگه ایی که تکاپوی آنها باید مورد مطالعه ی قرار بگیرد،  17 گروهی است که اپوزوسیون خارج از کشور را تشکیل می دهند و با پول های مستقیم آمریکا و انگلیس ارتزاق شده و افراد فراری مثل کدیور،رجبعلی مزروعی و عبدالکریم سروش را هم در بر می گیرد.

عضو کمیسیون فرهنگی اهداف مشترک دو دسته را اینگونه بیان کرد: این دو دسته داخلی و بیرونی اهداف مشترک بسیاری را دنبال می کنند که اولین آن انداختن ستون خیمه نظام بوده ، در کنار هدف اصلی مورد اشاره  « تشدید اختلافات نیروهای وفادار به انقلاب و نظام» که همان نیروهای اصولگرایان هستند را هم دنبال می کنند؛ بر اساس همین هدف راهبردی دو دسته ی مورد اشاره اصولگرایان باید به هر شکل ممکن به تفاهم نهایی در آوردگاههای پیش رو برسند.
وی ادامه داد: جذب نیروهای اصولگرایی که تمایل به برخی از مبانی اصلاح طلبی هم دارند هم بسیار مورد توجه این جماعت بوده، بنابراین تمام افراد منسوب به اصولگرا باید موقعیت خود را بشناسند و دغدغه های کلان نظام و انقلاب را در نظر بگیرند و تنها به فکر گروه و جمعیت متبوع خود نباشند.
عضو جامعه روحانیت مبارز تصریح کرد: دو گروه مورد اشاره تلاش دارند باجنگ روانی که از ماه ها قبل آن را استارت زده اند مجلس آینده را در دست گرفته و از آن طریق استحاله نظام را به پیش ببرند.بنابر آنچه گفته شد رصد روزانه و ارائه طریق برای مواجهه ی اصولگرایان با این جماعت در شرایط کنونی بسیار ضروری بوده و بیش از پیش نشان می دهد که اصولگرایان بر خلاف گذشته باید رو محورهای مشترک اتفاق  نظر پیدا کنند تا هم انقلاب و نظام را از آفت ها مصون بدارند و هم استراتژی های طرف مقابل را به بن بست بکشانند.
وی در ادامه تعهد اخلاقی و عملی به محورهای که رهبری در مورد اصولگرایی مطرح نمودند، پرهیز از تک روی، تخریب نکردن نامزدهای خودی و عمل به اخلاق اسلامی در تمام فرایندهای تبلیغاتی-انتخاباتی را از جمله مورادی دانست که می تواند به موفقیت اصولگرایان کمک کند.
وی در توضیح بیشتر در این زمینه افزود:اصولگرایان برای رسیدن به وحدت نباید به مانند گذشته اختلاف سلایق را خیلی بزرگ نمایند، خرده حساب های سیاسی نباید در آستانه ی انتخابات مورد توجه دسته های مختلف اصولگرایی قرار بگیرد ،کشاندن اتفاقات گذشته که باعث کدورت بین آقایان شد در جلسات هم باید بعنوان خط قرمز باشد و البته برای انتخاب گزینه های لیست های انتخاباتی باید به افراد مخلص و کاردان و متخصص نگاه کرد نه اینکه با تعصب افراد را در لیست های انتخاباتی جا بدهیم.
سالک خاطر نشان کرد: اصولگرایان ضمن حرکت در جهت همگرایی و رصد تحرکات طیف مقابل باید دغدغه های رهبر معظم انقلاب را هم در حوزه های مختلف مورد لحاظ قرار دهند چرا که حرکت در این مسیر می تواند مقبولیت آرای عمومی جهت موفقیت اصولگرایان را باعث شود.
نماینده مردم اصفهان بیان کرد: البته مهمترین راهکار برای ایجاد وحدت برگزاری جلسات مستمر و پیوسته با محوریت علما،بزرگان ونخبگان برجسته ی جریان اصولگرایی است و آنهم جهت رسیدن به یک طرح منسجم و مشخص برای نزدیکی تمام گروههای ذیل این گفتمان است؛ نباید وجود بزرگانی نظیر آیت الله مهدوی کنی،آیت الله مصباح یزدی،آیت الله یزدی و دیگران بزرگان را در این جهت نادیده گرفت.
همه طیف های اصولگرا درصدد جبران اشتباهات برآمده اند/اصولگرایی حزب گرایی نیست
باید تاکید کرد که اصولگرایی حزب گرایی نیست، امکان دارد یک ایرانی خارج از کشور زندگی کند و اصلا جزء حزب و دسته های سیاسی نباشد اما با توجه به اعتقاد و افکارش بتوان او را یک اصولگرا دانست.
محسن کوهکن نایب رئیس دوم جبهه پیروان خط امام و رهبری با تاکید بر ضرورت وحدت اصولگرایان در انتخابات آتی به سراج24 گفت:باید تاکید کرد که اصولگرایی حزب گرایی نیست ،شما امکان دارد یک ایرانی خارج از کشور زندگی کند و اصلا جزء حزب و دسته های سیاسی نباشد اما با توجه به اعتقاد و افکارش بتوان او را یک اصولگرا دانست،بنابراین منسوبین به این جریان را نباید به مانند حزب افرادی دانست که فعالیت های مشخص سیاسی دارند
وی افزود:ما نباید دامنه ی اصولگرایی را محدود به افراد یا گروه خاصی کنیم بلکه بدانیم تمام افرادی که به این گفتمان اعتماد و اعتقاد دارند را در این جهت تعریف کنیم؛بنابر همین اصل گستردگی آسیب ها وآفت های بیشماری این جریان سیال را تهدید می کند که مهمترین آن چنددستگی و انشقاق است.این را هم باید مورد تاکید قرار داد که ما نمی توانیم تنها یک گروه و دسته ی خاص را زیر چتر اصولگرایی تعریف کنیم وبقیه را طرد کنیم بلکه با حسن نیت و ایجاد همدلی گروههای این جریان را در کنار هم گرد آورد.
وی تاکید کرد: موضوعی که رسانه های اصولگرایی باید روی‌ آن مانور بدهند این است که چرا علی رغم آنکه جریان اصولگرایی دوبار منشور خود را تبیین وتشریح نموده ،جریان اصلاح طلب هیچ گاه منشوری را مکتوب نکرده و در اختیار افکار عمومی قرار نداده است چرا اصلاح طلبان گروه های متفاوت از نهضت آزادی و کارگزاران گرفته تا ضدانقلاب را در خود جای داده اند چرا افراد مختلفی از سحابی گرفته تا کدیور و عطاالله مهاجرانی و بسیاری از افراد ضد انقلاب را در خود جای داده اند.
نماینده مجلس هفتم افزود: اصولگراها زمانی منشور می نویسند وآن را رسانه ای می کنند اعتقاد مبانی و اصول خود را نمایان می کنند ،خب همین منشور می تواند بعنوان یک سند واقعی و مناسب محوری برای همگرایی اصولگرایان بشمار اید.
نایب رئیس جبهه ی پیروان خط امام ورهبری ادامه داد: همانطور که عرض کردم جریان اصولگرا جریان حزبی نیست که بشود اوج فعالیت های آن را در آستانه ی انتخابات مشاهده کرد و برای همین است که در گرماگرم انتخابات شخصیت های بسیاری برحسب احساس تکلیف خود را ملزم به حضور در عرصه انتخابات بعنوان نامزد می بینند.اگر تشکیلات حزبی حاکم بود که افراد متعدد نمی توانستند احساس تلکیف کنند،با برآوردهای خود و ترغیب اطرافیان وارد رقابت های انتخاباتی شوند وباعث ان شوند که جریان دلداه به گفتمان انقلاب طعم شکست را بچشد.
وی خاطرنشان کرد:در هر انتخاباتی این امر بر افراد بیشماری مشتبه می شود که می تواند آرای عمومی را جذب کرده و مدیریت کشور را در دست بگیرد ، همین افراد به هیچ عنوان حاضر نمی شوند به خاطر فردی اصلح صحنه ی رقابت را ترک کرده و خود را فدای مصالح جمعی کنند.یقینا باید احساس«خود تصمیم گیری»،«خود تکلیفی» واحساس خود برتربینی را در بین افراد و گروههای اصولگرایی حذف کنیم تا بتوانیم یک گام اساسی برای تحقق وحدت برداشته باشیم.رهبری معظم پاسخ این خود تکلیفی ها حدود 3 ماه پیش دادند و فرمودند: همانطور که ما مامور به تکلیف هستیم مامور به نتیجه هم هستیم.طبق همین فرموده اگر جایی احساس تکلیف ما به اصل نظام و انقلاب ضربه وارد می کند باید از ان بپرهیزیم و به مصالح ومنافع کشور و نظام بیندیشیم.
وی خاطر نشان کرد: سلایق اصولگرایی بسیار متفاوت ومتنوع است اما حقیقتا راه ایجاد همگرایی بسیار هموارد بوده و دور از دسترس نیست،ما باید روحیه همکاری و احترام به خرد وتصمیم جمعی را در بین اصولگرایان بالا بیریم.باید تمامی منسوبین به اصولگرایان از منیت دست بردارند ،برداشت های اشتباه از فضای جامعه باید جای خود را به برداشت صحیح وحقیقی بدهد،عدم شناخت استراتژی های رقبا باید درانتخابات آتی پایان بپذیرد ، نباید خودبزرگ بینی ها ازسوی دسته های دنبال شود.
کوهکن در پایان تاکید داشت: در هفته های گذشته اقدامات خوبی جهت برگزاری جلسات مشترک با حضور تمام گروههای اصولگرایی  در دستور کار قرار گرفته که حاوی چشم انداز مثبت برای طیف وفادار به انقلاب اسلامی بوده و تاحدودی برطرف کننده ی نگرانی هاست.بابررسی مواضع چهره های مطرح تمام دسته های اصولگرایی می توان به این نکته رسید که همه ی طیف ها خواهان ایجاد وحدت در بین اصولگراها بوده و از اشتباهات درس گرفته اند.ما باید یاس را کنار بگذاریم و با برنامه های مدون وبا محور قرار دادن بزرگان در جهت وحدت قدم برداریم.
این را هم باید اضافه کرد که باید در سلائق مختلف به باور مشترک در خصوص همگرای و وحدت برسند و آن را ضرورت بدانند. محور صحبت‌هایی که در این زمینه انجام می دهند، مشترکاتشان باشد. نباید در این زمینه روی اختلاف نظرهای‌شان که عمدتا هم این اختلافات روی مسائل رفتاری است و در مبنای فکری بسیار کمتر است، تکیه کنند.
تکرار نکردن اشتباهات ،همگرایی اصولگرایان را به دنبال دارد
با شکستی که اصولگرایان در انتخابات ریاست جمهوری کسب کردند و به دلیل آنکه جریان مخالف گفتمان انقلاب اسلامی بصورت منسجم و بسیار پیچیده درتلاش است تا بار دیگر خود را به قدرت برساند ...
حجت السلام محمدتقی رهبر رییس مجمع نمایندگان روحانی مجلس هشتم در گفتگو با «سراج24»، با تاکید بر لزوم حفظ وحدت و انسجام جریان اصولگرا و جلوگیری از تشتت و انشعاب در این جریان گفت: با شکستی که اصولگرایان در انتخابات یازدهمین دوره ریاست جمهوری کسب کردند و به دلیل آنکه جریان مخالف گفتمان انقلاب اسلامی بصورت منسجم و بسیار پیچیده درتلاش است تا بار دیگر خود را به قدرت برساند ضروری می رسد که تمام گروه های ذیل اصولگرایی با بر طرف ساختن ضعف، نقایص واشتباهات گذشته درصدد برآیند که با همدلی و یکی شدن در انتخابات آینده، حضوری فعال داشته باشد.
وی با بیان اینکه بوجود آمدن انشعاب و چنددستگی در جریان اصولگرا و از بین رفتن احتمالی وحدت در این جریان مضراست،گفت:حرکت در مسیر اشتباهات گذشته قطعا به شکست دوباره جریان اصولگرایی خواهد انجامید.
رهبر در ادامه با اشاره به فعال شدن جریان فتنه و دستیابی آنان به تریبون جهت پیشبرد اهداف خود، بر ضرورت آسیب شناسی میان اصولگرایان تاکید کرد و تصریح کرد که متاسفانه تشتت در میان اصولگرایان موجب شد که حامیان فتنه از بسیاری از جاها سربرآورده و اقداماتی را علیه انقلاب ساماندهی کنند.
به باور این نماینده مجلس همگرایی اصولگرایان قطعا موجب جبران مافات و مقابله جدی تر با جریان هایی خواهد شد که درصدد هجمه به گفتمان اصولگرایی می باشند.
نماینده مردم اصفهان در مجلس هفتم و هشتم در ادامه افزود:براساس همین موضوع خوب است که تمام دسته های اصولگرایی در یک پوشش واحد یکدیگر را کمک کنند، همصدا شوند و با ندای ملت همسویی داشته باشند، به هر حال وقتی ملت ما در تظاهرات یا راهپیمایی شرکت می‌کند منتسب به هیچ حزبی نیست، بلکه حزب‌الله هستند وهمین حزب الله از جریان همسو با انقلاب اسلامی -که همان اصولگرایی است- توقع دارند که با فراموشی کدروت ها و برگزاری نشست های متعدد با حضور نمایندگان تمام احزاب درجهت حضور موفق ویکپارچه در انتخابات حرکت نمایند.
وی تصریح کرد:بی شک، مهم این است که دچار تشتت و تفرقه نشویم و مردم را سردرگم نکنیم چرا که این امر سبب می‌شود دیگران از اختلافات ما بهره‌برداری کنند.بدون تردید با حضور تمام اصولگرایان زیر یک پرچم واحد، میدان برای رقبا، افراد مسئله‌دار و طرفداران فتنه برای شرکت در پست های کلیدی نظام فراهم نمی‌شود و مثل 8ماه اخیر مشاهده نمی کنیم که تندروها و فعالان فتنه در وزارتخانه های مختلف مشغول بکار شوند.
رهبر بیان داشت:باتوجه به آنکه جریان دوم خرداد در کنار دولت برنامه های گسترده ای برای کسب کرسی های مجلس دهم دارند ، ارائه یک لیست واحد و حضور تمام اصولگرایان زیر یک پرچم واحد یک اصل ضروری و عقلایی است چرا که با همگرایی و همفکری تمام اصولگرایان است که می‌توانیم در انتخابات مجلس به نتیجه مطلوب برسیم و لازمه به یک لیست واحد رسیدن هم آن است که شخصیت های مطرح گروههای مختلف مطالبات را واقعی کنند،از تعصب بی جا برای تحمیل افراد مورد وثوق خود به لیست ها پرهیز کنند، مصالح و منافع والای نظام را ونه مصالح فردی را درنظربگیرند،دغدغه های رهبری مبنی بر ضرورت وحدت و درنظر گرفتن نتیجه کار را سرلوحه قرار بدهند، خصومت ها و دلخوری های سابق را به فراموشی بسپارند و بصورت متناوب استراتژی های جریان رقیب را رصد و جهت مقابله با آن برنامه ریزی دقیق کنند.
وی خاطرنشان کرد: به مانند گذشته نباید افراد،گزینه برای قرار دادن در لیست معرفی کنند بلکه این تشکل ها و گروهها باشند که نماینده و نامزد معرفی کنند، اگر افراد را به حالت شرکت سهامی انتخاب کنیم بازهم شکست خواهیم خورد.باید هر گروه به تناسب کارایی ،ظرفیت سیاسی ومولفه های دیگری افراد خود را درلیست جای دهد نه آنگونه که قبلا عمل می شد.
رئیس مجمع نمایندگان روحانی مجلس هشتم تصریح کرد: در انتخابات مجلس هفتم و هشتم ما شاهد اختلاف نظر بین آقایان اصولگرا بودیم واین طبیعی بود اما هیچ گاه تضاد وپارادوکس را ندیدیم الان هم وضع به همین شکل بوده،بین تمام جریانات اصولگرایی اختلاف سلیقه ونظر وجود دارد اما حقیقتا رسیدن به وحدت کار دشوار وسختی نیست و می توان به آن رسید.
رهبر گفت: تعدد وتکثر طیف اصولگرا خواسته ی جریان دوم خرداد وغائله سازان 88است وما می بینیم امروز تمام تمرکز رسانه ای آنها برهمین قرار گرفته تا اصولگرایان را به چندپاره تقسیم کنند و بتوانند از آن بهره برداری کنند، پس اتحاد اصولگرایان و ارائه یک لیست واحد برای انتخابات هم تحکیم اصول انقلاب و اصولگرایی را به همراه دارد و هم موفقیت جریان اصولگرایی را در انتخابات مجلس دوچندان می‌کند.محقق شدن این امر می تواند زمینه مناسب و ایده الی برای موفقیت در انتخابات ریاست جمهوری دوزارهم هم بشمار آید.البته نباید در این میان از تشکیلات منسجم جریان رقیب برای انتخابات مجلس خبرگان و شوراهای اسلامی شهر و روستا هم غافل شد.
وی با تاکید بر اینکه مکانیسم های مناسبی برای آنکه اصولگرایان را به یک وحدت برساند وجود دارد خاطرنشان کرد: وجود بزرگان سردوگرم روزگار چشیده نظیرآیت الله مهدوی کنی وآیت الله مصباح یزدی – به شرط اینکه تمام افراد به خواسته های این دو بزرگوار عمل کنند- می تواند بخوبی وحدت را عملیاتی کند .آنطور که ما از دوستان قابل اعتماد شنیده ایم جریان اصولگرا جلسات فراگیری را برای نیل به همین هدف در دستور کار قرار داده و در سال آینده شکل بهتری هم بخود خواهد گرفت.
نماینده مردم در مجلس هفتم وهشتم در ادامه گفت: موضوعی که بسیار مهم است و باید موردتوجه بزرگان و نخبگان سیاسی اصولگرایی قرار بگیرد این است که افرادی باید نهایتا در لیست واحد اصولگرایان قرار گیرند که از ولایت‌مداری، علمیت، سیاستمداری، تدبیر، استقلال و قاطعیت برخوردارند، اهل تسامح و تساهل نبوده، کارنامه سیاسی قابل قبولی داشته و به کانون‌های قدرت و ثروت نزدیک نشده باشند.

*منبع:سراج 24

مرتبط‌ها

بیشترین سقوط ارزش سهام وال استریت در یک روز

دولت آمریکا به کشتن شهروندان ایرانی افتخار می‌کند

مقابله با کرونا از منظر حکمرانی (1)

آمریکا برای آزادی مزدور اسرائیلی، دست به تهدید و ارعاب زد

افشای نام‌های جدید از شاهزادگان بازداشت‌شده

استیصال رسانه‌ای ائتلاف در یمن