دیدبان

آیا اعتدال، کرامت زن را با فمینیسم تامین می کند؟

آیا اعتدال، کرامت زن را با فمینیسم تامین می کند؟

دیدبان: شهیندخت مولاوردی از جمله اعضای حزب منحله مشارکت است که یادداشت ها و مقالات او در سایت‌های وابسته به عناصر ملی - مذهبی‌ با رویکردی کاملا فمنیستی به رشته تحریر در آمده است. مولاوردی در دوران هشت ساله اصلاحات و پس از آن برای ارتقاء جایگاه و حقوق زنان بر اساس آموزه‌های فمینیسم و برابری جنسیتی فعالیت‌های زیادی داشته است. او در تاریخ 17/7/1392 از سوی جناب آقای روحانی به سمت «معاون رییس‌جمهور در امور زنان و خانواده» منصوب گردید.
* گویی که مشکلات و مسائل زنان صرفاً به مسائل زنان خانه‌دار و سرپرست خانوار تقلیل می‌یابد
با بررسی سخنان و مقالات شهیندخت مولاوردی در خصوص مسائل زنان و خانواده رویکرد فمینیستی وی و تناقض آن با اهداف والای اسلام و رویکردهای جمهوری اسلامی به وضوح روشن می گرد:
«هنوز راه‌های نرفته بسیار زیادی را پیش رو داریم و در سالگرد پیروزی انقلاب اسلامی هم به این نتیجه می‌رسیم که قطعا باید تلاش مضاعفی کنیم (به ویژه در حوزه فرهنگ‌سازی تا جامعه بتواند از نیمی از سرمایه‌های کشور برای برون رفت از مشکلات استفاده کند). اما متاسفانه هنوز به این باور و اعتقاد نرسیده‌ایم و بیشتر به توانمندسازی زنان در حوزه خانواده توجه داریم و به شایستگی‌های دیگر آنان باور نداریم.»
 «به اعتقاد من قانون در امحا و ابقای خشونت و تبعیض و نابرابری‌ها در زندگی زنان نقش اساسی دارد یعنی یک قانون خوب و مؤثر می‌تواند این پدیده‌ها را از زندگی زنان محو کند یا خود عاملی برای ایجاد این‌گونه پدیده‌ها باشد. از طرفی قانون می‌تواند در فرهنگ‌سازی نقش مهمی را ایفا کند وقتی قانونی در جامعه‌ای مثل ایران که اکثریت قانونگذاران آن را مردان تشکیل می‌دهند مصوب می‌شود. حکایت، حکایت تغییر نگرش و بینش قانونگذاران نسبت به آن موضوع است که بیش از این حاضر نیستند بر این مناسبات صحه بگذارند و آن را تأیید کنند. از این رو مبادرت به تأثیر یا اصلاح قانون می‌کنند. این در حالی است که تأثیر و تأثر متقابل فرهنگ بر قانون را نیز نمی‌توان نادیده گرفت چرا که وقتی فرهنگ تغییر می‌کند بالطبع قانون نیز تغییر می‌کند.»

«در واقع با حاکمیت دولت اصولگرا،نتیجه آن پررنگ شدن نقش زن در خانواده است. باید گفت که در تمامی سال‌ها و این دهه‌ها بحث خانواده و نقش زن در خانواده همواره از اهمیت خاصی برخوردار بوده و این‌گونه نبوده که دولت‌ها آن را از دستور کار خود خارج سازند، اما در دولت نهم و دهم این موضوع پررنگ و برجسته می‌شود و نقش زنان در اجتماع رنگ می‌بازد. به‌طور کلی برنامه‌هایی که توسعه مشارکت اجتماعی زنان را مد‌نظر قرار داده بود، به حاشیه رانده شده و سمت و سوی برنامه‌ها و سیاست‌ها به این سمت هدایت می‌شود، گویی که مشکلات و مسائل زنان صرفاً به مسائل زنان خانه‌دار و سرپرست خانوار تقلیل می‌یابد.»
«برخی از شاخص‌های توسعه انسانی مثل آموزش و بهداشت شرایط زنان بهتر از زنان دیگر کشورهای اسلامی بود، اما در برخی از شاخص‌ها مثل توانمندی‌های سیاسی و فرصت‌های برابر اقتصادی زنان ما بسیار عقب‌تر از دیگران می‌مانند.»
«متاسفانه سه درصد پارلمان ایران در دست زنان است که این موضوع جای تعامل دارد، بنابراین باید برای توانمندسازی سیاسی زنان تلاش کنیم.»
آنچه که خوانید گزیده ای از نظرات فمینیستی خانم "شهیندخت مولاوردی" است که در دولت کنونی و در مصاحبه های خود ایراد نموده است. با دقت در این جملات دغدغه و نگرانی ایشان کاملا نمایان است .
* فمینیسم این فرهنگى نیست که در کشور اسلامى کسى به آن نگاه کند و بخواهد از آن چیزى یاد بگیرد
"فمینیسم" «در حقیقت، نهضت دفاع از زنان در غرب، یک حرکت دستپاچه، یک حرکت بى‌منطق، یک حرکت مبتنى بر جهالت، بدون تکیه به سنّتهاى الهى و بدون تکیه به فطرت و طینت زن و مرد بود که در نهایت به ضرر همه تمام شد؛ هم به ضرر زنان، هم به ضرر مردان، و بیشتر به ضرر زنان. این قابل تقلید نیست. این فرهنگى نیست که در کشور اسلامى کسى به آن نگاه کند و بخواهد از آن چیزى یاد بگیرد؛ این را باید طرد کرد.
مردواره کردن زن؛ یعنى به دنبال این بودند که مشاغل گوناگونى که با ساخت جسمى و عصبى و فکرى مرد سازگارتر است را بکشانند به سمت بانوان و زنان، و این را یک افتخار براى زن و یک امتیاز براى زن قرار بدهند. ما در مقابل این دچار انفعال شدیم، یعنى دوْر خوردیم؛ ما هم نادانسته، ناخواسته، این گفتمان را قبول کردیم. مى‌بینید ما الان افتخار میکنیم که فلان تعداد زن، در فلان بخشهاى اجرایى کشور داریم. اشتباه نشود، از اینکه این بانوان در این مناصب اجرایى باشند من هیچ مشکلى ندارم؛ ...آنچه اشکال دارد، افتخار به این است؛ که ما به رخ دنیا بکشیم که ببینید، ما در بخشهاى اجرایى اینقدر زن داریم! این همان دوْر خوردن است، این همان منفعل شدن است؛ این افتخارى ندارد. ...افتخار به اینکه ما این تعداد وزیر زن، این تعداد نماینده‌ى زن، این تعداد معاونِ بخشهاى مختلفِ زن، این تعداد رئیس مؤسّساتِ تجارى زن داریم، افتخار به این غلط است؛ این انفعال در مقابل آنها است. مگر بنا بوده ما کارهاى مردانه را به زنها بدهیم؟ نه، جایگاه زن و هویّت و شخصیّت زن، در جنس خود زن یک هویّت بسیار بالا و با کرامتى است، از بعضى جهات از مردها بالاتر است. در مجموع هم که نگاه کنیم، زن و مرد فرقى ندارند؛ از لحاظ خلقت، از لحاظ خصوصیّاتِ کیان طبیعى‌شان که خداى متعال خلق کرده، یک امتیازاتى جانب زنانه دارد، یک امتیازاتى جانب مردانه دارد؛ خداى متعال یک مقدار خصوصیّاتى را به این جنس داده، یک مقدار خصوصیّاتى را به آن جنس داده؛ یک برجستگى‌ها و ارزشهایى این دارد، یک برجستگى‌ها و ارزشهایى آن دارد؛ لذا است که با همدیگر از لحاظ آنچه که مربوط به انسانیّت است هیچ فرقى ندارند، هیچ تفاوتى ندارند؛»
( بیانات رهبر معظم انقلاب در دیدار جمعى از بانوان فرهیخته‌ى حوزوىو دانشگاهى21/2/92)
* آنچه که امروز در جامعه مطرح است مسئله قابل تامل تحدید نسل و کاهش فرزندآوری است
آنچه که امروز در جامعه مطرح است مسئله قابل تامل تحدید نسل و کاهش فرزندآوری است که از سوی رهبر معظم انقلاب و نیز بسیاری از اندیشمندان مورد تاکید قرار گرفته است، اما آنچه که متاسفانه در حوزه معاونت ریاست ‌جمهوری در امور زنان و خانواده مورد توجه خاص قرار گرفته است دقیقا رویکردی مخالف این نگرانی جامعه است به طوری که تمام قوانینی که در راستای تحکیم خانواده و نیز ترغیب زنان به فرزندآوری مورد تصویب قرار گرفته بود با روی کار آمدن دولت جدید و البته خانم مولاوردی به سمت و سویی دیگر تمایل پیدا کرده است به طوری که موضوعات مهمی همچون افزایش زمان مرخصی زایمان، بیمه زنان خانه دار و دورکاری دچار موانعی همچون نبود بودجه لازم گشته و ایشان در این باره اینگونه توضیح می دهند:

موضوع

شرح اظهارنظر

بیمه زنان خانه دار

از آنجا که این موضوع بار مالی دارد و مجلس نمی تواند طرح بدهد، دولت باید وارد عمل شود و لایحه بدهد. کارهای
کارشناسی را برای این موضوع انجام داده ایم و پیش از این در ستاد ملی زن و خانواده کارهایی انجام شده بود
و پژوهشها در این زمینه آماده است. پیش نویس آن را برای جلسه ای که
با فراکسیون زنان داریم آماده کرده و
به صورت لایحه از طرف دولت ارائه میدهیم.

لغو دورکاری

این موضوع هم صرفا به زنان اختصاص نداشت. گزارشهایی درباره دورکاری جمع آوری شد
که نشان میداد از آن استقبال نشده و در مواردی هم که انجام شده نارضایتی به همراه داشته بنابراین مقرر شد تا زمان فراهم سازی
زیرساختها فعلا این موضوع متوقف شود و صرفا هم به زنان اختصاص ندارد.

افزایش مرخصی زایمان

افزایش مرخصی زایمان زنان با این که تصویب شده بود اما بیمه خدمات درمانی آن را اجرا کرد و تامین اجتماعی و آموزش و پرورش
به دلیل بار مالی آن را اجرا نکردند. با پیگیریهایی که داشتیم، در نهایت کمیسیون اجتماعی کمیته تخصصی برای چگونگی اجرایی کردن این
قانون تدارک دید. پیشنهادهایی داده شد که به نظر ما عملیاتی نبود و قرار شد بررسی بیشتری شود و پیشنهادهایی هم بود مانند
این که از اعتبارات مربوط به افزایش جمعیت استفاده شود که هنوز نهایی نشده است.

در واقع دغدغه اصلی ایشان حضور پررنگ زنان در پست های مدیریتی و سیاسی (در حد وزارت) و نیز افزایش تعداد زنان نماینده در مجلس شورای اسلامی است و ایشان معتقد است که در دولت اصولگرایان بیش از اندازه به نقش مادر و همسر بودن زن پرداخته شده است و امروز که سکان معاونت ریاست ‌جمهوری در امور زنان و خانواده در دستان ایشان است باید تمام تلاش خود را در راه پیاده سازی اندیشه های غربی فمینیستی نموده و زن را به جایگاه واقعی خود در جامعه برساند.
سوال اینجاست که در دولت اعتدال تدبیر و امید، چقدر افکار ضد دینی جای جولان دادن دارند؟ آیا اعتدال، کرامت زن را با فمینیسم تامین می کند؟ آیا اسلام یک دین اعتدال گرا نیست؟ آیا جایگاه زن در اسلام آن قدر محکم و استوار نیست که به مدد فمینیسم دروغین به دنبال تثبیت جایگاه زن هستیم ؟ آیا دولت درباره انتساب معاونت ریاست ‌جمهوری در امور زنان و خانواده واقعا مدبرانه عمل کرده است؟
جامعه امروز ما به دنبال فرهنگ سازی مسائل مهمی همچون ، تربیت پدران و مادرانی که به سبک اسلامی زندگی می کنند. تربیت نسلی دانشمند، ورزشکار، متعهد و متدین است و دغدغه های کشور ما امروز ازدواج آسان و پایدار است . برای کشور ایران تحکیم نظام خانواده و زنان مهمترین موضوع به شمار می رود.
«اگر جامعه اسلامى بتواند زنان را با الگوى اسلامى تربیت کند - یعنى الگوى زهرایى، الگوى زینبى، زنان بزرگ، زنان باعظمت، زنانى که مى‌توانند دنیا و تاریخى را تحت تأثیر خود قرار دهند - آن وقت زن به مقام شامخِ حقیقى خود نائل آمده است. اگر زن در جامعه بتواند به علم و معرفت و کمالات معنوى و اخلاقى‌اى که خداى متعال و آیین الهى براى همه انسانها - چه مرد و چه زن - به طور یکسان در نظر گرفته است، برسد، تربیت فرزندان بهتر خواهد شد، محیط خانواده گرمتر و با صفاتر خواهد شد، جامعه پیشرفت بیشترى خواهد کرد و گره‌هاى زندگى آسانتر باز خواهد شد؛ یعنى زن و مرد خوشبخت خواهند شد. براى این باید تلاش کرد؛ هدف این است. هدف، صف‌آرایى زن در مقابل مرد نیست. هدف، رقابت خصمانه زن و مرد نیست. هدف این است که زنان و دختران بتوانند همان سیر و همان حرکتى را انجام دهند که وقتى مردان آن حرکت را انجام دهند، به صورت یک انسان بزرگ در خواهند آمد؛ زنان انسان بزرگ شوند. این ممکن است و در اسلام تجربه شده است.»
(بیانات رهبر معظم انقلاب در دیدار جمعی از زنان 30/7/76)
 

مرتبط‌ها

حضور 3 میلیون افغان در ایران

همسر دلخواه خود را دانلود کنید

دوئل مرگبار دو اراذل محله فلاح برای قدرت نمایی

تصاویر/ شاسی‌ بلند جدید آمریکایی

تصاویر/کاپیتان پرسپولیس باید اخراج می شد

آغاز برخورد با بدپوششی و کشف حجاب در تهران