دیدبان
بررسی سومین انتخابات ریاست جمهوری افغانستان

سرنوشت افغانستان در دوران پسا "کرزی"

سرنوشت افغانستان در دوران پسا "کرزی"
دیدبان: سومین انتخابات ریاست جمهوری افغانستان، در تاریخ شانزدهم فروردین 1393 خورشیدی خواهد بود، این انتخابات به دلایل مختلفی حائز اهمیت می‌ باشد که از جمله آنها همزمانی انتقال دولت با خروج نیروهای نظامی ناتو از این کشور می‌باشد، با اینکه مسئله امنیت و تروریسم یکی از دست آویزهای غرب برای حمله به این کشور بود اما نه تنها این مشکلات حل نشده است، بلکه بحران ‌های فراوانی را هم برای مردم افغانستان و دولت‌های آینده به ارث گذاشته است و لذا نقش دولت آینده‌ی افغانستان در تحقق بخشیدن آرامش داخلی و امنیت منطقه‌ای و حل بحران‌ها در تعامل با کشورهای همسایه، اساسی خواهد بود.
علاوه بر تاثیرات انتخابات افغانستان بر منطقه، این تغییر دولت، برای کشور ایران به عنوان همسایه، بسیار مهم می‌نماید چون این دو کشور از لحاظ اشتراکات تاریخی و فرهنگی قصه‌ای بسیار طولانی به بلندای تاریخ دارند و تعاملات سیاسی، اقتصادی، فرهنگی، امنیتی و نظامی این دو کشور همجوار در سطح بالا، خود دلیلی بر این مدعا می‌باشد.
سابقه‌ی انتخابات در افغانستان   
شکل حکومت کشور افغانستان در گذشته به صورت نظام پادشاهی بود که نهایتا در سال ۱۳۵۲ نظام جمهوری در افغانستان توسط محمد داوود خان، با کودتا علیه شاه محمد ظاهر شکل گرفت اما از آن زمان تا سال 1383 گروه‌های متفاوتی حاکمیت افغانستان را به دست گرفته بودند که رییس جمهور و یا حاکم کشور به شکل‌های گوناگونی و به غیر از آراء مستقیم مردم بر سریر قدرت می‌رسیدند، تا اینکه اولین انتخابات ریاست جمهوری افغانستان در سال 1383 و دومین انتخابات ریاست جمهوری در سال 1388 برگزار گردید که در هر دو انتخابات، حامد کرزی با رأی مستقیم مردم به مقام ریاست جمهوری افغانستان رسید.
ردیف نام سمت تاریخ شروع سمت تاریخ پایان سمت جناح سیاسی شکل حکومت
۱ محمد داوود خان رئیس جمهود دولت جمهوری ۱۹۷۳ ۱۹۷۸ جناح انقلاب ملی جمهوری افغانستان
۲ عبدالقدیر دگروال رئیس مجلس انقلابی نیروهای مسلح ۱۹۷۸ ۱۹۷۸ جمهورری دموکراتیک خلق - دسته خقل جمهوری افغانستان - دیکتاتوری نظامی
۳ نورمحمد تره‌کی رئیس جمهور مجلس انقلابی ۱۹۷۸ ۱۹۷۹ جمهوری دموکراتیک خلق - دسته خلق جمهوری دموکراتیک افغانستان
۴ حفیظ‌الله امین رئیس جمهور مجلس انقلابی سپتامبر ۱۹۷۹ دسامبر ۱۹۷۹ جمهوری دموکراتیک خلق - دسته خلق جمهوری دموکراتیک افغانستان
۵ ببرک کارمل رئیس جمهور مجلس انقلابی ۱۹۷۹ ۱۹۸۶ جمهوری دموکراتیک خلق - دسته پرچم جمهوری دموکراتیک افغانستان
۶ محمد چمکنی رئیس جمهور مجلس انقلابی ۱۹۸۶ ۱۹۸۷ خود مختار جمهوری دموکراتیک افغانستان
۷ محمد نجیب‌الله رئیس جمهور مجلس انقلابی سپتامبر ۱۹۸۷ نوامبر ۱۹۸۷
جمهوری دموکراتیک خلق - دسته پرچم
 
جمهوری دموکراتیک افغانستان
۸
محمد نجیب‌الله
رئیس جمهور نظام جمهوری ۱۹۸۷ ۱۹۹۲
جمهوری دموکراتیک خلق - دسته پرچم
(تا ۱۹۹۰)
جناح وطن دموکراتیک
(از ۱۹۹۰)
جمهوری دموکراتیک افغانستان
۹
عبدالقدیر هاتف
رئیس‌جمهور جانشین جمهوری ۱۹۹۲ آوریل ۱۹۹۲ جناح وطن دموکراتیک جمهوری دموکراتیک افغانستان
۱۰
صبغت‌الله مجددی
رئیس‌جمهور جانشین رژیم اسلامی آوریل ۱۹۹۲ ژوئن ۱۹۹۲ جبهه آزادی ملی افغانستان دولت اسلامی افغانستان
۱۱ برهان‌الدین ربانی رئیس جمهور رژیم اسلامی ۱۹۹۲ ۱۹۹۶ جمعیت اسلامی دولت اسلامی افغانستان
۱۲ ملامحمد عمر رئیس مجلس اعلی (طالبان) ۱۹۹۶ ۲۰۰۱ طالبان امارت اسلامی افغانستان
۱۳
برهان‌الدین ربانی
رئیس جمهور رژیم اسلامی نوامبر ۲۰۰۱ دسامبر ۲۰۰۱
جمعیت اسلامی افغانستان
ائتلاف شمال
امارت اسلامی افغانستان - دولت انتقالی موقتی
۱۴ حامد کرزی رئیس اداره موقت افغانستان ۲۰۰۱ ۲۰۰۲ مستقل امارت اسلامی افغانستان - دولت انتقالی موقتی
۱۵ حامد کرزی رئیس حکومت انتقالی افغانستان ۲۰۰۲ ۲۰۰۴ مستقل امارت اسلامی افغانستان - دولت انتقالی موقتی
۱۶ حامد کرزی ریاست جمهوری اسلامی افغانستان ۲۰۰۳ ۲۰۰۹ مستقل جمهوری اسلامی افغانستان
۱۷ حامد کرزی ریاست جمهوری اسلامی افغانستان ۲۰۰۹ ۲۰۱۴ مستقل جمهوری اسلامی افغانستان
نحوه‌ی انتخابات در افغانستان
طبق قانون انتخابات افغانستان، انتخابات ریاست جمهوری افغانستان هر پنج سال یکبار توسط شورای مستقل انتخابات برگزار می‌شود که این شورا وظیفه‌ی بررسی صلاحیت کاندیداها، اعلام نامزدهای نهایی، برگزاری انتخابات، نظارت بر نحوه‌ی رای گیری، بررسی و شمارش آراء، اعلام نتیجه نهایی انتخابات و در نهایت رسیدگی به شکایت ‌ها را بر عهده دارد. طبق این قانون، نامزدهای ریاست جمهوری حین اعلام کاندیداتوری خود باید معاون اول و معاون دوم خود را هم مشخص کنند و لذا یکی از مولفه‌های مهم در انتخاب نامزد مورد نظر، معاونین وی می‌باشد.
سومین انتخابات ریاست جمهوری
سومین انتخابات ریاست جمهوری افغانستان در تاریخ شانزدهم فروردین 1393 خورشیدی با رقابت یازده نامزد نهایی به همراه دو معاون‌ شان برگزار خواهد شد. اسامی نامزدهای نهایی ریاست جمهوری به این ترتیب می‌باشد: ۱- عبدالله عبدالله ۲- هدایت امین ارسلا ۳- اشرف غنی احمدزی ۴-  قطب‎الدین هلال ۵- عبدالقیوم کرزی ۶- محمدنادر نعیم ۷- رسول سیاف ۸- گل آغا شیرزی ۹- محمدداوود سلطان‌زوی ۱۰- عبدرحیم وردک ۱۱- زلمی رسول.
مرحله رسمی مبارزات انتخاباتی نامزدها از اوایل ساعات ابتدایی ۱۴بهمن 1392 آغاز شده است و تا ۴۸ ساعت پیش از روز برگزاری انتخابات ادامه خواهد داشت.
معرفی نامزدهای سومین انتخابات ریاست جمهوری
۱ - عبدالله عبدالله
عبدالله از پدری پشتون و مادری تاجیک در سال ۱۳۳۸ خورشیدی در کابل به دنیا آمد و تحصیلات تکمیلی خود را در رشته پزشکی دانشگاه کابل به اتمام رساند.
عبدالله در دومین انتخابات ریاست جمهوری افغانستان، رقیب اصلی کرزی بود اما در دور اول این انتخابات هیچ یک از نامزدها نتوانستند آراء کافی برای پیروزی را به دست آورند و کمیسیون انتخابات، کرزی و عبدالله را به عنوان رقیب برای دور دوم انتخابات اعلام کرد، اما عبدالله با این استدلال که این انتخابات به صورت شفاف برگزار نمی‌شود، از شرکت در انتخابات انصراف داد و در نتیجه کرزی به ریاست جمهوری افغانستان منصوب شد.
وی در دوران نبرد با طالبان، بعنوان سخنگوی جبهه مسعود(جبهه متحد) و پل ارتباطی آنان با جهان شناخته می‌شد و بین سال‌های ۲۰۰۱ تا ۲۰۰۶ در دولت حامد کرزی، وزیر خارجه افغانستان بود. از سایر اقدامات و پست‌های عبدالله می توان به سرپرست صحی جبهه پنجشیر در جنگ علیه نظامیان شوروی، مشاور و همکار احمدشاه مسعود تا آزادی کابل، رئیس دفتر و سخنگوی وزارت دفاع ملی و معاون وزارت خارجه اشاره کرد.
در انتخابات آینده، حزب اسلامی به رهبری عبدالهادی ارغنده‎ وال، حزب وحدت اسلامی مردم، یک بخشی عمده حزب جمعیت اسلامی از عبدالله حمایت می‎کنند و ایشان به عنوان نامزد مورد حمایت جمعیت اسلامی افغانستان معرفی شده است. عبدالله معاون اول خود را خان محمد، عضو حزب اسلامی و معاون دومش را محمد محقق، رئیس حزب وحدت مردم افغانستان اعلام کرده است.
۲- هدایت امین ارسلا
هدایت امین ارسلا در سال 1321 خورشیدی در شهر کابل متولد شده است. وی بعد از تحصیل دوره دبیرستان در کابل، برای ادامه تحصیل به آمریکا رفت و دکترای خود را در رشته اقتصاد، از آمریکا اخذ کرد.
به گزارش دیدبان، در دور قبلی انتخابات ریاست جمهوری افغانستان وی به عنوان نامزد انتخابات ریاست جمهوری این کشور با سایر نامزدها به رقابت پرداخت، ولی با کسب کمتر از سه هزار رای در ردیف سی‌ام قرار گرفت.
او در دوران ریاست جمهوری حامد کرزی در دولت ‌های موقت و انتقالی افغانستان عضویت داشت و کرزی در دولت خود وی را به عنوان "وزیر ارشد" به مجلس نمایندگان معرفی کرد، اما مجلس نمایندگان به دلیل این که چنین پستی در قانون اساسی افغانستان پیش‌بینی نشده است او را رد کرد اما ارسلا با وجود نظر مخالف مجلس نمایندگان، به کار خود به عنوان "وزیر ارشد" ادامه داد. از سایر پست‌های ارسلا می‌توان به کارمند بانک جهانی، وزارت مالیه(دارایی) دولت مجاهدین در پاکستان، وزیر خارجه در دولت مجاهدین در کابل، وزیر تجارت، معاون رئیس اداره موقت و وزیر مالیه در دولت انتقالی اشاره کرد.
ژنرال خداداد، وزیر پیشین مبارزه با مواد مخدر افغانستان و صفیه صدیقی، عضو سابق مجلس نمایندگان، به ترتیب معاونان اول و دوم ارسلا  در این انتخابات هستند.
۳- محمد اشرف غنی احمدزی
محمد اشرف غنی احمدزی در سال ۱۳۲۸ خورشیدی، در یک خانواده پشتون کوچی، در ولایت لوگر واقع در جنوب کابل به دنیا آمد وی تحصیل‌کرده دانشکده علوم سیاسی از دانشگاه آمریکایی در بیروت و کلمبیا در نیویورک می‌باشد و موفق به اخذ دکتری در رشته مردم شناسی هم شده است.
احمدزی پس از اولین انتخابات ریاست جمهوری (۱۳۸۳ خورشیدی) به کابینه دولت منتخب (حامد کرزی) راه نیافت و لذا به ریاست دانشگاه کابل منصوب شد اما دو سال از منصوب شدن وی در این مقام نگذشته بود که کناره گرفت و به یکی از منتقدان حکومت کرزی مبدل شد. البته او قبلا در کابینه دولت ‌های انتقالی که کرزی برعهده داشت، وزیر مالیه- دارایی بود و به عنوان یکی از تکنوکرات‌ها در افغانستان شناخته می‌شود.
او همچنین در انتخابات ریاست جمهوری ۱۳۸۹ با حامد کرزی، رئیس جمهوری کنونی رقابت کرد، اما رای چندانی به دست نیاورد در عوض توانست در دولت جدید کرزی، وظیفه برنامه انتقال مسئولیت امنیتی از نیروهای خارجی به نیروهای امنیتی داخلی را برعهده بگیرد. از جمله سایر پست‌های وی، مشاور اخضر ابراهیمی، نماینده ویژه سازمان ملل در افغانستان، مشاور ارشد حامدکرزی، رئیس اداره هماهنگ کننده کمک‌های بین المللی به افغانستان می‌باشد.
عبدالرشید دوستم و غلام سرور دانش (وزیر عدلیه سابق افغانستان)، به ترتیب معاونان اول و دوم احمدزی در انتخابات هستند.
۴- قطب الدین هلال
قطب الدین هلال متولد سال ۱۳۳۱ خورشیدی در ولایت خوست (شرق افغانستان) می‌ باشد و تحصیلات عالى خود را در بخش مهندسى ساختمانى به پایان رسانده ‌است وی از اعضای فعال حزب اسلامی به رهبری گلبدین حکمتیار و معاون پیشین این حزب بوده است و البته مدتی هم بعنوان رئیس کمیته سیاسی در خدمت حزب اسلامی بود که بعدها به دلیل اعتراض به نتیجه انتخابات ریاست جمهوری، بین او و حزب اسلامی فاصله ایجاد شد.
عنایت الله عنایت و محمد علی نبی ‌زاده، معاون اول و دوم هلال در انتخابات ریاست جمهوری می‌باشند.
۵- عبدالقیوم کرزی
قیوم کرزی، برادر بزرگتر حامد کرزی، رییس جمهور کنونی است. قیوم کرزی متولد سال 1326 خورشیدی در قندهار می‌ باشد. وی تاجر و سیاستمدار بوده و تحصیلات خود را در رشته علوم سیاسی در آمریکا به پایان رسانده است. عبدالقیوم کرزی بیشتر جوانی خود را در آمریکا گذراند و به همراه برادرش محمود کرزی رستوران‌ های خانوادگی ‌شان را در آن کشور به راه انداخت. وی تا قبل از ورود به سیاست افغانستان، تاجر بود.
به گزارش دیدبان، در سال 2002، حامد کرزی، رییس جمهور افغانستان، قیوم کرزی را بعنوان نماینده مجلس بزرگان منصوب کرد. همچنین او در سال 2004 بعنوان عضو مجلس پارلمان افغانستان انتخاب شد، اما به دلیل غیبت‌های فراوان، از مجلس استعفا داد. در سال‌های اخیر، وی نقش فعالی در سر و سامان دادن به گفتگوها میان حکومت افغانستان و گروه طالبان داشته است.
عبدالقیوم، وحیدالله شهرانی و محمد نور اکبری را به عنوان معاونان اول و دوم خود در انتخابات ریاست جمهوری معرفی کرده است.
۶- محمد نادر نعیم
محمد نادر نعیم در سال ١٣٤٤ خورشیدى در کابل متولد شد و لیسانس خود را در رشته کامپیوتر از لندن گرفت. او بیشتر عمر خود را در بیرون از افغانستان سپری کرده‌است و از خانواده‌های اشرافی و پادشاهی افغانستان می‌باشد با این توضیح که نادر نعیم، نوه محمد ظاهر، شاه سابق و برادرزاده محمد داوود خان، رییس جمهور سابق افغانستان (1352-1357) می‌باشد.
آقای نعیم در سال ۲۰۰۳ و پس از فروپاشی طالبان به افغانستان بازگشت و در همکاری با ظاهرشاه که آن زمان لقب بابای ملت را کسب کرده بود، در موقف ‌های مختلف دولتی کار کرد. با این حال، نادر نعیم در بیشتر از ده سال اخیر، عمدتا به‌ دور از فضای سیاسی، در بخش‌های تجارتی فعال بوده است. وی تاج محمد اکبر و عزیزالله پویا را که هر دو چهره ‌های کمتر شناخته شده در عرصه سیاسی در افغانستان هستند، به عنوان معاونان اول و دوم خود در انتخابات معرفی کرده اس
۷- عبد الرب رسول سیاف
عبد الرب رسول سیاف در سال 1323 خورشیدی در یکی از توابع ولایت کابل چشم به جهان گشود و بعد از اتمام تحصیلات خود در کابل برای تکمیل تحصیلات عالی خود عازم مصر و وارد دانشگاه الازهر در رشته‌ی علم حدیث شد آن چه در رابطه با دوران تحصیلات سیاف لازم به ذکر است، اینکه او را در دوران تحصیل فرد بسیار پر تلاش و درس‏خوان معرفی می‌کنند. گفته می‏ شود وی از ابتدای ورود به دانشگاه تا اخذ درجه استادی در الازهر همواره شاگرد اول بود.
سیاف از آن جایی که آموزش‌های دینی خود را در کشورهای اسلامی به پایان رسانده است و علاوه بر آن به دلیل رابطه‌ی دوستی که با ملک فهد داشت، از حمایت خاص کشورهای عربی و به ویژه عربستان سعودی برخوردار است.
به گزارش دیدبان، سیاف از چهره‌هاى سرشناس مبارزه مجاهدین افغانستان علیه اتحاد شوروى سابق می‌باشد. وی در دومین دوره انتخابات ریاست جمهوری از حامد کرزی، رئیس جمهوری کنونی افغانستان حمایت کرده بود و حتی با وجود درخواست‌های مکرر، حاضر نشد به جبهه ملی که مهم‌ترین اپوزیسیون سیاسی دولت کرزی به شمار می رود، بپیوندد.
سیاف از رهبران جهادی است که موضع تندی علیه طالبان دارد و بعد از سقوط طالبان او در سمت‎‎های گوناگونی در ایجاد ساختارهای جدید قدرت در این کشور نقش بازی کرده است. وی در لویه جرگه اضطراری و قانون اساسی شرکت کرد و بعداً هم به عنوان نماینده مردم کابل به پارلمان افغانستان راه یافت. درحال حاضر سیاف یک دانشگاه خصوصی به نام " دعوت" در کابل ایجاد کرده است.
او، اسماعیل خان و عبدالوهاب عرفان، از چهره‌های سابق جهادی را به عنوان معاونان اول و دوم خود برگزیده است.
۸- گل آغا شیرزی
گل آغا شیرزی متولد سال ۱۳۳۳ خورشیدی در ولایت جنوبی قندهار است. شیرزی، از چهره‌های اصلی اداره ولایتی در تیم کاری حامد کرزی بوده است. او بین سالهای ۲۰۰۱ و ۲۰۰۳ والی قندهار در جنوب افغانستان بود و مدت کوتاهی را هم در سمت وزارت فواید عامه کار کرد تا اینکه در سال ۲۰۰۴ به عنوان والی ننگرهار در شرق افغانستان تعیین شد، او در این سمت، فعالیت زیادی در عرصه بازسازی ولایت ننگرهار از خود نشان داد به طوری که شیرزی به "بولدوزر" معروف شد و لذا نماد او در این انتخابات هم تصویر یک بولدوزر است. سید حسین عالمی بلخی و محمد هاشم زارع، معاونان اول و دوم شیرزی در این انتخابات هستند.
۹- محمد داوود سلطان زوی
محترم داوود سلطان زوی متولد سال 1331 خورشیدی در غزنی می‌باشد وی پس از تکمیل تحصیلات خود در کابل، با استفاده از بورس تحصیلی عازم ایالات متحده امریکا گردید، و در رشته هوا نوردی تحصیلات خود را به پایان رسانید و بعد هم برای مدت هشت سال به عنوان یک خلبان در خطوط هوایی آریانا برای شرکت‌های هواپیمایی ایالات متحده آمریکا خدمت کرده است. وی در دور اول مجلس نمایندگان افغانستان به عنوان نماینده ولایت غزنی به این مجلس راه یافت و به عنوان رییس کمیسیون اقتصادی مجلس نمایندگان کار کرد اما در مجلس دوم موفق به کسب آراء لازم نشد.
به گزارش دیدبان، سلطان زوی در ابتدا به دلیل داشتن تابعیت آمریکایی از کمیسیون انتخابات رد صلاحیت شد ولی بعد از صلب تابعیت دوم، توانست در لیست نهایی نامزدهای انتخابات ریاست جمهوری قرار بگیرد. فرید احمد فضلی و کاظمیه محقق معاونان اول و دوم وی هستند.
۱۰- عبدالرحیم وردک
عبدالرحیم وردک درسال ١٣٢٣ خورشیدى در ولایت میدان وردک متولد شده است او در دانشگاه نظامی افغانستان درس خوانده است و بعدا برای تحصیلات بیشتر نظامی به آمریکا و مصر سفر کرد وی همچنین از دانشگاه نظامی کانادا دکترای افتخاری در رشته علوم نظامی دریافت کرد.
این ژنرال در سال 1383 بعد از انتخابات ریاست جمهوری، از سوی حامد کرزی، رئیس جمهوری افغانستان به عنوان وزیر دفاع افغانستان منصوب شد تا اینکه در سال 1390، بعد از استیضاح پارلمان رد صلاحیت شد و بعد از آن به کارش در وزارت دفاع پایان داد و تنها به عنوان مشاور ارشد دفاعی و اصلاحات نظامی با کرزی همکاری کرد. وی شاه عبدالاحد افضلی و سید حسین انوری را دراین انتخابات به عنوان معاونان خود معرفی کرده است.
۱۱- زلمی رسول
زلمی رسول حدودا هفتاد سال سن دارد و در سال 1321 در کابل متولد شده است. او برای تکمیل تحصیلات عالی خود وارد پاریس مرکز فرانسه شد و تحصیلات عالی ‌اش را تا پایه دکتری در رشته پزشکی به اتمام رساند. او از افرادی بود که به همراه حامد کرزی پس از سقوط گروه طالبان به کابل آمد و جز افراد نزدیک به وی می‌باشد که در اکثر سفرهای خارجی مهم، کرزی را همراهی کرده است.
رسول پس از روی کار آمدن دولت جدید، حامد کرزی، در سال 1380 برای مدت کوتاهی وزیر هوانوردی شد، سپس مشاور امنیت رئیس جمهوری افغانستان شد و تا سال 1389 در این سمت باقی ماند البته مسئولیت ‌هایی چون "هماهنگی فعالیت‌های امنیت و سیاست خارجی" را هم به عهده داشته است. تا اینکه در سال 1389 حامد کرزی او را نامزد سمت وزارت خارجه کرد و به شورای ملی افغانستان معرفی کرد که با اکثریت آرای اعضای حاضر مجلس وزیر امور خارجه افغانستان شد و تا 1391 در این سمت باقی ماند. او در این انتخابات ریاست جمهوری، احمد ضیا مسعود و حبیبه سرابی را معاونان اول و دوم معرفی کرده‌است.
جمع‌بندی:
جایگاه سومین دوره انتخابات ریاست جمهوری افغانستان بدون در نظر گرفتن نتیجه آن، زمانی مشخص می‌شود که میزان لزوم ثبات بخشیدن به ساختارهای حکومتی و سیاسی جمهوری اسلامی افغانستان مورد توجه قرار بگیرد، به نظر دیدبان، قطعا انتقال یافتن قدرت، بدون درگیری و تغییر دولت بر اساس قوانین، موجب خواهد شد که روند رو به رشد استحکام بخشی ساختار درونی این کشور صورت بگیرد و بدون شک این روند در امنیت بخشی به داخل کشور و منطقه،  تاثیر خواهد گذاشت و موجب برقراری روابط مناسب با کشورهای مختلف خواهد شد.
البته باید در نظر گرفت که امکان بحران آفرینی توسط غربی‌ها، در این انتخابات وجود دارد به این دلیل که خروج نیروهای نظامی خود را مقارن با شروع درگیری‌ها و افزایش فعالیت‌های تروریستی جلوه دهند تا شاید اندکی از حیثیت رفته‌ی خود را بازگردانند. این در حالی است که ایران، کشور همجوار افغانستان، نه تنها اقدامات لازم و همکاری‌های گسترده‌ای را با دولت‌های افغانستان برای بهبود وضعیت آنها انجام داده است بلکه در سطح بین‌المللی و دیپلماسی هم از هیچ گونه تلاشی دریغ نکرده‌است لذا روی کار آمدن دولت جدید، فصل تازه‌ای را برای بالا بردن تعاملات بر روی دو کشور خواهد گشود.
 
 

مرتبط‌ها

بیشترین سقوط ارزش سهام وال استریت در یک روز

دولت آمریکا به کشتن شهروندان ایرانی افتخار می‌کند

مقابله با کرونا از منظر حکمرانی (1)

آمریکا برای آزادی مزدور اسرائیلی، دست به تهدید و ارعاب زد

افشای نام‌های جدید از شاهزادگان بازداشت‌شده

استیصال رسانه‌ای ائتلاف در یمن