دیدبان

معنای سکوت اصلاح طلبان در برابر اظهارنظر اخیر زیباکلام و به رسمیت شناختن اسرائیل چیست؟

معنای سکوت اصلاح طلبان در برابر اظهارنظر اخیر زیباکلام و به رسمیت شناختن اسرائیل چیست؟
دیدبان: یک هفته ای از اظهارنظر سخیف صادق زیباکلام مبنی بر به رسمیت شناختن اسرائیل می گذرد. این استاد اصلاح طلب دانشگاه تهران هفته گذشته در مناظره ای با بیان اینکه علت دشمنی رژیم صهیونیستی با ایران بدین خاطر است که ما می‌خواهیم آنان را محو کنیم، گفت: «من کشور اسرائیل را به رسمیت می‌شناسم چرا که سازمان ملل آن را به رسمیت شناخته است.»
نگاه بین المللی این استاد علوم سیاسی دانشگاه تهران به مسائل و عبور از راهروهای تاریک سازمان ملل برای کشف حقایق و تشخص صحیح از غلط در حالی رخ می دهد که دولت آمریکا با آن همه ادعای جهانی بودن و در حالی که خود از بنیانگذاران سازمان ملل محسوب می شود و هم اینک از اعضای دائم شورای امنیت است، برخی از مسائل موردقبول سازمان ملل را از دریچه نگاه داخلی ایالات متحده می بیند و مردود می شمارد و درست خلاف آن اصول و قواعد عمل می کند.
به طور مثال یونسکو یکی از سازمان های تخصصی وابسته به سازمان ملل متحد است که کمک به صلح و امنیت در جهان از راه همکاری‌های بین المللی در زمینه‌های آموزشی، علمی و فرهنگی با هدف افزایش احترام به عدالت، قانون‌مداری و حقوق بشر بر پایه منشور سازمان ملل متحد را برعهده دارد، اما امریکا همواره از این قبیل نهادها به عنوان ابزاری برای پیشبرد منافع سیاسی خود استفاده کرده تا آنجا که نهایتا از این سازمان خارج شد و زمانی که فهمید این سازمان متعهد به قبول زورگویی و قلدری آمریکا نیست و تصمیمات خود را فارغ از برتری قدرت امریکا اتخاذ می کند، دیگر وقعی برای آن قائل نیست.
رژیم صهیونیستی نیز که استاد اصلاح طلب دانشگاه تهران بر اساس نظر سازمان ملل آن را به رسمیت می شناسد همچون آمریکا در همین مسیر افتاد و برای این ارگان بین المللی موردقبول سازمان ملل اعتباری قائل نیست. همین دلیلی شد که سازمان آموزشی، علمی، فرهنگی سازمان ملل (یونسکو) هم حق رای امریکا و رژیم صهیونیستی را پس از دو سال از عدم پرداحت حق عضویت آنها که در مخالفت با پذیرفتن فلسطین در یونسکو بود، لغو کرد. و البته از زمان این تصمیم که در آبان امسال رخ داد، فشارهای امریکا و رژیم صهیونیستی که مدعی احترام به مسائل بین المللی هستند، بر یونسکو چند برابر شده است.
علاوه بر این آیا می توان باور کرد که استاد علوم سیاسی دانشگاه تهران از این اصل حقوق بین الملل بی خبر باشد که مبنای شناسایی کشورها از سوی سایر کشورها، سازمان ملل نیست و بنابر یک نظریه این حق بستگی به نظر اختصاصی دولت های موجود برای شناسایی دوفاکتو یا دوژوره دولت تازه تاسیس دارد.
همچنین از صادق زیباکلام که تاکید دارد «بنده اسرائیلی را که در سال ۱۹۴۸ توسط مجمع عمومی سازمان ملل تشکیلش اعلام شد به رسمیت می شناسم» باید پرسید مگر همین اسرائیل وقتی در اواخر سال گذشته با رای اکثریت اعضای مجمع عمومی سازمان ملل، فلسطین به عنوان «کشور» غیرعضو ناظر در سازمان ملل به رسمیت شناخته شد، آن را به رسمیت شناخت؟! و اگر اصل بر سازمان ملل است چگونه است رژیم صهیونیستی در اوایل سال 1390 ضمن نگرانی از به رسمیت شناختن فلسطین در سازمان ملل، به نمایندگان کشورهای عضو شورای امنیت و تعدادی دیگر از کشورهای اتحادیه اروپا گفته بود در صورت اعلام تشکیل دولت مستقل فلسطین دست به اقدامات یکجانبه خواهد زد؟ تا آنجا که یک سال بعد از این تهدید، با به رسمیت شناخته شدن کشور فلسطین توسط سازمان ملل، تل آویو تا حدودی وارد اقدامات یک جانبه علیه دولت فلسطین شد. 
اما فارغ از این توضیحات، نکته ای که در این میان بسیار حائز اهمیت است، سکوت سایر اصلاح طلبان در برابر این اظهارنظر عجیب استاد اصلاح طلب و صلح طلب با اسرائیل دانشگاه تهران است. در حالی که بسیاری از اصولگرایان در برابر این اظهارات زیباکلام واکنش نشان دادند، اما اصلاح طلبان نه تنها از این اظهارنظری که در دایره و صفحه جبهه اصلاحات ثبت شده، اعلام برائت نکردند و خود را جدا از صحبت های زیباکلام ندانستند که توضیح یا موضعی هم در این باره نداشتند!
بر این اساس باید از اصلاح طلبان سوال شود که آیا این سکوت شما نشانه رضایت و تایید است؟ و اگر نیست لازم است اصلاح طلبانی که مخالف نظرات غیرسیاسی و غیرکارشناسی استاد علوم سیاسی دانشگاه تهران هستند، نظرات خود را بدون تعارف و شفاف در این باره اعلام کنند تا گناه و کم سوادی اصلاح طلبان تندرو به نام جبهه اصلاحات و سایر اصلاح طلبان نوشته نشود.   
 
*منبع: سراج 24

مرتبط‌ها

بیشترین سقوط ارزش سهام وال استریت در یک روز

دولت آمریکا به کشتن شهروندان ایرانی افتخار می‌کند

مقابله با کرونا از منظر حکمرانی (1)

آمریکا برای آزادی مزدور اسرائیلی، دست به تهدید و ارعاب زد

افشای نام‌های جدید از شاهزادگان بازداشت‌شده

استیصال رسانه‌ای ائتلاف در یمن