دیدبان
آیت‌الله قائم مقامی:

می‌خواهند با ایجاد تردید در قطعیات اسلامی، فضا را به دوره اصلاحات برگردانند

می‌خواهند با ایجاد تردید در قطعیات اسلامی، فضا را به دوره اصلاحات برگردانند
به گزارش دیدبان به نقل از تسنیم، حجت الاسلام والمسلمین سیدمحمد قائم مقامی، قرآن‌پژوه، نویسنده و مدرس حوزه و دانشگاه گفت: به نظر می‌رسد برخی جریانات و گروه‌ها و افراد قصد دارند، شرایط فرهنگی جامعه را با دوران اصلاحات برگردانند و به نظر من انتشار اظهار نظر بی‌ربط اخیر درباره حکم قصاص به این دلیل اتفاق افتاده که القاء کند نیازی نیست برای اجرای احکام الهی چندان هم سخت‌گیری کرد. 
وی ادامه داد: متاسفانه نشانه‌هایی دیده می‌شود که عده‌ای می‌خواهند شرایط را به آن دوران برگردانند و ارزش‌ها و احکام الهی و موضوعاتی که در اسلامی قطعی است را زیر پا بگذارند. اما این‌ها باید بدانند که چنین چیزی دیگر جایگاهی ندارد و زمان آن گذشته است. 
به گفته آیت‌الله قائم مقامی وقتی کسی، دیگری را می‌کشد یا دچار صدمه و آسیب می‌کند، اگر اولیاء دم ببخشند که بحث منتفی است و اسلام هم تاکید زیادی به بخشیدن دارد و اولیاء دم را ترغیب می‌کند که بگذرند؛ اما این آزادی را به اولیاء دم می‌دهد که نبخشند؛ در این صورت اتفاقا قصاص نشدن ظلم و امری غیرانسانی است، نه قصاص شدن. بنابراین حرفی که اخیرا در روزنامه‌ای منتشر شده است بی‌ربط و نامربوط است. 
مدرس حوزه و دانشگاه خاطرنشان کرد: به نظر من کسانی که پشت این اظهارنظرها هستند به نوعی عضوی از جریانات منحرف هستند و قصدشان هم حساسیت‌سنجی چهره‌ها و افراد جامعه ما است تا ببینند تا کجا می‌توانند پیش بیایند.
وی تاکید کرد: بهترین شکل مقابله با این اظهارنظرها به نظر من، ارائه پاسخ علمی و دقیق است؛ یعنی علاوه بر اینکه با این اظهارنظرهای بی‌ربط باید به شیوه قانونی و قضایی برخورد کرد، علما و نخبگان باید بهترین پاسخ علمی را به این شبهات ارائه کنند و کسانی را که در قطعیات و احکام ضروری اسلام شک و تردید روا می‌دارند، به شیوه منطقی و استدلالی و علمی مجاب کنند. این نوع پاسخگویی هم مغایر با برخورد علمی نیست بلکه باید در کنار آن انجام گیرد. 
آیت‌الله قائم مقامی ادامه داد: باید به شیوه علمی و استدلالی به این گونه اشخاص نشان داد که حکم قصاص علمی و عقلی است و اتفاقا عمل کردن برخلاف آن مغایر با حقانیت و انسانیت است. در کنار این باید متذکر شده که اسلام در این شرایط توصیه به عفو و بخشش کرده اما اگر اولیاء دم راضی نشدند، این حق را دارند که درخواست قصاص کنند. 
این مدرس حوزه و دانشگاه در پایان سخنانش تاکید کرد: کسانی که پشت این اتفاق هستند بدانند که نمی‌توانند جریان را به دوره اصلاحات برگردانند و شرایطی که در آن زمان ایجاد شد نمی‌تواند دوباره پا بگیرد؛ دیگر جایش نیست و دوران‌اش گذشته است.

مرتبط‌ها

بیشترین سقوط ارزش سهام وال استریت در یک روز

دولت آمریکا به کشتن شهروندان ایرانی افتخار می‌کند

مقابله با کرونا از منظر حکمرانی (1)

آمریکا برای آزادی مزدور اسرائیلی، دست به تهدید و ارعاب زد

افشای نام‌های جدید از شاهزادگان بازداشت‌شده

استیصال رسانه‌ای ائتلاف در یمن