دیدبان

واکنش نهادهای علمی به فتوای رهبر انقلاب درباره حرمت تسلیحات هسته‌ای

واکنش نهادهای علمی به فتوای رهبر انقلاب درباره حرمت تسلیحات هسته‌ای
دیدبان: علی اکبر صالحی رئیس سازمان انرژی اتمی در همایش ملی فقه هسته‌ای که صبح امروز در در سالن همایش‌های سازمان انرژی اتمی ایران در حال برگزاری است، گفت: در آغاز پیش از هر سخنی بر خود فرض می‌دانم تا مراتب سپاس و قدردانی خود را به محضر علمای اعلام، اساتید و پژوهشگران حوزه فقاهت و سیاست و تمامی دست‌اندرکاران برگزاری همایش طب هسته‌ای ابراز کنم.
وی افزود: برای اینجانب مایه بسی خرسندی است که به یمن صدور فتوای تاریخی رهبر فرزانه انقلاب اسلامی مبنی بر حرمت تولید، انباشت و به کارگیری تسلیحات اتمی، مجالی فراهم آمده است تا بسیاری از مراکز فکری، فرهنگی و دینی و همچنین اندیشکده‌ها و مؤسسات پژوهشی در حوزه حقوق بین‌الملل و علوم سیاسی به بررسی و واکاوی ابعاد و زوایای مختلف فتوای معظم‌له بپردازند.
رئیس سازمان انرژی اتمی بیان داشت: از این چشم‌انداز فرصت مغتنمی در اختیار دانشمندان و دین پژوهان قرار گرفته است تا در تحقق تدوین خواستگاه و پایگاه فکری و دینی فتوای صادر شده در این زمینه نسبت به تصریح دیدگاه انسانی و رحمانی آیین حنیف اسلام همت گمارند.
وی با بیان اینکه با نگاهی هر چند گذرا به آموزه‌های قرآن کریم و تعالیم ائمه اطهار(ع) می‌توان دریافت که گنجینه‌های بی‌پایان از نکات حکم‌آمیز و حکم‌آموز پیش روی ما گشوده شده است، ادامه داد: این میراث بی‌بدیل، بدون تردید می‌تواند راه‌گشای حل و فصل بسیاری از مشکلات فراروی جامعه بشری بوده و در راستای جلوگیری از گسترش دامنه رقابت‌های تسلیحاتی و مبارزه با خشونت و افراطی‌گری مورد استفاده قرار گیرد.
صالحی با اشاره به اینکه بسیاری از آیات و محکمات قرآنی، اصول و نقشه راهی را تدوین کرده است تا امت اسلامی از ظلم و تعدی در حق خود و دیگران در امان مانده و بر صراط قدیم و مستقیم الهی مستدام بماند، گفت: در این میان کارنامه درخشان فقهای مجاهد و علمای تشیع نیز سرشار از باریک‌اندیشی و موشکافی عالمانه و تدوین‌ساز و کاری است که از رهگذر آن می‌توان به تنظیم مناسبات و اجرای تعاملات در سطوح مختلف زندگی پرداخت.
وی افزود: تدوین و تنقیح بسیاری از قواعد فقهی از جمله قاعده «لا ضرر و لا ضرار»، «قاعده وزر» و قاعده «سعی بر فساد» سامانه و سازوکار حقوقی و مستحکمی را فراهم آورده که از سرچشمه الهام غیبی و جیره نبوی نشأت یافته است.
رئیس سازمان انرژی اتمی ابراز داشت: در طول تاریخ پر افتخار فقه اهل‌ بیت(ع) با ظهور چهره‌های تابناکی مانند شیخ طوسی، شیخ انصاری و مرحوم آخوند خراسانی و دیگر بزرگان این عرصه مواجه می‌شویم که در سایه فکر عمیق و دقیق خویش، میراثی را پیش روی ما قرار داده‌اند که در تدوین اصول و مبانی حقوق اسلامی راهنمای انسان معاصر بوده است.
وی با بیان اینکه اگر روزگاری بزرگان حوزه علمیه از رهگذر ژرف‌اندیشی خود مسیر را برای تدوین حقوق اسلامی و ایجاد حکومت مبتنی بر قانون در دوره مشروطه هموار کردند، افزود: در روزگار ما نیز برکات حوزه علمیه تشیع، تداوم یافته و به عنوان نمونه برخی از مراکز علمی و دانشگاهی جهان ریشه‌های برخی از شاخه‌های دانش بشری از جمله فلسفه زبانی و فلسفه تحلیلی را در برخی از معارف اسلامی مانند اصول فقه مورد توجه قرار داده است.
صالحی اظهارداشت: با این همه باید اقرار کرد که با ظهور و حضور محی‌الدین زمان، حضرت امام خمینی(ره) تفکر شیعه در فقه امامیه وارد مرحله جدیدی از حیات خود شده و از دیگر عرصه‌های راهبردی حیات اجتماعی از جمله در حوزه حقوق بین‌الملل، حقوق بشر و عرصه حفاظت از محیط زیست نیز یار و مددکار انسان معاصر شده است.
وی ادامه داد: امام راحل(ره) بود که با دم مسیحایی خود، روحی تازه در کالبد امت اسلامی دمید و ما را بر آن داشت تا از منظر اندیشه اسلامی در معضلات جوامع انسانی توجه کرده و با عطف توجه به الزامات و مقتضیات زمانه، طرحی نو براندازیم.
رئیس سازمان انرژی اتمی خاطرنشان کرد: خوشبختانه در پرتو اندیشه‌ها و ارشادات علمی و معنوی امام(ره)، «قاعده مصلحت دستگاه شیعه» به روشنی و با عنایت به زوایای گوناگون آن مورد توجه قرار گرفت و زمینه‌ای را به وجود آورد تا دیگر قواعد و مبانی اصیل فقهی در پرتو آن مورد واکاوی قرار گیرد.
 
*منبع: فارس

مرتبط‌ها

آتش به اختیار با خشاب بصیرت انقلابی

خورشید‌ بی‌غروب امام خمینی(ره)

اختیارات پیامبر و امامان معصوم (ع)

عزاداری حسینی؛ امتداد سیاست خارجی جمهوری اسلامی

نهادینه‌سازی آموزه‌ مهدویت برای کودکان

رابطه سختی و آسانی در قرآن/ ما به چه کسانی بدهکاریم؟