دیدبان

رسانه های خارجی درباره جشن انقلاب چه گفتند؟

رسانه های خارجی درباره جشن انقلاب چه گفتند؟

دیدبان:‌ در دنیای امروز نقش رسانه ها به ویژه رسانه های سمعی و بصری به عنوان ابزاری قدرتمند و تاثیر گذار بر هیچ کس پوشیده نیست؛ ابزاری که در دنیای غرب بیش از پرداختن به رسالت خبر رسانی نقش جهت دهی به افکار عمومی را ایفا کرده و همواره در راستای تبلیغ سیاست ها و منافع این دولت ها به بزرگ نمایی ویا سانسور خبری در نقاط مختلف جهان می پردازد. یکی از مهمترین رویدادهایی که رسانه های بیگانه با حساسیت ویژه ای آن را دنبال می کنند موضوع پیروزی انقلاب اسلامی ایران واهمیت تحلیل ها و بازتاب هایی است که در سالگرد این واقعه ی بزرگ تاریخی به آن پرداخته می شود. پدیده ای که هرچند بسیاری از معادلات سیاسی ابرقدرتها در منطقه و جهان را درهم ریخت و برای دشمنان انقلاب خاطره ای تلخ و ناگوار را رقم زد اما از آن چنان اهمیتی برخوردار است که تحلیل گران و نظریه پردازان رسانه های بیگانه علی رغم میل باطنی تاکنون چاره ای جز اعتراف به آن را نداشته اند با این حال مراسم گرامی داشت یوم الله 22 بهمن  که هرساله با شکوه هرچه تمام تر در کشورمان برگزار می گردد بازتاب های گوناگونی در رسانه های خبری مختلف جهان داشته است؛ به طوری که برخی از آنها با تلاشی  معنادار سالروز این واقعه و جشن پیروزی ملت ایران را همواره در سکوت خبری برگزار کرده و یا سعی در کمرنگ جلوه دادن آن داشته اند و بعضی دیگر با اذعان به جمعیت میلیونی  شرکت کننده در این مراسم با شکوه به پوشش خبری زنده ی این موضوع پرداخته اند.

پوشش خبری رسانه های مختلف از جشن سالگرد انقلاب اسلامی :
طی سال های گذشته خبر گزاری ها ی مطرح جهان با اعزام خبرنگار به ایران هر یک به نوعی به موضع گیری و  انعکاس اخبار جشن سالروز انقلاب در ایران پرداختند. هرچند بسیاری از رسانه های غربی در سال های ابتدایی پیروزی انقلاب به شدت اخبار حضور مردم در راهپیمایی ها و شرکت در مراسم مختلف مربوط به جشنهای انقلاب را سانسور می کردند اما با گذشت زمان ناچار به پذیرش و اعتراف به حقایق جاری در جامعه ی ایران شده و در سالهای اخیر با شفافیت بیشتری به انعکاس  اخبار مربوط به این موضوع می پردازند.
به طوری که سال گذشته خبرگزاری فاکس نیوز در این باره چنین گفت: «ایرانی ها در حال راهپیمایی برای بزرگداشت انقلاب سال 1979 میلادی هستند که طی آن نظام پادشاهی هوادار غرب سقوط کرده و نظام اسلامی روی کار آمد».
روزنامه ی آمریکایی لس آنجلس تایمز نیز نوشت:  «ایران امروز شاهد مراسمی است که مردم با حضور در آن همبستگی خود را با نظام حاکم اثبات کرده و علیه آمریکا و همپیمانانش ابراز انزجار می کنند.به نوشته ی این روزنامه حضور مردم در سی و چهارمین سالگرد پیروزی انقلاب با توجه به نزدیک بودن زمان انتخابات اهمیتی دو چندان یافته است.»
خبر گزاری آسوشیتدپرس به پوشش این راهپیمایی پرداخته و گزارش داد که شهروندان ایرانی با حضور در خیابان ها در مراسم سالگرد پیروزی انقلاب این کشور شعار مرگ بر آمریکا و مرگ بر اسراییل سر می دهند. براساس گزارش این خبر گزاری تصاویر منتشر شده حاکی از مشارکت مردم در راهپیمایی در تهران و سایر شهرهای ایران است.»
خبر گزاری شین هوا نیز گزارش می دهد که شهروندان ایرانی برای گرامی داشت انقلابی که نقطه ی عطفی در تاریخ این کشور به شمار می رود به خیابان ها آمده اند. بر اساس این گزارش علاوه بر تهران حضور مردم در سایر شهر ها نیز پررنگ است.

شبکه ی تلویزیونی رویترز با تلاش برای کوچک جلوه دادن ابعاد حضور میلیونی مردم  گزارش داد: همزمان با فرارسیدن سالروز انقلاب اسلامی در ایران هزاران نفر از مردم در شهرهای مختلف این کشور راهپیمایی کردند. این شبکه همچنین بخش هایی از سخنرانی محمود احمدی نژاد رئیس جمهور ایران  در مراسم راهپیمایی  در میدان آزادی را پخش کرد.
شبکه ی المنار با پخش مستقیم و لحظه به لحظه به صورت خبر فوری نوشت خیابان های منتهی به میدان آزادی مملو از جمعیت است و میلیونها ایرانی برای تجدید میثاق با آرمان های انقلاب و امام خمینی(ره) در در راهپیمایی شرکت کردند .
این درحالی است که شبکه های تلویزیونی العربیه و فرانس 24 در این باره به سکوت خبری پرداخته و الجزیره تنها اعلام کرد احمدی نژاد از دستاورد های هسته ای ایران خبر داد.

*منبع: فرهنگ نیوز

مرتبط‌ها

راه کاهش ظلم در خانواده افزایش حرمت پدر است

خروجی قرمز حمل سلاح آسان در ایران

خادمیاران رضوی: طلیعه‌ای نو از «آفتاب» فرهنگ شیعی

تحلیلهای رنگین برای عمامه خونین

سبکِ زندگی پرونده‌ساز!

تعداد بالای پرونده در قوه؛ آسیب اجتماعی یا اشکلات ساختاری؟