دیدبان

پایان ضرب‌الاجل سوریه برای تحویل سلاح های شیمیایی

 پایان ضرب‌الاجل سوریه برای تحویل سلاح های شیمیایی

به گزارش دیدبان ، به نقل از رویترز؛ عدم تحویل همه سلاح های شیمیایی سوریه به سازمان منع اشاعه سلاح های شیمیایی تا امروز چهارشنبه در حالی است که برنامه انتقال این تسلیحات چند هفته از فرصت تعیین شده عقب تر است و این مساله مهلت نهایی 30 ژوئن برای از بین بردن کامل تسلیحات شیمیایی سوریه را در ابهام قرار داده است.
بر اساس این گزارش، طبق توافق آمریکا و روسیه در اکتبر سال گذشته که مانع از حمله نظامی آمریکا به سوریه شد، دولت سوریه باید همه سلاح های شیمیایی خود را تا 5 فوریه به خارج از سوریه منتقل می کرد. روسیه روز گذشته از تلاش سوریه برای خروج بیشتر سلاح های شیمیایی خبر داد ولی دیپلمات های غربی اعلام کردند که هیچ نشانه ای از انتقال بیشتر سلاح های شیمیایی سوریه وجود ندارد.
سوریه اعلام کرده است که برنامه زمان بندی شده ای را برای تحویل سلاح های شیمیایی خود به سازمان منع اشاعه سلاح های شیمیایی ارائه کرده ولی هنوز مشخص نیست چه زمانی این مساله اتفاق خواهد افتاد.
سخنگوی سازمان منع گسترش سلاح های شیمیایی تاکید کرد، از 27 ژانویه تاکنون هیچ محموله سلاح های شیمیایی سوریه به خارج از این کشور منتقل نشده و آخرین فرصت برای خروج این سلاح ها از دست رفته است.
سوریه تاکنون بیش از 4 درصد از 1300 تن تسلیحات شیمیایی خود را به خارج از این کشور منتقل کرده است. دو محموله سلاح های شیمیایی سوریه تاکنون در یک کشتی دانمارکی در دریای مدیترانه بارگیری شده است.
دمشق مسائل امنیتی را عامل اصلی تاخیر در بیرون بردن سلاح های شیمیایی از سوریه اعلام کرده است. جاده های منتهی به بندر لاذقیه با خطر حملات تروریستی شبه نظامیان تروریست روبرو است.

* خبرگزاری تسنیم

مرتبط‌ها

بیشترین سقوط ارزش سهام وال استریت در یک روز

دولت آمریکا به کشتن شهروندان ایرانی افتخار می‌کند

مقابله با کرونا از منظر حکمرانی (1)

آمریکا برای آزادی مزدور اسرائیلی، دست به تهدید و ارعاب زد

افشای نام‌های جدید از شاهزادگان بازداشت‌شده

استیصال رسانه‌ای ائتلاف در یمن