دیدبان

حداد عادل: مسئولین نباید تافته جدابافته از مردم شوند

حداد عادل: مسئولین نباید تافته جدابافته از مردم شوند

دیدبان : غلامعلی حداد عادل در گفتگوی ویژه خبری شبکه دوم سیما که شنبه شب پخش شد ضمن تبریک ایام الله دهه فجر گفت: امروز 12 بهمن یادآور بازگشت باشکوه امام به ایران است و این پدیده برای جوانهای امروز که قبل از انقلاب را ندیده اند و تنها بازگشت امام به وطن را شنیده اند خیلی جالب است.
وی انقلاب را یکی از معجزات تاریخ نام برد و گفت: رهبر یک نهضتی با دست خالی بدون سلاح، بدون منابع مالی و بدون حزب و تشکیلات سیاسی متعارف و تنها با قلم و پیام خود توانست ملتی را به حرکت در بیاورد و این ملت یک رژیم مقتدر را که پشتیبانی ابرقدرت ها را داشت از پای درآورد و کشور را در اختیار این مرد وارسته قرار دادند و انقلاب ما از جنس داستان های قرآنی همانند داستان حضرت موسی است.
وی با بیان اینکه این انقلاب ترکیبی از انگیزه و اندیشه بود گفت: در بازگشت امام به وطن دو ویژگی دوشادوش یکدیگر در مردم ایران وجود داشت گفت: انقلاب یکسره شور همراه با شعور مردم بود.
حداد عادل افزود: امام قرار بود ششم بهمن ماه وارد ایران شود، اما بختیار فرودگاه را بسته بود و این موضوع شش روز طول کشید که در این مدت مردم ساعت شماری می کردند و در زمان ورود امام نه تنها مردم در تمام مسیر فرودگاه تا بهشت زهرا ایستاده بودند بلکه عجیب آن بود که در کوچه پس کوچه های جنوب شهر تهران و دور از مسیر امام نیز مردم خیابان ها را آب و جارو کرده بودند و به استقبال امام رفته بودند که این عمق شور مردم را نشان می دهد.
نماینده مردم تهران در مجلس در ادامه با اشاره به مظاهر شعور مردم ایران در ظهور انقلاب اسلامی اظهار داشت: شعور مردم بر می گردد به تاریخ صد ساله ایران از تنباکو تا مشروطیت، حوادث مربوط به ملی شدن صنعت نفت، کودتای 28 مرداد، قیام امام در سال 41، واقعه 15 خرداد تا حوادث بین 42 تا 57 که همه این حوادث تاریخی ملت را به این درک رسانده بود که باید برای پایان دادن به رژیم سلطنتی قیام کنند.
وی تصریح کرد: مردم وقتی امام و شعارهایش را دیدند متوجه شدند که هر آنچه را که در جنبش های قبلی دنبال آن بودند در این نهضت یافت می شود. در نهضت امام اسلام، استقلال، آزادی، عدالت، توجه به محرومین، قانونگرایی، پیشرفت، ملی گرایی دیده می شد.
حداد عادل بیان داشت: مردم به امام اعتقاد داشتند چرا که جز صداقت و ایمان از امام ندیده بودند و امام هر آنچه را که می گفت خود انجام می داد. به طور مثال اگر شعار استکبار ستیزی می داد خود هیچ وابستگی به بیگانگان نداشت و این را در عمل نشان داد.
نماینده مردم تهران در مجلس با بیان اینکه امام نیز به مردم اعتماد داشت گفت: امام با توکل به خدا  اعتماد به مردم این نهضت را آغاز کرد و این اعتماد متقابل حماسه آفرید و اسمش انقلاب اسلامی شد.
وی همچنین با اشاره به روحیه خودباوری و شعار ما می توانیم در مردم ایران گفت: مردم نشان دادند که این درس را به خوبی از امام یاد گرفتند. پیروزی انقلاب اسلامی بهترین مثال برای "ما می توانیم" بود چرا که در دنیا هیچ کس فکر نمی کرد مردم ایران با دست خالی انقلاب را به پیروزی برسانند و وقتی این ملت به پیروزی رسید فکر مردم آکنده از این باور شد که می توانند کارهای ناممکن را ممکن کنند.
حداد عادل گفت: وقتی ملت توانستند رژیم کهنسال و به ظاهر نیرومند را سرنگون کنند کارهای دیگر پیش آنان آسان شد و اعتماد به نفس پیدا کردند و نتیجه اش را در این 35 دیده ایم و امروز به این درجه از پیشرفت های هسته ای، علمی و فناوری رسیده ایم.
نماینده مردم تهران در مجلس در ادامه  با اشاره به مثالهایی از پیشرفت علمی انقلاب اسلامی نسبت به دوران قبل از انقلاب گفت: مثلا در سال 57 ، 600 تا 700 مقاله علمی در مجلات علمی دنیا چاپ کرده بودیم و امروز این رقم نزدیک به  40 هزار مقاله رسیده است یعنی 20 تا 30 برابر گذشته و امروز رشد علمی ما 18 برابر شده و این ناشی از همین اعتمادی است که مردم دارند.
وی یادآور شد: در زمان ملی شدن صنعت نفت نخست وزیر وقت رزم آرا به مجلس رفت و به طور تحقیرآمیز به نمایندگان گفت شما که نمی توانید لوله‌هنگ بسازید چطور می توانید صنعت نفت را ملی کنید و این جمله تحقیرآمیز باعث بوجود آمدن یک روحیه ای در ملت شد و حالا همین ملت نسل دوم و سوم سانتریفیوژ را می سازند.
همچنین حداد عادل با اشاره به وحدت و انسجام و یکپارچگی در کشور خاطرنشان کرد: یادم هست که در اولین سالگرد پیروزی انقلاب در سال 58 یا قبل از آن در اولین سال هجرت امام به پاریس هیات دولت مهندس بازرگان پیش امام در قم رفتند و از ایشان خواهش کردند که قدری حوادث انقلاب را بیان کنند و امام فرمود این وحدت مردم یک وحدت خدایی بود.
وی ادامه داد: امام در آن خاطرات بیان داشتند "وقتی که در پاریس بودم کسانی از اهالی خمین به دیدن من می آمدند و از پشتیبانی و حمایت مردم از من در روستاهای دورافتاده خبر می دادند و من مطمئن شدم که این وحدت یک وحدت خدایی است".
نماینده مردم تهران در مجلس با اشاره به نمونه ای از وحدت و یکپارچگی مردم قبل از به ثمر رسیدن انقلاب اسلامی گفت: در راهپیمایی تاسوعا و عاشورا در خیابان آزادی یادم هست که مردم می خواستند به خانواده های خود زنگ بزنند تا خبر سلامتی شان را بدهند اما آن زمان برای صحبت کردن با تلفن های همگانی به دو ریالی نیاز بود و عده ای کنار باجه های تلفن ایستاده و کلاه در دست داشتند که می گفتند هر کس دوریالی دارد بگذارد و هر کس که می خواهد بردار و این همدلی و وحدت مردم در آن زمان را نشان می داد.
وی در پاسخ به این سئوال که وحدت و همدلی میان مسئولین چگونه تعریف می شود گفت: انشاالله هست گرچه که متاسفانه نیست.
حداد عادل افزود: وحدت میان مسئولین از اموری است که مردم به آن خیلی حساس هستند یعنی از وحدت و همبستگی میان قوا خوشحال می شوند اما ببینند که با یکدیگر ستیزه می کنند ناراحت می شوند.
وی با بیان اینکه هیچ یک از دسته بندیهای سیاسی و جناحی قبل از انقلاب وجود نداشت گفت: قبل و اوایل انقلاب تنها امام بود و وحدت، این وحدت کلیدی است که نباید گم شود هر چند دشمنان در این چند سال از هر راهی وارد شده اند تا این وحدت مردم را به تفرقه تبدیل کنند اما همچنان در روز 22 بهمن مشاهده خواهید کرد که مردم چه حماسه ای خواهند آفرید.
نماینده مردم تهران در مجلس خاطرنشان کرد: ما باید سعی کنیم که کمتر به هم بپریم و اختلاف سلیقه ها را به دشمنی تبدیل نکنیم.
حداد عادل همچنین در پاسخ به این سئوال که اشرافی گری و ساده زیستی یکی از اهداف انقلاب اسلامی و آرمانهای امام بوده است برای حفظ این اصل چه باید کرد گفت: این مطلب مهمی است که اگر از آن منحرف شویم از مسیری که امام برای انقلاب ترسیم کرده بود و همچنین از مردم جدا می شویم.
وی تصریح کرد: مردم اگر به امام اعتقاد داشتند برای این بود که می دیدند امام خود نیز بدنبال ثروت و قدرت نیست.
نماینده مردم تهران در مجلس یادآور شد: آن روزی که امام از دنیا رفت دارایی اش اعلام شد و دارایی اش نه تنها زیاد نشده بود بلکه ثروتش از اول انقلاب مختصر تر شده بود اما در اسناد منتشر شده بعد از سقوط رضاشاه آمده است در مدت 16 سال حکومت رضاشاه در ایران از سال 1304 تا 1320 ، 44 هزار سند مالکیت به نام او ثبت شده است.
وی ادامه داد: مردم دیدند در نجف، قم و تهران امام چه زندگی ساده ای داشتند و مردم از مسئولان نیز انتظار دارند که پیرو امام باشند. همچنان که حضرت (ع) نیز به اصحاب خود فرموده است شما نمی توانید مانند من زندگی کنید اما حداقل سعی کنید شبیه من شوید.
حداد عادل با بیان اینکه انقلاب فرصتی برای کاسبی نیست گفت: مسئولین باید خود را برای انقلاب بخواهند نه انقلاب را برای خودشان. اگر روزی خدایی ناکرده بدنه حکومت یک تافته جدابافته از این مردم شود از نظر زندگی آن وقت مردم از انقلاب فاصله می گیرند.
وی در ادامه با اشاره به جایگاه مردم در نظام انقلاب اسلامی افزود: مردم وقتی خودشان صاحب انقلاب هستند برای آن شهید داده اند و انقلاب را به پیروزی رسانده اند، جنگیده اند و کشور را ساخته اند و هر جا مشکلی بود دست به دست هم دادند و کمک کردند چرا نباید حاکم بر سرنوشت خود باشند؟ و اگر غیر از این باشد جفاست.
نماینده مردم تهران در مجلس با بیان اینکه مردم ایران خود تعیین کننده در سرنوشتشان هستند ادامه داد: کشورهای غربی برای دخالت در دیگر کشورها همیشه دموکراسی را بهانه می کنند اما هیچ وقت نتوانسته اند از این افراد بر علیه انقلاب اسلامی استفاده کنند چرا که مردم در انتخابات به حدی پای صندوق های رای می آیند که حیرت آور است و این نمونه و تبلوری از مردم سالاری است  و مردم سالاری دینی یکی از دستاوردها و هدایای انقلاب اسلامی به مردم جهان اسلام بوده است.
حداد عادل همچنین در پاسخ به این سئوال که انقلاب اسلامی یک انقلاب فرهنگی بود اما گاها مشاهده می کنیم فراز و فرودهایی در فرهنگ بوده است و یک زمان به آن توجه شده است و در زمانی دیگر بی توجهی چرا باید شاهد این فراز و فرودها باشیم، با اشاره به سخنان مجری برنامه گفت: من به عنوان رئیس فرهنگستان به شما می گویم که گاها غلط است و تنوین عربی بعد از "گاه" نمی آید.
وی سپس در پاسخ به سوال مجری برنامه گفت: انقلاب اسلامی از یک فرهنگ مستقل نشات گرفته بود که این فرهنگ، فرهنگ اسلامی بود.
نماینده مردم تهران در مجلس گفت: ما در انقلاب اسلامی یک بازی ای را آغاز کرده ایم که قاعده اش را خودمان گذاشته بودیم و در بازی دیگران وارد نشدیم.
حداد عادل گفت: انقلاب اسلامی از جنس انقلاب مخملی و رنگی نبود این انقلاب یک منشاء و مبنای دیگری داشت که منشاء آن ایمان و شهادت ابزارش بود.
وی با بیان اینکه دشمن برای مقابله با انقلاب فرهنگ اسلامی آن را نشانه رفته است گفت: دشمن با ترفندهایی در این 35 سال سعی داشته است که به فرهنگ ما آسیب بزند و بعد از خارج شدن از بهت اولیه پس از پیروزی انقلاب دیدند که چگونه جوانان ایرانی در تمام صحنه ها حضور دارند به این فکر افتادند که باید ریشه این فرهنگ را بسوزانیم و امواج بی اعتقادی را به سمت جامعه ما فرستادند که مردم را نسبت به خدا، وحی و نبوت بی اعتقاد کنند و کتاب سلمان رشدی نیز نمونه ای از آن است.
نماینده مردم تهران در مجلس حفظ فرهنگ اسلامی را یکی از وظایف خطیر مسئولین دانست و گفت: دشمن می خواهد فرهنگ اسلامی را که منشاء قیام و پیروزی این ملت بوده است را بگیرد بنابراین باید در حفظ این فرهنگ کوشا باشیم.
حداد عادل با اشاره به مذاکرات هسته ای گفت: مذاکره به خودی خود موضوعی نیست که بگوییم خوب است یا بد است.
وی گفت: اگر در مذاکرات خودباختگی و وحشت نشان دهیم و متوجه توطئه و ترفند دشمن نباشیم و فریب لبخند دشمن را بخوریم قطعا با شکست مواجه هستیم اما اگر متکی به خدا و پشتگرم به مردم باشیم آن وقت می توانیم آن را به نفع مردم تمام کنیم.
حداد عادل با بیان اینکه مذاکره به خودی خود ایراد ندارد گفت: باید شجاعت را از امام یاد بگیریم که خیلی صریح فرمودند آمریکا هیچ غلطی نمی تواند بکند.
وی با اشاره به این مطلب که ملت ایران در  این 35 سال از کید دشمنان آسوده نبوده است گفت: این انقلاب را مردم اداره کردند و جنگ را سکوی پرش به سمت پیشرفت های علمی قرار  دادند.
نماینده مردم تهران در مجلس ترس از دشمن را از خود دشمن بدتر دانست و افزود: امام سعی کرد این ترس را از اول از دل مردم بیرون کند و موفق هم شد.
وی با بیان اینکه 35 سال مردم ایران ایستادگی کرده است و امروز طعم شیرین استقلال و آزادی را چشیده است خاطرنشان کرد: مردم دست از این طعم شیرینی که بدست آورده اند نخواهند کشید و همان اوصافی که در امام دیدند را در رهبری مشاهده می کنند. مردم همچنان پای انقلاب ایستاده اند و انشاالله ما هم دست به دست هم بدهیم و دست از حب و بغض های کودکانه بکشیم و در کنار انقلاب و مردم باشیم.

 

* منبع : مهر

مرتبط‌ها

بیشترین سقوط ارزش سهام وال استریت در یک روز

دولت آمریکا به کشتن شهروندان ایرانی افتخار می‌کند

مقابله با کرونا از منظر حکمرانی (1)

آمریکا برای آزادی مزدور اسرائیلی، دست به تهدید و ارعاب زد

افشای نام‌های جدید از شاهزادگان بازداشت‌شده

استیصال رسانه‌ای ائتلاف در یمن