دیدبان
طرحی تامل برانگیز با نام فریبنده وزارت علوم

طرح « بنیادهای حامی» وقف یا NGO ؟

طرح « بنیادهای حامی» وقف یا NGO ؟
دیدباناستقلال دانشگاه ها چیزی که شبیه به آن چندی پیش در خصوص فرهنگ با عنوان هایی همچون دین دولتی و فرهنگ دولتی توسط برخی محافل دنبال می شد.
 
وزارت علوم قصد دارد با کوبیدن بر طبل بی پولی دانشگاه ها و زمزمه ای به نام خیرین دانشگاهی و ایجاد بنگاه های حمایت مالی از دانشگاه ها این طرح را پیش ببرد به طوریکه چندی پیش معاون اداری مالی وزارت علوم با اشاره به سه راه کسب درآمد برای کمک به بهبود شرایط مالی دانشگاهها، از ایجاد بنیاد توسعه آموزش عالی کشور برای گرد هم آمدن خیرین دانشگاهی خبر داد.
 
معاون اداری مالی وزارت علوم از یک راه سوم برای افزایش درآمد دانشگاهها خبر داد و گفت: استفاده از کمک خیرین و بنیادهای حامی دانشگاههای کشور، بیش از گذشته مد نظر وزارت علوم است.
 
پس از گزارش مبسوط «خبرنامه دانشجویان ایران» آقای دکتر امید در گفت‌وگو با یکی از رسانه های دولتی موضوع را مسئله وقف کشاند!
 
معاون اداری، مالی و مدیریت منابع وزارت علوم در بخشی از صحبت‌های خود با اشاره به انتشار آنچه برخی مطالب تحریف شده و بی اعتبار خوانده، مدعی شد: طرح خطرناک خواندن احیای فرهنگ وقف و خیرات در حوزه آموزش عالی معلول کم اطلاعی، بی تقوایی و برداشت سطحی برخی است و گروه‌ها و جریانات سیاسی را از کشاندن مناقشات به حوزه وقف و خیرین برحذر داشت.
 
چرخش موضع وزارت علوم از مسئله بنیاد های حامی در قالب NGO به موضوع وقف در حالی است که پیش از این سخنی از وقف به میان نیامده بود.
 
چندی پیش هنگامی که دکتر محمد حسین امید معاون اداری، مالی و مدیریت منابع وزارت علوم در دومین گردهمایی آشنایی با «روال‌های مقاوم سازی ساختمان‌های دانشگاه های کشور» سخن می گفت در بخشی از سخنان خود در خصوص حضور فعالین خیر در دانشگاه‌ها، تصریح کرد: در حال طراحی نهاد مرکزی (NGO) می‌باشیم که بتواند کمک‌های خیرین سراسر کشور را ساماندهی کند و همه مناطق از این کمک‌ها بهره‌مند شوند.
 
پیش تر نیز دکتر امید که رئیس کمیته خیّرین وزارت علوم شده است، برنامه ریزی و اهتمام خیّرین برای ساماندهی و تاسیس بنیاد مرکزی حامی دانشگاه های کشور را یکی از مهمترین و موثرترین اقدامات جهت فراهم نمودن بستر و زمینه لازم برای حضور و مشارکت خیّرین در حوزه آموزش عالی و تشکیل بنیادهای حامی دانشگاه های سراسر کشور عنوان کرد.
 
 دکتر امید نقش وزارت علوم در تاسیس و راه اندازی این بنیاد مردم نهاد را با توجه به ماهیت آن، حمایتی عنوان نموده و تاکید کرد: تمامی مراحل از ایده تا اجرا به دست خود خیّرین صورت می گیرد و کمیته خیّرین وزارت علوم با توجه به وظایف ذاتی خود موظف به تعامل و ارائه خدمات به این بنیاد مردمی می باشد.
 
برخی تحلیل گران ابراز نگرانی کرده اند که این طرح سرنوشت نامبارکی داشته باشد و علم و دانشگاه در مسیر فشار کارتل های سیاسی- جناحی و اقتصادی حرکت کند و به نظر می رسد این طرح هم از طرح ها زمین مانده دوره دوم خرداد باشد.
 
 
منبع: خبرنامه دانشجویان

مرتبط‌ها

بیشترین سقوط ارزش سهام وال استریت در یک روز

دولت آمریکا به کشتن شهروندان ایرانی افتخار می‌کند

مقابله با کرونا از منظر حکمرانی (1)

آمریکا برای آزادی مزدور اسرائیلی، دست به تهدید و ارعاب زد

افشای نام‌های جدید از شاهزادگان بازداشت‌شده

استیصال رسانه‌ای ائتلاف در یمن