دیدبان

گزارش تکان دهنده از وضعیت تاسف بار زنان؛ عکس

گزارش تکان دهنده از وضعیت تاسف بار زنان؛ عکس

دیدبان:به گزارشسایت خانه امن؛ امروزه، در فرانسه هر سه روز یک زن زیر ضربات کتک شریک زندگی اش کشته می شود!

گزارش هانریون

این گزارش علمی در مورد خشونت علیه زنان با آمار به روز شده اروپایی ارائه می شود.

ماموریت کارشناسان بررسی داده های موجود در مورد خشونت علیه زنان، برآورد تاثیر خشونت ها به روی سلامتی فیزیکی و روانی قربانیان، ارائه پیشنهادهایی با هدف بهبود اطلاع رسانی و آموزش پزشکان در رابطه با خشونت های خانوادگی و پیشبرد روش های سریع و موثر رسیدگی به قربانیان بود.

در نتیجه، این گزارش به صورت یک گزارش مرجع و نقطه ای برای آغاز اقدامات متعدد دولتی، بنیادهای خصوصی و سازمان های غیردولتی نه تنها در فرانسه و بلژیک بلکه در سایر اروپا درآمد.

در سال ۲۰۰۱ این گزارش به این نتیجه رسیده بود که از هر ۱۰ زن مورد پرسش قرارگرفته یک زن قربانی خشونت های خانوادگی بوده است. امروز از هر ۵ زن اروپایی یک زن مشمول این معضل است!

هر سال در بلژیک ۳۷۰۰ پرونده در ارتباط با خشونت های خانوادگی گشوده می شوند. امروزه در فرانسه هر سه روز یک زن زیر ضربات کتک شریک زندگی اش کشته می شود!

وضعیت یک معضل اجتماعی

همه افراد در پیرامون خود زنی جوان یا میانسال ،فقیر یا ثروتمند را می شناسند که مچ دستش باند پیچی شده یا نشانه های کبودی روی چهره و بازوهایش مشاهده می شود و ناشیانه گاهی هم در حضور شوهرش ادعا می کند که به در برخورد کرده، به زمین خورده است یا هنگام رسیدگی به گلدان های گل مجروح شده است. چند ماه بعد، مطلع می شوند که این زن طلاق گرفته است.

نویسنده مقاله می گوید: از هر پنج زن بالای ۴۰ سال که می شناسد دو نفر از آنها در جریان ۱۰ سال اخیر قربانی خشونت های خانوادگی بوده اند. البته خشونت ها بیش از چند ماه دوام نیاوردند زیرا در پی آن زن از شوهرش جدا شد یا شوهر او را رها کرد. به هرحال، زن ها طلاق گرفتند اما ناگزیر و برخلاف میلشان زیرا شوهرشان را دوست داشتند.

خشونت خانوادگی به یک مشکل اجتماعی تبدیل شده است که هنوز در بسیاری از موارد یک (تابو) یا مساله ای ناگفتنی است.

 

عوارض فیزیکی و روانی

خشونت فیزیکی نسبت به زنان اغلب به صورت کبودی ها، خون مردگی ها، زخم های سطحی و شکستگی ها مشخص می شود که ناشی از ضربات دست است که به ویژه به چهره، جمجمه، گردن و پایین تنه وارد می آیند.

گزارش هانریون خاطرنشان می کند که خشونت های فیزیکی فقط به کتک زدن محدود نمی شوند و همراه با دشنام دادن، تهدید کردن بوده و اغلب به روابط اجباری منتهی می شوند. بنابراین حالت تنش، ترس و اضطراب در زنان کتک خورده از سوی مهاجمانشان ایجاد می شود که می تواند منجر به انواع گوناگون اختلال های روانی از جمله اختلال های  احساسی، روحی، افسردگی، اختلال در خواب، اختلال در تعزیه و غیره شود.

 

رسمیت یافتن جرم «خشونت روانی» در فرانسه

در آغاز ژوئن سال ۲۰۱۰ پارلمان فرانسه با اکثریت آرا یک لایحه قانونی در مورد تشدید مبارزه علیه خشونت نسبت به زنان را تصویب کرد که به ویژه در آن رسمیت یافتن «خشونت روانی» به عنوان یک جرم طرح شده است.

به رغم تصویب این قانون مشکل تشخیص مفهوم خشونت و اثبات آن وجود دارد.

در فرانسه، از هر ۸۰ هزار پیامی که هر ساله از سوی شماره تلفن پاسخگوی ویژه خشونت های خانوادگی دریافت می شوند ۸۴ درصد مربوط به خشونت های روانی هستند.

 

 

براساس مدارک دولت فرانسه، بین سال های ۲۰۰۹ و ۲۰۱۰ میلادی ۶۷۵ هزار زن قربانی خشونت ها شده اند. در سال ۲۰۰۷ میلادی ۱۶۶ زن و در سال ۲۰۰۸ میلادی ۱۵۸ زن بر اثر خشونت های خانوادگی جان خود را از دست داده اند. قتل در میان زوج ها حدود ۲۰ درصد کل موارد قتل را تشکیل می دهند.

دادگاه های فرانسه در بین سال های ۲۰۰۵ تا ۲۰۰۸ به ۵۹۴۲۷ پرونده خشونت های خانوادگی رسیدگی کرده اند در حالی که تعداد افراد محکوم شده در رابطه با این جرم بین این سال ها از ۱۰۶۸۴ نفر به ۱۶۷۷۳ نفر افزایش یافته است.

 

کودکان هم قربانی هستند

در حدود ۷۰ درصد موارد خشونت های خانوادگی در حضور کودکان انجام شده و در ۱۰ درصد موارد آنها نیز مستقیما مورد خشونت قرار می گیرند در کودکان اختلالات فیزیکی و روانی مشابه آنچه در مادرشان بروز می کند، مشاهده می شود.

همان گونه که محققان خاطرنشان می کنند «خشونتی که کودک شاهد آن است همان تاثیراتی را به روی او دارد که به روی قربانی برجا می گذارد. این گونه کودکان مستعد ابراز خشونت هستند زیرا این تنها الگوی رفتاری است که می شناسند.

 

چهره مردان مهاجم و خشن

براساس گزارش هانریون ۸۵ تا ۹۵ درصد مردان مهاجم، الکلیک (معتاد به الکل) هستند البته در گزارش های دیگری این آمار بین ۵۴ تا ۱۲ درصد متغیر است.

در گزارش های دیگر، عوامل خشونت در مردان، ضعف جنسی، روان پریشی، انحراف های اخلاقی (۱۲ تا ۲۵ درصد) عنوان شده است. همین طور مردانی که در کودکی قربانی خشونت یا سوءاستفاده جنسی شده اند، در بزرگسالی خود به عامل خشونت مبدل می شوند.

هنگامی که این مردان خشونت نشان می دهند تنها همسرشان در معرض خشونت آنها نیست بلکه آنها کودکان خود را نیز هدف قرار می دهند.

 

 

 

منابع: گزارش هانریون، سایت وزارت بهداشت دولت فرانسه، سازمان عفو بین الملل.

 

 

به گزارش جام

مرتبط‌ها

بیشترین سقوط ارزش سهام وال استریت در یک روز

دولت آمریکا به کشتن شهروندان ایرانی افتخار می‌کند

مقابله با کرونا از منظر حکمرانی (1)

آمریکا برای آزادی مزدور اسرائیلی، دست به تهدید و ارعاب زد

افشای نام‌های جدید از شاهزادگان بازداشت‌شده

استیصال رسانه‌ای ائتلاف در یمن