دیدبان

قطع امید حجاریان از سورس و دلدادگی به روش های «رضا خان قزاق»

قطع امید حجاریان از سورس و دلدادگی به روش های «رضا خان قزاق»

دیدبانحجاریان سال 88 هم که جلوی دوربین های صدا و سیما قرار گرفت و با اصطلاح اعتراف به براندازی کرد دو پهلو حرف زد و توانست دم از تله در ببرد.

اما او اینبار نظرات مشکوکی پیدا کرده است به طوری که از روش براندازی و نرم و فتح سنگر به سنگر به توپ بستن مجلس شورای اسلامی رسیده است همان جایی که اصلاح طلبان روزگاری نه چندان دور از تریبونش به هر انچه و هرآنکس که می خواستند می تاختند و فحاشی می کردند حتی اعتقادات مردمی که به آنها رای داده بودند.

رسانه های بسیاری به این اظهارات حجاریان واکنش نشان داده اند اما جالب است که نه افراد سرشناس دولت موضعی گرفته اند و نه رفرمیست های اصلاح طلب که بعد از انتخابات ریاست جمهوری مدام در شیپور جنگ می دمند و اصولگرایان را به نرد برای انتخابات مجلس فرا میخوانند.

معلوم نیست رفرمیست ها برای کدام رقابت در شیپور جنگ می دمند و بر طبل آن می کوبند چرا که طبق آخرین اظهار نظر سعید حجاریان باید مجلس منحل شود و هر آنچه که او و هم قطارانش می خواهند بر سر کار بیایند و مردم این وسط پشیزی ارزش ندارد از نظر طرفداران جامعه مدنی .

وطن امروز در اینباره نوشت: اظهارات حجاریان آنقدر جنجالی است که تا مدت‌ها در محافل سیاسی و رسانه‌ها مطرح بماند. اعتراض نسبت به انتقاد برخی نمایندگان مجلس از دولت و پیشنهاد انحلال مجلس توسط دولت، آن هم از زبان تئوریسین جریان اصلاحات قابل تامل بود. بسیاری با این جمله، حجاریان را به لیاخوف روس تشبیه کردند.

فرمانده روس بریگاد قزاق ایران در سال 1326 مجلس شورای ملی را به توپ بست. نکته جالب اینکه اکنون کسی به لیاخوف تشبیه می‌شود که تئوریسین جریان سیاسی غربگراست. به هر حال به‌نظر می‌رسد انتقاد نمایندگان قوه مقننه به این قبیل اظهارات حاشیه‌ساز و تنش‌آفرین در روزهای آتی نیز ادامه داشته باشد.

روز گذشته محمدرضاباهنر، نایب‌رئیس مجلس شورای اسلامی در اینباره گفت: بالاخره آقای حجاریان در شرایط فعلی سخنانی را مطرح کرده‌اند که البته چندان هم مهم نیست. با این حال، باید به این نکته اشاره کرد که در سال 1368 که آقای حجاریان هم آن را به‌خاطر دارند، بحث ارائه اختیار انحلال مجلس مطرح شد و مورد بحث قرار گرفت اما مقام معظم رهبری از اختیارات خود در جایگاه ولایت استفاده کرده و موضوع را عملا مسکوت کردند و دیگر هم چنین مساله‌ای مطرح نشد.

باهنر گفت: تمام کارشناسان می‌دانند که رئیس‌جمهور نماد مردمسالاری متراکم و مجلس نماد مردمسالاری رشدیافته است و مجلس در جایگاه نظارت بر دولت است. وی افزود: در تمام کشورهای دنیا هم که نظام جمهوری مطرح است، چنین اختیاری به دولت داده نشده و در نظام جمهوری اسلامی نیز چنین بحثی مطرح نیست.

آقای حجاریان این موضوع را خوب می‌داند اما چرا چنین مساله‌ای را مطرح می‌کند، نکته‌ای است که باید از خود ایشان پرسید.

حسین سبحانی‌نیا، نایب‌رئیس فراکسیون رهروان نیز اظهارات حجاریان را بی‌مبنا دانست و گفت که مشی وی به استبداد ختم می‌شود.

روح‌الله حسینیان، نماینده مردم تهران در مجلس هم در اینباره موضع‌گیری و تاکید کرد: اظهارات اخیر حجاریان بدون شک با هماهنگی سران اصلاح‌طلب بیان شده است. وی تاکید کرد: بیان این اظهارات سخیف به ضرر دولت آقای روحانی است و بی‌شک باعث فاصله گرفتن مجلس با دولت می‌شود، معتقد هستم که حجاریان به دنبال ماموریتی برای تخریب و تضعیف رئیس‌جمهور است. حسینیان اضافه کرد: بهتر است آقای حجاریان به امور درمانی خود برسد.

حجاریان و روش های رضاخانی

اما تئوریسین اصلاحات که اکنون نسخه برای انحلال مجلس می‌پیچد؛ سال 88 و در جریان اعترافات خود درباره فتنه؛ اظهارات جالبی بیان کرده است. گویا حجاریان از نسخ سوروس قطع امید کرده و سراغ الگوهای قزاق آمده است.

سعید حجاریان در دفاعیات خود مباحث متعددی را مطرح کرد. وی در قسمتی از دفاعیاتش که توسط سعید شریعتی قرائت می‌شد، به نقد گذشته و انحرافات خود پرداخت، از انحراف علوم‌انسانی در ایران سخن گفت و از غیربومی و غیراسلامی بودن آن انتقاد کرد.

 به گزارش تسنیم؛ وی در بخشی از اظهارات مکتوبش گفت: در دیدارهای به‌عمل‌آمده، قرار بود سازمان‌های غیردولتی را در ایران فعال کنیم و یکی از اهداف‌مان قدرتمند نمودن جامعه مدنی بود و قرار بود از تجارب بنیاد سوروس در جهت انقلاب رنگی استفاده کنیم. وی همچنین گفت: در طول بویژه دوران‌اصلاحات از سال 76 و بلکه زودتر از آن و بعد از آنکه توانستیم از جنگ خارج شویم و مشکلات جنگ را پشت‌سر بگذاریم به‌دلیل آن عقب‌ماندگی تاریخی که در حوزه علوم‌انسانی داشتیم عملا نتوانستیم مشکلات و نیازهای کشور را برپایه دیدگاه‌های دینی خودمان پاسخ داده و تامین کنیم. از این‌روی‌ به‌سمت سرفصل‌هایی از دیدگاه‌های حکومت‌داری و حکومت‌مداری در دنیای غرب رفته‌ایم که دارای پایه‌ها و اندیشه‌های فلسفی خاص خودش بوده است.

 

 

منبع: خبرنامه دانشجویان

مرتبط‌ها

بیشترین سقوط ارزش سهام وال استریت در یک روز

دولت آمریکا به کشتن شهروندان ایرانی افتخار می‌کند

مقابله با کرونا از منظر حکمرانی (1)

آمریکا برای آزادی مزدور اسرائیلی، دست به تهدید و ارعاب زد

افشای نام‌های جدید از شاهزادگان بازداشت‌شده

استیصال رسانه‌ای ائتلاف در یمن