دیدبان

تعلل در اجرای «خط لوله صلح» قیمت گاز در پاکستان را افزایش داد

تعلل در اجرای «خط لوله صلح» قیمت گاز در پاکستان را افزایش داد
دیدبانتعلل پاکستانی‌ها در اجرای پروژه بزرگ خط لوله گاز ایران- پاکستان موسوم به خط لوله گاز صلح پیامدهای ناگواری برای این کشور به دنبال داشت.
پروژه خط لوله صلح یک پروژه بزرگ گازی است که بر اساس آن قرار است روزانه 750 میلیون فوت مکعب گاز ایران به پاکستان صادر شود.
اگرچه پاکستان با استفاده از این پروژه می‌تواند تا حد زیادی به رفع بحران انرژی در این کشور کمک کند اما اسلام‌آباد تاکنون به بهانه‌های مختلف از جمله فشارهای آمریکا، بالا بودن قیمت گاز و یا کمبود بودجه از تکمیل آن سرباز زده است.
این در حالی است که ایران حاضر شده بود برای کمک به ساخت این خط لوله در خاک پاکستان مبلغ 500 میلیون دلار به عنوان وام در اختیار این کشور قرار دهد اما مقامات اسلام‌آباد خواهان پرداخت همه هزینه‌های ساخت این پروژه از سوی ایران شدند.
پس از این بهانه‌جویی‌ها، مقامات ایران اعلام کردند که دیگر امیدی به اجرای این طرح ندارند و پاکستانی‌ها برای تأمین هزینه‌های آن می‌توانند به‌دنبال فاینانس‌های چینی باشند.
پس از عدم پیشرفت این پروژه، وزیر نفت پاکستان از افزایش قیمت گاز در این کشور در ماه آینده میلادی خبر داد.
«شاهد خاقان عباسی» وزیر نفت و منابع طبیعی پاکستان گفت که در ماه آینده میلادی قیمت گاز در همه بخش‌ها، به‌ جز بخش خانگی، افزایش خواهد یافت.
وی تصریح کرد که عدم پیشرفت پروژه خط لوله گاز ایران، دولت پاکستان را مجبور به افزایش قیمت گاز کرده است.
عباسی با اشاره به عدم موافقت ایران برای پرداخت کمک مالی به این پروژه، عنوان کرد که تهران به خاطر تحریم‌های بین‌المللی نمی‌تواند پاکستان را به ‌واسطه عدم اجرای به ‌موقع این طرح جریمه کند.
وزیر نفت پاکستان همچنین درباره میزان مصرف گاز در این کشور گفت: میزان تقاضای گاز از سوی مشترکان داخلی هشت میلیارد فوت مکعب است و این در حالی است که ما هم ‌اکنون بیش از چهار و نیم میلیارد فوت مکعب کمبود داریم.
وی افزود: اگر این گاز به بخش CNG اختصاص داده شود، در آن صورت مشترکان خانگی از این امکان محروم می‌شوند.
در همین حال، «سرتاج عزیز» مشاور نخست‌وزیر پاکستان در امور بین‌الملل پنجشنبه گذشته در گفت‌وگو با خبرنگاران اعلام کرد که پاکستان خواهان افزایش مدت تکمیل خط لوله گاز صلح تا بعد از سال 2014 است.
طبق گزارش «کتاب سال آمار آسیا و اقیانوسیه در سال 2013» که هفته گذشته توسط سازمان ملل منتشر شد، پاکستان در بین 10 کشور بحران‌زده جهان از نظر انرژی قرار دارد.
 
 
منبع: فارس

مرتبط‌ها

بیشترین سقوط ارزش سهام وال استریت در یک روز

دولت آمریکا به کشتن شهروندان ایرانی افتخار می‌کند

مقابله با کرونا از منظر حکمرانی (1)

آمریکا برای آزادی مزدور اسرائیلی، دست به تهدید و ارعاب زد

افشای نام‌های جدید از شاهزادگان بازداشت‌شده

استیصال رسانه‌ای ائتلاف در یمن