دیدبان
گزارش فارس از افزایش ۳۵ درصدی تذکرات

کدام مقام دولتی بیشترین تذکر را از بهارستان‌نشینان گرفته است؟

کدام مقام دولتی بیشترین تذکر را از بهارستان‌نشینان گرفته است؟
دیدبانگزارش مجلس از عملکرد سه ماهه دولت "تدبیر و امید" که در برگیرنده اطلاعات مختلفی در زمینه نظارت مجلس بر دولتی هاست، حاوی نکات جالب توجهی است که در این گزارش به بخشی از آنها اشاره می کنیم:
 
 
نمایندگان مجلس به دو صورت می توانند درباره موضوعات مختلف به مسئولان دولتی تذکر دهند؛ تذکرات شفاهی که در میان جلسات علنی مجلس ارائه می شود و برخی تذکرات کتبی که در پایان توسط یکی از اعضای هیئت رئیسه مجلس قرائت می شود.
از تاریخ 1/6/92 تا 7/9/92، هزار و 429 تذکر از سوی نمایندگان به دولتی ها داده شده که بر اساس گزارش معاونت نظارت مجلس، این آمار در مقایسه با گزارش قبلی این معاونت، 35 درصد افزایش داشته است.
بنابر این گزارش، حسن روحانی رئیس جمهور تا امروز بیشترین میزان تذکر از نمایندگان مجلس را کسب کرده و با دریافت 222 تذکر از اهالی بهارستان، در صدر لیست قرار دارد.
پس از وی عباس آخوندی وزیر راه و شهرسازی با 210 و حمیدرضا چیت‌چیان با 200 تذکر در رتبه‌های دوم و سوم قرار دارند.
در این میان حجت‌الاسلام سیدمحمود علوی وزیر اطلاعات در رتبه آخر این فهرست قرار دارد که طی 100 روزه کاری دولت یازدهم، تنها 5 تذکر از نمایندگان مجلس گرفته است.
 
*پاسخگویی اهالی پاستور به وکلای ملت
نمایندگان مجلس شورای اسلامی بر اساس وظیفه نظارتی خود می توانند سؤالاتی را از وزرا طرح کنند و اعضای کابینه موظفند برای پاسخ به سوالات نمایندگان اول به کمیسیون مربوطه مراجعه کنند.
در صورتی که نماینده از توضیحات وزیر قانع نشد، سؤال به صحن علنی مجلس ارجاع می شود و اگر نمایندگان از توضیحات وزیر قانع نشدند، به وزیر مربوطه کارت زرد داده می شود.
3 کارت زرد نمایندگان به هر وزیر یعنی روبرو شدن با استیضاح و این یعنی پروسه‌ای که هیچ وزیری علاقه‌ای برای درگیر شدن در آن نشان نمی دهد.
از اول شهریور ماه تا 7 آذر، تاکنون 274 سؤال نمایندگان مجلس از وزرای دولت پرسیده شده که در این میان، عباس آخوندی وزیر راه و شهرسازی که در گرفتن تذکر از نمایندگان در رتبه دوم قرار گرفته، با طرح 43 سؤال در رتبه اول قرار گرفته است.
در این میان محمود گودرزی وزیر ورزش و جوانان که به عنوان آخرین راه‌یافته به کابینه روحانی به جمع پاستورنشینان اضافه شده، تاکنون در برابر 1 سؤال نمایندگان قرار گرفته و در آخر لیست سؤال شوندگان قرار دارد.
بنابر این گزارش، البته تعداد سؤال از وزرا همیشه حاکی از نزدیک‌شدن آنها به دروازه استیضاح نیست و به عنوان مثال علی طیب‌نیا وزیر اقتصاد و دارایی که طی روزهای گذشته از مجلس کارت زرد گرفت، در رتبه چهارم این لیست قرار دارد و تاکنون 21 سؤال نمایندگان را پاسخ داده ولی عدم قانع شدن یک نماینده از پاسخ او منجر به صدور اولین کارت زرد برای یک عضو دولت یازدهم شد.
 
 
اکنون باید دید با گذشت افزایش عمر دولت تدبیر و امید، میزان سؤالات و تذکرهای نمایندگان به رئیس جمهور و وزرا نیز افزایش می یابد یا دولت تدبیر و امید برای رضایت‌مندی وکلای ملت، روندی را در نظر می گیرد تا این تذکرات و سؤالات به تنش میان دو قوه تبدیل نشود.
 

منبع: فارس

مرتبط‌ها

بیشترین سقوط ارزش سهام وال استریت در یک روز

دولت آمریکا به کشتن شهروندان ایرانی افتخار می‌کند

مقابله با کرونا از منظر حکمرانی (1)

آمریکا برای آزادی مزدور اسرائیلی، دست به تهدید و ارعاب زد

افشای نام‌های جدید از شاهزادگان بازداشت‌شده

استیصال رسانه‌ای ائتلاف در یمن