دیدبان

پازل استکبارستیزی دانشجویان تکمیل می شود؛ از 16 آذر 32 تا 13 آبان 88

پازل استکبارستیزی دانشجویان تکمیل می شود؛ از 16 آذر 32 تا 13 آبان 88

دیدبانتاریخ جنبش دانشجویی در ایران و نقش آفرینی دانشجویان در برهه های مهم تاریخ کشور، تسخیر لانه جاسوسی آمریکا توسط دانشجویان پیرو خط امام در 13 آبان سال 1358 را در این بخش مورد بررسی اجمالی قرار می دهیم:

 

13 آبان 58، ادامه آمریکا ستیزی دانشجویان در 16 آذر 32
جنبش دانشجویی مسلمان که با خلق 16 خرداد، اولین حرکت آمریکا ستیزی ایرانیان را به نام خود ثبت کرد، در ماه های آغازین پیروزی انقلاب اسلامی نیز، با مقابله با استکبار و ضربه به هیمنه پوشالی آمریکا، نقطه عطف دیگری را در تاریخ ایران و جنبش دانشجویی ثبت کرد.

13 آبان سال 58 و تسخیر لانه جاسوسی آمریکا، بعد از 16 آذر سال 32، دومین گام مهم و برجسته دانشجویان در مقابله با انواع جنایت ها و خیانت های شیطان بزرگ نسبت به ملت ایران بود. 13 آبان نقطه تکامل استکبارستیزی دانشجویان در دانشگاه ها، بعد از 16 آذر سال 32 محسوب می شود.

در روزهایی که مردم ایران و حضرت امام (ره) از پذیرش شاه توسط آمریکا، ابراز خشم خود را اعلامی می کردند، دانشجویان مسلمان پیرو خط امام دانشگاه های تهران، شهید بهشتی، تهران و صنعتی شریف با تشکیل جلسه ای به برنامه ریزی برای تصرف سفارت آمریکا پرداختند.

پیامدهای داخلی و خارجی تسخیر لانه جاسوسی آمریکا
این اقدام انقلابی دانشجویان که حضرت امام نیز از آن حمایت کردند و آن را انقلاب دوم نامیدند، با بازخوردهای مهم داخلی و خارجی همراه بود. در داخل کشور دولت موقت، با وجود آنکه حضرت امام بطور جدی از این اقدام دانشجویان اعلام حمایت کردند، در اعتراض به اقدام دانشجویان استعفا کرد. اما در عرصه بین المللی تسخیر لانه جاسوسی شیطان بزرگ توسط دانشجویان پیرو خط امام، بازخوردهای مهمی را در پی داشت، بطوری که علاوه بر اینکه موجبات از هم پاشیدن هیمنه دروغین آمریکا در اذهان عمومی جهانیان را بوجود آورد، در انتخابات آمریکا در سال 1980 هم تاثیر بسزایی داشت. کارتر در کتاب خاطرتش درباره 13 آبان 58 می گوید: «4 نوامبر 1979 (13 آبان 1358) تاریخی است که من آن را هرگز فراموش نخواهم کرد ... ما شدیدا نگران بودیم ... . در روزهای نخست تصور می کردم گروگان ها به زودی آزاد خواهند شد، اما پس از آنکه بازرگان، نخست وزیر دولت موقت در کوشش های اولیه خود برای آزادی گروگان ها با شکست مواجه شد، تگرانی ها افزایش یافت.» همچنین رئیس ستاد انتخاباتی کارتر در سال 1980، نیز می گوید:‌«برای من روشن بود که کلید انتخابات در دست کسان دیگر در آن سوی دنیا است که تصمیم و عملشان تا آخرین لحظه قابل پیش بینی نیست، کارتر در هواپیما به من گفت: عجیب است که سرنوشت انتخابات ریاست جمهوری کشور بزرگ ما نه در شیکاگو یا نیویورک بلکه در تهران تعیین می شود.»

به طور کلی رخداد 13 آبان که با انگیزه هایی مانند، اعتراض به آمریکا به دلیل حمایت هایی بی دریغی که به ضدانقلاب می کرد، انتقام جویی از کودتای 28 مرداد، اعتراض به پذیرش شاه توسط آمریکا، اعتراض به دولت موقت و ... صورت پذیرفت، پیامدهای قابل توجهی هم را در پی داشت، که پایان یافتن رابطه استعماری ایران و آمریکا و روشن شدن ماهیت خبیث و جنایتکار ایالات متحده و از همه مهم تر شکستن هیمنه پوشالی آمریکا در جهان، از جمله ی آن ها بود.

تاثیرات سیاسی اجتماعی 13 آبان در سال های بعد
البته حرکت دانشجویان در 13 آبان ماه 58، به قدری مهم بود که آثار سیاسی و اجتماعی آن هم چنان بعد از گذشت بیش از سه دهه از این اتفاق در عرصه داخلی و خارجی کشور وجود دارد، و در طول سال های بعد از این رخداد هر ساله سالروز این رویداد توسط مردم و دانشجویان گرامی داشته می شود و هرساله ابراز خشم و نفرت مردم ایران نسبت به آمریکای جنایتکار و توطئه های بیشمار این دولت رساتر از قبل فریاد زده می شود.

13 آبان سال 88 و خروش انقلابی مردم و دانشجویان در اعتراض به فتنه گری های ایادی آمریکا
اما برخی از سال ها، مراسم اعلام نفرت مردم و دانشجویان نسبت به آمریکا در سالروز 13 آبان، متفاوت تر از همیشه برگزار شده است. سال 1388 بعد از انتخابات ریاست جمهوری دهم که در خرداد ماه برگزار شد، آمریکا این بار توطئه ای متفاوت برای جمهوری اسلامی و ملت ایران طراحی کرده بود، بطوری که آن ها برنامه ریزی کردند تا با استفاده از بستر انتخابات و با به کار گیری نیروهای خود در داخل کشور، بر طبل بی اعتمادی مردم به نظام و تقلب در انتخابات کوبیدند و تلاش کردند گروه های مختلف مردم را مقابل هم قرار داده و براندازی نرم نظام ایران را دنبال کردند. همین امر موجب شد که برخی از کاندیداهای شکست خورده انتخابات آشوب و اغتشاش در کشور راه بیندازند و فتنه ای بزرگ در کشور راه افتاد، فتنه ای که 13 آبان هم یکی از برهه هایی بود که عوامل آن برای این روز برنامه ریزی کرده بودند و تلاش کردند با سر دادن شعارهای انحرافی در حمایت از آمریکا و رژیم صهیونیستی در صفوف مستحکم و متحد مردم شکاف ایجاد کنند. اما مردم ایران که از این توطئه آمریکا و نوکران داخلی اش آگاه بودند و در چند ماه بعد از انتخابات انواع جنایات فتنه گران را دیده بودند، یا حضوری متفاوت و پر شورتر از قبل، سالروز 13 آبان سال 88 را بسیار گسترده تر از قبل برگزار کردند و در این سال رساتر از قبل تنفر خود را از آمریکا و ایادی وی ابراز داشتند، بطوری که 13 آبان سال 88 هم به عنوان روزی متفاوت در تاریخ ایران ثبت گردید.

13 آبان 92 و پاسخ دندان شکن دانشجویان و مردم به خودشیرینی ها نسبت دشمن
چهار سال بعد و در سال 1392 اما بار دیگر مراسم روز استکبارستیزی رنگ و بوی دیگری داشت و دانشجویان و مردم طور دیگری برای این روز برنامه ریزی کردند. در حالی که بار دیگر انتخابات ریاست جمهوری برگزار شد و دولت یازدهم سر کار آمده است و همچنین زمزمه هایی از مذاکره ایران با آمریکا بر سر موضوع هسته ای مطرح است. برخی از سیاسیون و رسانه ها تلاش های زیادی کردند تا با سوءاستفاده از این فضا، 60 سال توطئه چینی و جنایت آمریکا نسبت به مردم ایران را نادیده بگیرند و از مردم هم چنین درخواستی داشتند. تا جایی که برخی ها پا را به قدری فراتر گذاشتند که دیدگاه های آشکار و بدیهی امام خمینی (ره) نسبت به آمریکا را هم تحریف کردند و به خیال خام خودشان خواستار حذف شعار مرگ بر آمریکا توسط ملت شدند. همین فضا سازی ها بود که بار دیگر خشم مردم را نسبت به این همه خودشیرینی برای دشمن بوجود آورد و باعث شد تا دانشجویان و مردم نگاهی متفاوت از قبل نسبت به 13 آبان این سال داشته باشند، به طوری که مراسم 13 آبان سال 92 با شور شوق و گستردگی محسوس نسبت به سال های قبل برگزار شد و در این سال مردم و دانشجویان رساتر از هر زمانی "مرگ بر آمریکا" را فریاد زدند.

مرتبط‌ها

بیشترین سقوط ارزش سهام وال استریت در یک روز

دولت آمریکا به کشتن شهروندان ایرانی افتخار می‌کند

مقابله با کرونا از منظر حکمرانی (1)

آمریکا برای آزادی مزدور اسرائیلی، دست به تهدید و ارعاب زد

افشای نام‌های جدید از شاهزادگان بازداشت‌شده

استیصال رسانه‌ای ائتلاف در یمن