دیدبان

وزیر اقتصاد اظهارات رئیس‌جمهور را تکذیب کرد

وزیر اقتصاد اظهارات رئیس‌جمهور را تکذیب کرد

دیدباندولت مردان دولت راستگویان پس از تشکیل کابینه هنگامی که با خیل گسترده سوالات خبرنگاران در خصوص چگونگی مدیریت وضع اقتصادی کشور مواجه شدند شاید بهترین راه حل را 

در سیاه نمایی وضع موجود یافته و به خبرنگاران و مردم اعلام کردند "خزانه را خالی تحویل ما داده اند"

چنین پاسخی هرچند در درجه اول تخریب دولت گذشته است- چیزی که بسیاری از چهره های نزدیک به دولت تا قبل از انتخابات، این روش تخریب دولت های گذشته از سوی احمدی نژاد را مورد نقد می دانستند- مردم را نسبت به دولت مردان بدبین می سازد اما در وجهی دیگر پاسخ ناجوانمردانه ای است که انتظارات از دولت را تقلیل می دهد.

«خزانه خالی استـ»در حالی از سوی دولت مردان دولت راستگویان و حتی شخص رئیس جمهور مطرح می شد که کشورمان در آستانه مذاکرات هسته ای نیز قرار داشت. چنین پیامی از داخل سبب می شد ، دست کشورهای غربی در گرفتن امتیاز باز شود.

چیزی که مورد انتقاد دانشجویان نیز قرار گرفت.

فعالین دانشجویی معتقد بودند حتی اگر چنین چیزی درست باشد اما نباید بی تدبیری کرد و در آستانه مذاکرات نسبت به این مسئله چشم پوشی کرد تا کشورهای غربی از این مسئله در مذاکرات سوءاستفاده نکنند.

تا این که روز گذشته وزیر اقتصاد رسما «خزانه خالی است» را تکذیب کرد.

وزیر امور اقتصادی و دارایی امروز با حضور در کمیسیون اقتصادی مجلس «خزانه خالی» را رسماً تکذیب کرد و گفت:هنگام تحویل دولت خزانه ۱۲۸۰ میلیارد تومان پول داشت که با توجه به شرایط کشور این عدد نسبت به ماه‌های سابق و کنونی تغییر محسوسی نداشت.

وزیر امور اقتصادی و دارایی برای پاسخ به این سوال که "آیا خزانه کشور خالی، خزانه بانک مرکزی و صندوق توسعه ملی خالی هستند؟ آیا میزان موجودی صندوق توسعه ملی نسبت به گذشته تغییرات خاصی داشته و این تغییرات نرخ طبیعی ورودی و خروجی پول به این صندوق بوده است؟ آیا خالی شدن خزانه در اواخر دولت گذشته دفعتا اتفاق افتاده و مبلغ قابل توجهی پول به صورت غیرقانونی از خزانه و صندوق خارج شده است؟" به کمیسیون اقتصادی آمد و به این سوالات پاسخ داد که در سخنان خود گفت "خزانه بانک مرکزی بیش از 100 میلیارد دلار موجودی دارد و ورودی صندوق توسعه ملی بیش از 54 میلیارد دلار بوده همچنین موجودی کنونی آن حدود 33 میلیارد دلار است".

مطابق آنچه یک نماینده مجلس از این جلسه گفته است، وزیر اقتصاد در مورد سخنان رئیس جمهور در رابطه با خزانه خالی هم گفت "منظور رئیس جمهور از خزانه خالی در واقع خزانه درآمدهای عمومی دولت بوده که البته این خزانه هم خالی نیست و در روز تحویل دولت در آن بیش از 1280 میلیارد تومان پول بوده است که با توجه به شرایط کشور این عدد نسبت به ماه‌های سابق و کنونی تغییر محسوسی نداشته منتها تعهدات دولت بیش از این است و درآمدهای خزانه جوابگوی برخی از هزینه‌های دولت نسیت".

پیش از این نیز سید شمس الدین حسینی وزیر سابق اقتصاد اعلام کرده بود که خزانه هنگام تحویل دولت 1280 میلیارد تومان پول داشت و خالی نبود.

بر اساس آنچه طیب نیا اعلام کرده است، موجودی خزانه در این سطح معمول و معروف بوده و مساله غیرعادی رخ نداده است.البته پس از طرح این موضوع از سوی روحانی، برخی خزانه بانک مرکزی را مطرح کردند که این خزانه نیز بیش از 100 میلیارد دلار موجودی دارد.

بذرپاش در ادامه تصریح کرد: بنده در ادامه سوال خود از وزیر اقتصاد پرسیدم، اینکه آقای روحانی گفته درآمد 8 سال گذشته حدود 750 میلیارد دلار بوده و این درآمد در طول تاریخ بی‌سابقه بوده چه منظوری داشته است؟ چراکه به عنوان مثال یک کارمند 20 سال پیش حدود 20 هزار تومان حقوق می‌گرفته که حقوق وی در طول سال 240 هزار تومان می‌شده است. اما اکنون یک کارمند حدود یک و نیم میلیون تومان حقوق می‌گیرد که در یک سال حدود 18 میلیون تومان می‌شود. آیا مقایسه حقوق کنونی یک کارمند با حقوق 20 سال پیش او درست است؟

وی ادامه داد: همچنین 20 سال پیش فولاد با قیمت هر کیلو 15 تومان وارد کشور می‌شد اما اکنون با قیمت 1300 تا 1400 تومان وارد کشور می‌شود. در ضمن هزینه‌های جاری کشور در آن سال‌ها حدود 2 هزار میلیارد تومان بوده اما اکنون بودجه جاری دولت در سال 92 بالغ بر یکصد و 20 هزار میلیارد تومان بوده است. بنابراین آیا اینگونه مقایسه‌های رئیس‌جمهور جالب توجه نیست؟

نماینده مردم تهران در مجلس در ادامه تصریح کرد: بنده خطاب به وزیر اقتصاد گفتم، قصد داشتم سوال خود را پس بگیرم اما رئیس جمهور در گزارش 100 روزه خود دوباره بر روی این اعداد تاکید داشت که بیان این اعداد از نظر ما خلاف امنیت ملی است چراکه رسانه‌های بیگانه این موضوع را مستمسک فشار بر جمهوری اسلامی قرار داده و می‌گویند "این اعداد که از سوی رئیس جمهور ایران مطرح می‌شود، برای ایران در توافق ژنو یک اجبار ایجاد کرد نه یک انتخاب".

 

 

منبع: خبرنامه دانشجویان ایران

مرتبط‌ها

بیشترین سقوط ارزش سهام وال استریت در یک روز

دولت آمریکا به کشتن شهروندان ایرانی افتخار می‌کند

مقابله با کرونا از منظر حکمرانی (1)

آمریکا برای آزادی مزدور اسرائیلی، دست به تهدید و ارعاب زد

افشای نام‌های جدید از شاهزادگان بازداشت‌شده

استیصال رسانه‌ای ائتلاف در یمن