دیدبان
گزیده‌ای از اخبار روز فضای مجازی؛

قبح‌زدایی همجنس‌گرایی در رسانه‌های فارسی زبان/ جشن ازدواج 2000 داماد بدون حضور عروس/ برنامه احمدی‌نژاد برای بازگشت به قدرت

قبح‌زدایی همجنس‌گرایی در رسانه‌های فارسی زبان/ جشن ازدواج 2000 داماد بدون حضور عروس/ برنامه احمدی‌نژاد برای بازگشت به قدرت

دیدبانهر روز شاهد تولید حجم گسترده‌ای از اخبار و گزارشات مختلف و متنوع در خبرگزاری‌ها و پایگاه‌های خبری هستیم که رصد تمام این اخبار برای مخاطبان در گرو صرف وقت بالایی است و البته از حوصله آنها نیز خارج؛ برای تسهیل در مرور این اخبار، تلاش داریم گزیده‌ای از اخبار سیاسی هر روز که در فضای مجازی منتشر می‌شود را در قالب یک بسته خبری در اختیار مخاطبان قرار دهیم.


ایست‌ بازرسی‌هایی برای تشویق بی‌حجابی

مقامات منطقه مسلمان نشین "سین‌کیانگ" برنامه‌ای را با عنوان "هدف، زیبایی است" آغاز کرده‌اند که هدف آن تشویق زنان محجبه به کنار گذاشتن حجاب است، اما این برنامه با استقبال روبه‌رو نشده است. در شهر کاشقار واقع در منطقه مسلمان‌نشین سین کیانگ چین، یکی از کارمندان زن شهرداری، دو زن را در خیابان متوقف می‌کند و کارت ملی آن‌ها را برای ثبت اسمشان درخواست می‌کند و تنها گناه این دو زن، داشتن حجاب است.

به گزارش عصر ایران، منطقه سین کیانگ با 21 میلیون جمعیت یکی از مناطق خودمختار چین است. براساس آمارهای موجود، از جمعیت یک میلیارد و 300 میلیون نفری چین، 39 میلیون نفر آنها مسلمان هستند که 3 درصد جمعیت این کشور را تشکیل می‌دهد. یک زن 25 ساله که سر و صورت خود را با حجاب توری سفید رنگی پوشانده است با دل شکستگی می‌گوید: دو مرتبه مجبور شدم کارت ملی خود را نشان ماموران بدهم و زنانی که از سوی کارمندان شهرداری متوقف شوند مجبور می‌شوند فیلمی را مشاهده کنند که در آن لذت‌های نداشتن حجاب راتبلیغ می‌کند اما این فیلم ذهن مردم را تغییر نمی‌دهد. 
 


یکی از سایت‌های اینترنتی در چین می‌نویسد: البته ممنوعیت داشتن حجاب به صورت علنی و شفاف اعلام نمی‌شود اما هدف از برنامه "هدف زیبایی است" تبلیغ و گسترش استفاده از وسایل آرایشی برای زنان و دست برداشتن آنان از حجاب است و برخی از ساکنان مناطق مسلمان‌نشین چین نیز می‌گویند که زنان باید بی‌حجاب باشند تا بتوانند وارد بانک، دادگاه یا دیگر ادارات شوند و مردان هم باید صورت خود را بتراشند و ریش نداشته باشند.

جشن ازدواج 2000 داماد بدون حضور عروس

روزنو 
نوشت، اعراب یمنی به این موضوع اعتقاد دارند که حضور زن‌ها در مراسم ازدواج چندان کار صحیح و منطقی به نظر نمی‌رسد و به همین جهت در مراسم اصلی ازدواج عروس خانوم‌ها حضور پیدا نمی‌کنند.
 


جواهرات مفقود شده ریاست‌جمهوری 

هدایای محمود احمدی‌نژاد در دولت‌های نهم و دهم، ابتدا در زیرزمین ساختمان دفتر رئیس‌جمهور نگهداری می‌شد. اما بعدها مقداری از این هدایا را به نفع بهزیستی در معرض فروش قرار دادند و اطلاع دقیقی از مابقی هدایا وجود ندارد. در روابط دیپلماتیک، رسم است که معمولاً در زمان سفر سران کشوری به کشور دیگر، کشور میزبان هدایایی را به رسم میهمان‌نوازی، تقدیم میهمان خود می‌کند. این هدایا شخصی محسوب می‌شود و مالکیت آن، برای شخص هدیه گیرنده محفوظ است.

به گزارش پارسینه، بعد از انقلاب رؤسای‌جمهور به‌جای استفاده شخصی از هدایای دیپلماتیک، آنان را به موزه‌های مختلف هدیه کردند، علیرضا حبیبی، هنرمند عکاس و فیلمساز، به دعوت دفتر رئیس‌جمهور، از این هدایا عکاسی کرد تا برای تبلیغ این هدایا استفاده شود. مجموعه پیش رو، منتخب همین عکس‌ها است.
 

-سرویس جواهرات سبزرنگ – شماره 764 – پنج قطعه:

هدیه پادشاه کشور عربستان به رییس جمهوری اسلامی ایران
محل اهدا: کشور عربستان
تاریخ: 10 آذر 1386

 


-سرویس جواهرات طلا – شماره 869 – پنج قطعه:

هدیه همسر رئیس‌جمهور کشور سودان به رئیس‌جمهوری اسلامی ایران
محل اهدا: کشور سودان
تاریخ: 16 اردیبهشت 1387
 


-سرویس جواهرات سرخ – شماره 870 – پنج قطعه:
هدیه پادشاه کشور عربستان به رییس جمهوری اسلامی ایران
محل اهدا: کشور عربستان
تاریخ: 16 اردیبهشت 1387
 

-سرویس جواهرات عاج فیل – شماره 871 – پنج قطعه:
هدیه رئیس جمهور کشور سودان به رییس جمهوری اسلامی ایران
محل اهدا: کشور سودان
تاریخ: 16 اردیبهشت 1387
 


ساعت مچی مردانه جواهر نشان – شماره 879 – یک عدد:
هدیه معاون پادشاه کشور عمان به رییس جمهوری اسلامی ایران
محل اهدا: دفتر ریاست جمهوری
تاریخ: 23 اردیبهشت 1387
 


ساعت مچی زنانه جواهر نشان – شماره 880 – یک عدد:
هدیه معاون پادشاه کشور عمان به رییس جمهوری اسلامی ایران
محل اهدا: دفتر ریاست جمهوری
تاریخ: 23 اردیبهشت 1387
 

 


-دستبند جواهر نشان – شماره 445– یک عدد:
هدیه از کشور مالزی به رییس جمهوری اسلامی ایران
محل اهدا: دفتر ریاست جمهوری
تاریخ: 2 بهمن 1385
 


سکه یادبود – شماره 460 – سه عدد:
هدیه رئیس نهاد ریاست جمهوری بلاروس به رییس‌جمهوری اسلامی ایران
محل اهدا: دفتر ریاست جمهوری
تاریخ: 17 بهمن 1385


سکه یادبود – شماره 447 – یک عدد:
هدیه سران کشور کویت
سکه یادبود – شماره 460 – یک عدد:
هدیه رئیس نهاد ریاست جمهوری بلاروس به رییس جمهوری اسلامی ایران
محل اهدا: دفتر ریاست جمهوری
تاریخ: 17 بهمن 1385
 


در مجموعه هدایای احمدی‌نژاد، می‌توان به هدایایی از خانواده‌های شهدا و مردم عادی، چندین مجلد قرآن کریم، ظروف تزئینی، توپ فوتبال، چندین شمشیر، چند تخته قالی و فرش، لباس‌های محلی ایرانی و غیرایرانی، انگشتر، چند قبضه سلاح گرم، چند تندیس، چندین تابلوی نقاشی، چند لوح یادبود از کشور عراق که متعلق به تمدن ایران باستان است و کتاب نفیس الحشایش در مورد پزشکی سنتی اشاره کرد. 

قبح‌زدایی همجنس‌گرایی در رسانه‌های فارسی زبان

علی‌رغم تقبیح هم‌جنس‌بازی در جوامع غربی، اما رسانه‌ها تلاش بسیاری برای قبح‌زدایی از آن انجام می‌دهند. در کنار رسانه‌های ماهواره فارسی زبان مجریان و دست اندرکاران رسانه‌های به اصطلاح خبری نظیر بی بی سی فارسی و صدای آمریکا به قبح‌زدایی از این عمل زشت مبادرت می‌ورزند.

به گزارش جام، اگر تا پیش از این "حمیده آرمیده" از تلویزیون صدای آمریکا برای تبلیغ و دعوت از گروه‌های همجنس‌بازی تلاش می‌کرد، امروز اما "پونه قدوسی" از تلویزیون بی بی سی فارسی نیز دست به کار شده؛ وی برای قبح‌زدایی از همجنس‌بازان ویدئو فیلمی را منتشر کرده است که هدف اصلی آن تغییر نگاه به این گروه است. البته فرن تقی‌زاده، دیگر مجری بی بی سی فارسی چند ماه پیش مطلبی را در سایت رسمی بی بی سی فارسی منتشر کرده بود که عنوان آن "ما همجنسگرا هستیم" بود! هدف اصلی این مطلب تبلیغ سایت‌ها و رسانه‌های متعلق به همجنس‌بازان بود. "نگین شیرآقایی"، دیگر مجری بی بی سی فارسی نیز در اقدامی سوال‌برانگیز عکسی از خود با یک همجنسگرا را منتشر کرد که واکنش‌های بسیاری را در پی داشت.
 


شبکه تلویزیونی من وتو اگرچه تاکنون کمتر به موضوع همجنس‌بازی در برنامه‌های خود پرداخته اما دو تن از مجریان این تلویزیون در اقدامی آشکار عکس‌هایی را در فضای مجازی منتشر کرده‌اند که حاکی از تمایلات همجنس بازانه آنهاست. بخشی از تصاویری که از مجریان شبکه من وتو لو رفته مربوط به افشاگری مدیر یک شبکه ماهواره درباره مجریان شبکه من وتو می‌باشد.
 

 


ماهیگیری در ساحل زیبای شهری در محاصره 

عصرایران/ ماهیگیری در ساحل غزه
 


تظاهرات حامیان و مخالفان اتحادیه اروپا در شهر کی‌یف اوکراین
 


 

 


احمدی‌نژاد دیگر هیچ برنامه‌ای برای بازگشت به قدرت ندارد

عبدالرضا داوری، مدیرمسوول سابق روزنامه شهروند و رییس ستاد انتخاباتی مردمی و از حامیان اسفندیار رحیم مشایی که در برگه رای خود نوشته بود "من به اسفندیار رحیم‌مشایی، مرد بهار و مظلوم رای می‌دهم، در ورودی (لابی) ساختمانی مدرن با معماری زیبا در یکی از فرعی‌های خیابان فرشته با خبرنگار شرق مصاحبه کرد که بخشی ازاین سخنان به انتخاب جهان را در ادامه بخوانید: 

وی با اشاره به اینکه احمدی‌نژاد اتفاقا فرد قدرتمداری نیست و اگر کاری کرده برای مصالح کشور بوده است، اظهار داشت: ایشان باورشان به آقای مشایی است اشکالی هم ندارد. ولی نه اینکه ایشان در حمایت از مشایی به اقدامات خلاف قانون دست بزند. می‌گفتند اگر مشایی رد صلاحیت شود ایشان انتخابات را برگزار نمی‌کند. این نگاه متاسفانه تا سطح برخی مسوولان هم رخنه کرده بود.

داوری گفت: دو جریان در جامعه ما می‌توانند با بدنه اجتماعی رابطه برقرار کنند. یکی اصلاح‌طلبان و دیگری احمدی‌نژاد، موضع‌گیری آقای احمدی‌نژاد تاثیرات ملی و بین‌المللی دارد و ایشان هم نمی‌خواهد در موضع‌گیری‌هایش بر روند تصمیمات دولت تاثیر داشته باشد. ولی توصیه‌ای به یارانشان نکرده‌اند. حداقل اگر کرده باشند من نشنیده‌ام.

مدیرمسوول سابق روزنامه شهروند با تاکید بر اینکه احمدی‌نژاد دیگر هیچ برنامه‌ای برای بازگشت به قدرت ندارد، افزود: نمونه‌هایی از اصلاحات فرهنگی و عدالت فرهنگی احمدی‌نژاد، مثل مخالفتشان با گشت ارشاد یا بستن خانه سینما. مخالفت ایشان با توقیف روزنامه "شرق" هم نمونه دیگری است. شما مراجعه کنید به میدان ۷۲ نارمک هر شب حداقل ۵۰ تا صد نفر از شهرستان‌ها مراجعه می‌کنند و مرجع حل مشکلاتشان را ایشان می‌دانند. احمدی‌نژاد فرصت و اجازه پیدا نکرد وگرنه ایشان از سال ۹۰ برنامه داشت.

تخت جمشید در یک قرن پیش 

شفاف نوشت: این تصویر دیده نشده از تخت جمشید در حدود 90 سال قبل است. گفتنی است این عکس بسیار کمیاب توسط یکی از عکاسان صاحب نام زمان قاجار تهیه شده است.
 


اسب سواری به جای رانندگی برای شکستن تابو

زنان عربستان سعودی که سال‌ها در حسرت دستیابی به حق رانندگی به سر می‌برند، اکنون برای اثبات بخشی از توانمندی‌های خود به اسب سواری روی آورده‌اند. اسب سواری زنان سعودی در شرایطی انجام می شود که مخالفان خود را دارد، اما این مخالفت‌ها به فتوای شرعی و ممنوعیت قانونی منجر نشده و به این ترتیب حضور زنان در میدان‌های اسب سواری به نکته جالب توجه این روزهای سعودی تبدیل شده است.

به گزارش فردا، مخالفان اسب سواری به انتشار شایعات درباره زیان اسب سواری بر سلامت زنان دامن می‌زنند، اما روزنامه "عکاظ الیوم" به نقل از دکتر فواز ادریس متخصص زنان و زایمان نوشت که ورزش سوارکاری به هیچ وجه بر سلامت زنان برای باردار شدن تاثیری نمی‌گذارد و هیچ مانعی برای روی آوردن زنان به این ورزش وجود ندارد.
 


یکی از زنانی که در مرکز آموزش سوارکاری مشغول است، گفت که وی از کودکی به سوارکاری علاقمند بوده است و او تمایل دارد که از طریق این ورزش به چهره‌ای جهانی تبدیل شود و به انتقادات و شایعاتی که هر از گاهی درباره ضرر ورزش سوارکاری برای زنان منتشر می‌شود، توجه نمی‌کند.

ادعای شبکه‌های اسرائیلی درباره رابطه جدید ایران و آمریکا

کانال اول اسرائیل گزارش داد که اسرائیل در برابر فروپاشی تحریم‌ها علیه ایران تسلیم شد و با پذیرفتن شکست در این رویارویی، برای تاثیرگذاشتن بر توافقنامه دائمی با ایران تلاش می‌کند، شبکه لبنانی "المیادین" خبر داد که کانال اول تلویزیون رژیم صهیونیستی تاکید کرد، آمریکا با امضای توافقنامه هسته‌ای ژنو نشان داد نزدیک شدن به ایران را بر روابط با این رژیم و عربستان سعودی ترجیح می‌دهد.
 
به گزارش جام، به نقل از این کانال تلویزیونی پس از امضای توافقنامه ژنو اکنون کشورها برای دستیابی به قراردادهایی در ایران در صف ایستاده‌اند و مقامات عربستان از امضای توافقنامه ژنو با ایران به شدت خشمگین هستند و می‌گویند واشنگتن به آنها دروغ گفته است و کانال دوم تلویزیون اسرائیل هم تاکید کرد که ایران درباره حفظ حق غنی‌سازی اورانیوم در توافقنامه ژنو صادق بود و آمریکا در این باره دروغ گفت. 

کانال دوم این رژیم به نقل از مقامات بلندپایه صهیونیست افزود: آمریکا به ایران پیام‌هایی ارسال کرده است که هر اقدامی بخواهد می‌تواند انجام دهد. 

اقدام امارات برای جعل تاریخ جزایر سهگانه

از روز گذشته تاکنون مطبوعات و رسانه‌های انگلیسی زبان اماراتی، با انتشار مطالب پر آب و تاب، از انتشار کتابی خبر می‌دهند که درباره جزایر سه گانه ایرانی خلیج فارس به رشته تحریر درآمده و آنگونه که مشخص است، تلاشی جدید از سوی اماراتی‌ها برای جعل تاریخ محسوب می‌شود. روزنامه "خلیج تایمز" از جمله مطبوعاتی است که گزارش مفصلی را در این زمینه منتشر کرده و مطابق معمول مدعی "اشغال" جزایر سه‌گانه از سوی ایران شده و می‌نویسد رونمایی از این کتاب با نام "جزایر سه‌گانه؛ ترسیم ابعاد منازعه امارات و ایران" درست در سالگرد "اشغال" جزایر سه‌گانه از سوی ایران در نوامبر 1971 انجام می‌گیرد. 

به گزارش تابناک، در مراسم رونمایی از این کتاب که توسط شیخ خالد بن سلطان بن زاید آل نهیان (از اعضای خاندان سلطنتی امارات) نوشته شده، برخی اعضای خاندان حاکم بر امارات، به همراه سر هارولد واکر، سفیر پیشین انگلیس در امارات و مایکل کلارک، مدیر موسسه خدمات سلطنتی متحده در لندن حضور داشته‌اند. قرار است این کتاب که به زبان انگلیسی نوشته شده، هفته آینده در لندن نیز منتشر شود. جالب آنکه در مراسم رونمایی از کتاب، این دو شخصیت انگلیسی بیشترین تقدیر را از نویسنده کتاب به عمل آورده و مدعی شده‌اند کار وی با جامعیت به تاریخچه این منازعه پرداخته است. 

خالد با وجود بیان این موضوع که مسئله جزایر باید از طریق دیپلماسی حل شود، اظهار داشته این دیپلماسی باید با عناصر از "قدرت واقع‌بینانه" نیز همراه شود تا بر این اساس، امارات بتواند منافع خود را به صورت حداکثری تأمین کند. طبیعی است که در این شرایط، مسئولین کشور باید با هشیاری بیش از پیش، اقدامات مقتضی را برای جلوگیری از رسیدن این شیخ‌نشین به اهداف نامشروع خود به عمل بیاورند. 

 

 

منبع: باشگاه خبرنگاران

مرتبط‌ها

بیشترین سقوط ارزش سهام وال استریت در یک روز

دولت آمریکا به کشتن شهروندان ایرانی افتخار می‌کند

مقابله با کرونا از منظر حکمرانی (1)

آمریکا برای آزادی مزدور اسرائیلی، دست به تهدید و ارعاب زد

افشای نام‌های جدید از شاهزادگان بازداشت‌شده

استیصال رسانه‌ای ائتلاف در یمن