دیدبان

‫«مستند خودجوش 100 روزه» اندازه «عضویت هیات مدیره منطقه آزاد» می‌ارزید؟

‫«مستند خودجوش 100 روزه» اندازه «عضویت هیات مدیره منطقه آزاد» می‌ارزید؟

دیدبانفردی که مستند دکتر حسن روحانی در انتخابات را تهیه کرده بود به پاس زحماتش برای وی پست نان و آبداری گرفت، مستندساز کاندیدای پیروز انتخابات یازدهم ریاست جمهوری شاید از جالب ترین اتفاقات باشد. «حسین دهباشی» از مستندسازانی بود که زندگی سیاسی پر فراز و نشیبی را طی چند سال گذشته تجربه کرد. با گذشت بیش از 3 ماه از روی کار آمدن دولت یازدهم بر خلاف نامه خداحافظی اش، وارد کارزار دولت شد تا با تایید هیات وزیران به عنوان عضو هیات مدیره «سازمان منطقه آزاد کیش»منصوب شود.

اسحاق جهانگیری معاون اول رییس‎جمهور در حکم دهباشی نوشته آورده که آقای حسین دهباشی برای مدت سه سال به عنوان عضو غیرموظف هیئت مدیره سازمان منطقه آزاد کیش تعیین می‌شود. این تصـویب‌نامه در تاریخ ۱۹/۸/۱۳۹۲ به تأیید مقام محترم ریاست جمهوری رسیده است.

هر چند در نگاه اول دهباشی به عنوان یک عضو غیرموظف حقوق آنچنانی دریافت نکند اما نگاهی در قانون تجارت مشخص می کند این پست چقدر برای آقای دهباشی که اخیرا پس از ساخت کلیپ نوسفر گفته است: "این کلیپ به شکلی کاملا خودجوش ساخته شده است... وگروهِ سازندهء کلیپ بی‌آنکه از اساس یا بعدا سفارش یا دستمزدی در کار باشد مایل بوده تا آن آرزوها/تعهدات به زبانِ موسیقی و تصویر، ثبت و ماندگار شود. " نان و آب داشته است.

در ماده 134 قانون تجارت آمده است: «مجمع عمومی عادی صاحبان سهام می تواند با توجه به ساعات حضور اعضای غیرموظف هیات مدیره در جلسات هیات مدیره پرداخت مبلغی را به آنها به طور مقطوع بابت حق حضور آنها در جلسات تصویب کند. مجمع عمومی این مبلغ را با توجه به تعداد ساعات و اوقاتی که هر عضو هیات مدیره در جلسات هیات مدیره حضور داشته، تعیین خواهد کرد. همچنین در صورتی که در اساسنامه پیش بینی شده باشد مجمع عمومی می تواند تصویب کند که نسبت معینی از سود خالص سالانه شرکت به عنوان پاداش به اعضای هیات مدیره تخصیص داده شود و اعضای غیرموظف هیات مدیره حق ندارند به جز آنچه در این ماده پیش بینی شده است در قبال سمت مدیریت خود به طور مستمر یا غیرمستمر بابت حقوق یا پاداش یا حق الزحمه وجهی از شرکت دریافت کنند.

مطابق آنچه در قانون تجارت ثبت شده است به ترتیب پنج و 10 درصد سود تقسیم شده شرکت سهامی عام و شرکت سهامی خاص به عنوان پاداش هیات مدیره تعیین می شود و نباید از این میزان بیشتر باشد.

اعضای غیرموظف هیات مدیره برای حضور در جلسات هیات مدیره مبلغی را به عنوان حق حضور دریافت می کنند که مبلغ آن در مجمع عادی سالانه تعیین و تصویب می شود. این رقم هرساله با توجه به میزان متعارف و مرسوم از مصوبات مجمع عادی سالانه است. برای مثال در مجمع عادی سالانه یکی از شرکت های سرمایه گذاری سیمانی مبلغی معادل 350 تا 400 هزار تومان برای تمامی شرکت های زیرمجموعه مشخص شد.

بر اساس گزارش برخی خبرگزاری ها مهرماه سال جاری ، رئیس کمیسیون اقتصادی مجلس از پیگیری موضوع برخی اخبار منتشر شده در مورد اختصاص پاداش میلیاردی 9 بانک به اعضای هیات مدیره خود خبر داده بود.
حالا اگر بانک می تواند پاداش میلیاردی به اعضای هیئت مدیره خود بدهد، هیئت مدیره منطقه آزاد کیش با سودآوری خاص خود چه میزان پاداش دریافت می کنند؟

 

منبع: خبرنامه دانشجویان ایران

مرتبط‌ها

بیشترین سقوط ارزش سهام وال استریت در یک روز

دولت آمریکا به کشتن شهروندان ایرانی افتخار می‌کند

مقابله با کرونا از منظر حکمرانی (1)

آمریکا برای آزادی مزدور اسرائیلی، دست به تهدید و ارعاب زد

افشای نام‌های جدید از شاهزادگان بازداشت‌شده

استیصال رسانه‌ای ائتلاف در یمن