دیدبان

افراط و پوپولیسم در گزارش صد روزه

افراط و پوپولیسم در گزارش صد روزه
دیدبانگرچه گزارش صد روزه دولت تدبیر و امید، در بخش هایی واقعی و مثبت به نظر می رسید اما در افکار عمومی، سیاهنمایی و تخطئه دولت سابق و ابهامات و تردیدها در بخش های دیگر مدیریت اقتصادی و فرهنگی دولت یازدهم نمود بیشتری یافت .
از اینرو ادبیات حاکم بر اظهارات روحانی و فضای موجود در گفت و گوی تلویزیونی شب گذشته، از واقعیت مهمی پرده بر می دارد. به زعم برخی از کارشناسان و تحلیلگران سیاسی، روحانی در شب گذشته با «احاله دادن تقصیرها به دولت سابق» فقط سعی از دولت خود فضایی مثبت و از دولت سابق فضای منفی ای ارائه کند.
به نظرمی رسد اتاق فکر دولت روحانی دو خط مشخص را فراروی او قرار داده است :
1 – اظهارات پوپولیستی، عوام فریبانه و مردم شادکن ! (تمسک روحانی به هر نکته مثبت برای موفق جلوه دادن دولت، منتسب کردن موفقیت های دولت گذشته به خود و... )
2 - مواضع افراط گرایانه در نقد دولت سابق و اساسا ایجاد عصبانیت در منتقدان خود ( انتقادهای وی از دولت سابق و ادبیات وی که نشاندهنده میزان کیش شخصیت و خود مچکری او بود ).( بحث تکراری خزانه خالی / انتقادهای سیاسی علیه مسکن مهر ، سفرهای استانی و .. ) پرواضح است که افراط گرایان و آشوب خواهان به تغییر شیفت دعواهای سیاسی و ایجاد عصبانیت و بی نظمی سیاسی معتقدند . گفتنی است تغییر شیفت فضای مدیریتی دولت تدبیر و امید از دیپلماسی و سیاست خارجی به سیاست داخلی و جنجال سازی خطی بوده است که در تحرکات افراط گرایانه دولت کارگزاران و اصلاحات مسبوق به سابق بوده است
نکته قابل تامل آنکه پس از گفت و گوی دیشب روحانی؛ امروز بسیاری از منتقدان دولت، جریانات اصولگرا ،مدیران و مسئولین دولت سابق و ... با نامه و بیاینه و مصاحبه به اظهارات روحانی واکنش نشان دادند.
وزیر سابق ورزش و جوانان با انتشار بیانیه‌ای به اظهارات شب گذشته رئیس‌جمهور در مورد «موفقیت‌های ورزشی» پاسخ داد و از وی سوال کرد: « آقای روحانی! کدام موفقیت ورزشی را به خود منتسب می‌کنید؟/ کدام سایه سیاسی را برداشتید »
-علیرضا زاکانی در گفتگو با خبرگزاری مهر درخصوص گزارش صدروزه دولت که سه شنبه شب توسط رئیس جمهور ارائه شد گفت: « این گزارش واقع بینانه نبود... این سنت بدی است که هر کسی مسئول می شود توانمندی های دولت قبلی را نادیده می گیرد و فقط به نکات منفی دولت های گذشته اشاره می کند.»
-مهرداد بذرپاش هم در گفت‌وگو با فارس، با اشاره به گزارش دیروز رئیس‌جمهور در رسانه ملی پیرامون اقدامات 100 روزه دولت، گفت:‌ «علمکرد برخی از مجریان در شب گذشته به جای گزارش علمکرد آدم را یاد فیلم انتخاباتی و یا یک شوی تبلیغاتی می‌انداخت که نه برازنده صدا و سیما بود و نه برازنده دولت محترم بود.البته باید دید که پشت صحنه این اتفاق چه بوده است. »
-همچنین زهره طبیب‌زاده عضو جبهه پایداری انقلاب اسلامی در گفت‌وگو با فارس گفت: « رئیس جمهور در ارائه گزارش 100 روز دولت خود بسیار غیرمنصافه و غیر عادلانه نسبت به عملکرد دولت گذشته برخورد داشته است / هدفمندی یارانه‌ها همان طرحی است که هیچ دولتی جرئت اجرایش را نداشت/ روحانی باید جوان‌مردانه به سراغ مشکلات اقتصادی می‌رفت/ احمدی‌نژاد کار را برای وزرای بازنشسته روحانی آسان کرد »
-روح‌الله حسینیان نماینده نیز ، صبح امروز (چهارشنبه) پس از سخنرانی وزیر امور امورخارجه کشورمان در صحن علنی ضمن ابراز نگرانی از پیامدهای توافقنامه گفت: « به مردم بگویید چه چیزی را از دست داده‌اید و چه چیزی را گرفته‌ایم و چرا؟ همانگونه که حضرت امام (ره) در پذیرفتن قطعنامه با مردم در میان گذاشتند، چراکه اعتماد مردم، بزرگترین سرمایه اجتماعی جمهوری اسلامی ایران است.
گزارش صد روزه دولت روحانی تمام شد اما به نظر کارشناسان و تحلیلگران سیاسی تکرار چنین اتفاقاتی ممکن است دولت روحانی را به دولتی دیکتاتور و پوپولیست تبدیل کند. اتفاقی که در دولت های کارگزاران و اصلاهات هم مسبوق به سابق بوده است .
 
منبع: وطن آنلاین

مرتبط‌ها

بیشترین سقوط ارزش سهام وال استریت در یک روز

دولت آمریکا به کشتن شهروندان ایرانی افتخار می‌کند

مقابله با کرونا از منظر حکمرانی (1)

آمریکا برای آزادی مزدور اسرائیلی، دست به تهدید و ارعاب زد

افشای نام‌های جدید از شاهزادگان بازداشت‌شده

استیصال رسانه‌ای ائتلاف در یمن