دیدبان

صدای پای تندروها در اولین 16 آذر روحانی

صدای پای تندروها در اولین 16 آذر روحانی

دیدباناما سال هایی در دهه 70 آمد که این «صدای رسای» دانشگاه در 16 آذر کم کم با برنامه ریزی خاصی توسط برخی گروه های افراطی جای خودش را «آتش» کشاندن دانشگاه داد؛ این بازی خطرناک در دهه 80 و سال های حاکمیت دولت اصلاحات به طور کامل جدی شد. داستان این افراطی گری های اختاپوسی طولانی است و قطعا هزاران کلمه بیش از این‌ها نیاز است تا روایت کاملی از «نمایشنامه» افراطی ها شود.

افراطی ها لانه ای می خواستند برای همین به جان «تحکیم وحدت» افتادند، دانشگاهی که برای حمایت از حزب الله لبنان و سپاه پاسداران بیانیه می داد و تجمع می گذاشت به یکباره به دامان گروه‌های افراطی مانند نهضت آزادی می‌رود، تعداد دفاتر تحیکم در دانشگاه ها که توپخانه گروه های سیاسی خارج از دانشگاه شدند در دولت خاتمی به شدت زیاد شد تا دانشگاه ها در پروژه افراطی های دولت اصلاحات پیاده نظام تحرکات میدانی شود.

اما خاتمی رئیس دولت اصلاحات هم با افراطی ها درگیر شد دلیل این درگیری به 2 مسئله بر میگردد، اول اینکه میزان هجم تندروی ها بیش از آنچیزی شد که خود خاتمی طراحی کرده بود! به تعبیر دقیق تر دست پروده های دولت اصلاحات از رئیسش جلو زدند!

دومین دلیل البته به روحیه تذبذب و ترس خاتمی برمی‌گردد تا جایی که تکرار زیاد این رفتار از خاتمی بسیاری از حامیان وی را به این نتیجه رساند که خاتمی مرد میدان نیست.

16 آذر 83؛ خاتمی هو شد، تهدید به اخراج کرد

عده ای از دانشجویان در هنگام سخنرانی خاتمی فریاد می‌زدند:«بسه دروغ، بسه دروغ»؛ که خاتمی پاسخ داد شما باید منطقی باشید. بعد از سخنان نماینده برخی از تشکل‌های دانشجویی، عده ای از دانشجویان فریاد زدند «‌مرگ بر دیکتاتور- خاتمی؛ تو به ما پشت کردی»

خاتمی سپس با انتقاد از اصلاح طلبان گفت «اگر قرار بر طلبکاری باشد من طلبکارم... از بخشی از اصلاح طلبان که تجربه سه بار تکرار شده در مشروعیت بعد از شهریور 32 و بعد از انقلاب اسلامی را به خاطر جوزدگی تکرار کردند. همه مطالبات مردم را در بخشی از مطالبات سیاسی خلاصه کردند... وحال که می‌خواهم توضیح بدهم با هو و جنجال جلوی این توضیح را می‌گیرند.» خاتمی عنوان کرد: «امروز متأسفانه از اردوگاه اصلاح طلبان صداهایی می‌شنویم که دشمنان این ملک و ملت آن را بیان می‌کنند».

در سخنرانی این روز رئیس جمهور عده‌ای از ابتدا تا پایان مراسم مدام با شعارهای خود روز دانشجو را به ابتذال کشیدند و رئیس جمهور را به دلیل عدم ادامه اصلاحات تا مرز رویارویی با نظام مورد خطاب قرار دادند. عده ای از این هنجارشکنان در هنگام سخنرانی خاتمی پشت به وی کرده و به او اهانت کردند.

بدین ترتیب پرونده سخنرانی‌های پر حاشیه خاتمی در روز دانشجو بسته شد؛ به گونه ای که در سال آخر، دوستان سالهای اول خاتمی به مخالفت و توهین های بی سابقه به رئیس جمهور روی آوردند و این دانشجویان بسیجی بودند که در برابر این اهانت ها از خاتمی دفاع می‌کردند.

 

خاتمی اما آنقدر عصبانی شده بود که خطاب به دانشجویان گفت: کاری نکنید که بگویم بیرونتان کنند، آدم باشید!

اولین 16 آذر روحانی؛ افراطی ها دوباره آمده اند
حالا در آستانه 16 آذر سال 92 یعنی اولین سال ریاست جمهور حسن روحانی صدای پای افراطی ها شنیده می شود، باید منتظر بود و دید دولتی که با شعار اعتدال به روی کار آمد در مقابل این عده قلیل تندرو چه می کند؟ اگر از این نکته بگذریم اساسا فلز خاتمی و روحانی متفاوت است ولی نگاه‌های سنگین افراطی ها روی وزارت علوم دولت یازدهم به شدت سنگینی می‌کند.

برای اینکه بفهیم روحانی چقدر 16 آذر سختی پیش رو دارد و باید برای کارزار سخت با تندروها بجنگد نگاهی به هجوم دسته ای افراطی ها به رده های مدیرتی وزارت علوم و برخی دانشگاه ها کافی است جایی که وزارت اطلاعات همین دولت روحانی اعلام می کند برخی انتساب ها در روزهای اخیر برخلاف رای وزارت اطلاعات بوده است.

 

منبع: خبرنامه دانشجویان ایران

مرتبط‌ها

بیشترین سقوط ارزش سهام وال استریت در یک روز

دولت آمریکا به کشتن شهروندان ایرانی افتخار می‌کند

مقابله با کرونا از منظر حکمرانی (1)

آمریکا برای آزادی مزدور اسرائیلی، دست به تهدید و ارعاب زد

افشای نام‌های جدید از شاهزادگان بازداشت‌شده

استیصال رسانه‌ای ائتلاف در یمن