دیدبان
33 سال پیش در چنین روزی

هاشمی: در جنگ ما با آمریکا هیچ شکی نیست

هاشمی: در جنگ ما با آمریکا هیچ شکی نیست
 
 
رخدادهای 4 آذر 1359
 
چکیده
 
با تلاش حافظ اسد، کشورهای عضو جبهه پایداری اعلام کردند در اجلاس آتی سران عرب شرکت نخواهند کرد .
بنی صدر: اگر ما روان شناسی تسلیم را می پذیرفتیم این روانشناسی دیگر مجالی برای ما نمی گذاشت که تانک و توپ و هواپیما آماده کنیم و بجنگیم.
آیت الله هاشمی رفسنجانی: در جنگ ما با آمریکا هیچ شکی نیست هیچ کشوری در دنیا مانند ما پنجه در پنجه آمریکا نینداخته و لطمه به حیثیت آن در جهان نزده است .
اولاف پالمه فرستاده ویژه سازمان ملل ضمن سخنان کوتاهی در ژنو اظهار داشت که ریشه اختلافات میان ایران و عراق بسیار عمیق است.
محمد علی رجایی نخست وزیر در جلسه امروز مجلس آیت الله محمد جواد باهنر را به عنوان وزیر آموزش و پرورش به مجلس معرفی کرد.
جبهه پایداری در کنفرانس سران عرب شرکت نکرد
شاذلی بن جدید رئیس جمهور الجزایر بامداد دیروز با عبدالحلیم خدام وزیر خارجه سوریه که حامل پیامی از سوی حافظ اسد رئیس جمهور این کشور برای رهبر الجزایر است دیدار و گفت و گو کرد . منابع رسمی در باره محتوای این پیام هیچ گونه اظهار نظری نکردند ولی ناظران در الجزیره معتقدند که این پیام در رابطه با یازدهمین کنفرانس سران عرب است خدام در سر راه خود به الجزیره در طرابلس پیام مشابهی به قذافی رهبر لیبی تسلیم کرد . به دنبال این دیدار ها مقامات رسمی دولت الجزایر اعلام کردند این کشور در کنفرانس سران عرب در امان شرکت نخواهد کرد. سازمان آزادیبخش فلسطین نیز در دمشق اطلاعیه ای منتشر و اعلام کرد در این نشست شرکت نمی کند. به این ترتیب کشورهای عضو جبهه پایداری در کنفرانس سران عرب شرکت نخواهند کرد.(1)
 
بنی صدر : قبل از جنگ منزلت فرماندهی و رهبری مشخص نبود
 
بنی صدر رئیس جمهور در اجتماع خلبانان ، همافران و درجه داران پایگاه اصفهان گفت : قبل از جنگ منزلت رهبری و فرماندهی مشخص نبود. وی اظهار داشت : جنگ عوامل بازدارنده را خنثی کرده است ، قبل از جنگ منزلت فرماندهی و رهبری معلوم نبود و اکنون که ما در حال جنگ هستیم معلوم می شود که یک افسر قابل در مقام فرمانده با یک افسر ناقابل چقدر تفاوت دارد؟ وی با تشریح روانشناسی تسلیم گفت : اگر ما روان شناسی تسلیم را می پذیرفتیم این روانشناسی دیگر مجالی برای ما نمی گذاشت که تانک و توپ و هواپیما آماده کنیم و بجنگیم می رفتیم روی این که چگونه شکست را توجیه کنیم و فکر ما روی سازشکاری می رفت از این رو ما باید به فکر سازندگی باشیم نه سازش.(2)
 
 
 
به دنبال  دیدار نماینده حافظ اسد با رئیس جمهور الجزایر، مقامات رسمی دولت الجزایر اعلام کردند این کشور در کنفرانس سران عرب در امان شرکت نخواهد کرد. سازمان آزادیبخش فلسطین نیز در دمشق اطلاعیه ای منتشر و اعلام کرد در این نشست شرکت نمی کند. به این ترتیب کشورهای عضو جبهه پایداری در کنفرانس سران عرب شرکت نخواهند کرد.هاشمی : در جنگ ما با آمریکا هیچ شکی نیست
آیت الله هاشمی رفسنجانی رئیس مجلس در دیدار با اعضای مجلس سوریه اظهار داشت : جنگ ایران و عراق نتیجه به خطر افتادن منافع مشترک آمریکا، صدام و ارتجاع در منطقه است. وی گفت : متاسفم در حالی که باید از جنگ با آمریکا و اسرائیل سخن بگویم امروز مجبورم از جنگ با عراق صحبت کنم. وی گفت : در جنگ ما با آمریکا هیچ شکی نیست هیچ کشوری در دنیا مانند ما پنجه در پنجه آمریکا نینداخته و لطمه به حیثیت آن در جهان نزده است .
 
وی ادامه داد : آمریکا هرچه را که می توانست به صورت مخفی و آشکار در اختیار عراق گذاشته است به صورتی که آواکس های آمریکایی در عربستان به نفع عراق کار می کنند و اردن را شما ملت سوریه بهتر می شناسید که هیچ وقت تاکنون به نفع ملل مسلمان کاری انجام نداده است و اکنون بر علیه انقلاب اسلامی ایران فعالیت می کند.(3)
 
پایان بی نتیجه ماموریت پالمه
 
اولاف پالمه فرستاده ویژه سازمان ملل ضمن سخنان کوتاهی در ژنو اظهار داشت که ریشه اختلافات میان ایران و عراق بسیار عمیق است و نباید انتظار  نتایج فوری از ماموریتی که بر عهده وی در تهران و بغداد بود را داشت.(4)
 
دکتر باهنر وزیر آموزش و پرورش شد
 
محمد علی رجایی نخست وزیر در جلسه امروز مجلس آیت الله محمد جواد باهنر را به عنوان وزیر آموزش و پرورش به مجلس معرفی کرد. رجایی گفت : حق این است که من دلم نمی آمد که آقای باهنر را که واقعاً وجود ایشان در هر کجا هستند، مغتنم هست از مجلس بگیرم. این تصمیم دعوت ایشان جدید است والا شایستگی ایشان برای احراز این پست از همان اول بلکه از آن دوره ای که شورای انقلاب تصمیم گرفت با دولت یک رابطه داشته باشد ایشان را رابطه شورای انقلاب و آموزش و پرورش تعیین کرد.
 
در بسیاری از موارد آموزشی من شاگرد باهنر بودم
 
بعد از سخنان گروهی از نمایندگان در موافقت و مخالفت با وزارت دکتر باهنر محمد علی رجایی اظهار داشت : در مورد آقای باهنر بحثهای مختلفی شد که یکی هم، مسأله مدیریت ایشان بود. در باره مدیریت آقای باهنر بد نیست که بدانید در بسیاری از موارد در آموزش و پرورش بنده شخصاً شاگرد ایشان بودم واز راهنمائیهای ایشان استفاده میکردم، و یک مقدار تقصیر آقای باهنر است که قاطعیت خودش را در یک پرده عطوفت و محبت اعمال کرده است اگر در بعضی موارد آن قاطعیت ظاهر هم میشد شاید این تردیدها تا این اندازه ضعیف هم بوجود نمی آمد و من امیدوارم که برادرانی که در این زمینه برایشان سؤال مطرح شده بود در آینده عمل آقای باهنر پاسخ قاطعی به این سؤال بدهد. (5)
 
سادات : صلح در خاورمیانه بدون آمریکا ممکن نیست !
 
رئیس جمهور مصر گفت بدون آمریکا صلح در خاورمیانه برقرار نخواهد شد. وی با اظهار نگرانی از آینده روابط آمریکا و مصر در دولت ریگان گفت مردم آمریکا به ریگان بگویند که مصر دوست نزدیک این کشور است و انتظار داریم به خواست ها ملی ما احترام گذاشته شود. سادات ادامه داد پیشنهاد من برای تشکیل اجلاس سه جانبه میان آمریکا مصر و اسرائیل به قوت خود باقی است و معتقدم بدون آمریکا صلح در منطقه مستقر نخواهد شد. (6)
 
پی نوشت :
 
1-  اطلاعات ، 4 آذر1359 ، صفحه 2
 
2-  اطلاعات ، 4 آذر1359 ، صفحه 2 و 12
 
3- اطلاعات ، 4 آذر1359 ، صفحه 2
 
4-  اطلاعات ، 4 آذر1359 ، صفحه 12
 
5- مشروح مذاکرات مجلس ، 4 آذر1359
 
6-  اطلاعات ، 4 آذر1359 ، صفحه 12
 
پژوهشگر : سید روح الله امین آبادی
 
منبع:فارس

مرتبط‌ها

بیشترین سقوط ارزش سهام وال استریت در یک روز

دولت آمریکا به کشتن شهروندان ایرانی افتخار می‌کند

مقابله با کرونا از منظر حکمرانی (1)

آمریکا برای آزادی مزدور اسرائیلی، دست به تهدید و ارعاب زد

افشای نام‌های جدید از شاهزادگان بازداشت‌شده

استیصال رسانه‌ای ائتلاف در یمن