دیدبان

حقیقت همکاری اسرائیلی – سعودی بر ضد ایران چیست ؟

حقیقت همکاری اسرائیلی – سعودی بر ضد ایران چیست ؟
دیدبانسایت پانوراما الشرق الاوسط در مقاله ای به قلم "شاکر کسرائی"به بررسی همکاری اسرائیل - و عربستان بر ضد توافق ایران با غرب پرداخت.
 
این مقاله می‌نویسد : بعد از دور اول گفتگوهای ایران و گروه 1+5 در ژنو و موفقیت دوطرف در کاهش اختلافات و رسیدن اخباری از احتمال رسیدن به یک توافق بین دو طرف پیرامون پرونده هسته‌ای ایران ، اسرائیلی‌ها وسعودی‌ها در مورد این گفتگوها معترض شدند.
 
نخست وزیر اسرائیل بنیامین نتانیاهو ، آمریکایی‌ها و اروپایی‌ها را تهدید کرد و از آنها خواست که توافقی را با ایرانی‌ها به امضا نرسانند ، همچنانکه سعودی‌ها اعتراضشان را بر ایالات متحده اعلام و تهدید کردند در صورت رسیدن به یک توافق با ایران در روابطشان با ایالات متحده تجدید نظر خواهند کرد.
 
دو طرف اسرائیلی و سعودی موضعشان با یکدیگر بر ضد ایران و ضد هرگونه توافق 1+5 با ایران تطابق دارد . روزنامه‌های اسرائیلی خبر از همکاری اسرائیل و عربستان برای ضربه زدن به ایران داده‌اند، همچنانکه روزنامه های آمریکایی از وجود یک ائتلاف سعودی - اسرائیلی بر ضد ایران و انتظار حمله اسرائیل به ایران از طریق عبور از مرز هوایی عربستان با موافقت مسؤولان سعودی داده‌اند . 
 
اخیرا خبری از دیداری که در 27 سپتامبر گذشته در "تل آویو" انجام شد و در آن تمام رؤسای سازمان‌های اطلاعاتی کشورهای خلیج فارس به رهبری " بندر بن سلطان " همراه با نخست وزیر اسرائیل و رئیس دستگاه اطلاعاتی اسرائیل "موساد " در آن جمع شده بودند انتشار یافت ، که این دیدار اولین دیدار در نوع خود نبوده بلکه دیدارهای پنهانی بسیار دیگری نیز در کشورهای غربی و خاورمیانه با هدف هماهنگی مواضع و استفاده از کارشناسان اسرائیلی در به دست گرفتن جنبش‌هایی که به اصطلاح خواستار آزادی و دموکراسی اند انجام گرفته است.
 
این مقاله می‌نویسد : روزنامه "القدس العربی " خبر از دیدار هیئتی از موساد از تعدادی از پایتخت‌های کشورهای خلیج فارس با هدف هماهنگی مواضع و توافق در مورد تعدادی از قضایا بالاخص "سیاست کشورهای خلیج فارس در قبال ایران " و مواجهه با چالش‌های اخوان در مصر و راههای در دست گرفتن و کنترل پدیده تظاهرات های ملی بر طبق آنچه در بحرین می گذرد و جلوگیری از گسترش آن در دیگر کشورهای حاشیه خلیج فارس انجام شده است.
 
در اکتبر 2007 وزیر سعودی با اسرائیلی‌ها در حاشیه نشستی که " انستیتوی خاور نزدیک " در واشنگتن آن را ترتیب داده بود ، دیدار کرد و در خلال آن سفیر سابق سعودی در واشنگتن با مسؤولان ارشد اسرائیلی برای تشویق آنان برای تشکیل ائتلافی سیاسی و امنیتی برضد ایران گفتگو کرد.
 
 
منبع: باشگاه خبرنگاران

مرتبط‌ها

بیشترین سقوط ارزش سهام وال استریت در یک روز

دولت آمریکا به کشتن شهروندان ایرانی افتخار می‌کند

مقابله با کرونا از منظر حکمرانی (1)

آمریکا برای آزادی مزدور اسرائیلی، دست به تهدید و ارعاب زد

افشای نام‌های جدید از شاهزادگان بازداشت‌شده

استیصال رسانه‌ای ائتلاف در یمن