دیدبان
تکرار «ما نمی توانیم» ؛ برای تقویت نگاه به خارج؛ بجای اتکا به داخل!

آقای روحانی قرار بود بتوانید!!!

آقای روحانی قرار بود بتوانید!!!
دیدبانبهبود وضعیت اقتصادی و معیشتی مردم جزء اصلی ترین شعار های حسن روحانی در ایام تبلیغات انتخابتی بود اما با پایان انتخابات روحانی به جای ارائه برنامه اصلاحی و کار جهت بهبود وضعیت اقتصادی، شروع به سیاه نمایی کرد. وی پیش از این در ایام انتخابات اعلام کرده بود: "راه‌حل‌های کوتاه مدت یک ماهه و ١٠٠ روزه برای حل مشکلات و معضلات اقتصادی، اجتماعی و سیاست داخلی و خارجی در دولت تدبیر و امید پیش بینی شده است." در حالی که تنها چند روز به موعد وعده های روحانی مانده است، وزرای دولت در پاسخ به تمام مطالبات به این جمله کفایت می کنند که «ما نمی توانیم»
 
وزیر صنعت و تجارت در مورد افزایش قیمت مرغ و احتمال رسیدن قیمت هر کیلو مرغ به ده هزار تومان، می گوید «ما نمی‌توانیم قیمت‌ها را پایین بیاوریم و قیمت‌ها حتماً بالا می‌رود»
 
وزیر نفت در پاسخ به سؤال خبرنگار مبنی بر اینکه کدامیک از فازهای پارس جنوبی امسال به بهره‌برداری می‌رسد می‌گوید: «ما نمی‌توانیم هیچکدام از فازها را به پایان برسانیم»؛ زنگنه همچنین در رابطه با خط لوله گاز به پاکستان و هند هم اعلام کرده است: «ما نمی‌توانیم گاز به پاکستان بفروشیم»
 
وزیر نیرو در رابطه با تأمین آب شرب و مشکلات آن می‌گوید: اگر مردم مصرف خود را 20درصد پایین نیاورند «ما نمی‌توانیم آب شرب کامل آنها را تأمین کنیم و جیره‌بندی می‌شود»
 
وزیر صنعت، معدن و تجارت در پاسخ به سؤالی مبنی بر اینکه آیا قیمت خودرو کم می‌شود؟ می گوید «ما نمی‌توانیم قیمت خودرو را پایین بیاوریم و قیمت خودرو بالا خواهد رفت»؛ نعمت زاده همچنین در خصوص ادامه طرح های ملی نظارتی ایران کد و شبنم نیز با بهانه عدم اجرایی بودن این دو طرح دستور توقف آنها را داد.
 
از طرف دیگر رئیس کل بانک مرکزی در رابطه با نرخ ریالی دلار می‌گوید: «ما نمی‌توانیم قیمت دلار را به پایین‌تر از سه هزار تومان بیاوریم. »
 
هر چند چشم امید طبقه کم درآمد برای خانه دار شدن به دولت تدبیر و امید است اما وزیر راه و شهرسازی در مصاحبه تلویزیونی صراحتاً اعلام کرد: «ما نمی‌توانیم مسکن مهر را ادامه دهیم»
 
جریان تئوریک دولت یازدهم با فراموش کردن حل مشکلات از طریق نیروهای داخلی تمام توان خود را روی رابطه با چند کشور خارجی برای بهبود وضعیت اقتصادی گذاشته اند در صورتیکه به اذعان کارشناسان وضعیت اقتصادی با اتکا به نیروهای داخلی کشور بهبود می یابد. رهبر انقلاب طی چندین سخنرانی خویش با بیان این نکته توصیه به نگاه داخل را همواره به دولتمردان داشتند.
 
رهبر انقلاب در آخرین سخنرانی که خود که در جمع دانشجویان و دانش آموزان بود، نگاه به درون و تکیه بر قدرت داخلی را راه حل واقعی مسائل و مشکلات موجود دانستند و خاطرنشان کردند: اگر ملتی به قدرت و تواناییهای خود متکی بود از اخم یا تحریم دشمن متلاطم نمی شود و ما باید دنبال تحقق این هدف باشیم.
 
ایشان افزودند: همه حرف ما با مسئولان گذشته و امروز این است که برای پیشرفت و گشایش کارها، به ظرفیتهای متنوع و گسترده انسانی، طبیعی و جغرافیایی ایران تکیه کنید.
 
رهبر انقلاب در همین زمینه تحرک دیپلماسی را هم بسیار لازم خواندند و افزودند: تکیه بر تواناییهای درونی به معنای نفی دیپلماسی نیست اما باید توجه داشت تحرک دیپلماسی تنها بخشی از کار است و محور اصلی، اتکا به توانایی داخلی است که می تواند پای میز مذاکره نیز اعتبار و اقتدار بیاورد.
 
دولت یازدهم نام خود را «دولت تدبیر و امید»‌گذاشته است اما این گفتارها از وزرا که به نوعی شانه خالی کردن از زیر بار مسئولیت است؛ بیشتر بر طبل ناامیدی زدن است که ثمره ای جزو عقبگرد نخواهد داشت؛ سیاستی که بحث هایی چون رابطه با آمریکا و ... در جامعه تقویت می کند اما در حقیقت پس از حماسه سیاسی 24 خرداد مردم منتظرند تا شاهد حماسه اقتصادی از سوی دولت باشند؛ حماسه ای که مبتنی بر اقتصاد مقاومتی باشد و این نیاز به امید بخشی و تلاش مسئولین دارد.
 
 
 
منبع: وطن آنلاین

مرتبط‌ها

بیشترین سقوط ارزش سهام وال استریت در یک روز

دولت آمریکا به کشتن شهروندان ایرانی افتخار می‌کند

مقابله با کرونا از منظر حکمرانی (1)

آمریکا برای آزادی مزدور اسرائیلی، دست به تهدید و ارعاب زد

افشای نام‌های جدید از شاهزادگان بازداشت‌شده

استیصال رسانه‌ای ائتلاف در یمن