دیدبان
هشداری اجتماعی فراروی مسئولین فرهنگی

فیسبوک، WeChat و... مهمترین دلایل طلاق های اخیر

فیسبوک، WeChat و... مهمترین دلایل طلاق های اخیر

دیدبانبا ورود ماهواره، اینترنت و موبایل به زندگی مردم؛ فاصله ها بین افراد بیشتر شد و از سویی کارکرد های غیر فرهنگی این وسایل بر زندگی های مشترک از جمله فاصله بین زوجین را حاصل کرد؛ اتفاقی که کمتر بدان توجه شد و امروز شاهد هستیم طلاق های بسیاری بواسطه این امر در حال وقوع است.

تا چند سال پیش تلویزیون را عامل دورکردن اعضای خانواده از یکدیگر می‌دانستند چرا که تلویزیون باعث شد افراد به جای نگاه کردن به یکدیگر به صفحه تلویزیون چشم بدوزند، اما امروز اعضای خانواده برای صدا کردن یکدیگر پیامک میزنند و یا در WeChat برای یکدیگر پیام صوتی ارسال می کنند و حتی همان زمان اندک تماشای تلویزیون را نیز صرف گذراندن در اینترنت و شبکه های اجتماعی و یا استفاده از ابزارهای ارتباطی نوین می‌کنند.

مدرنیته سبک زندگی و نحوه‌ی گذراندن اوقات فراغت افراد را تغییر داده است. تبلیغات ماهواره‌ای، تاثیرات منفی روی نوجوانان و جوانان داشته، به طوری که شکاف نسلی اختلالات روانی، قطع جریان تفکر سالم، تعارض فرهنگی، درگیری درونی و بیرونی، طلاق، مشکلات جنسی و استفاده از برنامه‌های مبتذل شده است.طبق پژوهش های به عمل آمده مشخص شده است که 70 درصد جوانان از ماهواره‌ استفاده می‌کنند. بر اساس این آمار هر نفر 3 ساعت و 42 دقیقه اوقات فراغت دارد که بیشتر آن را به تنهایی می‌گذراند.

بر اساس پژوهش‌های انجام شده در ایران بیش از 45 میلیون کابر به اینترنت دسترسی دارند که 29 میلیون نفر از آنان جوانان هستند. 30 درصد جوانان عضو شبکه اجتماعی اند، 15 درصد آنان برای چت و 10 درصد جهت دوستیابی، از اینترنت استفاده می‌کنند. برنامه‌های ماهواره به ظاهر جذاب و دیدنی هستند، اما حاوی مفاهیمی همچون خیانت، جنایت و عدم تعهد به خانواده است.

تاثیرات سوء چت روم ها در کشورهای اروپایی و آمریکایی باعث شد شرکت یاهو که بزرگترین سامانه چت روم دنیا را داشت این امکان از بین خدمات ارائه کننده خود حذف کند اما در ایران هر روزه چندین چت روم جدید به فضای اینترنت اضافه می شود.

از سوی دیگر فیس بوک شبکه ای اجتماعی است که در چند سال اخیر با عنوان نوسازی رسانه و با شگردهای تبلیغاتی گسترده توانسته در میان ایرانیان طرفداران فراوانی را به دست بیاورد و سیاست گذاران و موسسان این سایت اهداف گسترده سیاسی، اجتماعی، اقتصادی و فرهنگی را از تاسیس آن دنبال می کردند که نمونه ای از اهداف سیاسی آن را در حوادث پس از انتخابات سال 88 در ایران مشاهده کردیم که اطلاعیه بیشتر نا آرامی ها به سرعت با منتشر شدن در فیس بوک به تمامی حلقه های فتنه در تهران و دیگر شهر ها ارسال می شد .

با تمام این تفاسیر گویا این شبکه اجتماعی با فروکش کردن آتش فتنه سیاسی در ایران وارد فضای جدیدی شد که هدف آن به نابودی کشیدن فرهنگ حیا و حجاب در ایران است؛ پروژه ای که غربی ها از ابتدای انقلاب و قانونی شدن مسئله حجاب در ایران به دنبال تحقق ان بودند زیرا بر اساس تفکر نظریه پردازان صهیونیزم جهانی برای گرفتن عزت و ایستادگی زن ایرانی ابتدا باید حیا و عفت را از ان دور کرد .

رقابت بر سر به روز کردن آلبوم های عکس شخصی و به اشتراک گذاشتن آن از یک سو منجر به سوء استفاده های اخلاقی می شود و از سوی دیگر ایجاد تنوع طلبی در افراد و تلاش برای ارتباط با جنس مخالف باعث اختلافات خانوادگی بویژه برای افراد متاهل و فعال در این شبکه ها می گردد.

محمد.م مرد 27 ساله ای است که به دادگاه مراجعه کرده و درخواست طلاق داده است؛ وقتی علت را از او می پرسیم در جواب می گوید:«همسر من به واسطه دوستانی که دارد و رقابتی که بین این افراد در عکس های فیسبوکشان است هر روز در فضای مجازی عریان تر می شود و من نمی توانم این را تحمل کنم بویژه آنکه بسیاری از همکارانم نیز عضو همین شبکه اجتماعی هستند و در مورد من و همسرم و عکسها و... او صحبت می کنند. من نمی توانم در جامعه سرم را بالا کنم و به همین واسطه در خواست طلاق داده ام»

از سوی دیگر شبکه های اجتماعی بر خلاف نام شان تلاشی هستند در منزوی کردن و تنهایی بیشتر افراد چرا که هر فرد آن را محیط خصوصی تر نسبت به محیط خانواده اش می داند و لایک ها(تاییدها) و اشتراک گذاری ها برای او یک نوع حس رضایت و محبوبیت در مخاطب به وجود می آورد و همین موضوع باعث پایبندی مخاطب می شود هر چند که موضوع اصلا رضایت بخش نیست.

ورود بی محابای تکنولوژی بدون فرهنگ سازی آن باعث تخریب زندگی های خانوادگی شده است و از زمانی که اینترنت به حوزه تلفن های همراه نیز وارد شده این موضوع دو چندان شده است. سیستم اندروید و برنامه هایی مثل nimbuzz، WeChat و ... باعث جدایی بیشتر خانواده ها از یکدیگر شده است. حدود 80 درصد از جوانان امروز از تلفن های همراه دارای سیستم اندروید استفاده می کنند که بخش وسیعی از آنها استفاده از این گوشی ها را بیشتر بواسطه همان امکاناتش می پسندند در حالی که بسیاری از زنان و مردان دلیلی که برای جدایی از همسران شان می آورند؛ توجه بیشتر همسرانشان به گوشی است تا به آنها و بخش عظیمی از مراجعات به دادگاه ها و درخواست طلاق ها امروز به دلیل همین امر است که اعتماد زوجین را به یکدیگر کم کرده است.

سارا.د زنی است 25 ساله که همسری 27 ساله دارد؛ سرش پایین است و نمی خواهد در چهره شوهرش نگاه کند. می گوید:« شوهر من بیش از آنکه با من باشد سرش در گوشی تلفن همراهش هست و به دنبال دوستان جدید در فیسبوک و WeChat است. من نمی توانم به او اعتماد کنم وقتی او به دنبال دختران دیگر در این شبکه ها است»

 

 

منبع: وطن آنلاین

مرتبط‌ها

راه کاهش ظلم در خانواده افزایش حرمت پدر است

خروجی قرمز حمل سلاح آسان در ایران

خادمیاران رضوی: طلیعه‌ای نو از «آفتاب» فرهنگ شیعی

تحلیلهای رنگین برای عمامه خونین

سبکِ زندگی پرونده‌ساز!

تعداد بالای پرونده در قوه؛ آسیب اجتماعی یا اشکلات ساختاری؟