دیدبان
راهپیمایی 13 آبان و بالا رفتن ظرفیت دیپلماسی؛

مردم کار خود را کردند؛ حالا نوبت دیپلمات هاست!

مردم کار خود را کردند؛ حالا نوبت دیپلمات هاست!
به گزارش گروه رصد دیدبان به نقل از وطن آنلاین، اقشار مختلف مردم امروز حرف خود را با صدای بلند فریاد زدند و استکبار ستیزی خود را در قاب های تلویزیونی به گوش جهانیان رساندند و از امروز منتظند تا رفتار مسئولین بویژه تیم مذاکره کننده هسته ای را تماشا کنند.
 
حضور گسترده مردم در تجمع امروز تحلیل های مختلفی را به همراه داشته است که عموم این تحلیل ها از بالا رفتن ظرفیت چانه زنی تیم مذاکره کننده هسته ای ایران خبر دارد.
 
رهبر انقلاب روز گذشته در سخنرانی خود با اشاره به اتکا دولت به نیروی داخلی فرمودند: «در عرصه دیپلماسی کشور موفق است و دولتی می‌تواند پشت میز مذاکره به نتایج مورد نظرش برسد که متکی به نیرو درون‌زا و توانایی‌ها داخلی باشد. از چنین دولتی حساب می‌برند.» و البته یکی از این نیرو ها همین حضور مردمی در عرصه اجتماع بوده است که در اتفاق امروز به وضوح دیده شد.
 
هر چند اندیشکده «واشنگتن» در مقاله ای با اشاره به توافقات ایران و 5+1 اعلام کرده: « هدف اصلی از این گفت‌وگوها کاهش ظرفیت غنی‌سازی اورانیوم و محدودیت برخی از فعالیت‌های خاص هسته‌ای ایران در برابر لغو تحریم‌ها است». اما آنچه امروز شاهدش بودیم حرکت رو به جلویی است که مطالبات جمهوری اسلامی را پیش خواهد برد و می تواند معادلات ایران و 5+1 را تغییر دهد.
 
محسن رضایی دبیر مجمع تشخیص مصلحت نظام در حاشیه مراسم بزرگداشت روز 13 آبان و در جمع خبرنگاران در پاسخ به سوالی درباره جایگاه روز 13 آبان گفت: روز 13 آبان روز استقلال ملت ایران است چرا که ما بعد از 20 سال در این روز توانستیم به استقلال خود دست پیدا کنیم.
 
وی افزود: امسال روز 13 آبان یک تفاوت عمده با سال‌های قبل دارد و آن این است که امسال در روز 13 آبان ملت ایران با شکوه هرچه بیشتری حضور پیدا خواهد کرد تا بگوید که در مذاکرات هسته‌ای از موضع قدرت مذاکره می‌کند و ذلت موضع ایران نیست.
 
از سوی دیگر غلامعلی حداد عادل در بین راهپیمایان 13 آبان با اشاره به اینکه حضور گسترده مردم در 13 آبان به طور حتم سبب تقویت موضع ایران در مذاکرات هسته‌ای خواهد شد، به خبرنگاران گفت: به طور حتم دیپلمات‌های ما با این قدرت‌نمایی ملت ایران می‌توانند در حوزه دیپلماتیک به خوبی کار خود را انجام دهند.
 
هر چند تلاشهای بسیاری توسط رسانه های واداده برای عدم حضور دولتمردان در راهپیمایی 13 آبان وجود داشت اما وزرای علوم؛ بهداشت و آموزش و پرورش دعوت دانشجویان را پذیرفتند و با حضور در راهپیمایی استکبارستیزی اعلام کردند که موضع دولت نیز بر "مرگ بر آمریکا" بنا نهاده شده است.
 
تیم مذاکره کننده هسته ای از این به بعد می تواند به پشتوانه راهپیمایی 13 آبان امسال مطالبات اصلی جمهوری اسلامی را در مذاکرات 5+1 مطرح کند. موضوع فلسطین، اموال بلوکه شده جمهوری اسلامی، رفع تحریم های ضد بشریت از قبیل تحریم دارو، پافشاری بر بالا بردن ظرفیت غنی سازی هسته ای بدون کم کردن درصد خلوص آن تنها گوشه ای از مطالباتی است که 5+1 باید در مورد آنها به جمهوری اسلامی تعهد دهد و فریاد های ملت ایران امروز نشان داد که افکار عمومی در کشور نیز خواستار اعتماد سازی جریان مقابل است.
 
قطعا از این به بعد چشم مردم به رفتارهای سیاستمداران است تا با درایت و تدبیر و از موضع قدرت مذاکرات هسته ای را به پیش برند و باید اشاره کرد که آنها در ترازوی آزمایش مردم قرار گرفته اند.

مرتبط‌ها

بیشترین سقوط ارزش سهام وال استریت در یک روز

دولت آمریکا به کشتن شهروندان ایرانی افتخار می‌کند

مقابله با کرونا از منظر حکمرانی (1)

آمریکا برای آزادی مزدور اسرائیلی، دست به تهدید و ارعاب زد

افشای نام‌های جدید از شاهزادگان بازداشت‌شده

استیصال رسانه‌ای ائتلاف در یمن