دیدبان

حامیان طرح خاورمیانه بزرگ چه کسانی هستند؟

حامیان طرح خاورمیانه بزرگ چه کسانی هستند؟
دیدبانهمانطور که در قسمت قبل گفته شد طرح خاورمیانه بزرگ که از سوی آمریکا به جامعه جهانی ارائه گردیده بود در سطح بین المللی مورد استقبال چندانی قرار نگرفت.
 
به دنبال مخالف های شدید کشورهای منطقه و عدم اسقبال کشورهای اروپایی ، بعد از اینکه این طرح برای از مدتی به حالت تعلیق در آمد ، مجددا در 10 ژوئن 2004 بعد از ایجاد تغییراتی جزئی و با به تصویب رسیدن درنشست گروه 8 با نام خاورمیانه جدید مجددا احیا شد.
 
درطرح خاورمیانه جدید تغییرات چندانی بوجود نیامده بود و آمریکا به دنبال پیاده سازی برنامه ها و سیاست های قبلی اش با همان روش گذشته در خاورمیانه بود. بعد از اینکه پروژه خاورمیانه جدید دستخوش اصلاحات جزئی شد در سال 2004 کاندولیزا رایس وزیر امورخارجه وقت آمریکا در تلاویو از آن رونمایی کرد. نخست وزیر وقت اسرائیل و خانم رایس در حضوری مشترک و در حضور رسانه های بین المللی اعلام کردند که پروژه ی اجرا و پیاده سازی خاورمیانه جدید از لبنان آغاز خواهد شد بر اساس سناریوی از پیش طراحی شده نقطه شروع این پروژه آمریکایی صهیونیستی حمله رژیم صهیونیستی به لبنان بود که به عنوان جنگ 33 روزه نامگذاری شد. 
 
 

قسمت دوم خاورمیانه بزرگ | دانلود فیلم
وزیر امورخارجه آمریکا در یک کنفرانس خبری با بی اعتنایی نسبت به اتفاقاتی که در لبنان در حال وقوع بود ، در خصوص این جنگ به رسانه ها میگوید: اقدام اسرائیل برای تخریب لبنان درد زایمان تولد خاورمیانه جدید است که این درد ضروری و اجتناب ناپذیر است و با این جنگ اولین گام به سوی خاورمیانه جدید برداشته می شود.
 
در ارتباط با طرح خاورمیانه جدید نهاد ها، سازمان ها، وزارتخانه ها و افراد گوناگونی درگیر آن هستند به شکلی که هرکدام از این نهاد ها همراه با بسیاری از نظریه پردازان و سرمایه داران بخش های خصوصی به نحوی بخشی از زمینه ها و پیش نیازهای عملی شدن این طرح را تامین می کنند.
 
یکی از بزرگترین حامیان و طرفداران طرح خاورمیانه جدید بنیاد پژوهشهای سیاسی آمریکن اینترپرایز است.آمریکن اینترپرایز یکی از اسلام ستیز ترین موسسات فعال حال حاضر آمریکاست که تاکنون تحقیقات بسیاری را پیرامون کشورهای خاورمیانه انجام داده است . پژوهش هایی که نتیجه اکثر آنها عمدتا بر حول محور تقویت سیاستهای ایجاد تنش های قومی مذهبی در قفقاز ، ایران و سایر کشورهای منطقه بوده است.
 
این موسسه که در سال 1943 در واشنگتن دی سی دایر شد ، در زمان ریاست جمهوری بوش پسر جان تازه ای می گیرد و با حمایت های پرزیدنت بوش و به دستور او نیمی از پرسنل عالی رتبه ی دولت آمریکا با این موسسه همکاری بسیار نزدیکی را برقرار می کنند. 
 
افرادی مثل پل ولفوویتز معاون وقت پنتاگون ، مایکل لدین تئوریسین و مشاور خارجی دولت های مختلف آمریکا با گرایش های ضد ایرانی ، ریچارد دیرلف و جیمز ولسی  رئسای اسبق سیا ، دیکچنی معاون ارشد جرج بوش و بسیاری دیگر از کارشناسان و سیاست گذاران آمریکایی که همچنان با این موسسه در ارتباط هستند و سیاست های مورد نظر کاخ سفید در خاورمیانه را برای آمریکا طرح ریزی می کنند.
 

 
از دیگر حامیان پروژه ی خاورمیانه جدید اسپانسر های جنبش لیبرال هستند . بروس جکسون و جرج سوروس دوتن از با نفوذ ترین سرمایه داران و سیاست گذاران آمریکایی که هر کدام به نوعی سعی دارند با در نظر گرفتن منافع آمریکا و با استفاده از سرمایه های کلان و نفوذ سیاسی خود جهان را دستخوش دگرگونی های مطلوب آمریکا و خود کنند.
 
بروس جکسون در طی چند سال گذشته با استفاده از نفوذ سیاسی بالا و قدرت مالی اش در به راه افتادن جنگ های منطقه ای در آسیا و آفریقا نقش تاثیر گزاری داشته است و از این طریق موفق شده سودهای کلانی را نسیب کارخانه های اسلحه سازی آمریکا بوژه کمپانی لاکهید مارتین کند. 
 
اما جرج سوروس سرمایه دار یهودی مجاری الاصل ، پایه گذار بنیاد سوروس و بنیاد جامعه باز نیز تاکنون توانسته با کمک این دو موسسه در بیشتر کشورهای آسیایی دست به فعالیت های مخفی و آشکار بزند و زیر نقاب شعارهای دموکراسی ، پولولاریسم و جامعه آزاد ، مخالفین سیاست های منطقه را به نفع سیاست های استعماری آمریکا سازماندهی کند.
 
در حال حاضر بنیاد سوروس یکی از نهاد های غیرسیاسی است که جنبش های قومی و تجزیه طلبانه در خاورمیانه بویژه جمهوری آذربایجان را کانالیزه و از این حرکت ها حمایت های مالی و سیاسی می کند. 
 
علاوه بر این حلقه های فکری افراد و موسسات بسیاری حامی طرح خاورمیانه جدید هستند که برای به نتیجه رسیدن آن کمک های مالی و سیاسی و فکری بسیاری را به دولت های امریکا کرده اند از جمله این موسسات سازمان یهودی آی پک است که به گفته اعضایش این سازمان تا پایان اجرای این طرح از هیچ کمکی به مجریانش دریغ نخواهد کرد.
 
دولتمردان آمریکایی و رژیم صهیونیستی علی رغم تمام تلاش ها و بودجه های سنگینی که برای ایجاد تغییرات بنیادی در خاورمیانه هزینه کرده اند تاکنون موفق نشده اند پروژه رویایی خود را طبق برنامه و نقشه های تعیین شده به اجرا در بیاورند و از این رو طی چند سال گذشته امریکا و اسرائیل سعی کرده اند با تغییر تاکتیک و تجدید نظر در اعمال روشهای قبلی برای ایجاد تغییرات در منطقه دست به اقدام بزنند.
 
در قسمت بعد راه کار جدید آمریکا و رژیم صهیونیستی برای اسجاد تغییرات در خاورمینه و فراهم شدن شرایط برای ایجاد خاورمیانه جدید مورد نظر صهیونیست ها را بیشتر مورد بررسی قرار خواهیم داد.
 
 
منبع: فرهنگ نیوز

مرتبط‌ها

بیشترین سقوط ارزش سهام وال استریت در یک روز

دولت آمریکا به کشتن شهروندان ایرانی افتخار می‌کند

مقابله با کرونا از منظر حکمرانی (1)

آمریکا برای آزادی مزدور اسرائیلی، دست به تهدید و ارعاب زد

افشای نام‌های جدید از شاهزادگان بازداشت‌شده

استیصال رسانه‌ای ائتلاف در یمن