دیدبان
سی و سومین سالگرد انقلاب دوم

کتاب‌هایی که این روزها باید خواند

کتاب‌هایی که این روزها باید خواند

دیدبانچه از نظر این منظر که مسئله مهم امروز ما پیدا کردن راه درستی برای مبارزه با امریکاست و چه از این منظور که بنا کردن تمدنی بر پایه اسلام نیازمند فهم راه های غلط طی شده تا کنون است، شناختن امریکا مقوله ای مهم است. اما خلاف برخی از تصورات راجی شناختن امریکا علی رغم تاریخ ظاهرا کوتاهش کار آسانی نیست.

 

علی الخصوص برای اهالی مشرق زمین امریکا و رفتار مردمان و حاکمان آن و پیچیدگی های ساختارهای اجتماعی و سیاسی و اقتصادی آن تا حد زیادی دور از ذهن نیست. عدم درک درست از دنیای غرب واین به اصطلاح جامعه جهانی به سرکردگی امریکا امکان دارد به اتخاذ تصمیمایت غیرقابل قبول در حیطه سیاست خارجی و حتی داخلی منجر شود.


در متن زیر به کتاب شناسی مختصر و نسبتا محدودی از انبوه کتاب های منتقدانه نگاشته شده درباره آمریکا پرداخته و کتاب هایی را به صورت گزیده برای افرادی که تمایل دارند یک شناخت نسبی از این کشور و رفتارهای آن به دست بیاورند معرفی کرده ایم که به شرح زیر است: 

 

آمریکا از دیدگاه امام خمینی (ره): انتشارات: مرکز تحقیقات سپاه. در این کتاب سخنان حضرت امام خمینی (ره) درباره آمریکا و نوع رابطه انقلاب اسلامی با آمریکا گردآوری شده است. لینک دانلود از سایت خط امام.

 

آمریکا در نگاه رهبر عزیز انقلاب اسلامی: تدوین از منوچهر محمدی. انتشارات: موسسه پژوهشی انقلاب اسلامی. عناوین اصلی این کتاب در هشت فصل «جامعه آمریکا»، «آمریکا و استکبار»، «آمریکا و حقوق بشر»، «آمریکا و تروریسم»، «آمریکا و سایر ملت‌ها»، «آمریکا و جهان استکبار»، «آمریکا و ایران» و «آینده آمریکا» تدوین شده است.

 

آمریکا‌شناسی (فراز و فرود یک امپراطوری): نوشته پروفسور حمید مولانا. برای بیشتر مردم دنیا، ایالات متحده آمریکا تصویری ذهنی و نه واقعی و حقیقی است. این کتاب می‌کوشد تا آمریکا را آن گونه که حقیقتاً هست معرفی کند نه آن گونه که ما تصور کرده و حدس می‌زنیم. تجربه تدریس پژوهش و بیش از نیم قرن زندگی نویسنده در آمریکا، چشم‌اندازهای جدیدی را فرا روی خوانندگان قرار می‌دهد. کتاب تلاش نموده از ابعاد مختلفی آمریکا را با دیدگاهی انتقادی مورد بررسی علمی قرار بدهد. سکونت پنجاه ساله نگارنده فارسی زبان کتاب در آمریکا به اهمیت و وثوق آن می‌افزاید. مقاله‌ای توضیحی درباره این کتاب.

 

نیمه پنهان آمریکا:مروری بر بنیان‌های نظری و ارگان‌های تمدنی آمریکا اثر شهریار زرشناس. در این کتاب نویسنده هم بر تاریخ آمریکا نظر انداخته است و هم نسبت به بنیان‌های فکری به وجود آورندگان این کشور به عنوان قله آمال دنیای مدرن نظر کرده و متن نسبتاً‌ کوتاه و مطالب جامع و دقیق از نویسنده برجسته کتاب این کتاب را برای محیط‌های دانشجویی بسیار مناسب کرده است.


آمریکا ستیزی چرا؟ :آمریکا ستیزی چرا؟ عنوان کتابی است که از «روژه گارودی» نویسنده نام دار فرانسوی که توسط کانون اندیشه ای جوان ترجمه و به چاپ رسیده است. گارودی در این کتاب کوتاه و خواندنی، خاستگاه تاریخی و مبانی نظری شکل گیری عالمی به نام «آمریکا» را تبیین کرده و سپس دو مکتب «آمریکاگرایی» و «آمریکا ستیزی» را تئوریزه می نماید.

 

آمریکا ستیزی- آن سان که گارودی در مقدمه کتاب اذعان می دارد- نه برخوردی متعصبانه با یک ملت مستقل و نه نوعی ملی گرایی افراطی است. آمریکا ستیزی یعنی مقابله با یک فرهنگ خاص که ما آن را فرهنگ «آمریکایی» می نمامیم.

 

بنابراین «آمریکایی» بودن تنها به کسانی که در آمریکا متولد شده اند یا به بنیان گذاران آمریکا تعلق ندارد. «آمریکایی» به تمام کسانی اطلاق می شود که با این فرهنگ خاص زندگی می کنند. براین اساس مفاهیم جغرافیایی ونژادی در این بحث جایی ندارد.

 

ویژگی اصلی این فرهنگ- در بیان گارودی- «تحمیلی» بودن آن است. تحمیل خواست های گروهی از افراد بر کل بشریت، اساس آمریکا ستیزی نیز مقابله با این فرهنگ است.

 

مکتب «آمریکاستیزی» در برابر یک نظام تحمیلی جهانی و رهبران آن قرار گرفته و به همان اندازه که برای نجات مردم محروم جهان از سلطه ای آمریکا تلاش می کند، برای رهایی مردم آمریکا که خود نیز قربانی این نظام شده اند، تلاش خواهد کرد.

 

پس از امپراتوری: نوشته امانوئل تاد و ترجمه کیا طباطبایی نژاد، چرا مردم در این اواخر به آمریکا به دیده یک کشور جنگ طلب و خود شیفته می نگرند؟ چگونه کشوری که نقش مهمی در به وجود آمدن نظم بین المللی داشته ناگهان به یک نماد جهانی بی نظمی تبدیل می شود؟ چرا آمریکا به عنوان سردمدار اصلی لیبرال دموکراسی، امنیت بین الملل و موفقیت اقتصادی محسوب نمی گردد؟ آیا ایالات متحده تنها ابرقدرت باقی مانده در جهان، دریافته که دنیا دیگر نیازی به او ندارد و با خطر حاشیه نشینی مواجه است؟


اهمیت این کتاب از این جهت زیاد است که نگاهی برانگیزاننده و انتقادی به نقش در حال در حال تغییر آمریکا در جامعه بین المللی است و به پرفروش ترین کتاب اروپا لقب یافته و تاکنون به یازده زبان ترجمه شده است.

 

کاپیتالیسم(سرمایه سالاری): اثر دکتر شهریار زرشناس: انتشارات کتاب صبح، در این اثر کوتاه و مؤثر استاد شهریار زرشناس به تبیین چیستی سرمایه سالاری به عنوان سنگ بنای اصلی تمدن مدرن می پردازد.

 

بدون تردید شناخت ایالات متحده که قطب کاپیتالیسم جهانی است بدون درک صحیح مبانی این تفکر و پیامدهای سیاسی و اجتماعی آن ممکن نیست. درکی که معمولاً علی رغم شنیده شدن مکرر اسم آن عمدتاً در میان متفکرین مهجور است. 
در  بهشت شداد: سفر نامه جلال رفیع به امریکاست که مخلوط به طنز نیز هست و توصیفات جالب ومنتقدانه ای از وضعیت جامعه امریکا دارد.


بهشت شداد بهشتی است که از دور به صورت بهشت دیده می شود ولی هنگامی که داخل آن می شوند در حقیقت جهنم است.


یوسرائیل و صهیوناکراسی: نوشته سیدهاشم میرلوحی نویسنده در مقدمه کتاب خویش نوشته است: بعضی از امریکایی ها با ارائه اسناد، مدارک و دلایل متقن اظهار می دارد که امریکا در چنگال جهودان صهیونیست است ودر حقیقت دمکراسی (و یا مردم سالاری) – یعنی حکومت مردم بر مردم- در امریکا حاکم نیست، بلکه زایناکراسی (zionocracy) و ( یا صهیوناکراسی و به عبارت دیگر، صهیون سالاری)- یعنی سلطه صهیونیسم بر مردم – حاکم است و امریکا سیطره جهودان صهیونیست بر مردم – حاکم است و امریکا در سیطره جهودان صهیونیست می باشد.


لذا می گویند که امریکا را نباید ایالات متحده امریکا خوانده بلکه باید آن را ایالات متحده اسرائیل – (یوزریل- یوسرائیل) (USRAEL) – نامید.
 

مبانی نظری غرب مدرن: اثر دکتر شهریار زر شناس، کتاب یاد شده به روند پیدایش مدنیسم، رشد آن و ایدئولوژی هایی که از آن تفکر نشأت گرفته اند می پردازد، همچنین این کتاب به بررسی انتقادی تحلیل – تاریخی مبانی و بنیان های نظری و سیر تاریخی تمدن مدرن غرب می پردازد.


ماهنامه سیاحت غرب: در سایت این ماهنامه درباره آن می خوانیم: «این ماهنامه به نقد غرب از دیدگاه اندیشمندان غربی در عرصه های رسانه ها و ارتباطات، فرهنگ و اجتماع، اقتصاد و سیاست، دین و عرفان و معنویت، و علم و آموزش و تکنولوژی می پردازد.


این ماهنامه که تا کنون 117 شماره از آن منتشر شده است به طور کلی حاوی مطالب ارزشمندی از اندیشمندان غربی در نقد خود غرب است.

 

منبع: خبرگزاری دانشجو

مرتبط‌ها

بیشترین سقوط ارزش سهام وال استریت در یک روز

دولت آمریکا به کشتن شهروندان ایرانی افتخار می‌کند

مقابله با کرونا از منظر حکمرانی (1)

آمریکا برای آزادی مزدور اسرائیلی، دست به تهدید و ارعاب زد

افشای نام‌های جدید از شاهزادگان بازداشت‌شده

استیصال رسانه‌ای ائتلاف در یمن