دیدبان
مرگ بر آمریکا و اثرات آن در سطوح فردی، داخلی و بین المللی

فواید و برکات شعار «مرگ بر آمریکا»

فواید و برکات شعار «مرگ بر آمریکا»
 
حمید رضا محمدی 
 
دیدبان : در آستانه یوم الله 13 آبان از گوشه کنار، سخنانی در رابطه با حذف شعار «مرگ بر آمریکا» می شنویم، زمزمه هایی که هرچند مبنایی ندارند اما شاید برخی اذهان را به خود مشغول کرده باشد که اصلا آیا شعار «مرگ بر آمریکا» سودی  هم برای ما دارد؟ ما در دل خود از امریکا به خاطر همه شرارت های گذشته و حالش نفرت و بغض داریم اما اینکه ما شعار «مرگ بر آمریکا» بدهیم یا نه چه تاثیری در سطوح داخلی یا بین المللی می گذارد؟ به ویژه اینکه برخی، انتقاداتی مانند منزوی شدن ایران را نیز به علت این شعار مطرح می کنند. از این جهت بر آن شدیم گوشه ای از وجوه، فواید و برکات سر دادن این شعار الهی را بازگو کنیم.
 
در سطح فردی
 
وظیفه دینی بر مبنی «تبری»
«تبری» یکی از فروع دین اسلام است که بر مبنای آن هر مسلمانی موظف به برائت جستن از دشمنان خداست، همه بایستی نسبت به ایشان بغض داشته و در ظاهر نیز از آنان برائت بجویند، و الا در حب خود نسبت و به خداوند متعال و اولیائش نیز صادق نیستند. شخصی خدمت حضرت امام صادق (ع) رسید و عرض کرد فلانی شما را دوست می دارد ولی در بیزاری جستن از دشمنان شما ضعیف است، امام (ع) پاسخ دادند: هَیْهَاتَ‏ کَذَبَ‏ مَنِ‏ ادَّعَى‏ مَحَبَّتَنَا وَ لَمْ یَتَبَرَّأْ مِنْ عَدُوِّنَا. هیهات، دروغ می گوید کسی که ادعای محبت ما را دارد و از دشمانان ما بیزاری نمی جوید. (بحار الانوار، ج27، ص58)
امروز بزرگترین دشمن دین خدا آمریکا و ایادی استکباری اوست و امام خمینی (ره) به حق آمریکا را شیطان بزرگ نامیدند، شاید برخی، فرقی همچون وهابیت و ... را دشمنان بزرگ خداوند و معصومین (ع) بدانند، و البته در دشمنی آنان شکی نیست، اما بایستی دانست که آن ها نیز در زیر چتر حمایتی شیطان بزرگ در حال ضربه به دین خدا هستند. فلذا بر هر مرد و زن مسلمانی واجب است تا از امریکا و استکبار جهانی تبری بجوید و شعار «مرگ بر امریکا» تجلی روشن این وظیفه دینی است.
تثبیت در ذهن و آمادگی برای مقابله با دشمن شاید ما در دل خود نفرت و کینه از شیطان بزرگ را داشته باشیم اما اظهار آن موجب تقویت این دشمنی با دشمنان خدا و امادگی هرچه بیشتر برای مقابله و پیکار با ایشان خواهد شد، لذا سر دادن فریاد «مرگ برآمریکا» عزم ها را برای کوبیدن در دهان استکبار راسخ می کند.
 
 سطح داخلی
 
هدایت مسئولین دولتی
در نظام جمهوری اسلامی برمبنای مردم سالاری دینی ممکن است دولت های متفاوتی بر روی کار بیایند، و البته این امکان نیز وجود دارد که دولت منتخب در برخی موارد اشتباه کند و راه را درست تشخیص ندهد، لذا ملت موظف است تا با هدایت جمعی خود دائم مسئولین را در راستای آرمان های انقلاب اسلامی راهنمایی کند، سر دادن شعار «مرگ بر آمریکا» توسط ملت فهیم ایران به مناسبت های مختلف، دائما این هشدار را درگوش مسئولین زمزمه می نماید که مبادا آرمان استکبار ستیزی انقلاب را فراموش کنند و یا تصور کنند که آمریکا قابل اعتماد است.
 
دیپلماسی فعال و با پشتوانه ملی
برخی فکر می کنند که سر دادن این شعار موجب تضعیف دستگاه دیپلماسی، در مواردی که لازم است تعاملی محدود با آمریکایی ها وجود داشته باشد، می گردد. این بحث از دو حالت خارج نیست، اگر قرار نباشد که دولت گفتگویی با طرف امریکایی داشته باشد، که فریاد «مرگ بر آمریکا» توسط ملت ایران می تواند به عنوان علت عدم گفتگو بیان شود؛ اگر هم قرار باشد ضرورتا در موضوعی خاص دستگاه دیپلماسی کشور با طرف آمریکایی مکالمه ای داشته باشد، در این صورت نیز، این امر برگ سبزی در دست دولت جمهوری اسلامی ایران است. همانگونه که مثلا آمریکایی ها مخالفت کنگره با لغو تحریم ها علیه ایران را مطرح می کنند و سعی می کنند به دلیل این مخالفتها امتیازات بیشتری از ما بگیرند؛ این انزجار عمومی مردم ایران از دولت آمریکا نیز برگ سبزی است که ایران می تواند آن را، دلیلی بر ضرورت اعتماد سازی آمریکایی ها و یا گرفتن امتیاز هایی دیگر، عنوان نماید.
 
گم نکردن راه
راه ملت ایران راه مبارزه با استکبار و طواغیت است و تا برپایی حکومت مهدوی ادامه دارد «ملت ایران، شعار مبارزه با استکبار را باید به عنوان پرچم و مشعلى حفظ کند. چرا؟ چون اگر این عَلمِ برافراشته، حفظ نشود و این شعار، افسرده و گم شود، راه ملت گم خواهد شد.» (بیانات در تاریخ 75/8/9) اهل بصیرت به راحتی دشمنی امریکا را درک می کنند و مراقب آن هستند اما دشمن آشکار هم فریب هایی مخفی دارد که بایستی به آن ها توجه داشت، زنده نگه داشتن شعار مبارزه با استکبار موجب می شود تا ملت راه را گم نکند و همواره در هر شرایطی حواسش به دشمنی های پیدا و پنهان آمریکا باشد.
انتقال نسل به نسل کینه و نفرت از آمریکا
نسل های گذشته انقلاب، بسیاری از دشمنی ها و کینه ورزی های آمریکا را به چشم خود دیده اند و به این سادگی آن را از یاد نمی برند، اما در این فضای مسموم رسانه ای و پیچیدگی دنیای اطلاعات نسل های بعدی معلوم نیست چه تصویری از شرارت های امریکا در ذهن خود داشته باشند. شعار «مرگ بر آمریکا» به عنوان نماد و تابلوی شرارت های امریکا بایستی سینه به سینه و نسل به نسل انتقال پیدا کند تا باخود همه جنایت های این شیطان بزرگ را علیه ملت ایران و دین خداوند منتقل کند. «تا این شعار وجود دارد، تا ذهن مردم از «مرگ بر امریکا» پُر است، تسلّط دوباره امریکا بر این کشور و منابع آن، ممکن نیست.» (بیانات در تاریخ 75/8/9)
 
 
تقویت روحیه اتحاد ملی 
کشور ما دارای اقلیت های مذهبی و قومی فراوانی است که تحت هویت واحد جمهوری اسلامی ایران در کنار یکدیگر به دفاع از این مرز و بوم می پردازند. کینه و نفرت نسبت به امریکا به علت شرارت هایش علیه این ملت، از نقاط مشترکی است که موجب یکپارچگی و اتحاد در کشور شده است. لذا تاکید بر این نقطه مشترک و سر دادن شعار «مرگ بر آمریکا» در سراسر کشور موجب می شود تا همه، دشمن اصلی را به خاطر بیاورند و اختلافات جزئی داخلی را کنار بگذارند.
 
تقویت روحیه اعتماد به نفس ملی
شعار «مرگ بر آمریکا» «نه» به همه مستکبرین عالم است که لازمه آن اتکا به داخل و ساخت درونی نظام است. و ملت ایران نشان داده است که در طول سالیانی که از انقلاب اسلامی می گذرد، با وجود همه تحریم ها، نه تنها تضعیف نگردیده است، بلکه قوی تر نیز شده است. مردم ایران با این شعار و با «نه» گفتن به قدرت های بیگانه، عزم خود ر ا جزم می کنند تا با اعتماد به نفس ملی، خودشان آینده خود را رقم بزنند.
 
در سطح بین المللی
 
صدور انقلاب
یکی از مهمترین اهداف  انقلاب اسلامی از ابتدا تا کنون، گسترش این تفکر توحبدی در سطح جهان بوده است.
 اکثر جوامع سعی می کنند، نمادهای فرهنگی خود را به سایر جوامع نفوذ داده و از این طریق فرهنگ خود راصادر نمایند. شعار «مرگ برآمریکا» نماد عزت ملی و ایستادگی ملت ایران در برابر مستکبرین است. همه می دانند که این شعار، یک شعار برآمده از انقلاب اسلامی است و امروز در هر کجای دنیا شعار مرگ بر آمریکا شنبده می شود، دشمنان سریعا خطر نفوذ انقلاب اسلامی را حس می کند. «امروز دنیاى اسلام علیه امریکا در طول بیست‌وپنج سال بسیج شده‌اند و ملتها مرگ بر امریکا مى‌گویند. مرگ بر امریکا را چه کسى مى‌گفت؟ غیر از جمهورى اسلامى و غیر از ملت ایران چه کسى مى‌گفت؟ امروز همه دارند مى‌گویند.» (بیانات در تاریخ 83/4/1)
 
نشان دادن راه به ملت ها و حمایت از مستضعفین عالم
جمهوری اسلامی به عنوان پرچمدار مبارزه و مقاومت بایستی سایر ملت ها را نیز هدایت کند و  به آن ها نشان دهد که تنها بدون وابستگی به ابر قدرت های مستکبر، می توانند راه عزت  اقتدار ملت خویش را پیش گرفته و در قله ها قرار گیرند. لازمه این هدایت، اولا تلاش مضاعف در راستای تولید علم و اقتدار هر چه بیشتر نظام اسلامی است که به حمدالله امروز تا حد زیادی محقق شده است و ثانیا نشان دادن این عدم وابستگی به نظام سلطه است که ملت، با شعار «مرگ بر آمریکا» آن را به جهانیان می نمایاند و گیرایی پیام آن بسیار فراتر از هر سخنرانی سیاسی است. امروز با اوج گرفتن بیداری اسلامی ضرورت اعلان این نماد استقلال، دوچندان شده است، چرا که نظام سلطه دندان خود را برای مصادره این انقلاب ها تیز کرده است، که نمونه آن را در مصر دیدیم.
علاوه بر این مردم ایران با سر دادن این شعار همدردی و حمایت خود را از همه مستضعفین عالم که در زیر سلطه استکبار قرار دارند را اعلام می کنند و همین امر دلگرمی آن ها برای استقامت در برابر مستکبرین خواهد بود.
 
شکست هیمنه آمریکا در جهان
یک روز امریکا در دنیا حرف اول و آخر را می زد و کسی را یارای مقابله با او نبود، اما امروز به برکت انقلاب اسلامی و شعار «مرگ بر آمریکا»، هیمنه دروغین آنان برای جهانیان شکسته شده است و دیگر ملت ها ترسی ندارند که فریاد «مرگ بر آمریکا» سر دهند. مقام معظم رهبری می فرمایند: «شما امروز ببینید در چند نقطه دنیا پرچم امریکا سوزانده مى‌شود و شعار مرگ بر امریکا داده مى‌شود! در خود امریکا پرچم امریکا را آتش زدند؛ این پدیده‌ى مهمّى است ...آیا جز ایستادگى و استقامت یک ملت شجاع و مؤمن به اهداف و به راه خود توانست این موج را بتدریج سراسرى کند؟» (ییانات در تاریخ 81/12/12)
 
 سخن آخر
شعار «مرگ بر آمریکا» نه تنها ایران را منزوی نکرده بلکه ثمرات و برکات فراوانی داشته است و  موجب شناخته شدن اهداف و آرمان های انقلاب اسلامی در سطح جهان گردیده است و این دولت آمریکاست که هرچه زمان می گذرد در بین ملت ها و حتی ملت خودش منفور تر می شود. 
مردم ایران و همه ملت های آزاده جهان هرگز خشم و نفرت خود را از مستکبرین جهان به خصوص آمریکای جنایت کار فراموش نخواهند کرد و با مشت های گره کرده به هر بهانه ای شعار «مرگ بر آمریکا» سر خواهند داد.

مرتبط‌ها

بیشترین سقوط ارزش سهام وال استریت در یک روز

دولت آمریکا به کشتن شهروندان ایرانی افتخار می‌کند

مقابله با کرونا از منظر حکمرانی (1)

آمریکا برای آزادی مزدور اسرائیلی، دست به تهدید و ارعاب زد

افشای نام‌های جدید از شاهزادگان بازداشت‌شده

استیصال رسانه‌ای ائتلاف در یمن