دیدبان
بیانیه اتحادیه انجمن های اسلامی دانشجویان مستقل؛

وقتی آمریکا در مقابل هم پیمانان خود صداقت ندارد؛ چرا جمهوری اسلامی باید به آمریکا اعتماد کند؟

وقتی آمریکا در مقابل هم پیمانان خود صداقت ندارد؛ چرا جمهوری اسلامی باید به آمریکا اعتماد کند؟

دیدبانمتن این بیانیه به شرح زیر است: ملت شریف ایران، خبر قطع رابطه بین ایران و امریکا را دریافت کردم و اگر کارتر درعمر خود یک کار کرده باشد که بتوان گفت به خیر و صلاح مظلوم است، همین قطع رابطه است. رابطه بین یک ملت بپا خاسته برای رهایی از چنگال چپاولگران بین‏المللی با یک چپاولگر عالَمخوار، همیشه به ضرر ملت مظلوم و به نفع چپاولگر است. ما این قطع رابطه را به فال نیک می‏گیریم؛ چون که این قطع رابطه دلیلی بر قطع امید امریکا از ایران است.» امام خمینی (رحمه الله) 19فروردین 1359


سوال اصلی این است«وقتی آمریکا در مقابل هم پیمانان خود صداقت ندارد؛ چرا جمهوری اسلامی باید به آمریکا اعتماد کند؟»

انقلاب اسلامی ایران با اراده ملت و هدایت امام امت در بهمن 1357 به پیروزی رسید و اصولی از جمله استقلال؛ آزادی و جمهوری اسلامی را در رأس شعار های خود قرار داد. استقلال از بلوک شرق و غرب و ارائه یک مدل حکومتی دینی در مقابل نظام های لیبرال و سوسیال اومانیستی باعث شد وجه تمایز و تزاحم انقلاب اسلامی در مقابل حکومت هایی چون شوروی و آمریکا مشخص شود و البته نوید سقوط این حکومت ها را نیز به دنیا اعلام کرد که کمتر از یک دهه شوروی فرو پاشید و امروز شاهد نزول قدرت آمریکا در جهان است.

انقلاب اسلامی ایران در سیاست خارجه خود نفی هر گونه سلطه گری و سلطه پذیری؛ استکبارستیزی و مقابله با استکبارگران، دفاع از مستضعفان را اصول دیپلماسی خود قرار داد و این اصول را به روشنی بیان می کرد که جلوه گاه آن را در سخنان امام خمینی (ره) و مقام معظم رهبری به عنوان رهبران این انقلاب و فریادهای ملت در راهپیمایی ها با شعار «مرگ بر آمریکا» به تماشاگری مردم جهان می گذارد.

در این بین «صداقت» و «اعتمادسازی» دو راهکار اصلی برای گسترش ارتباطات دیپلماسی هر کشوری است و جمهوری اسلامی نیز با همین دو ابزار از ابتدای انقلاب سخن خویش را به جهانیان رسانده است اما هیچگاه شاهد صداقت و اعتمادسازی از سوی نظام غرب و در رأس آن آمریکا نبوده است.

آمریکایی که تخاصم خود با ملت ایران را از سال 32 و در کودتای 28مرداد بوضوح اعلام کرد و بعد از آن شاه را بعنوان ابزار خود برای سرکوب ملت گمارد. لایحه کاپیتولاسیون را برای از بین بردن عزت ملت با دستان حسنعلی منصور به مجلس ملی فرستاد و با هر ترفند و حیله ای در مقابل انقلاب ملت ایستاد اما اراده ملت آنها را ناکام گذاشت.

پس از پیروزی انقلاب نیز تخاصم ادامه داشت که گوشه هایی از آن کودتای نظامی طبس؛ بلوکه کردن اموال؛ حمله به هواپیمایی مسافربری، اعمال تحریم های علمی، نظامی و اقتصادی و مقابله با حق مسلم استفاده از انرژی صلح آمیز هسته ای بوده است.

آمریکا در این سالها هیچ گاه صداقت و اعتماد سازی را از خود نشان نداد و این فریادی بود که دستگاه دیپلماسی جمهوری اسلامی با همه سانسورها و بایکوت های آپارتاید رسانه ای غرب به جهانیان می رساند و امروز این ندای به حق جمهوری اسلامی بر هم پیمانان غرب نیز اثبات شده است.

آلمان، فرانسه و دیگر کشورهای اروپایی که هم پیمانان استراتژیک آمریکا هستند در هفته اخیر شاهد جاسوسی گسترده آمریکا از وکلای مجلس، وزرا و حتی صدراعظم آلمان بوده اند و بی اعتمادی در بین آنها به آمریکا بوجود آمده است حال چرا جمهوری اسلامی با این سابقه طولانی دشمنی که آمریکا در مقابلش داشته است باید به این کشور اعتماد کند؟ این رفتار آمریکا موید آن است که ما همواره باید با نگاه بدبینی و بی اعتمادی نسبت به این کشور بنگریم و منتظر قدم های سازنده و اعتماد ساز از طرف آمریکایی باشیم.

در چند روز اخیر برخی از سیاسیون در مقابل انتشار تابلوهای «صداقت آمریکایی» از سطح شهر ایستادند. این عده معتقدند باید در مقابل آمریکا اعتمادسازی کرد و این تابلو ها نماد بی اعتمادی است. سوال مهم اینجاست که این رفتار آمریکا در مقابل هم پیمانانش نشان می دهد که جمهوری اسلامی حتی بیش از مقدار لازم اعتمادسازی کرده است و امروز این غرب است که باید اعتمادسازی کند و صداقت خود را نشان دهد چه آنکه پر واضح است کشوری که به هم پیمانان خود رحم نمی کند در مقابل جمهوری اسلامی چه رفتاری خواهد داشت!

برخی در داخل غافلانه و یا عامدانه استکبارستیزی را رفتاری افراطی می خوانند اما ما همچنان که امام بزرگوار ما نیز فرمودند؛ معتقدیم « {دشمنان} مرزی جز عدول از همه هویت ها و ارزش های معنوی و الهیمان نمی شناسند، ما چه بخواهیم و چه نخواهیم صهیونیست ها و آمریکا و...در تعقیبمان خواهند بود تا هویت دینی و شرافت مکتبی مان را لکه دار نمایند» و این تحلیل های ساده لوحانه را نیز ناشی از عدم درک ماهیت جمهوری اسلامی و ماهیت آمریکا می دانیم و توصیه مان به این افراد آن است که پای مکتب امام بنشینند و صحیفه بخوانند تا با ماهیت استکبارستیز نظام اسلامی آشنا شوند.

 

 

منبع: خبرنامه دانشجویان ایران

مرتبط‌ها

بیشترین سقوط ارزش سهام وال استریت در یک روز

دولت آمریکا به کشتن شهروندان ایرانی افتخار می‌کند

مقابله با کرونا از منظر حکمرانی (1)

آمریکا برای آزادی مزدور اسرائیلی، دست به تهدید و ارعاب زد

افشای نام‌های جدید از شاهزادگان بازداشت‌شده

استیصال رسانه‌ای ائتلاف در یمن