دیدبان

انتشار روزنامه های زنجیره‌ای در دولتی با شعار اعتدال!

انتشار روزنامه های زنجیره‌ای در دولتی با شعار اعتدال!

دیدبانروزنامه های زنجیره ای لقبی است که به روزنامه های دوران دوم خرداد داده  شد چرا که افراطیون اصلاح طلب که امروزه خود را برند تمام قد اعتدال گرایی می نامند و منتقدین خود را افراطی می خوانند در آن روزها بعد از انجام تخلفاتی که منجر به تعطیلی روزنامه یشان می شد با هماهنگی وزیر وقت ارشاد دولت خاتمی روزنامه ی دیگری با همان مشی راه اندازی و خط خاص خبری خود را پیگیری می کردند.

 

این روزنامه ها با انتشار مطالبی ساختارشکنانه همچون:

* «به خدا هم می توان اعتراض کرد و او را فتنه گر نامید»( کاظم اصفهانی, روزنامه ایران/ ۲۴ تیر ۷۹)

* «اگر مجوز راهپیمایی به هرگروه بر اساس قانون داده شود، اشکالی ندارد. حتی علیه خدا» (روزنامه آفتاب امروز ، 2/6/78)

 

* «حذف صحنه های جنسی و مشروب خواری از فیلم های مستند هیچ مستند شرعی ندارد! کجای فقه آمده که گفتن و شنیدن این که پسری بهدختری بگوید دوستت دارم ، حرام است؟» (محمد جعفر هرندی، هفته نامه ی آبان ، 9/11/78)

 

* «در بعد مسائل فرهنگی سه مشکل هست که حوزویان باید آن را حل کنند . یکی موسیقی به نحوی که انسان هر وقت دلش خواست ضبط را روشن کند و یکی هم رقص و دیگری ماهواره به نحوی که در فیلم به زنان از زانو به بالا عریان هم بتوان نظر انداخت» (جهانبخش محبی نیا. آفتاب امروز ، 3/7/78)

 

* «نظریه ی غیرت دینی، ویران کننده ی اندیشه و فرهنگ و تمدن است» (عطا مهاجرانی. آریا، 79/1/16)

 

* «یک زمانی مردم میگفتند چون عیسی (ع) این سخن را گفته پس درست است، اما امروز عیسی که سهل است، خود خدا هم اگر حرفی بزند و آن حرف با عقل مردم منطبق نباشد، نخواهند پذیرفت. امروز خدا در جامعه هیچ کاره است» (محسن کدیور، سال 79)

 

* «مظاهر دینی چون حجاب و حیای زنان، نماد عقب افتادگی است» (نوشین احمدی،تیر ۷۷، ماهنامه جامعه سالم)

 

* «آن دسته از جوانانی که به مساجد روی می آورند یا کتب دینی را مطالعه می کنند، از نظر ساختار فکری و روانی ضعیف هستند! یعنی ضعفای نسل جوان از نظر فکری و روانی و کم اطلاع ترین آنها هستند» (محمد مجتهد شبستری، ۱۵دی ۷۸، روزنامه فتح ص ۸)

 

* «قوانین شرعی در مورد زنان ظالمانه است» (مهرانگیز کار، ۷ بهمن ۷۸، عصر آزادگان)

 

* «اینکه پیامبر را ابوالقاسم لقب داده اند، نه ابو فاطمه، حاکی از غلبه فرهنگ جاهلی مرد سالاری است» (مرضیه آذر افزا، ۱۳ مهر ۷۸، ماهنامه پیام‌ها‌جر)

 

* «تفکر شیعه گری موجب انحطاط مملکت ما و مانعی برای دموکراسی است» (سالار بهزادی، ۲۳ آبان ۷۸ صبح امروز)

 

* «هیئت‌ها‌ی مذهبی، منشا خشونت اند» (محمد قوچانی، ۲۰ فروردین ۷۹، عصر آزادگان)

 

* «فرهنگ شهادت خشونت آفرین است.اگر کشته شدن آسان شد، کشتن هم آسان می شود» (عبدالکریم سروش، روزنامه نشاط - ۷۸/۳/۱۲ ص۶)

 

* «برخورد با توهین کنندگان به مقدسات، چون منجر به اشاعه توهین می‌شود، خود اشاعه فحشا است» (عطا مهاجرانی، ۵ مهر ۷۸، اخبار اقتصاد)

 

و ...  که اهانت های آشکار به دین و مذهب اصلی مردم ایران تلقی می شود موجبات تعطیلی خود را فراهم می آوردند.

روزنامه های زنجیره ای به میدان می آیند!

روزنامه های زنجیره ای که آن روزها با نام ها و مطالب رنگارنگ مختلف وتیترها و سوژه های هماهنگ منتشر می شدند  ظاهرا با روزی کار آمدن دولت یازدهم قصد به میدان آمدن دارند.

این روزنامه ها برخلاف مشی گذشته شان اما اینبار سعی کرده اند چهره افراطی خویش را با نقاب اعتدال بپوشانند و بعنوان مدافع اعتدال گرایی به میدان بیایند و هر کس که به آنها انتقادی وارد کرد او را از پس نقابشان متهم به افراط گرایی نمایند.

روزنامه بهار روز چهارشنبه با انتشار یادداشتی با عنوان «امام؛ پیشوای سیاسی یا الگوی ایمانی؟» که محتوای ضد شیعی داشت خاطرات تلخ انتشار مطالب ضد دین و تشیع در روزنامه های زنجیره ای را یاددآوری نمود گرچه این یادداشت با عذر خواهی مدیر مسئول روزنامه بهار و تعطیلی تاکتیکی این روزنامه برای فرار از مجازات روبرو شد اما هر چه هست پشت پرده می گذرد چرا که روز گذشته روزنامه "هم میهن" از روزنامه های زنجیره ای دوران دوم خرداد با سردبیری محمد قوچانی، سردبیر و سرمقاله نویس روزنامه های مختلف زنجیره ای در دوران دوم خرداد، و مدیر مسئولی غلامحسین کرباسچی، شهردار اسبق تهران که به اتهام اختلاس مورد محاکمه قرار گرفت و زندانی شد، نیز انتشار یافت تا رویه بازنشر روزنامه های زنجیره ای تکامل یابد و احتمالا در آینده کامل تر هم شود.

محمد قوچانی در توضیح اینکه روزنامه هم میهن در دوره جدید چه روندی را پی خواهد گرفت در سرمقاله روز شنبه این روزنامه با ع

نوان «هم میهن نه ارگان دولت نه ارگان اپوزیسیون» می نویسد: هم میهن نه ارگان دولت است نه

ارگان اپوزیسیون، روزنامه هم میهن

خود را یک روزنامه حرفه ای معتقد به گفتمان «اصلاح- اعتدال» می داند.

این یادداشت محمد قوچانی در حالی در دوره جدید روزنامه هم میهن با عنوان حمایت از گفتمان اعتدال نگاشته شده است که وی در روزگاری نه چندان دور در دوران دوم خرداد با انتشار مقالاتی در روزنامه هایی همچون نشاط به صورت افراطی از مواضع رفرمیست ها و اپوزیسیون در موضوعاتی همچون قتل

های زنجیره ای، کوی دانشگاه، اصلاح قانون مطبوعات دفاع می کرد.

قوچانی این روزها درحالی خود و روزنامه تحت امرش را در دفاع از رئیس جمهور روح

انی، اکبر هاشمی رفسنجانی، ناطق نور

ی و .... یک معتدل می نامد که روزگاری در سرمقاله ها و کتابهایش با تخریب این افراد که درجانح راست سنتی حضور داشتند روزگار خویش را سپری می کرد و از قبل آن امرار معاش می کرد.

سردبیر روزنامه هم میهن در مقدمه کتاب «پدرخوانده و چپ های جوان» آنچنان بر هاشمی رفسنجانی و خانواده اش می تازد که گویی با و و خانواده اش دشمنی خونی داشته است ، وی در این کتاب هاشمی رفسنجانی را خانواده اقتدار لقب می دهد و برای آزادی از زندان یک عنصر «افراطی رفرمیست» بنام "اکبر گنجی"، معروف ب

ه اکبر پونز (بخاطر فرو کردن پونز بر پیشانی زنان بد حجاب) که این روزها او را با عنوان انکار کننده امام زمان(عج) در جامعه می شناسند؛ گنجی در دوم خرداد هاشمی رفسنجانی متهم به دست داشتن در قتل های زنجیره ای کرده بود و کتابی هم با عنوان عالیجناب سرخ پوش در همین مورد نوشته است، دست به دعا بر می دارد.

به نظر می رسد که محمد قوچانی سردبیر و رزونامه نگار دیروز و امروز رونامه های زنجیره ای سعی دارد با معتدل نامیدن خویش گذشته سراسر از افراط خویش را از ذهن مردم پاک نماید و با رویکردی جدید انتشار روزنامه های افراطی و زنجیره ای دوران دوم خرداد را پیگیری نماید.

 

 

منبع: خبرنامه دانشجویان ایران

مرتبط‌ها

بیشترین سقوط ارزش سهام وال استریت در یک روز

دولت آمریکا به کشتن شهروندان ایرانی افتخار می‌کند

مقابله با کرونا از منظر حکمرانی (1)

آمریکا برای آزادی مزدور اسرائیلی، دست به تهدید و ارعاب زد

افشای نام‌های جدید از شاهزادگان بازداشت‌شده

استیصال رسانه‌ای ائتلاف در یمن