دیدبان
کوچ اخوان از مصر؛

رهبر آینده اخوان‌المسلمین کیست؟ +تصاویر

رهبر آینده اخوان‌المسلمین کیست؟ +تصاویر

دیدبانحضور "همام سعید"، نماینده اخوان المسلمین در نشست سازمان بین المللی جماعت اخوان المسلمین" در "لاهور" پاکستان موجب شد تا کارشناسان پیش بینی کنند که به احتمال بسیار وی رهبر آتی اخوان المسلمین باشد.


منابع موثق در این خصوص تاکید می کنند که سازمان بین المللی جماعت اخوان المسلمین در حال تعدیل و اصلاح لایحه مربوط به این سازمان است تا رهبری برای این جمعیت از خارج از مصر برگزیند و این بحث و جدل بسیاری میان اعضا و رهبران این جماعت برسر میزان تاثیر این اقدام بر آینده تامین هزینه های مالی این گروه در مصر و نحوه اداره اموال آن و کاهش نقش اخوان المسلمین مصر در سازمان بین المللی در نتیجه بازداشت تعداد زیادی از رهبران آن در مصر ایجاد کرده است.    

"کمال الهلباوی"، سخنگوی سابق سازمان بین المللی جماعت اخوان المسلمین در اروپا تاکید کرد که انتخاب رهبری برای اخوان المسلمین از خارج از مصر، تاثیری بر سازمان بین المللی این جماعت ندارد، چون هیچ ضرورتی ندارد که رهبر این جماعت مصری باشد و این دبیرکل چه مصری باشد و نباشد، رهبر این جمعیت خواهد بود. 

الهلباوی در ادامه افزود: حتی اگر که رهبر جماعت اخوان المسلمین از خارج مصر انتخاب شود، تاثیری بر تامین مالی جماعت در مصر ندارد، چراکه سازمان به طور کلی بر اساس ایده تامین مالی خود از سوی مشارکت‌های همه اعضای جماعت و اختصاص این اموال به مناطقی که بیشترین نیاز به آن را دارد، بنا و در بسیاری از موارد مشاهده شده که این اموال غیر از مصر به شاخه جماعت در فلسطین اشغالی یا سومالی اختصاص یافته است.  
 
از سوی دیگر، "سامح عید"، پژوهشگر اسلام سیاسی و یکی از رهبران جدا شده اخوان المسلمین براین باور است که انتخاب رهبری برای اخوان المسلمین از خارج از مصر فعالیت های این جماعت داخل مصر را حداقل برای دو دهه زمانی محدود خواهد کرد و حتی ممکن است سازمان بین المللی نتواند خود را بار دیگر در داخل مصر از نو بنا کند.    
 




همام سعید


عید در ادامه  گفت: سازمان بین المللی جماعت اخوان المسلمین مجبور است، رهبری برای جمعیت از خارج از مصر انتخاب کند، چراکه به محض اعلام انتخاب رهبری از داخل مصر، امر با بازداشت وی از سوی دولت مصر همراه خواهد بود.   

وی توضیح داد که با فشارهای جماعت اخوان المسلمین لایحه سازمان در سال 2009 و پس از اعتراض های زیادی که به متن این لایحه در رابطه با بندی که شرط می کرد، رهبر این سازمان باید از کشور تاسیس کننده این جماعت یعنی مصر باشد، تعدیل و بند مورد نظر حذف شد.  

عید خاطر نشان کرد: حضور نماینده اردنی جماعت اخوان المسلمین در نشست سازمان در لاهور پاکستان به عنوان نماینده جماعت از هر دو کشور اردن و مصر، پیش بینی کارشناسان مبنی بر اینکه رهبر آتی اخوان جماعت المسلمین این فرد باشد، را افزایش داده است. 
  
وی گفت انتخاب رهبر این جماعت از خارج از مصر مانع از تخصیص بخش بزرگی ازبودجه این سازمان به دفتر ارشاد در مصر خواهد شد که 80 درصد از حق عضویت اعضا در داخل و خارج از مصر را پیشتر به خود اختصاص می داد،‌ این درحالی است که باید توجه داشت، حق عضویت اعضا در خارج از مصر نیز افزایش یافته است.    

عید افزود: مسئولان شعب و دفاتر استان های جماعت در مصر به جمع آوری مبلغ مذکور در داخل مصر نیز پرداخته اند، به این بهانه که این کمک های مالی به خانواده شهدا و بازداشت شدگان و پرداخت حق الزحمه وکیل های آنان دفاع از آنان را برعهده دارند، ادامه می دهند. 

وی همچنین از وجود احتمال اختلاس یا دستبرد بسیار در این اموال جمع آوری شده به این بهانه ها و دستاویزها و همچنین صرف بخشی از این اموال در راستای این هدف ها خبر داد. 
 


عید توضیح داد که لایحه مالی جماعت اخوان المسلمین به طورکلی همیشه بسیار سری و محرمانه بوده و جز سه نفر از رهبران این جماعت یعنی، "خیرت شاطر"، "محمد بدیع"،‌ رهبر در بند جماعت و "محمود عزت" کسی از جزئیات آن مطلع و آگاه نیست.

از سوی دیگر، "ثروت الخرباوی"، رهبر جدا شده جماعت اخوان المسلمین در سخنانی گفت که حمایت اخوانی های مصر از سازمان بین المللی اخوان المسلمین ادامه خواهد داشت و دفتر ارشاد از خارج از مصر به طور موقت اداره خواهد شد، چراکه مصر با وجود سرنگونی اخیر اخوان در آن، پایگاه اصلی جماعت اخوان المسلمین است. 

وی تاکید کرد که اخوان المسلمین دارای روش های خاص خود بوده که براساس آن اموالی را به طور مخفیانه به دست می آورند. 

الخرباوی صحت خبرهای مربوط به تعدیل لایحه سال 2009 جماعت اخوان المسلمین در رابطه با تعیین رهبری غیر مصری برای جماعت اخوان المسلمین را رد و تاکید کرد که این اطلاعات بدون هیچ قصدی در اختیار روزنامه ها و رسانه ها قرار گرفته، مگر اینکه منابع اخوانی که این اطلاعات را منتشر کرده اند، بخواهند که نگاه ها و تمرکزها را از پیروان خود در مصر دور کنند واینگونه نشان دهند که فعالیت های اخوان در مصر پایان یافته و از سوی دیگر به تنظیم مجدد صفوف خود در مصر به صورت مخفیانه بپردازند.    
 


انتقاد شدید "همام سعید" از حضور نظامیان آمریکا در اردن
 

الخرباوی در رابطه با راه های هزینه کرد منابع مالی جماعت پس از سرنگونی اخوان المسلمین در مصر، گفت: این سرمایه ها در راه تبلیغات سیاسی و انتخاباتی و برای حمایت از برخی از کاندیداهای ریاست جمهوری که وابسته به جماعت نباشند و همچنین کسب آرای بیشتر برای نامزد مورد نظر جماعت به ویژه در انتخابات مجلس نمایندگان از طریق حمایت از کاندیداهای دو حزب " الوسط" و "مصر قوی" به ریاست "عبد المنعم ابو الفتوح هزینه خواهد شد.    

اما "احمد بان"، پژوهشگر جنبش های اسلامی در این زمینه می گوید: براساس لایحه سازمان بین المللی جماعت اخوان المسلمین، رهبر جماعت از طریق دفتر ارشاد یا شورای عمومی جماعت اخوان المسلمین انتخاب می شود.   
  
بان افزود:" سخن درباره انتخاب رهبر سازمان بین المللی جماعت اخوان المسلمین خارج از مصر، تنها خبرهای مطبوعاتی بوده که صحت آن هنوز ثابت نشده است.

وی گفت: انتخاب رهبر جماعت از کشوری دیگر غیر از مصر، دو معنا دارد، اول ضعف اخوان المسلمین در داخل مصر و دوم ضعف آنان در سطح جهانی، چراکه انتقال رهبری سازمان به مکانی دیگر غیر از مصر و تبدیل آن از مکان مرکزی و مهم به مکانی حاشیه ای، به طورکلی بر قدرت این سازمان تاثیر خواهد گذاشت.    

وی گفت:" هدف سازمان بین المللی که از 88 کشور در سطح جهان تشکیل شده، شکل گیری یک قدرت مرکزی خلافت اسلامی است که راس آن در مصر قرار دارد و این جماعت درحال حاضر دچار این مشکل شده است که به دلیل بازداشت تعداد زیادی از رهبران خود رهبری ندارد و این امر سازمان بین المللی را به انتخاب رهبری خارج از مصر برای نجات این طرح اسلامی، وادار کرده است.   

بان ادامه داد: نیازهای مالی جماعت اخوان المسلمین در هر کشوری از سوی خود جماعت در آن و از طریق دریافت حق اشتراک های اعضا تامین می شود.

از سوی دیگر "اسلام الکتاتنی"، یکی دیگر از رهبران جدا شده از جماعت اخوان المسلمین گفت: تامین مالی سازمان بین المللی جماعت اخوان المسلمین داخل مصر بر تغییر رهبری تاثیر ندارد و وظیفه کشور بنیانگذار جماعت اخوان المسلمین نیست. 
 


وی همچنین بر ادامه حمایت های مالی از این جماعت در مصر به دلیل اینکه پایگاه مردمی اخوان المسلمین است، تاکید کرد.  

الکتاتنی در ادامه افزود: احتمال زیادی وجود دارد که جماعت اخوان المسلمین در مصر از طریق حزب "مصر قوی" به رهبری عبد المنعم ابو الفتوح، دوباره خود را در عرصه سیاسی مصر مطرح کند و سازمان بین المللی جماعت اخوان المسلمین در این برهه زمانی این حزب را به عنوان جایگزینی استراتژیک برای جماعت اخوان المسلمین پس از سرنگونی آن در مصر معرفی کند و از اعضای جماعت اخوان المسلمین بخواهد، در صورت منحل شدن حزب "آزادی و عدالت" به این حزب ملحق شوند.

وی گفت: نامزدهای حزب "مصر قوی" برای شرکت در انتخابات آینده پارلمانی و ریاست جمهوری مصر به اموالی بسیاری نیاز پیدا خواهند کرد که سازمان بین المللی آن را تامین خواهد کرد.

الکتاتنی در ادامه به توانمندی اخوان المسلمین در اداره سازمان بین المللی جماعت با وجود شکستشان در اداره حکومت مصر اشاره کرد و گفت: آنان قادر هستند، بار دیگر صفوف خود را سامان دهند و حیات سیاسی خود را از نو اما این بار از طریق "عب المنعم ابو الفتوح"، از رهبران سابق خود از سر گیرند.

وی گفت: حتی در صورت انتخاب رهبری موقت خارج از مصر برای جماعت بدون شک این مدت کوتاه خواهد بود و پس از مدتی کوتاه رهبری جماعت اخوان المسلمین بار دیگر به مصر باز خواهد گشت.

 

 

منبع: مشرق

مرتبط‌ها

بیشترین سقوط ارزش سهام وال استریت در یک روز

دولت آمریکا به کشتن شهروندان ایرانی افتخار می‌کند

مقابله با کرونا از منظر حکمرانی (1)

آمریکا برای آزادی مزدور اسرائیلی، دست به تهدید و ارعاب زد

افشای نام‌های جدید از شاهزادگان بازداشت‌شده

استیصال رسانه‌ای ائتلاف در یمن