دیدبان

رحیم‌پور‌ ازغدی: رهبری تنها مسئولی است که در کتاب و رمان حساس است

رحیم‌پور‌ ازغدی: رهبری تنها مسئولی است که در کتاب و رمان حساس است


به گزارش گروه رصد دیدبان، به نقل از نسیم رحیم‌پور در این مراسم که عصر دوشنبه در محل تالار غدیر وزارت کشور برگزار شد، ضمن اعلام این مطلب گفت: بحث تداو م فرهنگی این سنخ از کتاب‌ها بسیار مهم است. در این تداوم نقاط شعف بسیاری وجود داشته است. این نقاط ضعف مربوط به روشنکفران، هنرمندان، نویسندگان و رمان‌نویسان است که نتوانسته‌اند که حقی را که در برابر این همه مفاهیم به گردن آنهاست ایفا کنند. من هیچ کتابی از کتاب‌های خاطرات را از اول تا آخر نخوانده‌ام چون بسیاری از این کتاب‌ها جاذبه هنری نویسندگی را نداشته‌اند و فقط نقل وقایع بوده‌اند و این وقایع چیزهایی بود که خودمان دیده بودیم اما من به دو دلیل علاقه‌مند به خواندن این کتاب‌ها شدم، یکی تیراژ بالا که به خاطر تلخی آن می‌گفتند این گونه کتاب‌ها مخاطب ندارد. عده‌ای تلاش می‌کردند ما را از این فرهنگ مایوس کنند. پرفروش‌ترین فیلم‌ها و کتاب‌ها با وجود ضعف‌های فنی، فیلم‌ها و رمان‌هایی در رابطه با دفاع مقدس بودند و بیشترین مخاطبان این کتاب‌ها همین نسل جدیدی بودند که همه ما را از انها می‌ترساندند. از وقتی که در ایران چاپخانه آمد ما کتاب‌هایی با این تیراژ نداشته‌ایم مگر استثنائات. دلیل دوم حساسیت در حد وسواس رهبری است که در خصوص چنین کتاب‌هایی اعمال داشته‌اند. ایشان از دوره ریاست جمهوری بابت بحث جنگ،ر مان و سینمای جنگ بسیار تاکید داشتند و می‌فرمودند که انقلاب بدون کتاب مناسب جلو نمی‌رود. ایشان 30 سال داد می‌زدند که انقلاب بدون رمان نمی‌شود. راویان، نویسندگان و جمع‌آورندگان، مقتل‌خوانی می‌کنند. اگر این مطالب و خاطرات نوشته نشود در آینده نزدیک تمام می‌شوند.

رحیم‌پور با مقدس توصیف کردن این قبیل اقدامات افزود: این کارها جهادی مقدس است که باید به ان توجه کرد. کسانی که در جبهه بوده‌اند نگویند که ما خودمان در جبهه حضور داشته‌ایم و به خواندن این کتاب‌ها نیاز نداریم. من وقتی این کتاب‌ها را می‌خوانم دوباره از صفر آن روزها را به یاد می آورم. به یاد می‌آورم که رزمندگان چه کارهای بزرگی انجام دادند. جهاد بزرگ این است که این خاطرات را ماندنی کنیم. غرب قهرمانان دروغین می‌سازند و به تناسب اهداف جدیدشان این قهرمان‌ها عوض می‌شوند. تاسف می‌خورم که می‌شد هزاران کتاب دیگر در این زمینه نوشته شود ولی نشد.

عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی در بخش‌‌های دیگری از اظهارات خود با اشاره به کم‌کاری‌های صورت گرفته در خصوص تولیدات فرهنگی حوزه دفاع مقدس گفت: ما پنج فیلم درست و پنج رمان جهانی در این زمینه عرضه نکرده‌ایم. انقلاب ما از این جهت فقیر و محروم ماند. البته یک خبر خوش هم می‌توان داشت اینکه همان طور که انقلاب در عرصه صنایع، موشک و ماهواره از بستر دفاع مقدس و تجربه آن روزها شورع شد، امیدواریم که شاید در حوزه رمان و فیلم هم بشود از همین جا رکورددار بشویم. حوزه دفاع مقدس می‌تواند تحریک کننده کارهای جهانی جدیدتر و بهتر باشد.

وی همچنین افزود: کسانی می‌خواستند از امام و رزمندگان تصویرسازی کنند که عده‌ای‌شان اصلا انقلاب را قبول نداشتند، یا متحجر بودند یا روشنفکرانی که انقلاب را قبول نداشتند یا عده‌ای هم انقلابیون فرسوده بودند. این‌گونه تصویرسازی شد که پس از جنگ یک مشت آدم خوب و نفهم روی دست ما مانده‌اند که جهاد و شهادت برای‌شان نوستالوژی است. آدم‌های عقده‌ای و نامتعادل و بی‌سواد که مانع پیشرفت هستند. دهه شصتی‌ها افرادی جامد بی دست و پا هستند. عده‌ای که یا پشیمان هستند یا بیمار روانی که از همه طلبکار هستند. در حقیقت، حماقت از نوع رمانتیک و آرمانگرایی از نوع مونگلی. این کتاب پادزهر خوبی برای کسانی است که با این دید تصویرسازی می‌کردند.

این عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی با انتقاد از وضعیت ادبیات و رمان انقلاب اسلامی گفت: ما داریم در این حوزه لال‌بازی در می‌آوریم. انقلاب اسلامی ما به عنوان موفق‌ترین انقلاب‌ها بوده است اما در این حوزه کم‌کارترین و ضعیف‌ترین انقلاب‌هاست و با یادبود و همایش هم این مشکلات حل نمی‌شود. بودجه‌های فرهنگی مشکل ماست. ساختمان داده می‌شود و همه به هم سرویس می‌دهند. اما به آدم‌های کارکن داده نمی‌شود. سراغ آدم‌های کارکن که می‌رویم همه‌شان در زندگی مشکل دارند. این‌ها شهدای زنده انقلاب هستند.

وی همچنین با تاکید بر توانایی‌های ادبی و علمی برای نوشتن رمان در این حوزه‌ها افزود: کسانی که این کتاب‌ها را می‌نویسند باید سواد ادبی و علمی داشته باشند. افراد تا رمان نخوانند نمی‌تواند رمان بنویسند. آدم‌هایی که حرف برای گفتن دارند و روحیه کارمندی ندارند. بهتر است که سالی 200 میلیون به نویسنده‌ها بدهیم و بگوییم شاگرد تربیت کن. این کار خیلی بهتر از کارهای سازمانی است. این رزمنده‌ها در خانه‌هایشان هستند چون اهل تملق و دستور گرفتن و امر و نهی نیستند. حاضرند گرسنگی بکشند اما تحقیر نشوند. برای نوشتن کتاب‌های دینی و اسلامی هم مشکل داریم. بسیاری از این کتالب‌ها فقط بچه‌های دبستانی را راضی می‌کند. مسئول محترم حوزه‌های در قم گفت باید دانشجویان معماری بیایند اول فقه معماری را یاد بگیرند. گفتم خب این فقه کجاست. گفتند باید این در آینده نوشته شود. امروز نوبت صدا و سیما و دانشگاه و حوزه و سینماگران ماست که وارد عرصه شوند. یک قهرمان را ضدقهرمان و ضدقهرمان را قهرمان جلوه می‌دهد. مجاهدی که از مردم طلبکار باشد، مجاهد اسلامی نیست. از کسی طلب ندارد و این خیانت است.

رحیم‌پور در ادامه با انتقاد از برخی دیدگاه‌های مطرح شده در خصوص روابط با امریکا گفت : شهدا و امام شهدا رفتند. حالا ما می‌خواهیم با لبخند مشکلات‌مان را حل کنیم و بگوییم همه چیز سوء تفاهم بوده است. امام می‌گوید هیچ سوء تفاهمی بین ما و امریکا نبوده است. ما تغییر هویت می‌دهیم و می‌گوییم‌اینها را دشمن نبینید. این‌ها رقیب هستند. بهد می‌گوییم رقیب نیستند و شریک‌اند و بعد هم می‌گویم شریک نیستند و متحد هستند در صورتی که امام از سال 42، نبرد با استعمار را بیان کردند. رهبری تنها مسئول و آخوندی هستند که در بحث کتاب، رمان حساسند. یک روحانی و یک مسئول ندیدیم که دغدغه‌های این چنینی داشته باشند. اینجای خاکریز انقلاب خراب است. خاکریز خندق، خاکریز رمان‌های مقدس است. سینما و رمان غربی‌ها یک نیم‌راست را 400 دروغ می‌کنند اما مطمئن به واقعیت هستیم ولی تا به حال یکی دو فیلم بیشتر ساخته نشده است که بویی از جبهه داشته‌اند . کسانی فیلم می‌سازند که خودشان اصلا این صحنه‌ها را ندیده‌اند. این خاکریز 34 است که دست به دست شده اما دست انقلاب نیست.

مرتبط‌ها

آتش به اختیار با خشاب بصیرت انقلابی

خورشید‌ بی‌غروب امام خمینی(ره)

اختیارات پیامبر و امامان معصوم (ع)

عزاداری حسینی؛ امتداد سیاست خارجی جمهوری اسلامی

نهادینه‌سازی آموزه‌ مهدویت برای کودکان

رابطه سختی و آسانی در قرآن/ ما به چه کسانی بدهکاریم؟