دیدبان
جریانشناسی انتخابات در ایران

کتابهایی که برای جامعه شناسی انتخابات در ایران نگاشته شد

کتابهایی که برای جامعه شناسی انتخابات در ایران نگاشته شد
به گزارش دیدبان،  جامعه شناسی سیاسی انتخابات  عبارت است از تحلیل رفتار انتخاباتی شهروندان از یکسو و تحلیل صورت‌بندی و آرایش نیروها و احزاب سیاسی برای کسب آرای مردم و پیروزی در انتخابات از سوی دیگر   این نوع از جامعه شناسی سیاسی افراد را در فضای انتخاباتی و هنگام رای دادن مورد مطالعه قرارداده و این پدیده را در رابطه با عوامل سیاسی، فرهنگی، مذهبی، سنی، خانوادگی و اقتصادی به بررسی می کشاند. در طول بیش از سه دهه از انقلاب اسلامی و به ویژه از انتخابات سال 1376 به بعد، با هر انتخاباتی که چه در سطح ریاست‌جمهوری، چه برای مجلس شورای اسلامی و چه برای شوراهای شهر و روستا برگزار شده، فهم عمومی از جامعه و تکثر و تنوع خواست‌ها و مطالبات آن افزایش یافته است. به عبارت بهتر هر انتخابات به مثابه بزنگاهی است که در آن مطالبات جامعه در عرصه‌ا‌یی که ساخت سیاسی گشوده، مطرح و به صورت عمومی عیان می‌شود. این روشنی گاه بیش از هر چیز فضای مساعدی برای جامعه شناسان و اندیشمندان فراهم می‌آورد تا واقعیت اجتماعی را چنان که هست، مطالعه کنند و مفروضات خود را به بوته آزمایش و نقد بگذارند.
 
جامعه شناسی انتخابات یازدهم
یازدهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری در ایران که 24 خرداد 1392 منجر به پیروزی حجت‌الاسلام حسن روحانی شد اهمیت مطالعه رفتار انتخاباتی شهروندان ایرانی و به دنبال آن بررسی فضای انتخاباتی را مضاعف کرده است و این نکته‌ای است که علی دارابی در جدیدترین اثر علمی خود در حوزه انتخابات با عنوان «جامعه شناسی انتخاب یازدهم» تلاش دارد به واکاوی آن بپردازد. قطعا شناخت این نگاه جامعه شناختی برای درک دقیق‌تر استراتژی بازیگران جامعه و قدرت سیاسی، مهم بشمار می آید .
 
کتاب «جامعه شناسی انتخاب یازدهم» اولین کتابی است که درباره جامعه شناسی انتخابات ریاست جمهوری سال 1392 ایران روانه بازار شده است . این کتاب که اخیرا از سوی انتشارات همشهری روانه بازار نشر شده، مشتمل بر یک مقدمه، هشت فصل که هر کدام چند بخش دارد و نیز فهرست منابع و مآخذ و ضمائم مورد استفاده در پژوهش است.
 
علی دارابی نویسنده کتاب، بعد از بیان کلیاتی در مقدمه و از جمله نقد و ارزیابی نظریه های مسلط و مطرح در جامعه شناسی سیاسی رفتار رای دهی در جهان و ایران، در فصل اول و در قالب سه بخش به تحلیل رفتار انتخاباتی ایرانیان، تحلیل آماری انتخابات ریاست جمهوری در ایران و نیز اهمیت انتخابات یازدهم پرداخته است. ‏ بررسی توانایی های راهبردی مقام معظم رهبری در مدیریت، هدایت و برگزاری باشکوه انتخابات یازدهم و خلق حماسه سیاسی، موضوع دومین فصل کتاب حاضر را تشکیل می دهد.
 
در فصول سوم و چهارم به بررسی آرایش نیروها و جریان های سیاسی اعم از اصلاح طلب، اصولگرا، منتسب به دولت احمدی نژاد، و جریان مستقل و نیز عملکرد آنها قبل و در جریان برگزاری انتخابات یازدهم ریاست جمهوری پرداخته شده است. تحلیل جامعه شناختی چرایی پیروزی حسن روحانی مبحث پنجمین فصل کتاب حاضر را تشکیل می دهد. در فصل ششم ضمن نقد و ارزیابی عملکرد رسانه های بیگانه در انتخابات یازدهم به نقش و کارکرد رسانه ملی در  این انتخابات و از جمله بررسی عملکرد موفقیت آمیز آن در زمینه برگزاری مناظره های انتخاباتی پرداخته شده است.  بررسی نقش و کارکرد نظرسنجی های انتخاباتی و نیز میزان دقت و موفقیت آن ها و نیز آسیب شناسی آن دیگر مساله ای است که دکتر علی دارابی در فصل هفتم بدان پرداخته است. تبیین نشانگان، درس ها و پیام های یازدهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری آخرین موضوعی است که علی دارابی در کتاب حاضر به آن توجه نموده است.
 
 
جامعه شناسی 22 خرداد

 دوره دهم انتخابات ریاست جمهوری و حوادث بعد از آن را باید جزو مهمترین رخدادهای پس از انقلاب اسلامی دانست که تصویری واقعی‌تر یا به اصطلاح "زیر پوستی‌تر" از جامعه ایران بازتاب داده است که می‌توان در پرتو شناخت این پدیده،‌ تحلیل خود از واقعیتها را تدقیق و از این رهگذر، نسبت درست‌تری با آینده برقرار کرد.

کتاب "جامعه شناسی 22 خرداد" تلاش دارد زوایای گوناگون تجربه انتخاب دهم و حوادث بعد از آن را با تحلیل مولف آن در اختیار خوانندگان قرار دهد.

عناوین بخشهای کتاب عبارتند از "جامعه‌شناسی آرای انتخابات دهم ریاست جمهوری"، "تقلب؛ جامعه شناسی یک واقعیت یا یک دروغ"، "رفتار شناسی جناحها و گروه‌های سیاسی در انتخابات دهم"، "براندازی نرم با استفاده از روشهای انقلاب رنگی" و "بازخوانی محورهای کلان مدیریت رهبر انقلاب در انتخابات دهم".

امینی در این کتاب عنوان کرده است: استدلالها و شواهد قبل و بعد از انتخابات نشان می‌دهد، پیروزی احمدی‌نژاد نه تنها خلاف انتظار نبود بلکه عدم پیروزی وی مبتنی بر این دلایل و مستندات واقعی، می‌بایست خلاف انتظار تلقی می‌شد و اگر قرار بود انگ تقلب بر انتخابات زده شود در صورت پیروزی موسوی باید این اتفاق می‌افتاد.

جامعه‌شناسی جنبشهای اجتماعی- با تاکید بر جنبش اصلاحی دوم خرداد

پیش از این نیز کتاب جامعه‌شناسی جنبشهای اجتماعی- با تاکید بر جنبش اصلاحی دوم خرداد به نویسندگی حمیدرضا جلائی‌پور توسط انتشارات طرح نو منتشر شده بود.

مرتبط‌ها

آتش به اختیار با خشاب بصیرت انقلابی

خورشید‌ بی‌غروب امام خمینی(ره)

اختیارات پیامبر و امامان معصوم (ع)

عزاداری حسینی؛ امتداد سیاست خارجی جمهوری اسلامی

نهادینه‌سازی آموزه‌ مهدویت برای کودکان

رابطه سختی و آسانی در قرآن/ ما به چه کسانی بدهکاریم؟