دیدبان
هاشمی:امام (ره) موافق حذف «مرگ بر آمریکا» بودند

امام (ره): «مرگ بر آمریکا» گفتن؛ اطاعت از امر خدا و رسول الله است!

امام (ره): «مرگ بر آمریکا» گفتن؛ اطاعت از امر خدا و رسول الله است!

به گزارش گروه رصد دیدبان به نقل از وطن آنلاین، امام خمینی در پیام خود به حجاج در سال 64 می فرمایند:« حال باید به آن آخوند مزدور که فریاد مرگ بر آمریکا و اسرائیل و شوروی را خلاف اسلام می داند گفت؛ آیا تأسی به رسول خدا(ص) و متابعت از امر خداوند تعالی خلاف مراسم حج است؟ آیا تو و امثال تو آخوند آمریکایی فعل رسول الله(ص) و امر خداوند را تخطئه می کنید... و برائت و نفرین نسبت به دشمنان اسلام و محاربان با مسلمانان و ستمگران بر مسلمین را کفر می دانید؟.»

به گزارش خبرنگار «وطن آنلاین»؛ در یک هفته گذشته یکی از داغ ترین خبرهای رسانه ای جمله هاشمی رفسنجانی بود که حتی صدای ائمه جمعه در تریبون های نماز جمعه را درآورد. هاشمی سه روز قبل در سایت خود زده بود "امام موافق حذف «مرگ بر آمریکا» بود.

 

 

هاشمی:امام(ره) موافق حذف «مرگ بر آمریکا» بودند

 

هاشمی رفسنجانی با بیان حذف شعار «مرگ بر آمریکا» و اینکه امام با حذف این شعار موافق بودند و واکنش‌های تند بعدی و جوسازی‌های بعمل آمده در این خصوص تاکید می‌کند: «تمام مطلب همان بود که نوشته بودم. الان هم دقیقاً یادم نیست که چه نوشتم. به هرحال موافق نبودیم که در مجامع عمومی مرگ کسی را شعار دهیم. مثلاً در اجتماعات ما «مرگ بر بنی صدر» شعار داغ مردم بود که در نماز جمعه خواهش کردم که نگویند. «مرگ بر بازرگان» بود که خواهش کردم نگویند. «مرگ بر شوروی» بود که گفتم الان با شوروی مشکل آنچنانی نداریم. درباره آمریکا هم گفته بودم. من ذاتاً با حرف‌های تند و فحاشی‌ها مخالفم و آن‏ها را مفید نمی‌دانم»

خاطرات دو نفره هاشمی و امام که این روزها نقل همه محافل است برای جریان کارگزاران امروز از سخنان مکتوب و فایلهای تصویری امام نیز معتبر تر است. چنان که امام تند ترین لحن را درباره شعار «مرگ بر آمریکا» دارد؛ لحنی که بر خلاف هاشمی برآمده از اعتقاد و اندیشه امام است نه واکنش های تند و جوسازی چرا که اگر قرار باشد جو سازی صورت گیرد منشا آن می تواند سخنان امام با این لحن تند و انقلابی باشد.

امام خمینی در پیام خود به حجاج در سال 64 می فرمایند:« حال باید به آن آخوند مزدور که فریاد مرگ بر آمریکا و اسرائیل و شوروی را خلاف اسلام می داند گفت؛ آیا تأسی به رسول خدا(ص) و متابعت از امر خداوند تعالی خلاف مراسم حج است؟ آیا تو و امثال تو آخوند آمریکایی فعل رسول الله(ص) و امر خداوند را تخطئه می کنید... و برائت و نفرین نسبت به دشمنان اسلام و محاربان با مسلمانان و ستمگران بر مسلمین را کفر می دانید؟.»

همانگونه که به وضوح دیده می شود، حضرت امام(ره) «شعار مرگ بر آمریکا» را به مفهوم اعلام بیزاری از مشرکان و ستمگران تلقی کرده و آن را ضروری می دانند، بنابراین چگونه می توان پذیرفت که آن بزرگوار با حذف این شعار موافقت فرموده و منتظر فرصت مناسب برای انجام آن بوده اند؟

هر چند در چند ماه اخیر هاشمی و نزدیکانش در تلاش هستند تا امام جدیدی را به جامعه معرفی کنند اما سخنان و آرا امام در زمینه های مختلف موجود است. امام در جای جای صحبت های خویش به این شعار بنیادین «مرگ بر آمریکا» اشاره می کنند و آن را اساس برائت از مشرکین می دانند:

بسیاری از سران کشورهای اسلامی به جای مقابله با این اعمال وحشیانه و جلوگیری از این کشتار بی رحمانه، به عاملین این جنایت یعنی اسرائیل غاصب، دستمزد داده و او را به رسمیت می‏شناسند و به جای قطع رابطه با عامل اصلی یعنی امریکای جهانخوار، هر روز روابط خود را با او محکمتر و گسترده‏تر می‏کنند، و گذشته از اینکه خود در سکوت مرگباری فرو رفته‏اند، حتی از شنیدن شعار مرگ بر اسرائیل و مرگ بر امریکا واهمه داشته و بشدت از آن جلوگیری می‏کنند. فانا للَّه و انا الیه راجعون. وَ سَیَعْلَمُ الَّذینَ ظَلَمُوا ایَّ مُنْقَلَبٍ یَنْقَلِبُونَ.

(صحیفه امام، ج‏21 ، 79 )

از نظر استکبار، مسئولین کشورهای اسلامی باید به فرنگ بروند، آنها را به حج چه کار! دست نشاندگان امریکا آتش زدن پرچم امریکا را به حساب آتش زدن حرم، و شعار مرگ بر شوروی و امریکا و اسرائیل را به حساب دشمنی با خدا و قرآن و پیامبر گذاشته ‏اند.

(صحیفه امام، ج‏21 ، 285)

ما شعار سرنگونی رژیم شاه را در عمل نظاره کرده‏ایم، ما شعار آزادی و استقلال را به عمل خود زینت بخشیده‏ایم، ما شعار «مرگ بر امریکا» را در عمل جوانان پرشور و قهرمان و مسلمان در تسخیر لانه فساد و جاسوسی امریکا تماشا کرده‏ایم، ما همه شعارهایمان را با عمل محک زده‏ایم‏

(صحیفه امام، ج‏13، 81 )

 

اگر در روز قدس، همه بیرون بیایند از خانه، فریاد بکنند «مرگ بر امریکا» و «مرگ بر اسرائیل» و «مرگ بر شوروی»، همین قول «مرگ بر شوروی» برای آنها مرگ می‏آورد

(صحیفه امام، ج‏15، 29)

خط این بود که اصلًا امریکا منسی بشود. یک دسته شوروی را طرح می‏کردند تا امریکا منسی بشود، یک دسته «اللَّه اکبر» را کنار می‏گذاشتند، سوت می‏زدند و کف می‏زدند آن هم روز عاشورا. خط این بود که این قضیه مرگ بر امریکا منسی بشود.

(صحیفه امام، ج‏21، 286)

انقلاب به هیچ گروهی بدهکاری ندارد و ما هنوز هم چوب اعتمادهای فراوان‏ خود را به گروهها و لیبرالها می‏خوریم، آغوش کشور و انقلاب همیشه برای پذیرفتن همه کسانی که قصد خدمت و آهنگ مراجعت داشته و دارند گشوده است ولی نه به قیمت طلبکاری آنان از همه اصول، که چرا مرگ بر امریکا گفتید! چرا جنگ کردید! چرا نسبت به منافقین و ضدانقلابیون حکم خدا را جاری می‏کنید؟ چرا شعار نه شرقی و نه غربی داده‏اید؟ چرا لانه جاسوسی را اشغال کرده‏ایم و صدها چرای دیگر

شاید یکی از نقاط بارز اختلاف نظر هاشمی با رهبر انقلاب در همین «مرگ بر آمریکا» باشد چرا که رهبری نیز همچون امام تاکیدات بسیاری بر این موضوع دارند. ایشان در مرداد ماه 91 در جمع کارگزاران نظام در خصوص وجهه منفی دولت آمریکا می فرمایند:«دولت آمریکا در هیچ کشوری، میان هیچ ملتی، یک وجهه ی عمومی ندارد. «مرگ بر آمریکا» دیگر جزو شعارهای اختصاصی ملت ایران نیست؛ در بسیاری از کشورها گفته میشود. یک دولتِ طرفدار ظلم، طرفدار جنگ، طرفدار انباشت تسلیحات، طرفدار سلطه ی بر ملتها، طرفدار زورگوئی، دخالت در همه جا، یک چنین عنوانی پیدا کرده؛ این هم یکی از نشانه هاست؛ بنابراین تحول در سطح جهان، یک امر قطعی است»

مرتبط‌ها

بیشترین سقوط ارزش سهام وال استریت در یک روز

دولت آمریکا به کشتن شهروندان ایرانی افتخار می‌کند

مقابله با کرونا از منظر حکمرانی (1)

آمریکا برای آزادی مزدور اسرائیلی، دست به تهدید و ارعاب زد

افشای نام‌های جدید از شاهزادگان بازداشت‌شده

استیصال رسانه‌ای ائتلاف در یمن