دیدبان

دلایل جنگ القاعده با ارتش آزاد در سوریه چیست؟

دلایل جنگ القاعده با ارتش آزاد در سوریه چیست؟

دیدباندر چهره سرکردگان گروه های تروریستی مسلحی که در سوریه فعالیت دارند، به راحتی می توان نوعی ابهام و سر درگمی در مورد گروه "جبهه النصره"، سازمان "القاعده" و گروه "داعش" را به خوبی مشاهده کرد، چرا که با تشدید درگیری های میان "جبهه النصره" با "امارت اسلامی در عراق و شام" از یک سو و این دو گروه وابسته به سازمان القاعده با گروه های معتدل تر و کم نفوذ تر که اغلب وابسته به "ارتش آزاد سوریه" هستند، می توان گفت که آتش زیر خاکستر شروع به زبانه کشیدن کرده است.

 

مرکز اطلاعاتی "الشتات" در این ارتباط می گوید: باید در مورد گروه های وابسته به سازمان القاعده در سوریه توضیحات لازم داده شود. در حالی که همه گمان می کنند، شاخه های القاعده در سوریه در دو گروه جهادی سلفی  "جبهه النصره" و "امارت اسلامی عراق و شام" نمود پیدا می کند، باید گفت که دو گروه دیگر نیز در سوریه فعالیت دارند که وابسته به این سازمان هستند، یکی "جبهه اسلامی سوریه" که هم پیمان و مورد حمایت کشور عربستان سعودی است و دیگری "جبهه اسلامی آزادی بخش سوریه" که متحد و هم پیمان جماعت اخوان المسلمین سوریه تلقی شده و مورد حمایت کشور قطر است و در مورد آنها یک خبط و آمیزش عمدی صورت گرفته است.

عناصر وابسته به سازمان القاعده با سرعت فوق العاده ای عملیات های نظامی خود را به اجرا می گذارند و به پیشروی خود ادامه می دهند تا حاکم بر عرصه میدانی و عملیاتی سوریه هم در میان گروه های مسلح و هم در قبال ارتش سوریه باشند؛ چرا که با شروع مذاکرات میان نظام سوریه و اپوزیسیون، آنها از تحقق هرگونه دستاورد محروم خواهند شد. 

یکی از پایه گذاران القاعده در سوریه کشور بازنده قطر است که عناصر این گروه را به سلاح های لیبیایی مسلح و ترکیه نیز مرزهای خود را برای انتقال سلاح به روی آنها باز کرد، اما هم اکنون این دروازه اصلی میان سوریه و ترکیه بسته شده است.

هم اکنون پرده از فعالیت ها و اقدامات "امارت اسلامی شام و عراق" از طریق شاخه "داعش" بر افتاده است که ماموریت آن ارتکاب اعمال فجیع جنایی و خون بار است.
 

"داعش" از حیث خط مشی تابع سازمان تروریستی القاعده به شمار می آید و در این مدت سعی کرد، دیگر گروه های مسلح در اپوزیسیون مورد حمله قرار دهد.

در این بین هم زمان با افول خورشید "جبهه النصره" بعد از بروز اختلاف میان "ابو بکر البغدادی"، امیر "امارت عراق" و "ابو محمد الجولانی" امیر "جبهه النصره" ، ستاره گروه تروریستی امارت شام و عراق درخشیدن گرفت. 

اختلاف میان این دو گروه باعث شکل گیری گروه های سلفی جهادی مستقل دیگری شد. در پرتو ترجیح برخی از عناصر مسلح برای باقی ماندن در جبهه النصره و پیوستن برخی دیگر به امارت عراق و شام شاهد شکل گیری جریان سومی در میان گروه های سلفی جهادی تحت عنوان "داعش" هستیم که اقدام به تشکیل گردان های ویژه برای خود کرده و ادعا کرده اند که این گروه وابسته به هیچ یک از طرف های درگیر در سوریه نیست. برای گروهک داعش هیچ مسئله ای حتی پیروزی آنچه "انقلاب" سوریه نامیده شده و یا سقوط نظام سوریه به اندازه سلطه بر منطقه جغرافیایی مشخص اهمیت ندارد.

بنابراین منفعت این گروه در این نهفته است که از جنایت هایی که "امارت عراق و شام" در الرقه و ریف حلب و دمشق مرتکب می شود، حمایت کند.

اقداماتی که داعش علیه ارتش سوریه دست به آن زد، دقیقا مشابه همان اقداماتی است که علیه دیگر گروه های مسلح فعال در سوریه مرتکب آن شد، از حوادث شهرک ها و روستاهای ریف ادلب و قتل "کمال حمامی" معروف به "ابو بصیر"، عضو فرماندهی عالی ستاد مشترک "ارتش آزاد سوریه" گرفته تا انفجار پایگاه ها و مقرهای گروه تروریستی موسوم به "گردان های نوادگان رسول" در الرقه که داعش اکثر عناصر آن را سرکوب کرده و به قتل رسانده است. 
 


کمال حمامی
 

خطرناک ترین اقدام داعش در جریان درگیری با گروه های مسلح در یکی از شهرک ها اتفاق افتاد؛ به گونه ای که سرکردگان "امارت" که در برخی مناطق این شهرک مستقر بودند، به سرکردگان گروه تروریستی "لواء الاسلام"، یکی از شاخص ترین و برجسته ترین گروه های مسلح در سوریه است، حمله کردند که ریف دمشق را به عنوان پایگاه عملیاتی خود قرار داده بودند. عناصر امارت شام و عراق به همتایان خود در گروه "لواء الاسلام" خبر داده بودند که زمان درگیری ها نزدیک شده و این درگیری در مناطق غوطه یا پناهگاه لواء الاسلام روی خواهد داد.

سازمان القاعده و شاخه "داعش" به خوبی می دانند که تداوم وجود آنها در گرو تشدید خشونت ها و هرج و مرج در سوریه است و داعش با تمام سوری ها بدون توجه به گرایش های آنان سر جنگ دارد؛ چه آنهایی که طرفدار اپوزیسیون و چه آنهایی که طرفدار نظام هستند و همه اینها، برنامه های بازندگان جنگ در سوریه یعنی قطر، عربستان سعودی و ترکیه است که با حمایت های تسلیحاتی، نظامی، مالی و لجستیکی خود هرگونه حل و فصل بحران سوریه را حول محور خود می دانند.

یکی از گزارش های اطلاعاتی مرکز "الشتات" درباره آتش بس اخیر در شهر "اعزاز"، در شمال از مسائل پوشیده بسیاری پرده بر می دارد.
 

این گزارش تاکید می کند که با میانجی گری رهبران وهابی کویت و عربستان سعودی توافقنامه آتش بسی در شهر "اعزاز" سوریه میان گروه های مسلح مورد حمایت کشورهای عربستان سعودی، قطر، ترکیه و اردن، به ویژه میان "امارت اسلامی عراق و شام" که به طور اختصار خود را "داعش" می نامند و وابسته به القاعده است با گروه "گردان طوفان شمال" وابسته به ارتش آزاد سوریه منعقد شد. نباید از نظر دور داشت که این اقدام تنها دو روز پس از سلطه داعش بر اعزاز صورت گرفت.

"عبد الرحمن الکویتی"، یکی از چهره های وهابی خلیجی که در عملیات های تروریستی سوریه دست دارد، به نمایندگی از "داعش" و سرهنگ فراری "احمد غزاله ابو راشد" از طرف گروه " گردان طوفان شمال" توافقنامه را امضا کرده اند.

منابع خلیجی در این خصوص تاکید می کنند: افسرانی از سرویس های اطلاعاتی و امنیتی انگلیس موسوم به "ام آی 6" و سرویس های اطلاعات و جاسوسی آمریکا موسوم به سیا که در کویت فعالیت می کنند، فشارهای زیادی را به سران وهابی در کویت برای واداشتن داعش به امضای توافقنامه آتش بس وارد کردند. 

این اقدام بعد از عملیات کشتار متقابل میان طرفین که منجر به کشته شدن ده ها نفر از عناصر دو طرف شد، صورت گرفت که در پی آن افسران سرویس های اطلاعاتی آمریکا و انگلیس هشدار دادند که ادامه این عملیات کشتار باعث خواهد شد آمریکایی ها و انگلیسی ها کمک های نظامی خود را به خاطر به وجود آمدن شرایط امنیتی که آنها آن را نامناسب می دانند، متوقف کنند.
 

این درحالی است که عناصری از سرویس های اطلاعاتی عربستان سعودی، قطر، ترکیه و اردن نیز تاکید کرده بودند که عملیات کشتار میان این گروه های مسلح به نفع نظام سوریه است؛ به ویژه اینکه برخی از عملیات کشتارها و درگیری ها میان داعش و ارتش آزاد در ریف دمشق واقع شده بود و این فرصتی مناسب برای نیروهای ارتش سوریه به وجود می آورد تا به سمت پایگاه ها و مقرهای آنها پیشروی کرده و از این طریق با تماس با سرگردگان گروه های مسلح وابسته به خود در داخل سوریه فشار بیشتری را برای توقف عملیات کشتار به طرفین وارد کنند.

مرکز اطلاعات الشتات در ادامه گزارش خود می افزاید: به خاطر شرایط میدانی و وجود عناصری که درصدد گرفتن انتقام از دوستان خود بوده اند، در مورد تداوم توافقنامه آتش بس شک و تردیدهایی وجود داشت و این مسئله ممکن بود، هر لحظه باعث انفجار اوضاع و بازگشت عملیات کشتار شود. 

به همین دلیل در متن توافقنامه تحمیلی میان دو گروه یعنی گروه "امارت اسلامی عراق و شام" و "گردان طوفان شمال"، هر دو طرف بر سر آتش بس فوری توافق کردند؛‌ همچنین طرفین به توافق رسیدند که گروه مسلح "گردان التوحید" تا پایان بحران سوریه در شهر "اعزاز" به عنوان مرجع ذی صلاح در تمام اختلافات آنها باشد. این موضوع در نسخه امضا شده توسط ابو عبد الرحمن الکویتی از طرف داعش و امضای احمد غزاله ابو راشد از طرف گردان طوفان شام هم دیده می شود.

درگیری های آینده میان آنچه که آمریکا و غرب آنها را "اپوزیسیون سکولار ائتلاف ملی" و ارتش آزاد سوریه نامیده با گروه های وابسته به سازمان القاعده در بلاد شام و عراق و گروه جبهه النصره و داعش تشدید می شود؛‌ گروه هایی که با اهداف و برنامه های  رژیم های عربی حوزه خلیج فارس از جمله عربستان سعودی و قطر  گره خورده اند و تمام این رژیم ها نیز با سرکردگان این گروه های تروریستی در ارتباط هستند، با این حال این رژیم ها به ویژه عربستان سعودی و قطر در از حیث منافع و اهداف با یکدیگر در تعارض و تناقض قرار دارند و همین موجب می شود تا این گروه ها نیز با یکدیگر در تعارض و تضاد قرار گیرند. 
 

ولی تنها طرف های استفاده کننده از وضعیت فعلی رژیم صهیونیستی و ترکیه هستند. ماه های آینده آبستن حوادث جدیدی است، یک هیئت نظامی بلند پایه تقریبا از یک ماه پیش عازم سوریه شد که در این سفر خود با بالاترین مقامات نظامی سوریه دیدار داشته اند.

ارتش مصر در صدد بود تا از "تجربه ارتش سوریه در زمینه مبارزه با ترورسیم" استفاده کند و این برنامه ارتش مصر در چارچوب برآورد و محاسبه خطراتی بود که از قدرت یافتن بیش از پیش سازمان تروریستی القاعده در شرق جهان عرب نشات می‌ گرفت و از سوریه شروع شده و تا صحرای سینا در مرزهای سرزمین های اشغالی – رژیم صهیونیستی – ادامه می یافت.

و درحالی که پیش از این مدیر سرویس های اطلاعات و امنیت آلمان به همراه مسئول مبارزه با تروریسم این کشور به صورت محرمانه جهت اطلاع از نقشه تروریست ها به ویژه اروپائیان به دمشق سفر کرده بودند. به دنبال آنها بسیاری از کشورهای غربی برای هماهنگی با نظام سوریه در چارچوب بسترسازی برای توافق جهت مبارزه با تروریسم تلاش می کنند و دمشق نیز برای استفاده از حداکثر ظرفیت ممکن برای نشان دادن تهدیدات موجود از جانب گروه های مسلحی همچون داعش و جبهه النصره بر منطقه و سراسر جهان تلاش می کند. 

این امر موجب شده تا پنتاگون نیز آشکارا و عیان بیان کند که کسانی که نام "انقلابیون سوری" را بر خود نهاده اند، گروه های تروریستی مسلحی هستند که شایستگی و لیاقت جانشینی "بشار اسد" را ندارند، در نتیجه سقوط نظام سوریه منجر به هرج و مرج و ناآرامی خواهد شد و تنها رهاورد آن بدون تردید تسلط یافتن گروه‌های وابسته به القاعده در مناطق مختلف سوریه است که در نهایت این امر دخالت پرهزینه آمریکا در این کشور را به دنبال خواهد داشت.

و سرانجام اینکه بعد از توافق روسیه و آمریکایی به نظر می‌رسد که هماهنگی محرمانه ای میان ارتش لبنان، اردن، ‌سوریه و عراق برای ریشه کردن تروریسم صورت خواهد گرفت و در مورد آینده مبارزه با تروریسم در منطقه و سوریه بشار اسد تصمیم گیری خواهد کرد، حال تفاوت نمی کند که فرماندهان جنگ در سوریه با این امر موافق و یا مخالف باشند!!!

 

 

منبع:مشرق

مرتبط‌ها

بیشترین سقوط ارزش سهام وال استریت در یک روز

دولت آمریکا به کشتن شهروندان ایرانی افتخار می‌کند

مقابله با کرونا از منظر حکمرانی (1)

آمریکا برای آزادی مزدور اسرائیلی، دست به تهدید و ارعاب زد

افشای نام‌های جدید از شاهزادگان بازداشت‌شده

استیصال رسانه‌ای ائتلاف در یمن