دیدبان
روزنامه انگلیسی فاش کرد:

آمریکا تا آستانه انفجار هسته‌ای در کارولینا پیش رفت

آمریکا تا آستانه انفجار هسته‌ای در کارولینا پیش رفت
دیدبانروزنامه نگار گاردین در گزارشی به رها شدن دو بمب هیدروژنی در کارولینای شمالی در تاریخ 23 ژانویه 1961 از یک از بمب افکن بی52 اشاره می کند که می‌توانست فاجعه ای تاریخی را رقم بزند. هر یک از آنها حامل 4 مگاتن ماده منفجره هسته ای معادل 4 میلیون تن تی ان تی بود که در صورت انفجار مساحتی به بزرگی فاصله واشنگتن تا نیویورک را در بر می گرفت و جان میلیون ها انسان بی گناه را به مخاطره می انداخت.
اگرچه مراکز تحقیقاتی بسیاری در رابطه با حادثه شهر گلدسبور معتقدند خطر از بیخ گوش شهروندان این منطقه گذشته است  اما مقامات مسئول آمریکایی همواره بر این موضوع پافشاری داشته اند که پنتاگون در تحقیقات هسته ای  درجه اول جان شهروندان آمریکایی را در نظر می گیرد و هیچ گونه سهل انگاری رخ نداده است.
در سندی که به تازگی در روزنامه گاردین افشا شد و به انتشار رسید یکی از مقامات ارشد مرکز تحقیقات ملی ساندیا و مسئول بخش امنیت سلاحهای هسته ای پس از تحقیقات به عمل آمده به این نتیجه رسید که از شلیک این دو بمب هسته ای تا به وقوع پیوستن یک فاجعه انسانی فاصله چندانی نبود.
حادثه کارولینای شمالی تنها سه روز پس از مراسم تحلیف کندی رئیس جمهور اسبق آمریکا رخ داد که میتوانست تمام دوران ریاست جمهوری وی را تحت شعاع قرار دهد و فاجعه ای انسانی را رقم زند که خاطره آن هیچ گاه از ذهن بشر به دست فراموشی سپرده نشود.
این حادثه زمانی رخ داد که یک هواپیمای بی52 در ساحل شرقی آمریکا دچار سانحه شده و سقوط کرد. متعاقب این امر بمب‌های هیدروژنی که به این هواپیما متصل بودند از آن جدا شدند. 
بنا بر تحقیقاتی که بعدها انجام گرفته معلوم شده که از چهار سوئیچ احتیاطی این بمب‌ها تنها یکی از آنها که بسیار آسیب‌پذیر نیز بوده عمل کرده و بقیه سوئیچ‌ها دچار اشکال فنی بوده‌اند. 
محققین می‌گویند که از سال 1950 تا 1968 بیش از 700 حادثه هسته‌ای که شامل 1250 بمب می‌شدند رخ داده‌اند.
 
 
منبع: تسنیم

مرتبط‌ها

بیشترین سقوط ارزش سهام وال استریت در یک روز

دولت آمریکا به کشتن شهروندان ایرانی افتخار می‌کند

مقابله با کرونا از منظر حکمرانی (1)

آمریکا برای آزادی مزدور اسرائیلی، دست به تهدید و ارعاب زد

افشای نام‌های جدید از شاهزادگان بازداشت‌شده

استیصال رسانه‌ای ائتلاف در یمن