دیدبان
مرور روزنامه‌های چهارشنبه بیستم شهریورماه

زیباکلام: گفتمان اعتدال کجا بود؟ روحانی تصادفی رأی آورد

زیباکلام: گفتمان اعتدال کجا بود؟ روحانی تصادفی رأی آورد
دیدبان : حادثه غم‌انگیز تصادف دو اتوبوس و جان باختن جمعی از هموطنان، مسائل سوریه و تب فروکش کرده احتمال حمله به این کشور، برنامه‌های رئیس جمهور برای مذاکرات هسته‌ای، انتصاب مقامات جدید دولتی و از سرگیری جلسات شورای گفتگو مهم‌ترین مطالب روزنامه‌های امروز هستند.
 
تراژدی ارزانی جان آدمی!
 
در حالی که حادثه تلخ تصادف اتوبوس‌ها مورد توجه بیشتر روزنامه‌ها قرار گرفته است، ابتکار در سرمقاله خود با عنوان « تراژدی ارزانی جان آدمی! » به قلم هادی وکیلی نوشته است: چقدر جان سخت شده ایم، چقدر همه چیز عادت شده است،چقدر راحت از کنار خبر کشته شدن 44 نفر از هموطنان در صحنه تصادف می‌گذریم. وقتی حوادث زنجیروار تکرار می‌شوند، حساسیت‌ها کم شده و دیگر تعجب و تأثر بر انگیخته نمی‌شود.
 
متاسفانه تکرار حوادث جاده ای و مشکلات فنی خودروها و کیفیت بد لاستیک‌های چینی موجب شده تا قیمت جان آدمی کاهش یابد و ضریب مسئولیت حفظ جان انسان‌ها تنزل یابد. این در حالی است که مطابق آموزه‌های دینی، در عالم هیچ چیز مهمتر و همسنگ جان آدمی نیست. همه عالم به افتخار وجود انسان خلق و ارزش هستی پیدا کرده است. به عبارتی همه چیز فدای جان انسان است. ولی بی توجهی و بی مسئولیتی ما انسانها موجب شده تا این جان شریف و این اشرف مخلوقات این چنین ارزان گردد و به این مفتی خونش ریخته و جانش گرفته شود.
 
اگر ارزش و منزلت جان آدمی مطابق آموزه‌ها به رسمیت شناخته می‌شد، جهان کنونی بهتر از این و شر جنگ و بی مسئولیتی‌ها از سر راه زندگی بر چیده می‌شد.
 
تمامی انسانها به عنوان اشرف مخلوقات بر تمام موجودات زمین مسلط است و گرفتن جان یک نفر همچون کشته شدن تمام انسانهاست و نجات جان یک نفر برابر نجات جان تمام انسانهاست وفانی شدن تمام دنیا نزد خداوند از کشتن یک مومن آسان تر است اما برغم این جایگاه بلند و متعالی و به دلیل بی توجهی و بی مسئولیتی امروزه این انسان نیست که بر تمام موجودات مسلط است که این دیگر موجودات هستند که بر انسان تقدم یافته اند و بر او مسلط گردیده اند اینکه سرنوشت 50 نفر آدم بی گناه به یک اتوبوس با کیفیت پایین و لاستیک‌های چینی سپرده شود خود مصداق مسلط کردن اجناس چینی بر جان آدمی است وقتی سرنوشت آدمها به جاده‌های غیر استاندارد سپرده شود، در حقیقت تقدم بی عرضگی و بی مسئولیتی بر جان آدمی است آنچنانکه سپردن سرنوشت ملتها به دست حاکمان بی تدبیر و جنگ طلب موجب هدر دادن جان هزاران انسان بی گناه است.
 
از بین رفتن آدمها در نتیجه جنگ افزارها تقدم و تسلط جنگ افزارها بر سرنوشت آدم هاست. پس بیائید کمی نگاهمان را به منزلت آدمی تغییر دهیم و ارزش آنرا آنگونه که خدا خواسته است دریابیم. اگر این تغییر نگاه رخ دهد مسئولیت انسانی در قبال همدیگر پیدا می‌کنیم و آنگاه بنی آدم اعضاء یکدیگر خواهند شد. اگر این بینش پایه مناسبات انسانی گردد دیگر جان انسان در نتیجه سوء تغذیه از دست نخواهد رفت و شاهد جنگ افروزی و برادر کشی و پایمال شدن حقوق انسانی نخواهیم بود.
 
در کشورایران که مدعی حاکمیت دین و اخلاق می‌باشد انتظار گران شدن قیمت انسان می‌رود و نباید با گرانی دیگر اجناس و گرانی سرانه زندگی قیمت آدمها ارزان شود به هر روی حادثه وحشتناک اتوبان قم–تهران که به مرگ هموطنان بی گناه منجر شد یک بار دیگر آژیر خطر ارزانی جان آدمی را در این سرزمین به صدا درآورده است و مسئولان را متوجه مسئولیت خطیرشان در قبال جان آدمها نموده است.
 
 
 
زیباکلام: گفتمان اعتدال کجا بود؟ روحانی تصادفی رأی آورد
 
کیهان این بار سخنان زیباکلام را برای پرداختن به نتیجه انتخابات مورد استفاده قرار داده و نوشته: «من از این حرصم می‌گیرد که یک عده‌ای گفتند خاتمی در خرداد 76 رای آورد چون ما توانستیم جامعه مدنی را گفتمان غالب مردم کنیم؛ این حرف مفتی بود.»
 
صادق زیباکلام این تحلیل را در مصاحبه با وب‌سایت روزنامه ایران مطرح کرد. وی که در فیلم تبلیغاتی دکتر روحانی حضور داشت، با رد این که «رای مردم گفتمانی بوده و یک عده‌ای از ماه‌ها قبل نشسته و گفتمان اعتدال را نظریه‌پردازی کرده و به قدرت رسیده‌اند» می‌گوید: اساسا خود آقای روحانی هنگامی که رئیس‌جمهور شدند، بیش از هر کس دیگری و بیشتر از همه بهت‌زده شدند. چون تا 4 روز قبل، تا سه روز قبل، حتی تا دو روز قبل کسی فکر نمی‌کرد آقای روحانی رئیس‌جمهور شود. اصلا کمی عقب‌تر برویم کسی فکر می‌کرد آقای هاشمی رد صلاحیت شوند؟ آیا اساسا فکر می‌کردیم آقای هاشمی رفسنجانی وارد انتخابات شوند؟ خیلی‌ها می‌گفتند وارد نمی‌شوند. پسرش آقای محسن هاشمی گفت آقام وارد نمی‌شود. خانم فائزه هاشمی گفت آقام وارد رقابت‌های انتخابات نمی‌شود.
 
وی ادامه می‌دهد: اتفاقا آنچه که باعث پیروزی آقای روحانی شد 50 درصدش تصادف بود و 50 درصد دیگر آن بد عمل کردن اصولگرایان در هشت سال گذشته. حوادثی که گفتم همه تصادف است، برنامه‌ریزی نیست.
 
وی در مقابل اصرار مصاحبه کننده به بحث گفتمانی و نظریه داشتن اصلاح‌طلبان تاکید کرد: شما می‌خواهید پای نظریه‌پردازی را وسط بکشید اما بدانید که نمی‌توانید حریف من شوید! اینکه می‌گویید انتخابات باعث تغییر می‌شود مثل این می‌ماند که بگویید درخت در بهار شکوفه می‌دهد! بعد می‌خواهید درباره آن نظریه‌پردازی سیاسی کنید. این بدیهی است آقاجان!... همه حرف من این است که در سال 84، 18 میلیون نفر از عملکرد آقای خاتمی و هاشمی رفسنجانی راضی نبودند و به آقای احمدی‌نژاد رای دادند. در سال 76 بیست میلیون نفر از وضعیت موجود راضی نبودند و به آقای خاتمی رای دادند. در 24 خرداد هم 19 میلیون نفر از عملکرد اصولگرایان راضی نبودند و به آقای روحانی رای دادند.
 
زیباکلام گفت: مهم آن است که در کنج یک اداره‌ای ننشینیم و فکر کنیم نظریه اعتدال را طراحی کردیم و توانستیم پیروز انتخابات باشیم! من از این حرصم می‌گیرد که یک عده‌ای گفتند آقای خاتمی رای آورد چون ما توانستیم جامعه مدنی را گفتمان غالب مردم کنیم که حرف مفتی بود!
 
 
 
 
 
بازگشت تفاهم
 
بهار، حضور 7 عضو اقتصادی کابینه یازدهم در شورای گفت‌و‌گوی دولت و بخش خصوصی را مورد توجه قرار داده و نوشته: صلح به شورای گفت‌وگو بازگشت. ماه‌ها بود که با برداشت سیاسی از موضع‌گیری فعالان بخش خصوصی درباره قانون بهبود مستمر فضای کسب و کار در مجلس، وزرای اقتصادی دولت دهم از حضور در جلسات شورای گفت‌وگوی دولت و بخش خصوصی منع شده بودند و این امر تعطیلی را با جلسات شورا همراه کرد. پس از آن با انتقاداتی که به این تعطیلی شد، معاونان وزرای اقتصادی به نمایندگی از وزرا در جلسات حاضر شدند تا کمی انتقادها به ارتباط نه‌چندان خوب دولت دهمی‌ها با بخش خصوصی کمرنگ شود. حالا پس از مدت‌ها و با تغییر دولت، وزرای اقتصادی کابینه یازدهم در سی و دومین جلسه شورا شرکت کرده‌اند تا صلح به شورای گفت‌وگو بازگردد و قدمی برای حل مشکلات اقتصادی برداشته شود.
 
جلسه‌ای که به گفته محمد نهاوندیان شلوغ‌ترین جلسه شورا از زمان تاسیس بود و اعضای اقتصادی کابینه حضوری پررنگ در آن داشتند. اسحاق جهانگیری معاون اول رییس‌جمهوری در این نشست با اشاره به این‌که در دوره خاصی از نظر شرایط اقتصادی قرار گرفته‌ایم و دولت در مقطع دشواری از نظر اقتصادی کار خود را شروع کرده، گفت: «از بخش خصوصی انتظار داریم شرایط را درک کند و با دولت رابطه سالمی داشته باشد. با افرادی که در لباس بخش خصوصی تلاش می‌کنند از رانت‌ها استفاده کنند برخورد می‌کنیم و آن‌ها را قبول نداریم.»
 
به گفته‌ او جهت‌گیری کلی برنامه‌ چهارم و پنجم توسعه حرکت به سمت خصوصی‌سازی بود، اما در اجرا به نظر آمد که دولت برخلاف خصوصی‌سازی حرکت کرده است. معاون اول رییس‌جمهوری با تاکید بر این‌که بخش خصوصی نمی‌دانست سقف پروازش تا کجاست، یادآور شد که «با ایجاد اصل 44 قانون اساسی ابهام‌های پیش‌روی بخش خصوصی را برطرف کردیم.»
 
جهانگیری با تاکید بر این‌که راهی برای بهبود اقتصاد جز حضور بخش خصوصی وجود ندارد، افزود: «بنابراین باید با این بخش بیشتر نشست و برخاست کرد زیرا اگر قبلا در شعارها مطرح می‌شد که باید اتکا به نفس کم شود امروز کاهش اتکای ایران به منابع نفتی به یک الزام تبدیل شده است.»
 
در ادامه این جلسه محمد نهاوندیان که سخنگویی شورا را نیز به شافعی عضو هیات‌رییسه اتاق واگذار کرد، با اشاره به این‌که باید تشکیل مجدد شورای گفت‌وگوی دولت و بخش خصوصی در اولین ماه کاری دولت تدبیر و امید را به فال نیک گرفت، از رفتار سیاسی که در دولت دهم با شورا شده بود گله کرد و گفت: «از زمانی که تشکیل جلسات شورای گفت‌وگو قانونی شد، در سال اول ترکیب اصلی این شورا وزیر اقتصاد به عنوان رییس شورای گفت‌وگو در جلسات حضور می‌یافت، اما از سال دوم تشکیل شورای گفت‌وگو با مطرح شدن قانون بهبود مستمر فضای کسب و کار متاسفانه وزیران با یک تصمیم سیاسی از حضور در جلسات منع شدند.»
 
طیب‌نیا، عضو دیگر کابینه بود که در سی و دومین نشست شورا شرکت کرد و در حاشیه این نشست از کوتاه شدن فهرست ممنوع‌الخروج‌های اقتصادی خبر داد. وزیر امور اقتصادی و دارایی، با اشاره به این‌که هیچ گاه در طول تاریخ، اقتصاد کشور با این شرایط روبه‌رو نبوده است، گفت: «ترکیب توامان تورم و رکود شرایط خاصی را به وجود آورده که به راحتی نمی‌توانیم با مسائل و مشکلات روبه‌رو شویم.»
 
او برگزاری این جلسات را نشانی از عزم جدی برای حل مشکلات اعلام کرد و یادآور شد که «به دنبال استفاده از تمام توان برای حل مشکلات بخش تولید هستیم.» طیب‌نیا با اشاره به نرخ منفی 5/4درصدی رشد اقتصادی کشور در سال گذشته، گفت: «رکود شدید حاکم شده و از سوی دیگر تورم به اعداد بی‌سابقه‌ای رسیده است که ترکیب توامان تورم و رکود شرایط خاصی را به وجود آورده که به راحتی نمی‌توانیم با مسائل و مشکلات روبه‌رو شویم.»
 
وزیر اقتصاد ادامه داد: «بررسی بودجه دولتی در طول سال‌های پس از انقلاب نشان می‌دهد نسبت هزینه‌های عمومی به در‌آمد‌های ناخالص داخلی به‌شدت کاهش یافته، یعنی دخالت دولت در امور حاکمیتی نسبت به پیش از انقلاب کاهش یافته و از 50‌درصد به حدود 30‌درصد رسیده است.»
 
او در ادامه از برنامه دولت تدبیر و امید برای کاهش اسامی فهرست ممنوع‌الخروج‌های بانکی از کشور خبر داد و گفت: «وزارت امور اقتصادی و دارایی مصمم است با توجه به شرایط تحریم که در کشور وجود دارد، تسهیلاتی را برای واحدهای تولیدی و فعالان اقتصادی فراهم کند.» طیب‌نیا ادامه داد: «از جمله این تسهیلات تلاش برای کاهش فهرست ممنوع‌الخروج‌هاست، به‌نحوی که سقف بدهی‌ها افزایش یافته و تلاش شود تا فهرست ممنوع‌الخروج‌ها کاهش یابد.» وزیر امور اقتصادی و دارایی درباره محورهای اصلی مشکلات مطرح‌شده از سوی فعالان بخش خصوصی گفت: «ضرورت برقراری ثبات، تعادل و آرامش در فضای اقتصاد کلان، ثبات در بازار ارز و پول، رفع موانع کسب و کار و تولید، مقررات‌زدایی، تامین مالی بنگاه‌ها، مسائل بازرگانی و ورود و خروج کالا، ضرورت و توسعه صادرات غیرنفتی کشور و اطمینان، آرامش و امنیت سرمایه‌گذاری از جمله محورهای اصلی مطرح‌شده از سوی فعالان بخش خصوصی است.»
 
 
 
ماموریت‌های جانشین جلیلی در شورای عالی امنیت ملی
 
اعتماد، انتصاب دریابان شمخانی به دبیری شورای عالی امنیت ملی را مورد توجه قرار داده و در این باره نوشته است: از این پس شمخانی مسوولیت اداره معاونت های زیرمجموعه خود را به عهده خواهد داشت. در ساختار دبیرخانه شورای عالی امنیت ملی، پنج معاونت اصلی قرار دارد که در دوران مسندنشینی جلیلی در این شورا، مسوول این معاونت ها و شرح وظایف آنها عبارت بودند از:
 
1- معاونت بین الملل، دکتر باقری، (پیگیری مباحث سیاست خارجی، مذاکرات هسته یی)
 
2- معاونت سیاسی-اجتماعی، سردار نجات، (پیگیری مسائل امنیت داخلی)
 
3- معاونت دفاعی، سردار رشید (مسائل امنیتی و نظامی)
 
4- معاونت حقوقی، دکترکدخدایی، سخنگوی سابق شورای نگهبان، (جنبه های حقوقی مسائل کشور)
 
5- معاونت اقتصادی، دکتر خالدی، معاون بین الملل وزیر نفت دردولت احمدی نژاد.
 
حال با توجه به انتصاب شمخانی در سمت دبیری شورای عالی امنیت ملی، به نظر می رسد در برخی از این معاونت ها شاهد تغییراتی خواهیم بود. تغییراتی که با توجه به انتقال پرونده هسته یی به وزارت امورخارجه، احتمالادر نخستین گام معاونت بین الملل را تحت تاثیر قرار خواهد داد و پس از آن هم با توجه به تاکیدات فراوان روحانی در ایام انتخابات و پس از آن، برای تبدیل فضای امنیتی به فضای سیاسی، معاونت سیاسی – اجتماعی شورای عالی امنیت ملی را به عنوان گزینه بعدی تغییرات مطرح می کند. معاونتی که در صورت تغییر آن احتمال محقق شدن برخی از وعده های انتخاباتی روحانی در زمینه حبس ها و حصرها افزایش می یابد و دریادار شمخانی نیز می تواند در روزهایی که پیگیری پرونده هسته یی به وزارت امورخارجه سپرده شده، مشکلات به وجود آمده در مسائل امنیت داخلی طی سال های گذشته را سامانی جدید دهد. این نکته یی است که روز گذشته، علاءالدین بروجردی رییس کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس هم بر آن تاکید کرد و در گفت وگو با مهر، با بیان اینکه با انتقال پرونده هسته یی کشور به وزارت امور خارجه، سیاست خارجی شورا به وزارت خارجه منتقل شد، اظهار داشت: «این مساله باعث می شود که دبیر شورای عالی امنیت ملی نقش مهم تری در امنیت داخلی، مرزها و مسائل پیدا و پنهان و نیز تهدیداتی که از سوی دشمنان طراحی می شود، ایفا کرده و بهتر به مسائل امنیت داخلی کشور توجه کند.»
 
 
پشت پرده عقب نشینی اوباما
 
تهران امروز از «عقب‌نشینی کامل آمریکا از حمله به سوریه» خبر داده و نوشته است: در شرایطی که انتظار می‌رفت کنگره آمریکا به درخواست باراک اوباما طرح حمله محدود به سوریه را بررسی کند اما آنگونه که اوباما در گفت‌وگو با شش شبکه خبری مهم آمریکا گفته است این طرح به این زودی‌ها در کنگره بررسی نمی‌شود ضمن آنکه طرحی که روسیه ارائه داده است، می‌تواند مانع حمله آمریکا به سوریه شود. اوباما این سخنان را در شرایطی بر زبان جاری کرد که بسیاری از رسانه‌های جهانی از شکست حیثیتی اوباما و آمریکا به‌خاطر تهدیدهای توفنده حمله به سوریه و سپس عقب‌نشینی گام به گام از حمله سخن به میان آورده‌اند. پیش از این اوباما با متهم کردن دولت سوریه به کاربرد سلاح شیمیایی در حومه دمشق گفت که دولت این کشور را تنبیه می‌کند. در گام بعدی نخست‌وزیر انگلستان و چند کشور عربی و ترکیه هم گفتند در طرح حمله به سوریه مشارکت می‌کنند اما بعدا پارلمان انگلستان با حمله به سوریه مخالفت کرد و انگلستان ناچار کنار کشید و ائتلاف ضدسوری در هم شکست. حال به نظر می‌رسد اوباما هم تیر خلاص را به این ائتلاف وارد کرده است.
 
اعتماد هم گزارش داده که خبر هشدار سال گذشته ایران نسبت به استفاده شورشیان سوری از تسلیحات شیمیایی تائیده شده و نوشته: کریستین ساینس مانیتور در گزارشی با استناد به نامه نگاری های دیپلماتیک که به بیرون نشت کرده است، نوشت که ایران از ماه جولای سال 2012 به واشنگتن هشدار داده بود که شورشیان سوریه به تسلیحات شیمیایی دست یافته اند و از امریکا خواست «یک هشدار جدی و فوری» برای گروه های شورشی بفرستد تا از آنها استفاده نکنند.
 
نامه یی که به دست مانیتور رسید مورخ 18 جولای و یک دسامبر 2012 است. به نوشته این روزنامه در این نامه آمده است خبرهای نگران کننده یی درباره مقدمه چینی نیروهای شورشی در سوریه برای استفاده از تسلیحات/ عناصر شیمیایی به دست آمده است. ایران علاوه بر عناصر دخیل در خشونت ها، کشورهای حامی آنها از جمله دولت امریکا را برای هر گونه توسل به تسلیحات / عناصر شیمیایی توسط آن گروه های شورشی مقصر می داند. منابع آگاه در ایران که یک نسخه از این نامه را به شرط فاش نشدن هویت شان به روزنامه مانیتور دادند، گفتند که این نامه در دوره محمود احمدی نژاد رییس جمهور پیشین در ایران ارسال شد. یک مقام وزارت امور خارجه امریکا صحت این نامه را تایید نکرد و گفت: ما درباره نامه نگاری های دیپلماتیک اظهارنظر نمی کنیم. ایران که خود در دوران جنگش با عراق تحت حمله تسلیحات شیمیایی قرار گرفته بود بارها مخالفتش با استفاده از تسلیحات شیمیایی توسط هر کشوری را اعلام کرده است.
 
روزنامه جمهوری اسلامی هم در سرمقاله خود در باره چرایی تغییر نظر اوباما نوشته: در داخل آمریکا و در میان مردم، مخالفت‌ها با جنگ به مراتب شدیدتر است و براساس تازه‌ترین نظرسنجی‌ها 60 درصد آمریکایی مخالف این جنگ می‌باشند.
 
با توجه به این مسائل، طرح روسیه در واقع راه گریزی برای اوباما بود تا از این دوراهی دشوار و سردرگمی نجات پیدا کند. محول ساختن آغاز جنگ به تصمیم گیری کنگره نیز تلاشی بود که آمریکا برای به دست آوردن فرصت بیشتر و فراز آبرومندانه از جنگ به عمل آورد.
 
مشخص بود که باراک اوباما از سوی جناح جنگ‌طلب آمریکا به ویژه شبکه صهیونیستی برای اتخاذ تصمیم حمله به سوریه تحت فشار قرار گرفته بود و این فشار را از لابلای اظهارات اوباما می‌شد تشخیص داد.
 
دولتمردان آمریکائی در برنامه حمله نظامی به سوریه آنچنان منزوی و تنها مانده‌اند که هرگز تصور آنرا نمی‌کردند. به جز فرانسه، عربستان، امارات و ترکیه، هیچ کشوری حاضر نشد آمریکا را در ماجراجویی نظامی‌اش در سوریه همراهی کند و این ضربه بزرگ و تحقیر کننده‌ای به آمریکا بوده است.
 
این اتفاق، در عین حال بیانگر بروز پدیده جدیدی در جهان است که در آن، دیگر کشورها حاضر نیستند حتی با وجود تهدیدها و تطمیع‌ها، در طرح‌های تجاوزکارانه و مداخله جویانه آمریکا در سایر نقاط جهان به بهانه‌های مختلف مشارکت کنند.
 
 
 
اولین مذاکره هسته ای در نیویورک
 
ابتکار سخنان رئیس‌جمهور در همایش ائمه جمعه را مورد توجه قرار داده و نوشته: وی با بیان اینکه”بنا بر مصالحی، مذاکرات هسته‌یی به وزارت امور خارجه واگذار شده است"، افزود: امیدواریم در این مذاکرات نیز قدم‌های موفقی برداریم و شاید در هفته‌های آینده اولین مذاکرات در این ارتباط در نیویورک صورت بگیرد و مذاکرات بعدی در جایی که برای مذاکره با 1+5 مشخص می‌شود.رئیس‌جمهور در بخش دیگری از صحبت‌هایش اظهار کرد: ما باید از مشکلات عبور کنیم و این مشکلات یک‌روزه حل نمی‌شود. باید صبر و تحمل داشته باشیم.روحانی همچنین گفت: دشمن باید بفهمد که زبان دولت زبان تدبیر است و زبان مردم زبان ادب توأم با زبان مقاومت و استواری است و اگر زبان آنها نیز زبان تکریم نباشد کاری پیش نمی‌رود. غرب باید بداند که با تحریم و فشار نسبت به ملت ایران حداقل موفقیت را نیز به دست نمی‌آورد.وی اضافه کرد: اگر زبان غرب زبان منطق، استدلال و منافع مشترک باشد، از موضع برابر باشد، دولت نیز آماده است که با زبان حکمت، تدبیر و منطق با آنها صحبت کند. دولت از تمام توان خود برای حل مشکلات استفاده می‌کند و ان‌شاءالله نتیجه حاصل می‌شود.
 
منبع: تابناک

مرتبط‌ها

بیشترین سقوط ارزش سهام وال استریت در یک روز

دولت آمریکا به کشتن شهروندان ایرانی افتخار می‌کند

مقابله با کرونا از منظر حکمرانی (1)

آمریکا برای آزادی مزدور اسرائیلی، دست به تهدید و ارعاب زد

افشای نام‌های جدید از شاهزادگان بازداشت‌شده

استیصال رسانه‌ای ائتلاف در یمن