دیدبان

آیا روحانی رقیب انتخاباتی خود را به جلسات هیات دولت دعوت می‌کند؟

آیا روحانی رقیب انتخاباتی خود را به جلسات هیات دولت دعوت می‌کند؟
دیدبانسنت حضور شهردار پایتخت در جلسات دولت، یک سنت فراگیر جهانی است و این موضوع در ایران نیز از زمان ریاست جمهوری هاشمی رفسنجانی آغاز شد و ادامه یافت. در آن زمان غلامحسین کرباسچی به جلسات هیات دولت دعوت می شد و با این که حق رای نداشت، اما حضورش در تصمیم گیری های شهری تاثیرگذار بود.

پس از کرباسچی نیز این سنت ادامه پیدا کرد و شهردارها به جلسات هیات دولت دعوت می شدند. پس از انتخاب احمدی نژاد به عنوان شهردار تهران، محمد خاتمی، رییس جمهور وقت که با ادعای مبارزه با انحصارطلبی، تحمل مخالف، تساهل و شعارهایی از این دست پیروز انتخابات‌های گذشته شده بود به احمدی نژاد اجازه حضور در جلسات را نداد و خاتمی پایه‌گذار این سنت شکنی شد.
 
این سنت سیئه بعدتر نیز با روی کار آمدن احمدی نژاد به عنوان رییس جمهور نیز ادامه پیدا کرد.

پس از روی کار آمدن روحانی، زمزمه های حضور شهردار در جلسات هیات دولت به گوش رسید و در همین راستا، برخی نمایندگان مجلس از موافقت رییس جمهور با حضور شهردار تهران در جلسات هیات دولت خبر دادند.

منصور حقیقت پور نایب رئیس کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس می گوید: در دیداری که آقای قالیباف با آقای روحانی داشت مباحثی پیرامون حضور شهردار تهران در جلسات هیئت دولت مطرح شد که رئیس جمهور موافقت خود را با آن اعلام کرد.

وی اضافه می کند: مدیریت کلانشهری چون تهران که پایتخت کشورمان نیز است مدیریتی کلان به حساب می‌آید که حضور مدیر آن در جلسات هیات دولت می‌تواند به انتقال مشکلات و موضوعات آن به اعضای دولت کمک کند.

روح‌الله حسینیان نماینده مردم تهران در مجلس شورای اسلامی نیز با اشاره به موافقت رئیس‌جمهور با حضور شهردار تهران در جلسات هیات دولت می گوید: این اقدام خوبی که در جلسه مشترک بین رئیس‌جمهور و آقای قالیباف مطرح شد که با موافقت آقای روحانی روبرو شد.

عضو کمیسیون اصل 90 مجلس ادامه می دهد: شهر تهران دارای مشکلاتی گوناگون و فراوانی است که حتما بایستی با هماهنگی و تعامل بیشتر با دولت این مشکلات را رفع کرد و قطعا حضور شهردار تهران در جلسات هیئت دولت می تواند کارگشا و سازنده باشد.
 
شورای شهر چهارم نیز با جدیت این بحث را دنبال کرد و از رییس جمهور خواست تا شهردار را به کابینه برگرداند.

رحمت‌الله حافظی، منتخب مردم تهران در شورای چهارم با تاکید بر لزوم حضور شهردار تهران در جلسات دولت می گوید: با توجه به اهمیتی که مسائل شهر تهران دارد، حضور شهردار در جلسات هیات دولت می‌تواند به رفع مشکلات شهر تهران بیانجامد. شهردار تهران می‌تواند نظرات و پیشنهادها و اصلاحات خود را در زمانی که تصمیم‌گیری‌ها در حوزه مدیریت شهری است، ارائه کند و چنین اتفاقی برای حل مشکلات تهران بسیار موثر است.
 
حافظی با تاکید بر جایگاه تهران به عنوان پایتخت کشوری اسلامی می گوید: زمزمه‌هایی نیز در زمینه حضور دوباره شهردار در جلسات دولت شده و امیدواریم رییس هیات دولت چنین فرصتی را در اختیار شهردار تهران بگذارد.
 
حال با توجه به این که حضور شهردار در جلسات هیأت دولت می‌تواند به منزله حضور نمایندگان شهرداری‌های سراسر کشور نیز به شمار آید که از این طریق، مسائل و مشکلات کشور و شهرداری‌های سراسر کشور ‌مستقیم و در جمع کلیه اعضای کابینه به آن‌ها انتقال یابد، باید دید در دولت تدبیر روحانی، به این امر تا چه حد توجه خواهد شد و با توجه به انتخاب مجدد قالیباف به عنوان شهردار، آیا روحانی رقیب اصلی انتخاباتی خود را در جلسات خود دعوت خواهد کرد یا خیر؟!
 
 
منبع: خبرگزاری دانشجو

مرتبط‌ها

بیشترین سقوط ارزش سهام وال استریت در یک روز

دولت آمریکا به کشتن شهروندان ایرانی افتخار می‌کند

مقابله با کرونا از منظر حکمرانی (1)

آمریکا برای آزادی مزدور اسرائیلی، دست به تهدید و ارعاب زد

افشای نام‌های جدید از شاهزادگان بازداشت‌شده

استیصال رسانه‌ای ائتلاف در یمن