دیدبان
صف آرایی اعراب و اسرائیل در برابر مقاومت؛

آیا صهیونیست‌ها اشتباه سال 2006 را تکرار خواهند کرد؟

آیا صهیونیست‌ها اشتباه سال 2006 را تکرار خواهند کرد؟

دیدبانبر پایه آخرین اخبار و اطلاعات بدست آمده از رسانه‌های اسرائیلی و منابع اطلاعاتی اسرائیل، آمریکا و رژیم صهیونیستی قصد دارند در صورت فراهم شدن مقدمات و توافق دو طرف، عملیات نظامی علیه سوریه و لبنان را کلید بزنند.

به گزارش مشرق، شواهد موجود، تحولات هفته‌های اخیر در سرزمین‌های اشغالی و سفر ژنرال مارتین دمپسی رئیس ستاد مشترک ارتش آمریکا به اسرائیل همزمان با خبر عقب‌نشینی ترکیه از موضع قبلی و احتمال توقف حمایت‌های این کشور از گروهک تروریستی جبهه‌النصره که به تسریع شکست معارضان در جبهه داخلی منجر خواهد شد همگی حکایت از طرحی قریب‌الوقوع برای تغییر سرنوشت جنگ در سوریه و نابودی مقاومت دارد.

طرح پیشنهادی اوباما؛ "درعا"، پایتخت "سوریه آزاد"

براین اساس، مارتین دمپسی در سفر سه روز قبل (12 آگوست) خود به اسرائیل در گفتگو با نتانیاهو و موشه یعالون وزیر جنگ این رژیم، ورود محدود نظامی آمریکا به جنگ داخلی در سوریه را بررسی کرده‌اند.براساس طرح اوباما، منطقه‌ پرواز ممنوع با مشارکت کشورهای عربی همسایه در سوریه ایجاد خواهد شد و و منطقه درعا به عنوان پایتخت "سوریه آزاد" شناخته می‌شود. نیروهای اسرائیل، اردن، عربستان، امارات و قطر نیز نیروهای خود را برای اقدام متقابل احتمالی ارتش سوریه و حزب‌الله لبنان در حالت آماده باش قرار خواهند داد.

 

کودتای مصر و ایجاد فرصتی تاریخی برای اسرائیل

کودتای مصر و جنگ داخلی میان هواداران مرسی و ارتش نیز مصر را پس از یکسال که می‌رفت با اندکی ثبات و آرامش در مسیر مردم‌سالاری حرکت کند، به پرتگاه جنگ داخلی کشاند که بهترین شرایط پیرامونی را برای اسرائیل از آغاز حیات این رژیم، رقم زده است. مذاکرات سازش از یک‌سو در واشنگتن پیگیری می‌شود و تلاش برای نابودی مقاومت در سوریه و لبنان نیز از طریق آمریکا و اسرائیل با حمایت برخی کشورهای منطقه نظیر ترکیه، عربستان، امارات و قطر در جریان است.

در همین حال، "بن کاسپیت" مجری و خبرنگار مشهور اسرائیلی درباره تلاش‌های آمریکا و اسرائیل برای برافروختن آتش جنگ در لبنان و ورود آمریکا به جنگ داخلی سوریه می‌نویسد: پس از جنگ 33 روزه اسرائیل و لبنان، با وجود اتفاقاتی که در مرزهای لبنان و فلسطین اشغالی رخ داد، - از جمله روی مین رفتن یک خودروی گشتی اسرائیل که 400 متر وارد خاک لبنان شده بود و انفجارهای ضاحیه منجر به درگیری میان حزب‌الله و ارتش اسرائیل نشد. این عدم واکنش، بخصوص از سوی اسرائیل که 4 نظامی‌اش در مرز لبنان مجروح شدند، نشان از آرامش پیش از طوفان دارد. به اعتقاد این تحلیل‌گر اسرائیلی، اگر این اتفاقات پیش از سال 2006 رخ داده بود، بدون شک دو طرف شدیدترین تهدیدها و احتمالا اقدام متقابل علیه یکدیگر را در دستور کار قرار می‌دادند، اما تجربه جنگ 33 روزه، هر دو را محتاط‌تر کرده است.

 

اسرائیل در فکر گرفتن انتقام جنگ 33روزه از مقاومت

وی شرایط کنونی را اینگونه توصیف می‌کند: واکنش‌های ضعیف نصرالله و نتانیاهو نشان‌دهنده این است که زمان تهدید گذشته و به زمان عملی کردن تهدید‌ها نزدیک شده‌ایم. به اعتقاد این روزنامه‌نگار اسرائیلی، ایران چندان از جنگ 33روزه اسرائیل و حزب‌الله خرسند نیست چرا که جمهوری‌ اسلامی سال‌ها حزب‌الله را تقویت و تجهیز کرده بود تا از آن در برابر حمله احتمالی اسرائیل به تأسیسات هسته‌ای خود استفاده کند، اما در جنگ 33روزه که مقامات ایران آن را بیهوده می‌دانستند، توان و ذخیره موشکی حزب‌الله بسیار کاهش پیدا کرد.

به گزارش مشرق، پایگاه تحلیلی المانیتور 8 آگوست مقاله‌ای منتشر کرد و در آن این احتمال را مطرح کرد که شاید سربازان تیپ گولانی که در اثر انفجار مین زخمی شدند، برای آزمایش کیفیت آب به سمت رودخانه الزهرانی (مرز آبی لبنان و فلسطین اشغالی) در حرکت بودند! در اسرائیل هیچ کس از شنیدن این که سربازان ارتش اسرائیل در آنسوی مرزهای دشمن مشغول انجام عملیات‌اند تعجب نمی‌کند. ورود به حریم هوایی و مرزهای زمینی لبنان به عادت نیروهای اسرائیلی تبدیل شده است که سرآغاز جنگ 33 روزه نیز ریشه در همین موضوع داشت.

هر دو طرف- هم اسرائیل و هم حزب‌الله- مصمم به درس گرفتن از گذشته و تصحیح اشتباهاتشان هستند.لازم به ذکر است که پس از این جنگ، نوعی بلوغ در اسرائیل شکل گرفت، و شروعش با فروتنی پیشه کردن و دست و پنجه نرم کردن با این احساس شرمساری ملی است: چگونه است که ارتش عظیم، قدرتمند و مجهز اسرائیل از پس چند صد مبارز حزب‌الله بر نیامد؟ به منظور بررسی این پرسش، کمیسیون تحقیق به ریاست قاضی پیشین دادگاه عالی «وینوگراد» تشکیل شد. این کمیسیون گزارش‌های کوبنده‌ای از ارتش اسرائیل، دستگاه سیاسی و شیوه اداره جنگ منتشر کرد و چیزی نمانده بود که نخست وزیر وقت ایهود اولمرت را بدلیل اشتباهاتش در جنگ، از قدرت برکنار کند.

ضربه‌ای که اسرائیل در این جنگ از مقاومت خورد، جنگ 33 روزه را به یکی از موفق‌ترین و تأثیرگذارتین جنگ‌ها در تاریخ این رژیم تبدیل کرد. پس از گذشت 7 سال، اسرائیل دیگر مانند گذشته مرتکب اشتباهات محاسبتی در مورد توان عملیاتی مقاومت نمی‌شود و خیال از بین بردن آن در 48 ساعت و مانند آن را در سر ندارد!

اما طی 2 سال گذشته شرایط حاکم بر منطقه اسرائیل را بار دیگر به فکر انتقام‌گیری و درهم کوبیدن مقاومت انداخته است. از یکسو سوریه را هر از گاه هدف قرار می‌دهد و از سوی دیگر برای حمله به لبنان خود را آماده می‌کند. طی دست‌کم یکسال اخیر حزب الله در جبهه سوریه نیز مشغول شده است و بخشی از توان خود را برای خاموش کردن شعله‌های فتنه مذهبی در سوریه به کار بسته‌ است. همین موضوع و نا‌امن شدن خط انتقال سلاح و کمک‌های ایران به حزب‌الله، بار دیگر سران افراطی و جنگ‌طلب اسرائیل را به طمع واداشته است و زمزمه‌هایی برای حمله مجدد به لبنان به گوش می‌رسد.

پس از شکست یگان‌های زمینی ارتش اسرائیل در جنگ 33روزه و زمین‌گیر شدن آن‌ها در خاک لبنان و مناطق مرزی، فرماندهان ارتش این رژیم در فرماندهی نیروهای مرزی از یکسو اذعان داشته‌اند دیگر زمان ترتیب‌دادن حملات برق‌آسا و همه‌جانبه و اشغال و برافراشتن پرچم اسرائیل گذشته است و از سوی دیگر این فرماندهان اسرائیلی سوگند یادکرده‌اند در حمله بعدی به لبنان چنان خساراتی را به زیرساخت‌های این کشور وارد خواهد کرد که سید حسن نصرالله در کوتاه‌ترین زمان ممکن شلیک راکت و موشک به سوی شهرهای اسرائیل را متوقف کند.

در جنگ 33روزه نیروی زمینی ارتش اسرائیل در تقابل با چریک‌های حزب‌الله زمین‌گیر شد

در جنگ 33روزه، اسرائیل در جبهه زمینی بدلیل مواجه شدن با حملات چریکی و نامنظم رزمندگان حزب‌الله دچار هراس و سردرگمی شدند و حتی برای چند ساعت نیز نتوانستند شلیک موشک‌ها و راکت‌ها به اراضی اشغالی را متوقف کنند. از این رو مجبور به عقب‌نشینی و توقف حملات هوایی به مناطق مسکونی شدند. فرماندهان اسرائیلی اعتراف می‌کنند که دلیل زمین‌گیر شدن پیاده‌نظام ارتش این بود که آن‌ها با یک دشمن و یگان مشخصی مواجه نبودند. بلکه رزمندگان حزب‌الله بصورت نامنظم از نقاط و مخفی‌گاه‌های مختلف آن‌ها را غافلگیر می‌کردند و این یکی از نقاط ضعفی بود که نتوانستند چاره‌ای برای مقابله با‌ آن پیدا کنند. از این رو، به حملات و بمباران هوایی پر دامنه روی آوردند که علاوه‌بر تلفات و خسارات سنگین غیرنظامی، برخی از تونل‌ها و محل‌های اختفای نیروهای حزب‌الله در مناطق مرزی را هم تخریب کرد.

 

استراتژی حزب‌الله در جنگ آینده با اسرائیل؛ ورود به مرزهای اشغالی

به گزارش مشرق، براساس آخرین ارزیابی‌ها از جنگ آینده، حزب‌الله در جنگ احتمالی آینده با اسرائیل تلاش خواهد کرد از طریق انجام عملیات شبانه و چریکی که تخصص رزمندگان این گروه است، منطقه‌ای در داخل مرزهای فلسطین اشغالی را تصرف کند. مناطق مرزی "کارمیا و شلومی" در مرز آبی لبنان و فلسطین، از جمله در دسترس‌ترین نقاط برای این منظور هستند.

ارتش اسرائیل نگران توانمندی‌های نیروهای حزب‌الله در جبهه زمینی است که نمونه آن را در سوریه به نمایش گذاشته است و توان عملکرد این نیروها در قالب گردان و تیپ بیشتر شده است. نیروهای حزب‌الله به این توان رسیده‌اند تا مانند یک ارتش در نبرد زمینی مقاومت کنند و دست به عملیات بزنند.

شرایط اسرائیل در منطقه برای تثبیت مرزهای کنونی به گونه‌ای است که با حمله به مقاومت لبنان در آینده نزدیک می‌تواند از آن در مذاکرات با تشکیلات خودگردان بهره بگیرد و طرف مقابل را به سازش وادارد. حضور حزب‌الله در سوریه و شرایط مساعد در مصر  بسته ماندن گذرگاه رفح و فشار بیشتر بر فلسطینیان  همگی به نفع اسرائیل در حال رقم خوردن است و مقامات اسرائیل شاید طی دهه‌های گذشته انتظار چنین فرصتی را می‌کشیدند که به لطف کشورهای عرب منطقه اکنون مهیا شده است.

آیا سران اسرائیل اشتباه 7 سال پیش خود را دوباره تکرار می‌کنند؟

در همین حال، روزنامه السیاسة لبنان هم طی روزهای گذشته از احتمال وقوع چند انفجار دیگر در بیروت و مناطق اطراف آن و آغاز جنگ داخلی در این کشور خبر داده است. این روزنامه مدعی شده است که این انفجارها در بیروت، سوریه و مناطقی از اسرائیل واقع خواهد شد و این سه طرف را وارد جنگ خواهد کرد.

این گزارش که به استناد اطلاعات بدست آمده از یک منبع وابسته به سازمان اطلاعات مرکزی آمریکا منتشر شده است، مدعیست در حال حاضر نیمی از هتل‌های لبنان تعطیل شده و حجم مبادلات تجاری و مسافرت به این کشور نیز به شدت کاهش یافته است و همه نشانه‌ها از بروز جنگی خونین حکایت دارد.

 

 

منبع: مشرق

مرتبط‌ها

بیشترین سقوط ارزش سهام وال استریت در یک روز

دولت آمریکا به کشتن شهروندان ایرانی افتخار می‌کند

مقابله با کرونا از منظر حکمرانی (1)

آمریکا برای آزادی مزدور اسرائیلی، دست به تهدید و ارعاب زد

افشای نام‌های جدید از شاهزادگان بازداشت‌شده

استیصال رسانه‌ای ائتلاف در یمن