دیدبان

دو فوریت طرح پیگیری حقوقی سیاسی کودتای 28 مرداد تصویب شد+ جزییات طرح

دو فوریت طرح پیگیری حقوقی سیاسی کودتای 28 مرداد تصویب شد+ جزییات طرح

دیدباننمایندگان در جلسه علنی امروز (سه شنبه)  با دو فوریت طرح پیگیری حقوقی- سیاسی کودتای 28 مرداد 1332 توسط دولت‌های آمریکا و انگلیس علیه دولت ملی ایران موافقت کردند.   

  
در مقدمه توجیهی طرح مذکور آمده است: همزمان با 60 امین سالگرد وقوع کودتای 28 مرداد دولت آمریکا در مرداد ماه 1392 اسنادی از این حادثه را برای اولین بار منتشر کرد در این اسناد آمده است که سازمان مرکزی اطلاعات آمریکا(سیا) و سازمان اطلاعات انگلیس(MI6) به دستور دولت‌های آمریکا و انگلیس کودتای 28 مرداد 1332 را علیه دولت ملی ایران تدارک دیده اند و در این کودتا برای مدت 25 سال مردم ایران را زیر حکومتی و دیکتاتور قرار داده و موجب عقب ماندگی تاریخی کشور گردیده هم چنین خسارت فراوان مادی و معنوی به ملت ایران وارد گردیده است.   
  
متن طرح پیگیری حقوقی سیاسی کودتای 28 مرداد سال 1332 توسط دولت‌های آمریکا و انگلیس علیه دولت ملی ایران به شرح زیر است:  
 
ماده 1: با توجه به افشا و علایم اسناد رسمی سازمان اطلاعات مرکزی آمریکا پس از 60 سال در طراحی و اجرای کودتای 28 مرداد علیه حکومت ملی دکتر مصدق توسط دولت‌های آمریکا و انگلیس قطعی است.   

2.1 در اثر این کودتا برای 25 سال ملت ایران گرفتار دیکتاتوری و وابستگی خطرناکی شد که خسارات سنگین مادی و معنوی به کشور وارد گردید. مجلس شورای اسلامی این گونه اقدامات را دخالت غیرقانونی در امور داخلی و نابودی منافع ملی استقلال و آزادی مردم ایران می‌داند لذا دولت جمهوری اسلامی ایران را موظف می‌نماید:  
 
الف- با تشکیل کمیته‌ای حداکثر ظرف مدت 6 ماه برآورد اولیه از خسارات مادی و معنوی وارده به ملت ایران در اثر کودتای 28 مرداد را تهیه و به مجلس گزارش نماید.   

ب- این کمیته موظف است راهکارهای پیگیری خسارت‌های مادی و معنوی را به مجلس ارائه دهد.   
  
3.1 اعضای کمیته پیگیری جبران خسارات کودتای 28 مرداد عبارتند از: وزیر امور خارجه رئیس کمیته، نماینده رئیس قوه قضاییه، وزیر اطلاعات، فرمانده سپاه پاسداران انقلاب اسلامی، وزیر امور اقتصادی و دارایی، رئیس کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس شورای اسلامی، رئیس کمیسیون برنامه بودجه و محاسبات مجلس شورای اسلامی. 
  
ماده 2: کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس شورای اسلامی بررسی‌های لازم را در مورد چگونگی دخالت سازمان مرکزی اطلاعات آمریکا سیا و سازمان اطلاعات انگلیس MI6 در کودتای 28 مرداد 1332 و سایر اقدامات تروریستی و تخریبی را علیه ملت ایران را تهیه و گزارش نماید تا تصمیم لازم برای قرار دادن این سازمان‌ها در لیست سازمان‌های تروریستی اتخاذ شود.   
  
اضافه می‌شود طرح مذکور به امضای 82 نفر از نمایندگان از جمله حداد عادل، بروجردی، مصباحی مقدم، سالک کاشانی، خجسته، احمد توکلی، فرهنگی، نبوی حسینی، حقیقت پور، دواتگری، مصری، ملک شاهی، کامران،‌کوثری و.... امضا شده است. 
  
پس از نطق مخالفان دو فوریت طرح پیگیری حقوقی سیاسی کودتای 28 مرداد 1332 توسط دولت‌های آمریکا و انگلیس علیه دولت ملی ایران با 173 رای موافق، 16 رای مخالف و 11 رای ممتنع از مجموع 217 نماینده حاضر به تصویب رسید. 
  
پس از تصویب این طرح علی لاریجانی رئیس مجلس شورای اسلامی گفت: طرح مذکور با رای چشم گیری به تصویب رسید. 

 

 

منبع: باشگاه خبرنگاران

مرتبط‌ها

بیشترین سقوط ارزش سهام وال استریت در یک روز

دولت آمریکا به کشتن شهروندان ایرانی افتخار می‌کند

مقابله با کرونا از منظر حکمرانی (1)

آمریکا برای آزادی مزدور اسرائیلی، دست به تهدید و ارعاب زد

افشای نام‌های جدید از شاهزادگان بازداشت‌شده

استیصال رسانه‌ای ائتلاف در یمن