دیدبان

رحیم پور ازغدی در ضیافت رسانه: هدف در رسانه های غیر مکتبی نشر آگاهی نیست، مهندسی آگاهی است

رحیم پور ازغدی در ضیافت رسانه: هدف در رسانه های غیر مکتبی نشر آگاهی نیست، مهندسی آگاهی است

دیدباناستاد حسن رحیم پور ازغدی صبح امروز(یکشنبه) در دومین دوره آمورشی ضیافت رسانه در پردیس فنی - مهندسی  شهید عباسپور دانشگاه شهید بهشتی، گفت: کسی که کار رسانه ای می کند درواقع از لاک تاثیرگذاری های شخصی خارج شده و به تاثیرگذاری در حوزه های محدود شخصی اکتفا نمی کند و وارد تاثیرگذاری بر افکار عمومی می شود.

عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی ادامه داد: اگر کسی توانست در حوزه مخاطب محدود، موفق عمل کند، حتما در حوزه گسترده تر هم موفق عمل می کند. کسی که یک نشریه، وبلاگ یا سایت دانشجویی داشته باشد، منطقا می تواند با ابزار بیشتر، مخاطب بیشتر و تاثیرگذاری بیشتری داشته باشد.

وی افزود: کسانی که در پروژه های کوچک در فرم و محتوا موفق عمل می کنند، همین ها در جامعه و حتی بین الملل موفق خواهند بود و این مورد نه تنها در رسانه بلکه در همه حوزه ها صدق می کند.

استاد حوزه و دانشگاه با اشاره به اهمیت "فرم" در کار رسانه ای گفت: رسانه فارغ از محتوا به لحاظ تکنیک آنجایی موفق است که ادراکات، احساسات و رفتار مخاطبش را مدیریت کند.

وی با تاکید بر این نکته که در کنار محتوا، فرم هم اهمیت دارد،افزود: معنا نباید فدای لفظ شود اما فرم هم مهم است. چه بسا بهترین حرفها توسط آدم های نابلد به بدترین شکل منعکس شود. رسانه مکتبی باید در هر دو جهت فرم و محتوا کمال کیفیت را به کار گیرد.

رحیم پور ازغدی با اشاره به زیبایی ها و اعجاز کلامی قرآن، سخنان پیامبر اسلام(ص) و امیرالمومنین(ص) گفت: رسانه مکتبی باید به لوازم رسانه پایبند باشد، وگرنه رسانه نخواهد بود. زیباترین مفاهیم را می توان بدون فهم رسانه ای زشت جلوه داد و مفاهیم زشت را در زرورق زیبایی به مخاطب خوراند که این ظلم به حقیقت است.

عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی در پاسخ به این سئوال که ارتباط نظام رسانه ای به عنوان یک تخصص با مکتب چیست، گفت: تمام تخصص ها و هر نهاد فرهنگی اجتماعی که به نحوی با آگاهی انسان ها و گرایشات اخلاقی آنها ارتباط دارد و در رفتار فردی و اجتماعی انسانها تاثیرگذاری می کند، به همین دلیل با مکتب ارتباط پیدا می کند.

وی با بیان اینکه یک رسانه بدون شناخت ابزار رسانه یا اعتقاد و التزام به مکتب، ناقص است، افزود: فرق رسانه مکتبی و غیرمکتبی  این است که با ابزار واحد یکی اخلاق را گسترش میدهد و دیگری غیراخلاق و شکاکیت و سیاهی و پوچی را منتشر می کند.

رحیم پور ازغدی ادامه داد: برخی فکر می کنند پرداختن به ظواهر مکتبی، یعنی رسانه مکتبی. در حالیکه تفکیک نماد از محتوا و استفاده بی دلیل از ظواهر دینی لزوما مکتبی بودن نیست،  هر رسانه ای که مفاهیم اسلام یا ارزش های اخلاقی اسلام را تبیین کند، یک عمل دینی انجام داده و یک رسانه مکتبی است.

وی با قرائت حدیثی از امیرالمومنین(ع) درباره اینکه دین، وفای به عهد و امانتداری است، گفت: اگر یک کار رسانه ای اهمیت امانتداری  از کوچک تا بزرگ، از فردی تا اجتماعی را ترویج کند ، این یک رسانه مکتبی است. مبارزه با مفهوم ریا، نظارت و انتقاد و پرسشگری عمومی، مطالبه ارزشها و مبارزه با ضدارزشها در قالب کار رسانه ای ، رسانه مکتبی است.

عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی گفت: ظاهرا ابزار ارتباطات بیشتر شده ولی عمق آدم ها بیشتر نشده، بلکه گاهی کمتر شده است. انبوه اطلاعات بسیار زیاد است ولی قدرت تشخیص، ارتقا پیدا نکرده است.

وی افزود: زیر دوش اطلاعات ایستادن، ذهن انسان را مغشوش می کند و کثرت اطلاعات بدون دسته بندی، آدمی را گیج می کند و یک شکاکیت تحمیلی ایجاد می کند. دشمن نیز از همین تکنیک علیه جبهه حقیقت استفاده می کند.

رحیم پور ازغدی با بیان اینکه رسانه افکار عمومی بشر را مدیریت می کند، افزود: هر رسانه ای که مخاطب بیشتری داشته باشد، به رفتار تعداد بیشتری سمت و سو می دهد. امروز در رسانه های غیر مکتبی  نشر آگاهی هدف نیست، هدف مهندسی آگاهی است. گرفتن قدرت تشخیص از مخاطب و مرعوب و میخکوب کردن آن، تاکتیکی است که مخاطب را فلج می کند.

وی با اشاره به پخش جلسات مناظره بین نامزدهای انتخابات ریاست جمهوری و پخش مشروح جلسات رای اعتماد مجلس شورای اسلامی به وزرای دولت گفت: این کار از جهات بسیار زیادی خوب است و مردم دقیقا می بینند که چه کسی چه حرفی می زند.این کار اگر مستمر باشد فضا به صورت یکدفعه تغییر پیدا نمی کند و در مواقع خاص مثل انتخابات برخی افراد موضع های متفاوت  نمی گیرند و جامعه به صورت انفجاری عمل نمی کند و با منطق رفتار می کند، وقتی مستمرا آگاهی بخشی نشود،با هم بحث نشود،مسایل شفاف نباشد، عوامفریبی رخ می دهد.

عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی ادامه داد: اگر اطلاع رسانی مقطعی باشد، مستمر نباشد و هیچ کس پاسخگوی حرف هایی که می زند نباشد، کم کم مخاطب عمومی به رسانه و افراد بی اعتماد می شودو کم کم سیاست گریز می شود. اما رسانه مکتبی هم افکار عمومی را در جریان اتفاقات قرار می دهد و هم بر آن حکمت و اخلاق و شفافیت و منطق  حاکم است.

 

 

خبرنامه دانشجویان به نقل از مأوا

مرتبط‌ها

شیطان به چه کسی کار ندارد؟

عکس/علامه جعفری و شاگرد ژاپنی اش

آیت الله بهجت: خاک بر سر شیعه!

مرحوم دولابی:بزرگ خانه، اگر تکان نخورد خانه محفوظ‌تر است!

حدیث/ سخن امیرالمومنین(ع) درباره فایده نگاه به سبزه زار

هرکس فکر می‌کند ظلم با گفتگو کنار می‌رود، آدم ساده‌ای است