دیدبان

من «کلید» را نماد انتخاباتی روحانی کردم

من «کلید» را نماد انتخاباتی روحانی کردم

دیدبانکلید، حالا برای ایرانی ها به عنوان یک نماد سیاسی شناخته می شود. نمادی که در رقابت های انتخاباتی ریاست جمهوری در سال 92، توسط حسن روحانی رونمایی شد و در تبلیغات او نقش پررنگی داشت. شاید اما ندانید که طراح این نماد، یک جوان  بوده است.«مصطفی حسنی» کارشناس گرافیک است و در حوزه طراحی و عکاسی فعالیت کرده است. او در سال 1379 موفق به اخذ رتبه اول طراحی در حوزه تجسمی و مفتخر به کسب جایزه از دست رییس جمهور شده است و تا کنون در سمت مشاور در شرکت ها و مجموعه های زیادی در حوزه های مختلف سلامت، گردشگری و تجاری فعالیت کرده است.

مبدع طرح کلید این نماد را نخستین بار به رضا صالحی امیری و اکبر ترکان در ستاد حسن روحانی پیشنهاد داده است. علاوه بر آنها محمود واعظی از دیگر افرادی است که به گفته وی در به ثمر نشاندن این طرح به وی کمک کرده است. در نهایت علی یونسی کسی بوده است که این نماد را به روحانی پیشنهاد داده و حلقه واسط بین او و تیمش با روحانی بوده است.

گزیده حرف های طراح نماد کلید حسن روحانی را در گفتگو با خبرنگار مهر بخوانید :

روحانی شبیه کوه یخی بود که بخش کمی از آن دیده می شد و بخش مهمی از این کوه یخ پنهان بود. در واقع ارزشهای پنهان دکتر روحانی موضوع بسیارخوبی برای فعالیت تبلیغاتی بود و کلید، پل ارتباطی خوبی میان مردم و ستاد دکتر روحانی شد تا این ارزشها وارد ذهن مردم شود.

تلاش ما این بود نمادی را پیشنهاد دهیم که تمام قشرها با آن نماد ارتباط برقرار کنند. این مقطع زمانی بود که ایده و نوآوری به کمکمان می آمد. راهکار اصلی این بود که در این زمان کم با سبک زندگی مردم رابطه مداوم و مستمری برقرار کنیم و به واسطه این نماد و ایجاد رابطه مطمئن تر، فرصت مذاکره با مردم را در تبلیغات انتخاباتی در تمام سطوح ستاد سرعت بخشیم.

کلید را برای تحریمی ها طراحی کردیم

به جرات می توانم بگویم ما برای جلب توجه کسانی که می خواستند به دکتر روحانی رای دهند کار نمی کردیم، بلکه برای جلب توجه کسانی که اصلا نمی خواستند رای دهند و یا کسانی که می خواستند به رقیب دکتر روحانی رای دهند، کار می کردیم .

نماد را باید طوری انتخاب می کردیم  که در تکنیک های تبلیغاتی بازخوردی بسیار متعادل و متوازن می داشت، که اگر روزی کاندیدای مورد نظر ما مقبول مردم شد و از جانب آنها انتخاب شد کسانی که به ایشان رای نداده بودند نیز طرفدار ایشان شوند. پس روش انتخاب نماد را بر اساس احترام به رقیب انتخاب کردیم.

فرصتی که صدا و سیما در اختیار کاندیداها قرار داده بود، خیلی مناسب و عالی بود. برای ما این طلایی ترین فرصتی بود که آن را صرف شناساندن کاندیدایمان به مردم کنیم و این فرصت نیز توسط دکتر روحانی بعد از نشان دادن کلید در برنامه گفتگوی ویژه خبری به  نحو احسن استفاده شد. ایشان را در مرکز توجه قرار داد و تمایز میان ایشان و دیگر کاندیداها از آن زمان آغاز شد.

چرا کلید؟

این سوال اکثر مردم بود.اساسا ظرافت نماد کلید در ایجاد سوال در مردم  وتولید کنجکاوی است. چرا که یکی از مشکلات ما بی تفاوتی بخشی از مردم نسبت به مقوله انتخابات بود و «چرا کلید؟» به معنای آغاز شکسته شدن سد بی تفاوتی نسبت به مقوله انتخابات بود.

کلیدی که به مردم نشان داده شد نیاز به تولید نداشت چرا که همه مردم آن را در اختیار داشتند و تقریبا این بخش از تبلیغات ستاد روحانی، مجانی تمام شد. چون تمام مردم از قبل با کلید ارتباط معنایی داشتند و فرصت دیده شدن موثر از طرف مردم به واسطه سوال« چرا کلید ؟» ارائه شد. ضمنا کلید به عنوان مفتاح و گشاینده مشکل ها در متون دینی و اسلامی ما ذکر شده است.

ما هویت نماد کلید را کاملا در شخصیت اعتدال گرای دکتر روحانی پیدا کردیم که در واقع کلید عقلانیت بود. استفاده بهینه از مدیران و نخبگان بدون در نظرگرفتن خطوط سیاسی بیانگر این اعتدال و عقلانیت است. کلید عقلانیت یعنی برای ساختن آینده ایران باید به دنبال شباهت هایمان  ونه تفاوت هایمان بگردیم.

قالیباف باید ساعت را نمادش می کرد

در این شکی نیست که آقای قالیباف رویای ساختن یک قصر از تهران را دارد. ولی مساله این است که مزیت های رقابتی ایشان کاملا به مردم انتقال پیدا نکرد ودر ذهن مردم متولد نشد. او می بایست تمام توانایی های خودش را در یک نماد فشرده سازی می کرد تا آن نماد پل ارتباطی میان توانایی های خودش و ذهن مردم می شد. البته این وظیفه مشاوران ایشان بود. بخش هایی از توانایی های موثر وی برای مردم شناخته نشد، در حالی که نماد می تواند در بالاترین سطح مزایای پنهان یک شخص را انتقال دهد. همانطور که در ابتدا ذکر کردم برای اینکه در هر مجموعه مثمر ثمر باشم نیاز دارم  که احساس عاطفی نسبت به آن پیدا کنم و من این احساس را نسبت به دکتر روحانی پیدا کرده بودم، ولی چنانچه تصمیم داشتم به دکتر قالیباف نمادی را پیشنهاد دهم نماد ساعت را پیشنهاد می کردم. زیرا از قابلیت های آقای قالیباف این بود که وی دقت و سرعت بالایی دارند و در شهرداری تهران ثابت کردند که به مهمترین سرمایه مردم یعنی وقت و عمرشان احترام می گذارند وهمیشه به قرارهایشان پایبند هستند.

مرتبط‌ها

بیشترین سقوط ارزش سهام وال استریت در یک روز

دولت آمریکا به کشتن شهروندان ایرانی افتخار می‌کند

مقابله با کرونا از منظر حکمرانی (1)

آمریکا برای آزادی مزدور اسرائیلی، دست به تهدید و ارعاب زد

افشای نام‌های جدید از شاهزادگان بازداشت‌شده

استیصال رسانه‌ای ائتلاف در یمن