دیدبان

روحانی در مراسم تودیع و معارفه: دولت اصول و مبانی سیاست خارجی را تغییر نمی‌دهد

روحانی در مراسم تودیع و معارفه: دولت اصول و مبانی سیاست خارجی را تغییر نمی‌دهد
دیدبانحسن روحانی رئیس‌جمهور کشورمان در مراسم تودیع و معارفه علی‌اکبر صالحی و محمدجواد ظریف که با حضور برخی از مسئولین کشور برگزار شد اظهار داشت: سیاست خارجی جایی نیست که بدون دقت کسی بتواند در مورد آن سخن بگوید و یا موضع‌گیری کند و یا در مذاکرات در برابر طرف مقابل مطلبی را عنوان کند. سیاست خارجی مسئولیتش بسیار مهم است و همه مسئولین باشد پاسخگوی مردم باشند.
وی تصریح کرد: مردم با حمایت مستقیم و غیرمستقیم به ما عنوان حقوقی دارند و کارشناس بودن عنوان حقوقی است و تمام این عنوان حقوقی را ملت ایران به ما داده‌اند. چرا که در جمهوری اسلامی ایران حکومت از طریق آراء مردم به وجود می‌آید و در واقع ما مالک عناوین نیستیم و اگر فردی به عنوان سخن بگوید او امانتدار است و باید در چارچوب حق و اجازه نسبت به امانت رفتار کند و گاهی اوقات چنین عمل نشده است.
رئیس‌جمهور کشورمان ادامه داد: هیچکس غیرمشروط نیست و باید مشروط به قانون، منافع ملی و رعایت مصالح در چارچوب قوانین عمل کند و بسیار مهم است که چطور از این فرصت استفاده کنیم.
روحانی تاکید کرد: دکتر ظریف نیاز به معارفه‌ای ندارد. بنابراین بحث کلی سیاست خارجی را باید در فرصت دیگری مطرح کنم اما یکی از پیام‌های 24 خرداد تجدیدنظر در سیاست خارجی بود و نه به مبنای تغییر در اصول و مبانی سیاست خارجی بلکه تغییر در شیوه‌ها و نحوه عملکرد در سیاست خارجی است.
رئیس‌جمهور کشورمان تاکید کرد: سیاست خارجی بسیار حساس است و باید در این مقطع که سیاست خارجی با مشکلات زیادی روبرو است امانت‌داری شود.
روحانی ادامه داد: باید با رویی گشاده و با شهامت و در بیان منافع ملی حرف بزنیم و با هیچکس نیز در این زمینه تعارف نخواهیم داشت اما سخن ما باید عاقلانه و دقیق باشد و جای شعر و شاعر نیست و باید فکر کرد و سپس سخن گفت و اگر نتوانیم در تصمیم‌سازی و تصمیم‌گیری موفق باشیم قطعا ناموفق خواهیم بود.
رئیس‌جمهور کشورمان تاکید کرد: وزیرخارجه فردی است که تجربه‌های زیادی دارد و نیز سرمایه‌های اصلی ما شما کارشناسان وزارتخارجه هستید و این تجربه مهم امانت پیش شماست که با اراده مردم و سفارتخانه به دست آمده است و این تجربه‌ها امانت در دست شماست و امیدواریم در دولت تدبیر و امید تمام کارشناسان در تبیین نظر خود کاملا احساس آزادی کنند و این طور نباشد که مثلا من حس کنم وزارتخارجه نظری دارد ولی بر مبنای نظر کارشناسی نباشد.
روحانی تاکید کرد: ما کارشناسی سفارشی نداریم و کارشناسی باید آزاد باشد. شما مسئول هستید و آنچه را که می‌فهمید باید بیان کنید. 
رئیس‌جمهور کشورمان تاکید کرد: بدون تعارف به وظیفه الهی خود عمل کنید و نظر کارشناسی خود را بگویید و بنده نیز هر نظری که داشته باشم آن را بیان می‌کنم و اگر قرار است جایی با بزرگان نظام مطرح شود به صراحت بگوییم و اظهارنظر آزاد داشته باشیم تا بتوانیم مسیر بالندگی پویایی را طی کنیم.
وی ادامه داد: انشاءالله ما بتوانیم از طریق مشکلات کشور را حل کنیم چرا که مشکلات بسیار زیاد است ولی من امید بسیار بسیار زیاد دارم که می‌توانیم همه آنها را با امید و شهامت حل کرده و وارد عرصه شویم.
روحانی تاکید کرد: اگر ما دنیای منطقی هستیم و ملت ما احساس کرد با تدبیر کار می‌کنیم ولی اگر دنیا بخواهد زور بگوید تمام دنیا پشت‌سر ما خواهد بود و اگر ما شعار بدهیم و بی‌منطق عمل کنیم مردم ما احساس می‌کنند که ما دقیق عمل نکرده‌ایم.
وی تاکید کرد: ملت ما بسیار روشنی در 24 خرداد به دنیا داد و این را به گوش همه جهان رساند و مردم ما با قدم‌های استوار خواهند بود و ما را یاری خواهند کرد.
وی اظهار داشت: من به دکتر صالحی به خاطر مسئولیت جدیدشان تبریک گفته و برای آنها آرزوی موفقیت می‌کنم و برای دکتر ظریف نیز به خاطر مسئولیت جدیدشان آرزوی موفقیت می‌کنم.
رئیس جمهور ضمن تشکر از مجلس شورای اسلامی به خاطر رای اعتماد به وزیران اظهار داشت: من از مجلس شورای اسلامی تشکر می‌کنم و اگر سه نفر وزیر پیشنهادی نیز رای نیاوردند اما مجلس به وظایف قانونی خودش عمل کرد و تمام زحمات مجلس تشکر می‌کنم چرا که مجلس همواره به وظایف خود عمل کرده است.
 
 
 
منبع:تسنیم

مرتبط‌ها

بیشترین سقوط ارزش سهام وال استریت در یک روز

دولت آمریکا به کشتن شهروندان ایرانی افتخار می‌کند

مقابله با کرونا از منظر حکمرانی (1)

آمریکا برای آزادی مزدور اسرائیلی، دست به تهدید و ارعاب زد

افشای نام‌های جدید از شاهزادگان بازداشت‌شده

استیصال رسانه‌ای ائتلاف در یمن