دیدبان

ماجرای «وی پی ان» قانونی به کجا رسید

ماجرای «وی پی ان» قانونی به کجا رسید

دیدباناواخر اسفند ماه سال گذشته بود که دبیر شورای عالی فضای مجازی از انتشار فراخوانی برای ثبت نام و دریافت وی پی ان قانونی به اشخاص حقیقی در آینده ای نزدیک خبر داده بود اما با مراجعه به سایت  www.vpn.ir که پیش از این به منظور ثبت‌نام «وی پی ان» قانونی فعال شده هنوز برای کاربران حقیقی امکانی در نظر گرفته نشده است. این در حالیست که همچنان ۸۶‌درصد کاربران ایرانی برای دسترسی آزاد به اینترنت از «وی پی ان»ها و فیلترشکن استفاده می‌کنند. 

در ماه های اخیر دبیر شورای عالی فضای مجازی به طور جدی بحث ساماندهی VPNها را مورد توجه قرار داد و در رسانه‌ها این گونه عنوان شد که قرار است از این پس VPN قانونی و مجاز ارائه شود.

از همان زمان پایگاهی به آدرس VPN.IR برای ثبت نام کاربران حقوقی در نظر گرفته شد تا پس از ثبت نام کاربران حقوقی، افراد حقیقی نیز قادر به ثبت نام باشند در حالی که پس از چند ماه از ثبت نام کاربران حقوقی هنوز زمانی برای ثبت نام افراد حقیقی اعلام نشده و حتی اخبار موثقی در زمینه ارائه VPN شرکت‌های حقوقی نیز به گوش نمی‌رسد.
 
البته بنا بر اعلام پایگاه ثبت‌نام رسمی وی پی ان قانونی، ثبت‌نام در این بخش صرفا برای ارتباط بین داخل و خارج از کشور است و شامل وی پی ان های داخلی نمی‌شود و در صورت استفاده برای دور زدن فیلترینگ سوءاستفاده محسوب شده و پیگرد قانونی دارد!
 
شرکت ارتباطات زیرساخت متولی ارائه خدمات وی پی ان  

برخی کارشناسان استفاده از وی پی ان را به معنای به کاربری فیلترشکن نمی دانند یعنی در اصل نمی توان وی پی ان را جزو دسته فیلترشکن ها دانست اما به دلیل آنکه برخی از کاربران اینترنت برای دسترسی به شبکه‌های اجتماعی فیلتر شده به کرات این نرم‌افزار را مورد استفاده قرار می‌دهند اکنون شاید استفاده به عنوان فیلترشکن یکی از کاربردهای این نرم‌افزار در نزد کاربران خانگی باشد.
اگرچه مسئولان شرکت ارتباطات زیرساخت استفاده از وی پی ان را مدام بر گردن هم واگذاشته و بر یکدیگر تحمیل می کنند اما مهدی اخوان بهابادی دبیر شورای عالی فضای مجازی ارائه این خدمت را به ظرفیت‌های شرکت ارتباطات زیرساخت مربوط می داند و گفته است: این شرکت متولی ارائه خدمات وی پی ان محسوب می‌شود. 
 

ثبت نام برای درخواست وی پی ان های حقیقی در آینده ای نزدیک 

 
وی در عین حال یادآور شده است که در حال حاضر این شرکت از نظر فنی با محدودیت‌هایی مواجه است و منتظریم با دسترسی به این توانمندی در آینده‌ای نزدیک، ثبت نام برای درخواست  وی پی ان های حقیقی آغاز شود. 
 
البته پس از این اظهارات، شرکت ارتباطات زیرساخت در قالب خبری کوتاه برروی سایت خود این‌گونه اعلام کرد که این شرکت، زیرساخت بستر‌های واگذاری وی پی ان را فراهم کرده است.
 
در این خبر آمده بود: این شرکت متولی ساماندهی و اختصاص شبکه اختصاصی مجازی  وی پی ان در کشور است و انتقال اطلاعات و داده های با اهمیت سازمانها و نهادهای کشوری برای تبادل در فضای مجازی با استفاده از وی پی ان  از امنیت نسبی برخوردار خواهد شد.
 

دور زدن فیلترینگ با وی پی ان ها ممنوع! 

اگر چه از سرویس وی پی ان برای ایجاد یک شبکه امن تبادل اطلاعات بین چند نقطه استفاده می‌شود، اما در کشور ما علاوه بر این کاربرد، وی پی ان ها به منظور دور زدن سیستم فیلترینگ نیز استفاده می‌شوند.
رییس شورای‌عالی فضای مجازی در این باره گفته بود : سیستم فیلترینگ موجود، نیازمند یک سری اصلاحات است. به هر حال، اما برای جلوگیری از استفاده نادرست از VPNها بحث قانونی و غیرقانونی آنها شکل گرفت. به‌طوری که پس از پایان پروسه ثبت‌نام و ارائه این خدمات به متقاضیان گفته می‌شود که دیگر VPNهای موجود در بازار قابلیت کارآیی نخواهند داشت.
از سوی دیگر و بر اساس اعلام سایت ثبت‌نام این خدمات VPNهای قانونی جهت دور زدن فیلترینگ نیست و در صورت استفاده برای این منظور، سوءاستفاده محسوب شده و پیگرد قانونی خواهد داشت.
 

۸۶درصد کاربران ایرانی عضو شبکه‌های اجتماعی 

براساس آمار ارائه‌شده در حال حاضر ۸۶ درصد کاربران ایرانی عضو شبکه‌های اجتماعی بوده و بعضی از آن‌ها همزمان در چند شبکه عضویت دارند. ۵۸درصد کاربران ایرانی در فیس‌بوک، ۳۷‌درصد گوگل پلاس، ۱۲‌درصد تویتتر و ۱۲‌درصد لینکدین عضویت دارند که برای دسترسی به این شبکه‌ها قطعا یا از وی پی ان ها یا فیلترشکن استفاده می‌کنند.

باید منتظر ماند و دید تا دولت تدبیر و امید چگونه گره ی کور استفاده از وی پی ان ها را برای کاربران ایرانی به خصوص جوانانی که به دنبال حضور در شبکه های اجتماعی هستند، باز می کند؟! 

 

 

منبع: تهران پرس

مرتبط‌ها

بیشترین سقوط ارزش سهام وال استریت در یک روز

دولت آمریکا به کشتن شهروندان ایرانی افتخار می‌کند

مقابله با کرونا از منظر حکمرانی (1)

آمریکا برای آزادی مزدور اسرائیلی، دست به تهدید و ارعاب زد

افشای نام‌های جدید از شاهزادگان بازداشت‌شده

استیصال رسانه‌ای ائتلاف در یمن