دیدبان

مشروح نشست خبری حسن روحانی

مشروح نشست خبری حسن روحانی
دیدبان: رئیس جمهور با بیان اینکه همه اقدامات دولت آمریکا را به دقت رصد خواهیم کرد و به اقدامات عملی سازنده و معناداری اگر وجود داشته باشد، قطعا پاسخ متشابه و متناسب از طرف ملت ایران داده خواهد شد، گفت: مسیر دوگانه ای که آمریکایی ها در پیش گرفته‌اند آنها را به نتیجه ای نخوهد رساند و صداقت مقامات آمریکایی را زیر سئوال قرار می دهد.
به گزارش خبرنگار مهر، حسن روحانی رئیس جمهور کشورمان بعد از ظهر امروز در نخستین نشست خبری خود با خبرنگاران و اصحاب رسانه با بیان اینکه انتخابات خرداد 92 از لحاظ داخلی نشانگر فرآیند تثبیت شدن دموکراسی و تعمیق پویایی سیاسی در ایران بود گفت: این انتخابات در بعد خارجی اعتدال و عقلانیت را به عنوان به پیامی روشن برای همه جهانیان به دنبال داشت که عظم ملت ایران، تعامل عزت مندانه با جهان و پی گیری منافع و مصالح کشور است.

وی  با بیان اینکه هدف این جانب در اولین روزهای شروع مسئولیت از دعوت اصحاب رسانه وفای به عهدم بود افزود: من در دوران تبلیغات انتخاباتی و پس از آن به مردم وعده دادم که دولت آینده دولت پاسخگو خواهد بود و با شفافیت عمل خواهد کرد.

رئیس جمهور ادامه داد: بر اساس وعده ام به صورت نوبه ای اما مستمر با مردم کشور سخن خواهم گفت، از پیشرفتها، عملکردها، موفقیتها و حتی کاستی ها را به مردم خواهم گفت.

وی با اشاره به اینکه از کمک و حمایت مردم عزیز گرفته تا آنجا که لازم باشد از ملت عزیز عذر خواهی خواهم کرد ادامه داد: این دولت بعد از امید به حق هیچ سرمایه ای بالاتر از مردم ندارد، امید این دولت به حمایت مردم و همکاری مستمر مردم بزرگوار فهیم مردم ایران است .

روحانی گفت: دولت بدون حمایت مردم هیچ نمی تواند به اهداف بلند خود دست یابد.

وی تاکید کرد: رسانه ها و مطبوعات می توانند رابطه بسیار خوبی را میان دولت و مردم بر قرار کرده و نظرات دولت را به مردم و مردم را به دولت منعکس نماید.

رئیس جمهور با اشاره به اینکه بعد از پیروزی ملت در انتخابات 24 خرداد دو وظیفه اساسی بر دوش اینجانب قرار گرفت، گفت: وظیفه اول تهیه خط و مشی وبرنامه کلی برای دولت تدبیر و امید بود که همین دلیل کمیته ها و کارگروههایی را برای شرایط کشور حتی شرایط منطقه و جهان در حدی که به مسائل داخلی ما مرتبط بود تعیین کردم که در نهایت منجر به تدوین برنامه دولت شد، برنامه ای که در روز تحلیف به مجلس تقدیم کرده و در اختیار افکار عمومی قرار گرفت.

روحانی با اشاره به وظیفه دوم افزود: وظیفه دوم تعیین تیمهای اجرایی برای شناسایی و معرفی افراد ذی صلاح برای عضویت در کابینه دولت تدبیر وامید بود وی ادامه داد برای این کار تمام افرادشناخته شده افرادی که در معرض چنین مسئولیتی می توانستند قرار گیرند و نیز کمک صاحب نظران، نمایندگان مجلس متخصصین انجمن ها، دانشگاهها و نظراتی که از طریق ایمیل، فکس نامه ها یا پیامهای مختلف به این کمیته ها می رسید اظهار نظر کردند و بر اساس این نظرات افراد در کمیته ها مورد بررسی قرار گرفتند.

روحانی گفت: در برخی موارد افراد را دعوت می کردند و با آنها گفتگو می کردند که در نهایت 4 کمیته اقتصادی، سیاسی، فرهنگی و اجتماعی و سیاست خارجی با مشارکت 500 نخبه و کارشناس و صرف حدود 6000 ساعت وقت نتایج بررسی افراد در اختیار بنده قرار گرفت.

رئیس جمهور افزود: پس از آن مجددا این نتیجه با مشاورین مورد بررسی قرار گرفت و کمیته ها نیز جلسات مشترک تشکیل دادند تا در اولین فرصت افراد مورد نظر برای بررسی و کسب رای اعتماد در اختیار مجلس قرار گیرند.

روحانی با تاکید بر اینکه مبنای شایستگی اخلاقی، انقلابی، تجربه، تخصص و دانش لازم برای مسئولیت و همچنین توان کار گروهی و هماهنگی درون بخشی و میان بخشی در دولت بود یاد آور شد: ترکیب کابینه اعتدال و امید می تواند برای تحقق برنامه های دولت به صورت یکپارچه عمل کند.

رئیس قوه مجریه عنوان کرد: البته مجلس دارای اختیارات قانونی برای بررسی و در نهایت رای اعتماد خواهد بود، بنای ما بر همکاری با مجلس و در کل با قوای سه گانه است.

روحانی با اشاره به اینکه خوشحالم اعلام کنم برای اولین بار در جمهوری اسلامی ایران علاوه بر نشاط و امیدی که در داخل کشور در سایه حضور حماسه آفرینی مردم در انتخابات به وجود آمد، تعامل سازنده با منطقه و جهان نیز آغاز شد تصریح کرد: در مراسم تحلیف 55 هیات بلند پایه از منطقه و جهان از روسای جمهور، نخست وزیران، روسای مجالس تا وزیران امور خارجه و نمایندگان ویژه در این مراسم شرکت کردند.

وی ادامه داد بسیاری از سران در ملاقاتهایی که با بنده داشتند می گفتند انتخابات ایران شور و شعف در میان ملت ما ایجاد کرده که این برای من بسیار حائز اهمیت است.

روحانی گفت: مسئولین کشورهای منطقه می گفتند در 24 خرداد در منطقه امید، صلح، آشتی و ثبات آغاز شد و این عزمت ملت ایران و تاثیر این نظام پربرکت و جایگاه ایران اسلامی در منطقه و جهان است.

رئیس جمهور با اشاره به اینکه تاکید ما در دولت آینده بر قانونگرایی و اخلاق مداری خواهد بود یادآور شد: اخلاق و قانون پایه های اساسی خط اعتدال خواهند بود؛ از همین روزهای اولیه فضای مناسب کسب و کار در سایه ارتقای سرمایه اجتماعی در کشور به وجود آمده و این اولین چراغ امید و اولین حرکت به سمت ثبات و آرامش در کشور است.

روحانی ادامه داد: این انتخابات نشان داد که چه سرمایه عظیم اجتماعی و عاطفی و ارتباطی در این کشور وجود دارد. ملت ما این سرمایه اجتماعی را در این انتخابات به نمایش گذاشت. 

رئیس جمهور گفت: در پایان لازم می دانم از مقام معظم رهبری به خاطر تاثیر بیانات ایشان در ایجاد این حماسه و همچنین برای دعوت معظم له در روز تنفیذ از همگان برای کمک به دولت سپاسگزاری کنم. همچنین نکته مهمی که رهبری بیان فرمودند که برخورد ما با جامعه جهانی، برخوردی حکمت‌آمیز و از موضع منطق خواهد بود. همواره هدایت‌های ایشان و رهنمودهای ایشان سرمایه ای بزرگ برای مردم و دولت خواهد بود.

وی افزود: از اینکه در مقام ریاست جمهوری اسلامی ایران در اولین کنفرانس مطبوعاتی با حضور اصحاب رسانه شرکت می کنم بسیار خرسندم .امیدوارم بتوانم خطوط کلی سیاست داخلی و خارجی را برای مردم و مخاطبان ترسیم کنم.

اولین خبرنگاری که پشت تریبون قرار گرفت از شبکه خبر بود، خبرنگار این رسانه پرسید شما از امروز 457 روز فرصت خدمت رسانی به ملت عزیز ایران را دارید وهمانطور که در تبلیغات انتخاباتی خود اشاره داشته اید، برنامه های شما در مسائل داخلی و اقتصادی خواهد بود، مشخصا بفرمایید اولویت دولت شما در بخش اقتصاد چیست؟ آیا پرداخت مستقیم یارانه ها به شیوه فعلی ادامه خواهد یافت یا خیر؟

روحانی نیز در ادامه پاسخ داد: موضوعات اقتصادی جزو اولویت های دولت خواهد بود به دلیل آنکه جزئی از مشکلات و خواست مردم است.

وی افزود: تیم اقتصادی دولت هماهنگ تعیین شده و این تیم اقتصادی قبل از اینکه معرفی شوند، در کارگروه ها فعالیت می کردند و در دور آخر جلسات اقتصادی خود که با حضور خود من برگزار شد، مسائل مهم اقتصادی مورد بررسی قرار گرفت و برنامه ای برای چهار سال آینده به طور کلی در این کارگروه ها تدوین شده است.

رئیس جمهور با بیان اینکه برنامه اقتصادی دولت در قالب بودجه های یکساله تبلور خواهد یافت، تصریح کرد: دولت در اولین جلسه اش که فردا برگزار می شود، موضوع یارانه ها را در دستور کار قرار داده است و یارانه به همان مقداری که تاکنون پرداخت می شده دولت مصمم است آن را ادامه دهد، البته با توجه به شرایط اقتصادی اقدامات مقتضی دیگر انجام خواهد شد.

در ادامه نیز خبرنگار شبکه المیادین لبنان نیز این گونه سوال خود را پرسید که در جریان بحرانی که میان ایران و کشورهای عرب وجود دارد، چه برنامه ای برای بهبودی و بهتر کردن هر چه بیشتر روابط میان ایران، کشورهای عرب و منطقه دارید؟

روحانی پاسخ داد: دولت آینده نسبت به روابط با کشورهای همسایه و کشورهای منطقه اهمیت قائل است و توسعه روابط با همسایگان جزو دستور کار دولت فعلی خواهد بود.

وی با بیان اینکه تلاش برای ایجاد آرامش و ثبات در منطقه و کاهش تنش های منطقه جزو اولویت ها و برنامه های این دولت خواهد بود، گفت: در ملاقات هایی که طی یکی دو روز اخیر با کشورهای منطقه داشته ام، یکی از مواردی که مورد تاکید کشورهای منطقه هم بود، حضور فعال تر ایران برای ثبات منطقه و در نهایت توسعه در منطقه بود که دولت این راه و مسیر را آغاز خواهد کرد و ادامه خواهد داد.

همچنین خبرنگار ایسنا نیز پرسید شما سوگند خوردید پاسدار حقوق مردم در قانون اساسی باشید، ما می‌خواهیم بدانیم رئیس جمهور حقوقدان در راستای اجرای حقوق معطل مانده قانون اساسی خواسته آن بخش که به حقوق مردم برمی گردد، چه اقدامی انجام می دهد و دولت شما به چه میزان به مطالبات دانشجویان توجه خواهد کرد، بخصوص برای برگرداندن نشاط به فضای دانشگاه چراکه امروز فضای آن بسته است و هیچگونه شور و نشاط در آن دیده نمی شود، دولت شما چه اقدام عملی انجام خواهد داد بخصوص آنکه در چند سال اخیر شاهد خروج بسیاری از دانشجویان و اساتید از کشورمان بودیم و برای بازگرداندن آنان به کشورمان چه اقدامی انجام خواهید داد؟

رئیس جمهور کشورمان در پاسخ گفت: همانگونه که قبلا وعده داده شده است تدوین حقوق شهروندی وعده های این دولت است و این کار با شروع دولت در بخش مربوطه شروع خواهد شد.

روحانی افزود: مبنای اصلی ما در تدوین حقوق شهروندی فصل سوم قانون اساسی یعنی حقوق ملت است، قانون اساسی ما قانون بسیار مترقی و پویایی است و اصول قانون اساسی می تواند به خوبی حقوق شهروندی مردم را تامین کند به شرطی که در کنار این قانون اساسی قوانین موضوعه مورد نیاز تدوین شود، بنابراین این دولت در این بخش که بخش حقوق شهروندی است تلاش خواهد کرد که آن را اجرایی و عملیاتی کند.

وی همچنین در مورد فضای دانشگاه گفت: فضای دانشگاه باید فضای بازتر، با احساس امنیت بیشتر، با آزادی بیشتر برای بیان اظهارنظر و بانشاط بیشتر توأم با فضای علمی و فرهنگی پررنگ در کنار فضای سیاسی مورد لزوم جامعه باشد، بنابراین در همین چارچوب با بخش فرهنگی دولت صحبت هایی شده و منظورم از بخش فرهنگی کاندیداهایی هستند که به مجلس برای این بخش پیشنهاد شده است.

روحانی تاکید کرد: فردی که به عنوان وزیر علوم در نظر گرفته شده با او هم در این زمینه صحبت هایی شده است امیدوارم دولت قادر باشد با کمک همگان و فعالان دانشجویی در دانشگاه فضای بهتری را برای تضارب آراء و گفتگو بوجود آورد، انشاءالله.

در ادامه این نشست خبری خبرنگار NBC پرسید کاخ سفید می گوید اگر ایران بخواهند به طور جدی وارد تعامل و گفتگو شود، آمریکا کاملا آمادگی و تمایل دارد، برای دولت شما چقدر مهم است که به طور مستقیم با آمریکا وارد مذاکره شوید؟ و تاثیر اقدام نمایندگان مجلس آمریکا و تصویب قانون بازدارندگی ایران از هسته ای شدن چقدر بر این تعامل و گفتگو تاثیر خواهد گذاشت؟

رئیس جمهور کشورمان پاسخ داد: حماسه مردم ایران در انتخابات 24 خرداد خود یک اقدام بسیار جدی و معنادار بود که هنوز پاسخ عملی و متناسب با این حماسه از سوی مقامات آمریکا داده نشده است.

وی بیانیه اخیر کاخ سفید را نشانگر آن دانست که برخی از مسئولان آمریکایی هنوز درک صحیح و کاملی از واقعیت ایران و این انتخابات و پیام ملت بزرگ ایران را ندارند و گفت: رفتارهای متناقض، پیام ها هم ناهمسو در گفتار و عمل آمریکا بوده است.

روحانی تاکید کرد: متاسفانه در آمریکا گروه فشار که گروه جنگ طلب و مخالف گفتگوهای سازنده است و در پی منافع یک کشور خارجی است و بیشتر هم از او دستور می گیرد منافع یک کشور خارجی و یک گروه بر نمایندگان مجلس آمریکا تحمیل شده و ما می بینیم در این اقدام حتی منافع آمریکا هم مدنظر قرار نمی گیرد.

رئیس جمهور با بیان اینکه دولت تدبیر و امید مبنایش اجماع ملی داخلی با عزم راسخ ایران برای حراست از حقوق ملت از مسیر تعامل سازنده، فعال و متناسب با اقدامات عملی طرف های گفتگو است، گفت: برای ما آنچه مهم است پاسخ عملی دولت آمریکا است و نه بیانیه ها.

وی ادامه داد: ما همه اقدامات دولت آمریکا را به دقت رصد خواهیم کرد و به اقدامات عملی سازنده و معناداری اگر وجود داشته باشد، قطعا پاسخ متشابه و متناسب از طرف ملت ایران داده خواهد شد.

در ادامه نشست خبری حسن روحانی رئیس جمهور، خبرنگار مهر پرسید : ساده زیستی و پرهیز از اشرافی گری از مهمترین معیارهای انتخاب مدیر از نگاه حضرت امیر است ، رهبر انقلاب یکی از آفات کارگزار اسلامی را بی توجهی مدیران به سطح زندگی توده های مردمی دانستند از این حیث علاوه بر تخصص و کارامدی چه میزان برای جلوگیری از اشرافی گری به این مهم توجه داشته اید ، همچنین جهت حفظ روحیه ضد اشرافی برای مدیران چه مکانیزمی را در نظر گرفته اید.

رئیس جمهور پاسخ داد: اخلاق و معیارهای انقلابی اولین معیار ما بوده، با همه همکاران صحبت شده و معیارهایی که مد نظر بوده در میان گذاشته شده است.

وی افزود: بی تردید شرایط کشور ما سازگار با اشرافیت نیست حتی اگر شرایط ما عالی بود باز در کشوری که هنوز فقر وجود دارد و مشکلات اقتصادی برای مردم هست اشرافی گرایی نمی تواند جایی داشته باشد.

روحانی عنوان کرد: برای این کار برنامه دولت این است که هزینه های غیر ضروری کاسته شود که در شرایط بودجه ای امسال هم این را خواهد گفت.

وی همچنین عنوان کرد: رئیس سازمان مدیریت و برنامه ریزی که تا هفته آینده مشخص خواهد شد گزارش خواهد داد که برنامه ها، مخارج، هزینه ها و درآمدهای ما به چه صورت است.

رئیس قوه مجریه با تاکید بر اینکه باید دستگاههای دولتی در این امر پیش قدم شوند، تصریح کرد: باید در چارچوب انضباط مالی مسیر حرکت و پیشرفت و فعالیتهای عمرانی را پیش ببریم.

روحانی تاکید کرد: مبارزه با هرگونه تجمل گرایی و عدم انضباط مالی جز مواردی است که در دولت به آن تاکید داریم.

رئیس جمهور در پاسخ به سئوال خبرنگار روزنامه اعتماد مبنی بر اینکه مهمترین انتظار مردم حل مسئله هسته ای و خروج از بن بست هسته ای است. در اصل وجه ممیزی دولت تدبیر و امید  با دولت های دیگر برای حل این مسئله چیست، گفت: این سئوال، سئوال مهمی است چون ممکن است دیگران نیز این سئوال را داشته باشند، لذا به ناچار کمی این سئوال را مفصل تر جواب می دهم. اولا برنامه صلح آمیز هسته ای ایران یک موضوع ملی و فراجناحی است اصولی که در این زمینه وجود دارد حفظ خواهد شد به این معنا که حقوق هسته ای ایران بر اساس مقررات بین المللی مورد تاکید خواهد بود و ما از خواسته مردم کوتاه نمی آییم.

وی ادامه داد: در عین حال خواستار اصل تعامل و گفتگو هستیم و آمادگی داریم با جدیت و بدون اتلاف وقت با طرفها وارد مذاکرات جدی و محتوایی شویم اگر طرف مقابل هم همین آمادگی را داشته باشد مطمئنم نگرانی دو طرف از طریق گفتگو در زمانی نه چندان بلند رفع خواهد شد.

روحانی با بیان اینکه درخواست های فراقانونی یا غیر معقول یا تاریخ گذشته ره به جایی نمی برد، تصریح کرد: باید با واقع بینی با مسئله هسته ای برخورد شود وگفتگو در سرلوحه کار قرار بگیرد نه تهدید، اگر طرف مقابل بداند راه حل صرفا و صرفا گفتگوست و تهدید جز اینکه مشکل را اضافه می کند هیچ راه حلی نیست نتیجه مذاکرات مثمر ثمر خواهد بود اگر کسی فکر می کند از طریق تهدید می تواند خواسته اش را بر ملت  تحمیل کند دچار خطا شده است راه حل هسته ای نیاز به اراده سیاسی دارد مسئله از دیدگاه من کاملا روشن است.

رئیس جمهور با بیان اینکه اعلام می کنم در نظام جمهوری اسلامی اراده سیاسی جدی برای حل این مسئله وجود دارد افزود: البته حفظ حقوق مردم ایران و همزمان رفع نگرانی طرف مقابل مد نظر قرار می گیرد امید ما این است که طرف مقابل نیز دارای این اراده سیاسی باشد که در این صورت نتیجه مطلوب در کوتاه مدت حاصل می شود.

روحانی در پاسخ به سئوال خبرنگار CNN مبنی بر اینکه تا چه حد به این مذاکرات با توجه به تحریم های جدید آمریکا در صنعت نفت خوشبین هستید، پاسخ داد: من همین طور که اشاره کردم بیانیه های کاخ سفید با رفتارهایی که مشاهده می کنیم همسویی ندارد ولی در کل بدبین نیستم به آینده مذاکره .

وی ادامه داد: من فکر نمی کنم که غرب پیام ایران را نشنیده باشد من فکر نمی کنم که غرب فکر کند ادامه تحریم یا ادامه تهدید آنها را به جایی برساند. تعامل و گفتگوی سازنده و رفع نگرانی مشترک به نفع دو طرف خواهد بود ما بدنبال بازی برد برد هستیم.

رئیس جمهور با اشاره به اینکه کشوری مثل آمریکا مسیر دوگانه ای انتخاب کرده است افزود: این مسیر دوگانه آنها را به نتیجه ای نخوهد رساند و صداقت مقامات آمریکایی را زیر سئوال قرار می دهد البته من نمی گویم بین کنگره و دولت تقسیم کار پنهانی صورت گرفته یا نه اما آنچه برای ما مد نظر است سیاست عملی آمریکا است در صورتی که آمریکا با حسن نیت ، احترام متقابل و از موضع برابر و بدون دستور کار پنهانی برخورد کند راه برای تعامل باز خواهد بود.

روحانی در پاسخ به سئوال خبرنگار ایلنا مبنی بر اینکه به چه شکلی با فقر و فساد مبارزه می کنید خاطرنشان کرد: یکی از برنامه های محوری ما مبارزه با فساد است ، مبارزه با فساد با شعار درست نمی شود، مبارزه با فساد یعنی اینکه  در زمینه اقتصادی فضاکاملا رقابتی باشد و انحصارها کاملا شکسته شود یعنی هر کس دارای هر ویژگی ای که هست اگر می خواهد فعالیت اقتصادی انجام دهد باید در فضای رقابتی وارد شود.

وی ادامه داد: برای مبارزه با فساد نباید حذف رقیب در دنیای سیاست وجود داشته باشد یعنی ما برای مبارزه با فساد نیازمند شفافیت و دادن اطلاعات درست به مردم هستیم. اینکه گروهی از رانت اطلاعاتی استفاده کنند یعنی فساد ایجاد می شود همچنین در مسائل جهانی ، مسائل و ارتباطات اقتصادی ما در جهان باید به صورت شفاف انجام پذیرد.

روحانی با بیان اینکه شرایط فعلی بی تردید موجب فساد خواهد بود ، افزود: برای مبارزه با فساد باید با عوامل اصلی و ریشه اصلی آن برخورد شود، دولت قدم به قدم این کار را خواهد کرد من به خوبی می دانم چه مشکلاتی پیش روی دولت خواهد بود من با صداقت با مردم سخن می گویم علامت ها را هم نه اکنون بلکه از همان روزهایی که فکر می کردند من پیروز هستم شروع کردند ولی الان زمان گله نیست هنوز فرصت باقی است تا در مسیر اعتدال حرکت کنیم. کاملا صادقانه  و با حسن ظن و تحمل فراوان ، سعه صدر جلو می رویم امیدواریم هیچ  وقت لازم نباشد گله ها را بازگو کنیم.

رئیس جمهور خاطرنشان کرد: در صورتی که فضای رقابتی سالم اقتصادی و فضای مناسب کسب و کار ایجاد کنیم، رانت ها را از بین ببریم این آغازی است برای دفع و رفع فساد سپس رونق اقتصادی و بعد از آن هم عدالت ایجاد خواهد شد.

رئیس جمهور در پاسخ به سوال خبرنگار ریانوویسی مبنی بر اینکه آیا جمهوری اسلامی برای همکاری با روسیه برای ساخت نیروگاههای اتمی بوشهر دو و سه آمادگی دارد گفت: جمهوری اسلامی بعد از تکمیل نیروگاه بوشهر و حتی قبل از آن به فکر ساخت نیروگاه هسته ای بوده است مجلس شورای اسلامی در همان مجلس هفتم مصوب کرد که ایران به 20 هزار مگاوات برق هسته ای نیاز دارد که دو مسیر برای آن انتخاب شد.

وی افزود: مسیر اول ساخت نیروگاه توسط ایران که آغاز شده و امیدواریم با سوختی که خودش تولید می کند آنرا اداره کند.

وی با بیان اینکه راه دوم خرید نیروگاه هسته ای از دیگران است ، گفت: فعلا کشوری که اعلام آمادگی کرده روسیه است در این زمینه دولت این راه را هم برای ادامه ساخت نیروگاه هسته ای و هم برای خرید نیروگاه هسته ای ادامه خواهد داد، حالا یا در بوشهر و یا در جاهای دیگر که به موقع اش اعلام می کنیم.

روحانی در پاسخ به این سوال خبرنگار ایلنا که قدرت خرید کارگران 50 درصد کاهش یافته است و در سه دهه گذشته فاصله دستمزد کارگران و تورم به بهانه های مختلف دائما افزایش پیدا کرده و شکاف عمیقی ایجاد شده است برنامه 4 ساله شما برای پرکردن این شکاف چیست، پاسخ داد: اصل این موضوع کاملا قابل قبول است بین افزایش دست مزد و تورم فاصله ایجاد می شود و این یعنی فشار به زندگی روزمره یعنی کارگران.

وی ادامه داد: دولت مصمم است این شکاف را پرکند اما اینکه زمان بندی برنامه چطور خواهد بود وابسته به بررسی هایی است که انجام می شود. در طول 100 روز اول همکاران من وضعیت واقعی کشور را برای مردم بیان خواهند کرد که مردم بدانند وضعیت اقتصادی کشور چگونه است و مشکلات کشور چگونه است البته دراین 100 روز همکاران من برنامه هایی را تدوین و اجرایی می کنند.

روحانی با بیان اینکه بعضی از رسانه ها گفته اند در 100 روز اول فقط گزارش کار تهیه می شود که این طور نیست ادامه داد: همزمان اقداماتی در زمینه های اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی و حتی سیاست داخلی و خارج انجام خواهد شد در تدوین کارگروه ها همه برنامه های کوتاه مدت، میان مدت و بلند مدتی تدوین شده است. وابسته به شرایط مختلفی که پیش می رود در این زمینه ها اقداماتی انجام می شود. برنامه 100 روزه، 6 ماهه و سالانه داریم اما اینکه کی این شکاف پر می شود بستگی به بررسی ها دارد اما اصل این مورد به عنوان یک هدف مد نظر خواهد بود.

رئیس جمهور منتخب در پاسخ به سوال خبرنگار روزنامه جمهوری اسلامی مبنی بر اینکه شما بارهای گفته ای به روند مذاکرات خوش بین هستیم اگر کشورهای غربی در روند کنونی پافشاری کردند و روند تحریمها تنگ تر شد برنامه شما برای راهبرد اقتصادی مقاومتی چیست اظهار داشت: من نگفتم خوشبین هستم گفتم بدبین نیستم معنایش فرق می کند به دلیل اینکه ما با منطق و استدلال وارد مذاکرات می شویم و در صحنه افکار عمومی منطقمان را اعلام می کنیم.

وی افزود: بدترین شیوه این است که آدم خیلی تند و بلند حرف بزند و یواش عمل کند. ما در عمل گامهای بلندی بر می داریم، در مقام بیان منطقی، مودبانه و حکمت آمیز با همه دنیا حرف می زنیم تا دنیا بفهمد ایران دنبال حق مسلم خود است و باور کند که ما قصد تهدید کسی و قصد مداخله درامور داخلی کشوری را نداریم و فعالیت ما صلح آمیز است.

روحانی تاکید کرد: اما اگر این روند نشد در مصاحبه های بعدی مفصل توضیح می دهیم حتما بدانید ما راهکار و مسیر برای اقدامات آلترناتیو داریم اگر لازم باشد ، هدف ما اکنون گفتگو با تعامل منطقی است و این مسیر را ادامه می دهیم اما اگر راه دیگری لازم بود به موقع اعلام می کنیم.

خبرنگار سی بی اس از روحانی پرسید آیا می خواهید برای اجلاس آتی مجمع عمومی با اوباما مذاکره کنید و آیا دورنمایی برای مذاکره با آمریکا دارید که روحانی پاسخ داد: سفر به من به نیویورک در دست بررسی است هنوز تصمیمی برای سفر نگرفته ام اما گروه سیاست خارجی بررسی های خود را شروع کرده و ادامه دارد ممکن است سفر انجام بشود یا نشود.

رئیس جمهور منتخب تاکید کرد: آنچه برای ما مهم است منافع ملی است احقاق حقوق مردم، رسیدن به اهداف ملی است بقیه مسائل فرعی است. نسبت به آمریکا اعلام شده که ما حسن نیت را ببینیم و دوگانگی زبان و عمل را نبینیم و احترام متقابل را شاهد باشیم، نگرانی های مشترک مطرح باشد، موضع برابر باشد و احساس نکنیم یک دستور کار پنهانی وجود ندارد.

وی ادامه داد: اوباما یک جور عمل کند و کنگره جور دیگری، اگر ببینیم این طور نیست اینکه با کی ملاقات و دیدار کنیم مسائل فرعی است اصلش را درست کنیم فرع در زمان خودش حاصل خواهد شد.

در ادامه نشست خبری رئیس جمهور با اصحاب رسانه خبرنگار نیویورک تایمز در سوالی عنوان کرد که شما در طول مصاحبه مطبوعاتی بارها تاکید کردید که مایل به مذاکره هستید و اینکه آمریکا اقدامات عملی را به جا آورد که این اقدامات منافقانه نباشد، انتظار شما از گامهای عملی آمریکا برای رفع تحریمها چیست.

روحانی پاسخ داد: اظهار تمایل نکردم، گفتم برای احقاق حقوق ملتم حاضرم با هر کشوری که لازم باشد حرف بزنم، نه اشتیاقی داریم و نه تمایلی داریم.

وی افزود: حرف ما این است که امریکا پیام مردم ما را بشنود، ملت ایران یک حماسه بزرگ آفریده و با بیان رسا با دنیا حرف زده دنیا این حرف ملت را شنیدند 55 کشور از مقامات اروپایی، آسیایی و قاره امریکا در مراسم تحلیف شرکت کردند یا با پیامهای مختلف تبریک گفتند.

رئیس جمهور ادامه داد: حرف ما این است کاری که گروههای فشار در امریکا برای تشدید تحریمها انجام می دهند به معنای سردرگمی کاخ سفید است، ما توصیه می کنیم کاخ سفید از سردرگمی ها در آمده و بر اساس واقعیت عمل کند.

روحانی تصریح کرد: اگر احساس کنیم برای حل مشکلات جدی است قبلا هم گفتیم که اراده ملت ایران جدی تر است در این صورت کار در مقام عمل بهتر پیش خواهد رفت.

رئیس جمهور در ادامه این نشست خبری عنوان کرد: پاسخ سوال یکی از خبرنگاران که در خصوص حضور خانمها در کابینه بود را فراموش کرده اند که در این فرصت پاسخ به این سوال را هم می دهم.

وی عنوان کرد: قول من این بود که دولت تلاش کند در فعالیتهای اجتماعی فرصت برابر برای خانمها ایجاد کند من بر این قول پایبندم، اینکه از خانمها در بخشهای مختلف مدیریتی استفاده شود هم بر قولم پایبندم و اینکه درهیات دولت هم افرادی از خانمها حضور داشته باشند این چنین خواهد بود و ما از چند خانم در کابینه استفاده می کنیم، تنها وزراء اهل کابینه نیستند معاونین هم می توانند از خانمها باشند.

روحانی ادامه داد: حتی اگر یک وزیر خانم در کابینه باشد خانمها نباید قانع شوند و بگویند اگر یک زن وزیر شد به حقشان رسیده اند.

رئیس جمهور با اشاره به اینکه در اولین جلسه کابینه تاکید خواهند کرد که از خانمهای صاحب تخصص در سطوح مختلف مدیریتی استفاده شود تا خانمها نیز در سطوح مختلف ارتقا پیداکنند خاطر نشان کرد: انشاءالله حضور زنان در مجلس و دولت بیشتر باشد.

وی گفت: مقصود ما این نیست که یک خانم به طور نمایشی در هیات دولت باشد و ما بگوییم که به قولمان عمل کرده ایم بلکه عقب ماندگی های بسیاری در این زمینه وجود دارد که دولت آن را پی گیری می کند.

رئیس قوه مجریه در پاسخ به سوال خبرنگار روزنامه دنیای اقتصاد مبنی بر اینکه اصلی ترین دغدغه دولت های پیشین با روی کارآمدن، عدم هماهنگی بین تیم اقتصادی است شما چه تدبیری برای از بین بردن عدم هماهنگی اندیشیده اید پاسخ داد: این یکی از دغدغه های همیشگی دولتهای گذشته بوده و این ناهماهنگی مشکل به وجود می آورد.

روحانی ادامه داد: نمی خواهم بگویم تیم اقتصادی من از نظر تئوریک عین هم کار می کنند اما این گروه در کارگروه اقتصادی با هم کار کردند و بین 15 تا 20 ساعت در حضورمن خلاصه عملکردشان را گزارش دادند.

وی ادامه داد: قرار ما این است که تیم اقتصادی به طور هماهنگ کار را شروع کنند، این دغدغه وجوددارد که اگر تیم اقتصادی هماهنگ نباشد دود آن به چشم مردم می رود.

رئیس جمهور با بیان اینکه معیار ما این بوده همه این افراد بتوانند به صورت گروهی کار کنند خاطر نشان کرد: 18 وزیر و همه اعضای دولت یک مجموعه را تشکیل می دهند اگر کار را شروع کند کاملا هماهنگ خواهند بود.

روحانی با اشاره به انتشار برخی اخبار رسانه ها که تلاش می کنند نشان دهند بین تیم اقتصادی ما هماهنگی وجود ندارد گفت: برخی رسانه ها شاید مبنایشان تاثیرگذاری بر مجلس است اما خیلی به خود زحمت ندهند اینها تاثیری در نمایندگان ندارند نمایندگان ما خود اهل مطالعه هستند. اما آنچه مجلس مشخص می کند برای ما قابل احترام است.

در ادامه روحانی در پاسخ به سئوال خبرنگار پرس تی وی مبنی بر اینکه دولت شما چه اقدام عملی به غیر از مذاکره برای رفع تحریم ها خواهد داشت گفت: برخلاف ادعایی که آمریکایی ها دارند ما می دانیم که هدف از تحریم‌ها نه برنامه هسته‌ای و نه موشکی است، بلکه فشار بر زندگی مردم است؛ اما بدانند که ملت ایران در برابر همه فشارها ایستادگی خواهد.

وی افزود: ما به عنوان خدمتگزاران مردم وظیفه داریم با اتخاذ سیاست های معقول داخلی و خارجی با تحریم مقابله کنیم و انتظار مردم این است که معضلات اقتصادی آنان را حل کنیم.

وی با بیان اینکه رفع مشکلات اقتصادی مردم سرلوحه کار ما است گفت: ما مذاکره جدی با طرفهای خارجی را شروع خواهیم کرد و نشان خواهیم داد در این مذاکرات جدی هستیم اما در عین حال هرگز دست روی دست نمی گذاریم که طرف خارجی جواب مثبت و یا منفی دهد.

روحانی ادامه داد: ما برای شرایط  امروزی برنامه داریم و مبتنی بر شرایط فعلی برنامه را ادامه می دهیم حال اسمش می خواهد اقتصاد مقاومتی یا استقامتی است هر طور که شما بگوییم آن را ادامه می دهیم اما در عین حال برای رفع تحریم ها هم درنگ نخواهیم کرد و تمام تلاش خود را در این راه بکار خواهیم گرفت.

رئیس جمهور با بیان اینکه یکی از راه حل های اساسی برای رفع تحریم ها مذاکره است تصریح کرد: ما بر مذاکره جدی و رفع نگرانی های مشترک دو طرف اراده راسخ داریم.

در ادامه نماینده واشنگتن پست پرسید: مذاکر ایران و 1+5 به شکست منتهی شده آیا در نظر دارید به مذاکره مستقیم با آمریکا فکر کنید و آیا حضرتعالی قصد دارید در دولتتان اجازه دهید دیپلمات های آمریکایی برای صدور ویزا و باز کردن بخش کنسولی به ایران بیایند رئیس جمهور پاسخ داد: خوشبینی شما خیلی زیاد است و هنوز تا نقطه ای که بیان کردید فاصله زیاد داریم.

وی با بیان اینکه مذاکرات 1+5 به شکست منتهی نشده گفت: تعبیر شکست برای مذاکرات 1+5 غلط است. درست است که نتایج مورد نظر از این مذاکرات حاصل نشده است. ما مذاکره جدی تر و سریع تر بعد از انتخاب مسئولین محترم مذاکره در دولت خواهیم داشت و این مذاکرات شروع خواهد شد.

روحانی افزود: اینکه شما می گویید برای رسیدن به نتیجه مذاکره نیازمند رابطه مستقیم با آمریکا است، من این مقدمه را قبول ندارم و برای رسیدن به این نتیجه احتیاج به این مقدمه نداریم.

وی تاکید کرد: هر کس که با صراحت با ما حرف بزند و ما احساس کنیم منافع ملی مان در مذاکره تامین می شود مشکلی نخواهد داشت حال می خواهد طرف ما هر کسی باشد ولو آمریکا.

رئیس جمهور در خصوص مذاکره و رابطه مستقیم با آمریکا گفت: این امر منوط بر این است که ببینیم آمریکا دنبال زبان فشار و تهدید نیستند و سیاستی که آنان تعبیر و چماق و هویج می کنند هیچ وقت نمی پسندیم. اگر واقعا اساس منطق باشد و راه حل دستیابی به منافع متقابل باشد راه برای رابطه با هر کشوری ولو آمریکا باز خواهد بود.

در ادامه خبرنگار روزنامه ابتکار پرسید: بازگشت اعتدال به پاستور و بازگشت ثبات و آرامش به کشور را تبریک می گویم. 8 سال پیش در چنین روزهایی رئیس جمهور سابق وعده داده بود که نفت را بر سفره مردم در کوتاه مدت خواهد نشاند و در این مدت نه تنها نفت بلکه نان هم در سفره مردم نمانده است، توصیف شما از میراث و اقتصادی که روز شنبه 12 مرداد تحویل گرفتید چیست؟ و در کوتاه مدت دولت یازدهم برای معیشت و سفره مردم چه راه حلی را در نظر گرفته است؟

روحانی پاسخ داد: در مورد قسمت اول سئوالتان قبلا هم گفته ام در طول 100 روز آینده همکاران من در بخش های مختلف آمار و ارقام را به طور صادقانه به مردم ارائه خواهند کرد البته کم و بیش نخبگان و مردم از آمارها خبر دارند. من همیشه گفته ام  آن کسی که بهتر از همه تورم را می فهمد مردم هستند و معیار سنجش تورم جیب مردم است نه بانک مرکزی و مرکز آمار .

وی افزود: در مورد بیکاری هم لازم نیست ما آمار بدهیم مردم خود در خانواده هایشان شاهد آن هستند و متوجه می شوند که در چه وضعیتی قرار دارند اما در عین حال ما آمار و ارقام دقیق در اختیار مردم قرار خواهیم داد.

رئیس جمهور با بیان اینکه همه تلاش دولت یازدهم در جهت بهبود معیشت مردم خواهد بود گفت: باید در جامعه آرامش، امید و ثبات بوجود بیاید و شرایط برای رونق اقتصادی آماده شود.

روحانی با اشاره به برنامه های کوتاه مدت و بلند مدت دولت برای بخش اقتصادی افزود: دولت در برنامه های خود به سمت بهبود زندگی مردم قدم خواهد برداشت اما در عین حال باید به واقعیت های موجود کشور هم توجه کرد و آن را صادقانه به مردم خواهد گفت و از مردم استمداد می گیریم.

وی تاکید کرد: دولت هیچ کاری را بدون حمایت و کمک مردم نمی تواند انجام دهد اما در عین حال امید دارد که با حمایت و کمک مردم می تواند همه امور را سامان بخشد.

در ادامه خبرنگار خبرگزاری فارس پرسید پس از معرفی کابینه انتقاداتی به حضور برخی افراد که با عوامل حوادث سال 88 موضعگیری شفاف نداشتند، چینش کابینه با فشار جریانات و رودربایستی با آنها و همچنین نادیده گرفتن سهم زنان در کابینه وارد شد. لطفا درباره نحوه انتخاب همکاران خود توضیح بفرمایید. روحانی پاسخ داد: معیار من برای انتخاب کابینه شایستگی افراد، شرایط کشور و نیاز کشور به افراد با تجربه و با سابقه بوده است.

وی با بیان اینکه باید افرادی که صاحب تجربه و تخصص کافی هستند و نشان داده اند که می توانند عهده دار مسئولیت باشند استفاده کنیم گفت: بنده با صراحت اعلام می کنم هیچ کسی بر من به عنوان رئیس جمهور فشار نیاورده که بخواهم کسی را معرفی کنم کسانی که من را می شناسند می دانند من کسی نیستم که بخواهم در شرایط فشار تصمیم بگیرم.

رئیس جمهور تاکید کرد: به ملت شریف ایران اعلام می کنم که مبنای انتخاب من نه بر اساس سهم خواهی گروهها و جناح ها بوده و نه  بر اساس فشار آنها، مبنا تنها معیارهایی بود ه که وجودداشته است.

وی با بیان اینکه کارگروهها 28 معیار را برای انتخاب وزرا تعیین کرده بودند گفت: به افراد پیشنهادی بر اساس 28 معیار نمره داده اند و افراد را اولویت بندی کردند و همه آنهایی که انتخاب شدند در لیست کارگروهها وجود داشتند و مورد بررسی قرار گرفتند.

رئیس جمهور افزود: من با خیلی از این وزرا آشنا بودم با آنان همکاری داشتم لیاقت های آنان را از نزدیک دیده ام بنابراین آنچه که بیان شد فشاری در این زمینه بود واقعیت ندارد، مبنا شایسته سالاری و اعتدال گرایی بوده است و بر مبنای قولی که داده ام عمل کرده ام و اگر روزی بخواهم به قولی که داده ام عمل نکنم به اشتباه یا عمد، از مردم عذرخواهی خواهم کرد.

رئیس جمهور در پاسخ به سوال خبرنگار تلویزیون ملی چین درباره مذاکرات هسته ای آینده و اینکه آیا دولت وی پیشنهاد جدیدی در مورد انرژی هسته ای دارد و آیا قرار است در مورد غنی سازی مذاکراتی انجام شود گفت: مگر قرار بود غنی سازی قابل مذاکره باشد؟ اصل غنی سازی جزء حقوق همه کشورهاست و همه کشورها حق دارند فعالیت صلح آمیز خود را در چارچوب ماده 2 و 4 انجام دهند و بالاتر ازاین حتی کشورهای دیگر موظفند در زمینه فعالیت صلح آمیز غنی سازی به دیگر کشورها کمک کنند.

وی با بیان اینکه صلح آمیز بودن غنی سازی را آژانس انرژی اتمی تعیین می کند افزود: فعالیت هسته ای ما طبق ام پی تی و دپارتمان عمل می شود هیچ کس در ایران هیچ زمانی نگفته غنی سازی را کنار می گذاریم اینکه مذاکره می کنیم بله، اینکه طرح خواهیم داشت حتما طرح داریم فقط بگذارید دولت تشکیل شود.

روحانی با اشاره به اینکه آنچه ما می خواهیم رفع نگرانی های مشترک است افزود: ما قادریم به منافع مشترک دست پیدا کنیم بحث ما هم این است که مذاکرات برد برد برای دو طرف باشد.

رئیس جمهور در پاسخ به سوال خبرنگار شبکه تی آر تی ترکیه مبنی بر اینکه برنامه های شما در مورد دولت سوریه با توجه به تحولات اخیر شمال سوریه به چه شکلی خواهد بود گفت: ما جنگ داخلی در داخل سوریه را محکوم می کنیم حضور تروریستهای خارجی در داخل سوریه را محکوم می کنیم دخالت خارجی را هم محکوم می کنیم. راه حل سوریه راه حل نظامی نیست بلکه سیاسی است با حضور همه سوریها اعم از مقامات دولتی و معارضین البته خارج از تروریستهایی که آنجا جمع شده اند.

وی با بیان اینکه راه حل سوریه راه حل مذاکره است گفت: اعتقاد داریم با مذاکره همه گروهها با دولت و در نهایت انتخابات و تحقق دموکراسی آنچه خواست مردم است انجام می شود البته کشورهای منطقه مثل ایران و ترکیه هم می توانند با کمک خود باعث شوند این امر زودتر محقق شود.

رئیس جمهور در پاسخ به این سئوال خبرنگار روزنامه شرق که با توجه به اینکه لایحه جرم سیاسی در مجلس در حال بررسی است و شما بارها گفته اید با فضای امنیتی مشکل دارید آیا برای تعریف بهتر جرم سیاسی کمک می کنید و آیا در تدوین هر چه بهتر لایحه جرم سیاسی به مجلس کمک خواهید کرد و  رایزنی برای آزادی زندانیان سیاسی داشته اید؟ پاسخ داد: من گفته ام بحث حقوق ملت مد نظر قرار می گیرد . یکی از مباحث حقوق شهروندی مربوط به جرم سیاسی خواهد بود که این جرم چیست. البته در قانون اساسی اشاراتی به این موضوع شده، ولی لایحه آن در مجلس در حال تدوین است و دولت حمایت می‌کند که این لایحه هر چه زودتر در مجلس تصویب و قانون شود.

وی در مورد آزادی زندانیان سیاسی و رفع مشکلشان گفت: این مسئله نیاز به اجماع ملی و مذاکره سه قوه دارد، دولت که تشکیل شود مذاکرات را با دو قوه خواهیم داشت و اینگونه مسائل را دنبال می کنیم. برای دولت لذت بخش است که صفا، صمیمیت و برادری جایگزین شکاف عمومی در چارچوبی که موانعی برای آن وجود نداشته باشد، بشود.

خبرنگاری از روحانی پرسید: آیا ایران با انگلیس و آمریکا که عامل اصلی مناقشات در سوریه هستند بر سر میز مذاکره برای پایان دادن مناقشات می نشیند که روحانی گفت: اساس مسئله سوریه در اختیار مردم سوریه است، تصمیم را مردم سوریه می گیرند. دیگران باید ارسال اسلحه را متوقف کنند ، تروریست را تشویق نکنند و در امور این کشور مداخله نکنند.

رئیس جمهور گفت: درباره سوال شما بحث ژنو 2 مطرح است و اگر در جمع بین المللی حضور داشته باشیم به طور طبیعی ایران با دیگران حرف خواهد زد.

خبرنگار روزنامه ایران سفید با در اعتراض به روش نوبت دهی خبرنگاران در میان جمع برخواست و با اعتراض با بیان اینکه من احمدی نژادی هستم انتقاداتی را در قالب تعریف اعتدال مطرح کرد و گلایه هایی در خصوص وضعیت معلولان و نابینایان داشت که روحانی در پاسخ گفت: بیان شما مورد احترام است اما شیوه‌ای که برای پرسیدن سوالتان به کار برده‌اید با اعتدال نمی‌خواند. اولین اصل اعتدال، قانون و نظم است و شما باید قانون و نظم را رعایت می‌کردید زیرا در همین جلسه خبرنگاران زیادی وجود دارند که نوبت به آنها هم نرسید ولی اینگونه اعتراض نکردند. درباره پرسش شما هم می‌گویم که معلولان باید مورد توجه دولت و مردم باشند و تکریم شوند و دولت هم این امر را مورد توجه قرار می‌دهد.

وی در پاسخ به روزنامه اطلاعات که برنامه شما برای اصل 44 قانون اساسی چیست و مکانیزم بازیابی هویت فعالیت اقتصادی بخش خصوصی در دولت شما چگونه خواهد بود؟ اظهار داشت: آن چیزی که من در دوران انتخابات نیز به آن تاکید داشتم این است که سیاست های کلی اصل 44 را عملیاتی کنیم اساس این سیاست این بود که اقتصاد ما رقابتی شود و تصدی گر دولت به حداقل کاهش پیدا کند.

روحانی تصریح کرد: برگرداندن برخی از نواقص کار آسانی نیست از این پس همه اهتمام خود را به کار خواهیم بست که سیاست های اصل 44 که مورد تایید رهبری است اجرایی و عملیاتی شود.



مرتبط‌ها

حضور 3 میلیون افغان در ایران

همسر دلخواه خود را دانلود کنید

دوئل مرگبار دو اراذل محله فلاح برای قدرت نمایی

تصاویر/ شاسی‌ بلند جدید آمریکایی

تصاویر/کاپیتان پرسپولیس باید اخراج می شد

آغاز برخورد با بدپوششی و کشف حجاب در تهران